[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bellarose

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:31

O haha foutje Dustinlover! :D

Merrie/fokkerij muesli, welk merk is dat dan? Ken ik niet :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:44

Ik heb die van Cavalor. Voerde eerst altijd merriebrok van Pavo, maar vind dit fijner voeren :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:36

Ik wil straks de podolac gaan voeren, iemand daar ervaringen mee?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:45

ivy_power89 schreef:
Ik wil straks de podolac gaan voeren, iemand daar ervaringen mee?

Ja die heb ik gevoerd bij haar vorige dracht. Zowel merrie als veulen deden het er erg goed op! Alleen was bij ons in de buurt stap 2 (pavo podo start) moeilijk te krijgen.. en vervolgens de stap 3 (pavo podo grow ) ook nog eens dus ben over gegaan op een andere..
Maar heb er goede ervaring mee.

Nu ben ik nog aan het kijken wat ik ga doen, ze krijgt nu een handje muesli en wil haar eigenlijk geen brok gaan voeren..

Vanmiddag maar eens bijlezen, loop een beetje ver achter :+

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:47

Ik voer de vitamine korrel variant (pavo). Kregen ze wel de vitamine maar niet de suikers en extra toevoegingen.

Bestel het via agradi, en gaat eigenlijk altijd goed.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:53

butengeweun schreef:
Ik voer de vitamine korrel variant (pavo). Kregen ze wel de vitamine maar niet de suikers en extra toevoegingen.

Bestel het via agradi, en gaat eigenlijk altijd goed.

Is dat een soort brok?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:56

Vitamine korrel voer ik van metazoa, dat krijgen ze hier al 2 jaar. Maar wil er iets extra's bij gaan geven straks.....

Ik zal hier in de buurt eens informeren naar de podo lijn van pavo. Want als het hier ook slecht verkrijgbaar is dan heb ik nog tijd voor wat anders :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:58

ben gaan zoeken en hebben ze de vitamine korrel variant voor drachtige merries niet meer -:(- of allee een extreem dure.

Voer nu de vitamine controle krijgen ze met 100 gram alle benodigde vitamine en mineralen binnen. Die hadden ze ook voor drachtige merries en vindt ik super werken. Hoef je niet naar de kilo brok per keer. terwijl de weidemaatjes maar een handje krijgen.

Ik moet dus ook op zoek naar een geconcentreerde merrie brok :(

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:58

Waarom wil je wat extra's bijvoeren? Voor je gevoel? Of merk je dat de merrie daadwerkelijk tekorten heeft?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:01

Butengeweun, daarom voer ik onder normale omstandigheden metazoa, 50 gram per 100 kilo lichaamsgewicht.

Ik heb het gevoel dat mijn dame dat straks hard nodig heeft. Ze krijgt normaal niet zoveel krachtvoer en voornamelijk ruwvoer

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:07

Ik voer het niet als extra, ze krijgen hier alleen gras en hooi en dan daarnaast nu 100 gram vitamine korrel.

Voor een ongeboren veulen is voor belangrijk dat de merrie de juiste voeding binnen krijgt ivm ocd/spat ect. en veulen krijgt vanaf moment intresse ook een bakje voor zijn snufferd (die krijgen wel vaak de normale brok, beter voor mijn portemone en groeien vaak zo snel dat de extra suikers handig zijn)

Ivy -> welke metazoa voer jij zie veel verschillende kan ik wat sneller filteren

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:07

Je zou een analyse van het ruwvoer kunnen maken om te kijken waar de tekorten zitten, dan kan je wat gerichter voeren. Bij uitzonderlijk goed ruwvoer hoef je eigenlijk ook bij een lacterende merrie geen brok of iets dergelijks bij te voeren.

Helaas hebben we in Nederland amper nog uitzonderlijk goed ruwvoer.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:15

Ik voer de metazoa super fit broxxx
En mn hengst krijgt ook de luzerne brok. Ben over allebei zeer tevreden :)
Heb sinds anderhalve week ook een welshje staan van 6 maanden, die staat er nu ook op en begint nu met plukken zn vacht te wisselen.
Mn 2 andere paarden staan er al 2 jaar op en vanaf dat moment geen last van mok en super glimmende vacht.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:15

Ik haal voer per 30 baaltjes per keer en weet nooit of ze van hetzelfde land komen (zeker eind van de winter als we ze niet meer uit dezelfde tas (indeling boven de schuur) kunnen halen) . En in de winter gaan er ca 40 baaltjes per maand doorheen :+ wordt veel testen, en is dan ook zeer duur.

Het is wel vaak rijker hooi ivm we willen weten waar het vandaan komt en we de landen van deze boer kunnen. (hebben veel last van jacobskruiskruid hier)

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:36

Fien krijgt gewoon goed kuil nu en daarnaast een handje basis brok meer niet. Ga haar wel over een tijdje op merrie brok zetten. En verder kijk ik wat ze aangeeft of nodig heeft.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:43

Dustinlover schreef:
Marije voer jij in de winter dus maar 1 zo'n rol per maand of per week op?

