[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:59

linda2008 schreef:
2019 dekken is nog wel heel ver weg ;) zullen we eerst de 2018 veulens en eventueel 2018 dekkingen bespreken? anders hou ik het helemaal niet meer bij hier _O-

Aniek, ze is echt nog altijd bloedmooi <3

Mijn idee... de eerste 2018 veulens moeten zelfs nog geboren worden. En anders een 2019 topic aanmaken :+

Maris_

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 10:24

Jullie gaan idd snel zeg :o Maar idd wat Linda zegt, eerst maar op naar gezonde bevallingen en veulens voro 2018 :D
@ Caesar, wat moet dat idd een stressvolle en moeilijke periode geweest zijn zeg rondom Koetje! Gelukkig maar dat t wel goed gekomen is :)
@ Arianne, wat een leukerds <3
@ Suffie, wat heftig zeg! Logisch dat je even andere dingen aan je hoofd had :(:)
@ Aniek, wat een knapperd zeg!! Wat zijn je plannen met haar?
@ Murosch, wat leuk dat je naar de keuring gaat met je 3 jarige!
@ Luna, wauw, knappe merrie <3 Ben benieuwd hoe ze het nu dit jaar gaat doen dan, als je naar de keuring gaat!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:03

Mooi stukje is dat he'van Angelique. Altijd handig om even van te voren lezen en eventueel filmpjes te bekijken. Ik hoef dat dit jaar helaas niet te doen. Maar aan de andere kant kan ik me nu ook volledig richten op de training en het dekken. En hopelijk ook een voorspoedig herstel van flirt.

Wat is koetje al gegroeid!!

Chantall dat wordt al echt spannend.

hihihi Leonii dat vele haar verdwijnt vanzelf wel en die tietjes groeien vast ook gauw genoeg.

Murosch
Citaat:
Sjonge stal_HD dat is wel een pittige diagnose zo. Ik hoop van harte dat ze bijtrekt en dat de tijd en goede zorg straks zijn vruchten afwerpt. Geluk bij een ongeluk dat ze niet drachtig meer is.

Zo denk ik er nu ook over hoor. Baalde wel dat ze niet drachtig is. Ze was namelijk mijn laatste drachtige merrie van afgelopen jaar. Maar je moet je wel direct vermannen, omdat we flirt er weer bovenop willen krijgen. Dus dan is een niet drachtige merrie even iets makkelijker.

Hihi en wat betreft suzie. Ze ziet er goed uit.

Pretty als tini nu langzaam zo gelijdelijk vult komt het vast wel goed. Zij hoeft ook al niet zo lang meer zie ik.

Yfkelover wat super. Nu hopen dat ze niet meer gaat vullen, en pas weer als ze mag.

Pretty nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Hallo Kabayo. Ik hoop voor je dat de nieuw te komen dracht je een super veulen mag geven. Heb je wel verdient.
Mooie tattoo heb je gezet.

Tanjaatje wat jammer is dat he'. Ik heb ook eens 1x een te vroeg geboren tweeling gezien.

Twinklebel hopelijk knapt vien na een goede rustpauze weer wat op. Als het atrose zal zijn, moet ze wel veel kunnen bewegen. Dus weidegang is dan goed.

Caesar. wat ziet je merrie er goed uit. Mooi buikje toch wel hoor. Heeft ze misschien last van haar tanden? Kunnen ze ook lusteloos van worden en wat minder eten. Ik had dat vorig jaar bij mijn merrie.

Ik geef mijn veulens ook geen prik, tenzij ze niet levendig genoeg zijn. Volgens mijn da is dat ook niet nodig zolang ze goed rinken en levendig genoeg zijn.

Droversrun ze glimt nog mooi en is eigenlijk nog best kort in het haar. Draagt ze een deken?

Sunshinedaan leuke merrie hoor. Haar naam lijkt wel op die van mijn amerikaantje, Flirt. hihihi

Hallo AniekR Jouw verzoekje is wel erg jammie hoor. Ik kan me die goed begrijpen hahaha

Welkom Redd.

hihi de afgroeting..... was het toevallig op de mobiel en met autocorrect?
Daar heb ik altijd zo vaak last van.

Leuke hengst kabayo.
Ik merkte wel dat ik bij het bekijkebn van allemaal friesen, ik altijd de Onne en onne nakomelingen eruit viste. Heel apart. Maar ik heb geen fries. Misschien ooit in de toekomst dat ik er 1 koop. Mijn zusje fokt er wel mee. Zij was afgelopen jaar zelfs uitgeroepen tot jonge fokker van het jaar. Een knappe prestatie vind ik.

