zoo tijdje hier niet geweest! maarja op vakantie geweest..
inowa: sjee zeg.. zo jong.. mooie meid.. verschrikkelijk gewoon! sterkte..
nog een aantal veulens geboren toen ik weg was.. gefeliciteerd allemaal!! heb sommige al wel gezien, en tot nu toe allemaal heel erg leuke veulens
bij ons zijn de meeste weer dragend, alleen de merrie die dit jaar als eerste 'n veulen kreeg, die diezelfde dag nog is doodgegaan aan een te grote navelbreuk, wil niet meer dragend worden..
zal proberen binnekort weer eens foto's te maken van het jonge grut, ze worden groot!!
@Inowa: Jeetje wat een naar nieuws Verschrikkelijk dat ze zo jong op deze manier aan dr einde heeft moeten komen. Heel veel sterkte de komende moeilijke tijd meid
@c_f: Welkom terug! Leuke vakantie gehad? Jammer dat die ene merrie niet meer dragend wil worden. Is ze al een oudere merrie? Of denken ze dat er een andere reden is?
ja ze is al ergens in de 20.. maar ze schijnt altijd al moeilijk dragend te zijn.. of ze heeft 2-lingen, bij de eerste dekking na de bevalling van haar veulen van dit jaar was ze dragend van een 2-ling.. die is er afgehaald en is ze dragend gespoten, nu heeft ze een inimini eitje/vruchtje dus die zal dr binnekort wel afgaan..
ik ben vandaag niet meer naar stal geweest,bang dat ze er nog lag vanwege de zondag. ik heb vandaag geprobeerd iets leuks te doen maar het lukt niet echt om wat op te vrolijken. om de lol van de kinderen daar niet te bederven heb ik maar alsof gedaan dat ik vrolijk was. valt niet mee...... brooch schijnt het niet zo door te hebben,ze is heel erg rustig maar ergens weet ze het,gisteren stond ze steeds naar de deur te kijken waar haar dochtertje achter lag. verder ga ik proberen of ik morgen naar stal durf te gaan,het andere veulen moet toch echt verzorgt worden en de 2 hengsten en 2 merrie,s ook weer een keer geborsteld
inowa: gelukkig heeft brooch het al geaccepteerd dan. Moeilijk hoor als je er dan weer voor het eerst naartoe moet, maar de anderen hebben je idd ook nodig
Neon: Zou mooi zijn, zal voor je duimen
C_F: Ik wilde net bij de barncammers gaan vragen of je met vakantie was Ik heb je nog gesmst toen Copper ging bevallen, zul je niet gehad hebben dan? Epona's veulen is maandag geboren (link staat in mijn onderschrift: Briscona)
Ik ga dus vandaag ontwormen, want met 10 dagen stonden ze al op de kliniek. Dit is dus dag 15...... Waarmee ontwormen jullie? Ik zocht eigenlijk Panacur maar vond ik zo niet, heb nu Equiworm gepakt. Is tenminsten ook met fenbendazol, zal wel niet uitmaken. Muts in de ruitersportwinkel raadde me ivermectine aan en wilde bij hoog en laag dat ik een kuur met ivermectine kocht. "Nou mevrouw, de DA raadt fenbendazol aan." Stond ineens met grote ogen te kijken. Tja, wormenkuren met ivermectine zijn vaak duurder. Weer een winkel waar ik niet meer naar toe ga...... Neon krijgt straks ook nog een vitamine-shot.
Neonlight, duimen dat ze drachtig is. Met de veulenhengstigheid loop je toch wel weer wat tijd in dus dan wordt het weer iets minder laat dan dit jaar
Chrissie is gisteren op 7 dagen ontwormd. Ik gebruik al jaren ivermectine voor het ontwormen, ook bij jonge veulens. Een dosis fenbendazol krijgen ze hier wel een keer na het afspenen, tussen 2 kuurtjes met ivermectine in.
Chrissie doet het verder super Ze lopen al lekker dag en nacht buiten en komen alleen overdag als het heel heet is nog even op stal. Op de wei waar ze nu staan, hebben ze geen schaduw. Ik denk dat ze met een week bij de andere merries en veulens in de kudde gaan. Iig even wachten tot de hengstigheid van Copper goed over is, ze komt dan vlak bij de wei van de hengst te staan en dat geeft in beide groepen dan wat onrust.
Orisse moet staks ook ontwormt worden, ben benieuwd wat die kleine kakmadam ervan gaat vinden Ze kan al voetjes geven, zijn we gister mee begonnen Ze leert heel snel, die vind ook echt alles leuk
Neon en Cantate zijn eindelijk weer thuis! Wormenkuur nog maar niet gegeven, ze zijn rechtstreeks vanaf de vrachtwagen de bak in gegaan. Morgen maar doen, Cantate had het hard nodig om zijn benen te strekken na 5 dagen "tralietraining". Veulenhalster zijn we kwijt, die heeft hij af gegooid en we konden het niet meer terugvinden. Conclusie van de dierenarts was dat het het meest eigenwijze en op zichzelf staande veulen was die ze ooit hadden gezien. Heb ik weer. Ze is 1 keer van stal verplaatst, van de buitenstallen helemaal achter op het terrein naar helemaal voor, de inpandige stallen. Neon stond al in de stal, Cantate is nog eerst 6 keer op en neer geraced om alle merries en hengsten daar knettergek te maken. En normaal blijven zo'n jonge veulens op vreemd terrein met vreemde paarden dicht bij de merrie........iemand moet dat Cantate nog even influisteren geloof ik!
Even kijken hoor. Brego was 13 dagen toen hij ong. voor 75 a 100 kg aan ivermectine (moxidectine is schadelijk??) heeft gekregen. En hij speurte niet eens tegen
Ja, dat is ook al zoiets: Briscona was tien dagen vroeger, eigenlijk was Epona vandaag 331 dagen drachtig geweest, normaal zeggen ze voor 100 kilo, maar zou hij dat al zijn? Ook maar wat minder doen denk ik
Ik doe altijd op advies van de DA voor 100 kg de eerste keer, daarna 2 keer voor 150 kg en de 4de keer voor 200 kg. Zit iedere keer 4 weken tussen. Iedere keer met dezelfde spuit, een wormenkuur met fenbendazol dus. Zo heeft onze DA het geadviseerd, en de spuit is dan ook mooi op. Dan kunnen ze afgespeend worden en een andere pasta krijgen.