Hier staat fab nu op merrie muesli al 1 maand denk ik maar is ook puur voor de vetjes gezien fab al moeilijk vol is te houden. Ze is nu 8 maanden :)

In de winter als het gras op is, voer ik 3 rollen (gem. 120kg p/s) per week.
En dan nog een enkeling op gewoon hooi als dat nodig is (te vet bv). Maar de meesten krijgen dan voordroog.

Linda, klopt ik heb de mazzel dat ik hier 5ha voor de mini's heb.
Veel te veel gras in de zomer natuurlijk dus een groot deel is voor ruwvoer en nog een deel voor opfok van jonge hengsten (new forest/kwpn).

Neonlight, ik vond de 3 al pijnlijk :=
Veel sterkte zondag!

Ik had altijd goede ervaringen met merriebrok van pavo maar met de mini's voer ik liever muesli omdat die hele kleine veulentjes ook al mee eten en dan ben ik bang voor slokdarmverstopping door de grote maat brok.
Nu voer ik equifirst breeding, eerder ook goede ervaringen met cavalor maar waar ik nu voer en bedding bestel is geen cavalor dealer.
De merries die vroeg in het jaar bevallen (jan/mrt) krijgen meer omdat ze dan weinig uit het gras halen. Zodra er goed gras staat, wordt het krachtvoer flink geminderd en als ze 24/7 buiten lopen krijgen ze niets meer bij.
En bij de mini's gaat de hoeveelheid ruwvoer die ze eten zo achteruit op het eind van de dracht dat ze echt krachtvoer nodig hebben. Dan kan de kwaliteit nog zo goed zijn, als ze het niet meer eten omdat het er niet meer in past, heb je er weinig aan.
Ook krijgen ze vaak bietenpulp erbij, dat compenseert het minder ruwvoer eten in de vorm van voordroog een beetje. Ze eten dat makkelijker.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:00

Jullie gaat zo snel! haha bijna niet bij te houden heb het heel erg druk gehad met les geven en zieke kinderen dat het onmogelijk werd om te reageren na het lezen.

Maar even terug komen op de reactie's op mijn vorige bericht :D

@Cynthia82 Het was even spannend met scannen of er nou 1 of 2 vruchtjes aanwezig waren omdat het op moment van scannen precies op het midden van de baarmoeder hoornen zat leek het of er 2 vruchtjes waren maar na even geduld en nog eens draaien en kijken was het er gelukkig toch 1.

@Dustinlover ik heb de merrie Kyowa Indiana(NRPSxWelsh) laten dekken door Ties(Welsh)

@Knolselder ik zal binnenkort als het weer het toe laat mijn merrie nog eens goed wassen en op de foto zetten. Ze is echt helemaal wit met in de flank een vlekje ter grote van een sinasappel en op haar hoofd heeft ze kleur tot haar oren kaak en neus maar ook weer een enorme bles ze heeft wat sproetjes/vliegjes op haar hoofd en naast haar staart ook een stuk of 5 van die vliegjes. Meer kleur heeft ze niet dan heeft ze een donkere en lichtere kleur palomino haar oren aan de binnenkant zijn wat donkerder en aan de buitenkant dus echt weer heel licht heel apart. Ik ga mijn bed doen voor duidelijke foto's van het weekeind.

Waken doen we hier heel goed we hebben een camera in de stal hangen hoop hem tzt online te kunnen gaan zetten. En stal staat 15m van het huis vandaan dus ben zeer snel ter plekken en ze krijgt tzt een alarm om hoop dat het gaat lukken een halster alarm te kunnen huren want singel lijkt me niet heel handig ze heeft nog nooit een singel strakker als een deken om gehad...
Maar mochten we geen alarm kunnen huren voor het halster dan kan ik in de stal slapen dat scheelt een hoop. Ze is maiden dus kan echt alles of helemaal niets verwachten :o .

Voer krijgt ze voldoende, staat ze op 24/7 ruwvoer van goede kwaliteit zowel hooi als voordroog word aangeboden. En ze krijgt nu nog Juniorbrokken van Action Quality en de basis meusli maar vanaf April gaat ze over op de merrieveulen brok van Action Quality.
Wij zijn zelf leverancier van deze brok en ze doen het hier perfect op het is een natuurlijk product met een grove brok zodat er voldoende speeksel word aangemaakt zodat de spijsvertering goed op gang blijft en ze echt alle voeding opnemen en dus alles verbruiken.