Chantall wat super schattig. Een echte lente voorbode.

Salatiga wat heeft je merrie een mooie tekening op het hoofd. En ook nog vier witte benen.

Seven ze hebben duidelijk even plezier in de benen te strekken.

Suffie welkom terug en jeetje wat een gedoe en pech. Hopelijk is straks alles snel rond en kun je weer aan de slag met je paarden.

Leuke merrie luna. Neem ja haar ook mee dit jaar naar de nmprs keuring?

Update flirt. De medicatie slaat aan en ook het op het zand zetten. Ze is blij, attent en reageert volgens mij super op de bute. De kuur is voorlopig nog niet afgerond, maar we zijn al weer wat positief. Nu hopen dat ze weer snel goed loopt en de kanteling over 7,5 week duidelijk minder is geworden.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:07

Wat fijn dat de medicatie aanslaat zeg! Hopelijk zet de positieve lijn zo voort :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:02

Oh dat is fijn dat Flirt goed reageert op de medicatie! :j Ik heb de indruk al eens gehad dat verwerpen ook al eens leidt tot HB. Althans hier is dat nog gebeurd vlak erna. Heel spijtig. Als ze er nu maar bovenop komt en 2018 een beter jaar is voor jullie!

Suffie zo jullie jaar was ook niet goed geëindigd/begonnen dan. Wat een gedoe. Ik duim dat je in rustiger water komt nu. :(:)

Jullie ook al gedoe gehad Vulina? Hier wilt het ook nog niet meewerken met vergunningen. Altijd wat bah.

Mooi merrietje Luna!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:19

Luna, wat staat die bol in de knieën, is dat geen probleem op de keuring bij mini's.

Mooie kleur, wel jammer van de inteelt, helemaal voor de fok.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:27

Ik zag het ook wel van die knieën maar misschien net een onvoordelige foto ? Want het lijkt me dat ze dan geen zo een hoge premie zou halen op de keuring. Althans daar ga ik toch vanuit. :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:40

Sorry het was niet mijn bedoeling om het nu al over 2019 te praten. Kwam toevallig zo ter sprake :D Ceasar, nicole maakt ze altijd aan rond maart. Even geduld dus :P

Dankje stalHD!

Murosch thanks! Welke laat jij dekken ?

Dankje yfkelover!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:57

@Kabayo; je was niet de enige. Luna begon ook al over hengstenkeus e.d. Laat die hengsten eerst nog maar eens ademen tegen die tijd :D
@Stal HD; fijn dat het met Flirt de goede kant op gaat en dat de medicatie aanslaat. Mijn merrie wordt dit jaar 18, heeft in verleden wel gebitsprobleem gehad maar die kies is verwijderd en met jaarlijks tandartsbezoekje is dat prima onder controle te houden. Ze wordt niet gereden verder, maar het gaat nu de goede kant op dus ik houd het maar op een najaarsdipje ;)
@Maris; dat was het zeker! Maar het is het zeker waard geweest. En zonder mijn verlof had het ook niet gelukt. Om de 2 uur flessen kun je alleen als je thuis loopt en het samen kunt doen. Mijn vriend deed het rond melkenstijd en ik alle uren eromheen en 's nachts.
@Suffie; wat ontzettend balen zeg! Zonde van het geld en de tijd die er nu overheen gaat. En natuurlijk ook de hectische tijd op emotioneel vlak; sterkte!
@Aniek; wat een heerlijk dotteke is Raisa zeg!! :)
@Salatiga; geen probleem! Het gaat soms ook zo snel dat je een hoop mist. Jouw merrie ziet er ook top uit!

Foto's open ik ook op mobiel, niet op werk :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:07

Is een momentopname idd. Is volledig op de foto gezet en mooie rechte knieën

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:26

Jullie gaan zo hard dat het al moeilijk is om bij te lezen zeg!

Ik las dat er merries hadden verworpen. Wat erg zeg. Sterkte!

StalHD fijn dat de medicatie aan lijkt te slaan!

Kabayo, welkom terug!

De eerste zijn al bijna aan de beurt! Ben erg benieuwd!

Wij zitten vandaag op 283 dagen dracht. Nog een krappe 40 dagen tot we in de veilige zone zitten. Maar tot nu toe lijkt mevrouw nog geen haast te maken.Afbeelding
Afbeelding

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:33

Is vooral heel lastig om tijdens het reageren alles even terug te lezen of je niet iets vergeet, ik doe het op m’n mobiel en zodra ik een pagina terug ga ben ik m’n reactie gelijk kwijt 8)7

Goh wat vervelend zeg suffie! Gecondoleerd met de verliezen..
Hoor ook altijd gezeur over vergunningen inderdaad, lastig :(

Goh Aniek ik ben echt verliefd op jouw pony’s wauw! Vooral roos spreekt mij echt aan <3 (stiekem op je profiel gespiekt)

Wat fijn dat het goed gaat met flirt! Hopen op een spoedig herstel!

Zo Myrthe die van jou wordt ook lekker rond al! Ziet er nog goed uit!

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:17

Hoi allemaal, ik heb alles meegelezen maar niet overal op gereageerd, daar is ook geen beginnen meer aan eerlijk gezegd, het gaat zo hard hier :P

Ik las iets over de veulenprik. Als je daar niet voor kiest is dat dan omdat je het niet nodig vindt of zijn de kosten heel hoog (wat kost zoiets) dat mensen het alleen inzetten bij een zware bevalling of start van het veulen? Of zitten er ook nadelen aan de prik of extra risico's of iets dergelijks? Ik wil het nog even met m'n dierenarts overleggen maar vind de mening van mensen met ervaringen ook heel waardevol.

Met mijn merrie gaat 't nog hetzelfde. Haar buik groeit nog steeds, zucht onder haar buik maar daar heeft ze volgens mij weinig last van en ik rij haar nog steeds. Ze lijkt soms iets minder bitchie of mss wil ik dat wel zien haha :D

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:42

Sotemieters :D ... ik reageerde vanmorgen nog dat ik vanmiddag zou lezen en reageren...poeh...jullie gaan heul hard
Fijn dat de medicatie aanslaat stal hd!! Duimen nu!

Verder alles wel bijgelezen maar ik kan niet meer onthouden op wie ik nu allemaal wilde reageren. Sorry.

Ik ben ook wel benieuwd naar de veulenprik waarom wel of niet?

De friezen zijn goed vertegenwoordigd nu. Leuk! Mijn friesje moet nog tot eind maart maar het veulen is zo lekker actief..heel fijn hoewel Tooske er behoorlijk geirriteerd van kan zijn. Herkenbaar??

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dat doen met kraambezoek? Eerste dagen niet of juist wel?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:56

kraambezoek mag van mij direct vanaf het begin, als de merrie het goed vind en niet te lang, anders even wachten, maar tot nu toe nooit een probleem geweest

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:58

Het gaat hier echt super hard amai!

Ik duim mee StalHD, hopelijk blijft het zo de goede kant op gaan !

Veel friezen inderdaad, ik lijk dit jaar arabieren te missen? Meestal verwachten we er hier toch ook elk jaar enkele he?

Wij laten de veulens wel altijd inenten, onze dierenarts komt standaard dezelfde dag of de volgende morgen langs op controle en worden dan meteen geënt.

De dames gaan hier ook stillaan hun laatste loodjes in.
Satinka is echt huge (nog +-54 dagen te gaan )
Afbeelding

Jade is altijd iets subtieler (nog +-53 dagen te gaan )
Afbeelding

En bij Kiki begint er nu iets of wat buik te komen denk ik. Maar zij is maiden en nog maar bijna halfweg
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:04

wow, satinka is dik :oo

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:07

Jij zegt het ik dacht het :D
Ze is letterlijk tonnetje rond :j

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:15

Er is verschil tussen nederland en belgie wbt de veulenprik. Het is maar heel kort werkzaam, in belgie zit nog wel kortwerkend antibiotica in vlgs mij.
Zelf in 2014 en 2016 een veulen gefokt, in 2014 de merrie een maand voor veulenen extra laten enten in 2016 dit niet gedaan. Wel heb ik vanwege een lastige merrie met drinken beide veulens laten testte (via bloed) op voldoende afweerstoffen die ze via de biest binnen krijgen. Dit kost ook niet heel duur en kan echt veel ellende schelen. Wat bleek ondanks dat het veulen van 2016 veel beter dronk had ze onvoekdoende antistoffen en heeft ze direct een plasma ( kom even niet op het juiste woord) gekregen. Dat is wel vrij prijzig maar pffff vele malen goedkoper en een stuk minder zorgen dan dat ze echt doodziek worden. Of het aan de enting vd merrie gelegen heeft geen idee, maar mocht ik ooit nog fokken laat ik de merrie 1 mnd voor het veulenen zeker extra enten en ook het bloed vh veulen na 24 uur op antistoffen tessten. Ook de navel snel heel goed ontsmetten en dagelijks even checken en nogmaals ontsmetten is echt belangrijk ivm binnendringende bacterien die direct in het bloed komen.
Heel veel succes alvast voor de eerste die op springen staan