Ik ga straks verder met nog 6 pagina's terug lezen.
Maar nu eerst maar eens de paarden hier buiten zetten en rijden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:10

Hier blijft Neon gewoon op hetzelfde voer staan, of ze drachtig, zogend of leeg zonder veulen is, alleen de hoeveelheden worden aangepast. Neon krijgt normale onderhoudsbrok, paardenmeel (die ook goed is voor drachtige en lacterende merries, maar Neon heeft die sowieso nodig om wat meer vlees te krijgen), voordroog of hooi, stro, en in het seizoen gras.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:15

Ik geef eigenlijk steeds een gewone onderhoudsmuesli,hier mengen ze dat zelf,dat is van geen merk zelfs.
Ze eten het allemaal heel graag en de veulentjes eten er gewoon ook van mee achteraf. Ik geef niks anders maar voer de hoeveelheid op indien nodig. Zeker omdat ze hier 's nachts binnenkomen krijgen zogende merries wel een halve schep per dag. (mini's/shets voor alle duidelijkheid)
De anderen een grondje van hun voerbakje. En daarnaast de voordroog en in de winter nog bieten.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:57

De laatste maanden ga ik over op de Podo Lac van Pavo :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:53

Ik voer ook weinig tot niet bij. Ze staan nu nog dik in het gras, en straks krijgen ze onbeperkt ruwvoer. Ze doen het er prima op. Ik vind goede kwaliteit ruwvoer veel belangrijker dan krachtvoer.

Mijn veearts zegt altijd; het ruwvoer kun je vergelijken met de drie benodigde maaltijden per dag. Het krachtvoer zijn de tussendoortjes...

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:34

Interessant om te lezen wat iedereen voert.

Vulina, klopt ook wel hoor. Goed ruwvoer is altijd het belangrijkste. Maar dit jaar dus Roos een klein beetje voer bijgekregen (die normaal zowel zomers als winter eigenlijk niets krijgt) en die zit nog superstrak in haar velletje, glanst er over en zit toch wel lekker in haar vel. Ondanks dat het eigenlijk niet nodig is, krijgt ze toch wel wat extra oliën, vitaminen e.d. binnen. Terwijl ze eigenlijk maar iets van 2 handjes meusli per dag krijg.
Dus straks van de winter met de dracht, wil ik toch wel een klein beetje bij geven. Maar het hoeven zeker geen kilo's te zijn nee.

Ik heb van de zomer voor de keuring steeds Cavalor gevoerd, maar in de regio wel wat lastig te krijgen. Moest voor de wat specifiekere muesli's wel een stuk omrijden.
Voerleverancier een dorp verderop heeft Havens, dus daar zijn we nu op over gestapt. Voerde daar ook al de draversbrok van en is gelukkig ook prima voer.
De Nature Balance muesli leek me wel iets om straks op over te gaan straks (heb nog wat "keuringsvoer" over, gaat nu niet zo hard meer ;) ); geen haver, melassevrij en wel de vitaminen en miniralen.
Van Havens heb je ook de Ferto-Lac 3 merriebrok waar dan eventueel op over kan worden gegaan later in de dracht.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:20

Ben het wel met je arts eens Vulina, mooi verwoord!
Mijn merrie krijg nu zo goed als onbeperkt ruwvoer en ze een beetje snijmais. Verder hebben ze een liksteen met wat kruiden erin waar ze aan kunnen likken als ze zin hebben.
Ik geef ze verder wat luzerne in hun bak met ruwvoer en daar moeten ze het mee doen ;).
Tegen de tijd dat ze wat verder in haar dracht komt en ze het nodig zou hebben krijgt ze evt. merrie
muesli of merrie brok, daar is het nu met 3 maanden dracht nog wel erg vroeg voor ;).

enne.. nog even terugkomend op de leeftijdsdiscussie.. ik ben 27 :). Ga ook langzaam richting de 3, dat voelt toch wel een beetje raar!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:24

Ik denk persoonlijk dat een beetje ook niet verkeerd is. Net zoals voor ons een tussendoortje heus niet verkeerd is. Maar dagelijks 4 kilo van het één of ander bij voeren, staat gelijk aan dagelijks naar de mac. Je wordt er wel dik van, maar beslist niet gezond.

Mijn merrie, 22 jaar, veulen net van de voet, drachtig, doet het top. Ze krijgt altijd onbeperkt ruwvoer.
net zoals bij mensen, neem dan liever een stuk brood extra en een extra aardappel ;)

Ik koop met regelmaat een opknappertje. Natuurlijk voer ik die bij, die hebben echt extra nodig. Maar zelfs bij hun is ruwvoer het belangrijkste (en vaak een wormspuit).

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:26

Och zwijg stil, die 3 is er hier op het einde van het jaar |(

Ruwvoer is inderdaad het allerbelangrijkste! Ze krijgen dat hier dan ook in de vorm van hooi, luzerne en bietenpulp (in de winter he, in de zomer grasjes) maar de drachtige merries geef ik de laatste maanden toch graag een brokje bij om goed in conditie te staan voor et zogen. Zeker degenen waarvan ik weet dat ze veel aan hun veulen geven.