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:43

Ik geef de veulen prik niet omdat;
Er zitten eigenlijk 3 dingen in.
1 vitamine cocktail
2 antibiotica
3 tetanus anti stoffen

Nummer 1 is niet nodig als ze gewoon genoeg melk en voedingsstoffen binnen krijgen. Daarbij is eenmalig een vitamine cocktail geven weinig zinvol, dat zul je moeten herhalen.
Nummer 2 is alleen werkzaam als je het meerdere dagen geeft. AB werkt niet als je het 1 dag geeft. Daarbij zijn er verschillende soorten AB voor verschillende situaties, waarbij deze AB maar net moet werken waarvoor je het nodig hebt.
Nummer 3 zit in de enting die ik ca 6 weken vtv geef en in de biest.

Bij te weinig anti stoffen hebben ze plasma nodig. Daar werkt een veulenprik niet voldoende voor.
Bij bijvoorbeeld veulen ziekte hebben ze véél te weinig aan de AB uit de veulenprik. Dan moeten ze meerdere dagen, heel gericht, aan de antibiotica.

De kosten zijn voor mij onbelangrijk O:) Ik vind het gewoon onnodig :)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:46

Ohjee, bijna niet bij te houden hier joh :P

Hihi, die versprekingen, en wat een hoop benamingen voor een kling komen er voorbij zeg :P

Knappe hengst Kabayo!

Ochjee, Glowy echt al een beetje moe, nog even volhouden meisje!

Ah wat een schatje Chantalll!

Bel kan nog goed met de voetjes van de vloer, leuke foto's!

En ook Eusja heeft er nog goed de vaart in :)

Oh Koetje was als veulentje ook al zo leuk! Wat een verhaal zeg, wat zul je het zwaar gehad hebben..

Wat een leukerds zijn Sjirkje en Candora, prachtig die manen!

Jeetje wat heftig Suffie, heel erg veel sterkte. En wat stom van de gemeente zeg..

Wat een knapperd Aniek, prachtig hoofdje met veel uistraling, en die voorpluk, moooi!!

Leuke merrie Luna, ben benieuwt naar je hengstenkeuze uiteindelijk :)

Wat super fijn dat Flirt zo goed reageerd!!

Wauw, Myrthee, 283 dagen alweer, leuk!!

Hier laat ik kraambezoek afhangen van hoe Khaleesi reageerd. Als ze net als haar moeder is mag iedereen al heel snel lekker komen kijken en knuffelen :)

Wauw, mooie ronde buik heeft Satinka!
Jade heeft ook als goed haar best gedaan.
Mooie aftekening heeft Kiki toch, echt leuk zo apart.

Hier een heel vrolijk paardje, ze is gek op knuffels en zo gek als een ui af en toe, is de hele dag aan het rennen, klieren en spelen, leuk gezicht :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:29

normaal gesproken ent ik mijn paardjes in maart, maar meestal worden hier de veulens ook later geboren, meer in mei/juni, dit jaar dus in maart veulens, wanneer zal ik ze enten? ik dacht zelf aan half maart?? is bij glowy 3 weken voor de bevalling en bij camille 6 weken

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:31

Haha, al wil ik reageren, ik KAN niet eens fatsoenlijk reageren, het is toch niet normaal hoe veel jullie plaatsen in 1 dag :oo

Iedereen bedankt voor het welkom terug :D

Aniek, wat wordt Raisa mooi! Jammer dat ze misschien te klein gaat blijven, dus ik duim voor je dat ze van het voorjaar een groeispurt gaat krijgen.

Stal HD, fijn dat de medicatie lijkt aan te slaan. Hopelijk zet deze stijgende lijn zich door en kun je nog heel lang van Flirt.

Kabayo, ook welkom terug en leuk dat je komt meelezen.

Murosch, spannend naar de keuring. Ik ga ook dit jaar met Dunja en natuurlijk met Lara en haar veulen wat nog geboren moet worden.

Seven, die zijn duidelijk blij om even de benen te strekken. Je zag vast de kluiten door de lucht vliegen, want het land zal wel nat zijn geweest.

Droversrun, jij hebt ook een poging tot bijlezen gedaan, niet normaal hoe snel het gaat hè! Wat is jouw merrie toch een glimworm. Echt een prachtige merrie!

En Koetje, wat blijft het toch een lekker ding <3 Zo fijn dat zij het vorig jaar gered heeft en dat je nog van haar mag genieten!

Vulina, hier worden de veulens ook nooit geënt. Onze DA zegt dat de beste enting de eerste biest is. Vlug, veel en vaak. En zorgen dat de entingen van moeders op orde zijn. Hier zijn ze dan ook vandaag allemaal weer geënt.

Ik zag een stukje voorbij komen hier en op facebook over de redbag. Zelf ook helaas ervaring mee, dus ik weet hoe belangrijk snel ingrijpen is en zelfs dan ben je soms nog te laat -O-

Yfkelover, gelukkig lijkt alles goed met Canto. Houd haar wel goed in de gaten hoor, sommige merries beginnen vroeg met het uier, maar Canto is wel heel erg vroeg. Elk jaar zijn er meerdere merries met plancentitis, dus het was heel goed bedoelt van de medelezers om jou extra alert te maken op deze sluipmoordenaar van het veulen.

Redd, welkom hier!

Sataliga, wat doet je merrie het goed. Ik ga echt voor een valk merrie met heel veel wit uit jouw merrie, zeg maar een 2e Carlijn :D

En nu zal ik ongetwijfeld nog iemand vergeten zijn, maar ik heb wel alles gelezen hoor :o

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:39

Weinig gereageerd hier omdat het me net wat te snel ging. Heb vanaf maandag ellende weer met Harley gehad. Weer koliek en naar de kliniek. Gelukkig eindelijk diagnose maagzweren dus nu kunnen er aanpassen enzovoort.

Sara op de foto gezet? Dan moeten ze toch er al iets aan gezien hebben want niemand laat een mini zo maat op de foto zetten. Kost net zo duur als de mini zelf :P

Myrthe wat een lekkere buik al!

Tinnie prachtige merries heb je toch!

2019 is inderdaad ver weg.. Laat maar mooi even zorgen dat alles blijft leven en eerst de 2018 baby's!!! Kan niet meer wachten!!!

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:44

Ik heb al enige tijd niks meer geplaatst in dit topic! Privé een beetje druk, maar lees braaf mee en geniet van alle vorderingen van de dikke buikjes en leer veel van de tips die hier onderling gegeven worden. Al moet ik zeggen dat het tempo nu wel erg hoog oploopt haha! :')

Iemand plaatste een verhaal over een redbag, erg interessant om te lezen! Er gaat een pollepel in het geboortekrat.

Kabayo, wat een ellende had jij vorig jaar, hopelijk dit jaar meer geluk! Ik vind je friesje ook erg mooi :)

Spannend naar de keuring Murosch! Ben benieuwd!

Wat een drama Suffie, een hoop stress, emotie en geld. Sterkte! Hopelijk kom je snel aan die vergunning en kun je verder met aanleggen.

Goed om te horen dat de medicatie goed is aangeslagen bij Flirt!

Koetje is een schatje zeg! <3

Myrthe, Liby is echt al rond! Ze ziet er goed uit!

Kraambezoek kom ik niet onderuit. Ik sta op een pensionstal en iedereen is vreselijk nieuwsgierig naar wat Bin aan het bakken is. Al zou ik het (en Bin waarschijnlijk ook) niet waarderen als iedereen de stal of wei in komt wanneer ik er niet bij ben. Kijken is prima.

Over de veulenprik ga ik nog even nadenken/laat me nog adviseren of ik dat laat doen.

Satinka is enorm! Zo van voren lijkt het net of ze een flinke skippybal heeft ingeslikt! :wow: Je andere merries zien er ook goed uit Tinniie!

Ik ben ongetwijfeld mensen vergeten, mijn excuses daarvoor! Betekend niet dat ik niet geïnteresseerd ben.

Bin begint het wat zwaarder te krijgen. Of dat nou door de artrose, verveling, dracht of een combi van die drie is durf ik niet te zeggen. Ze staart veel voor zich uit, heeft weinig zin in onze dagelijkse wandelingetjes en staat momenteel liever op stal dan in de paddock met haar vriendin. Even in de gaten houden, anders toch maar even DA bellen. Poetsbeurten worden wel meer dan ooit gewaardeerd en eten staat boven aan haar lijstje. Het veulen zie ik regelmatig bewegen, het is erg actief! Ze zit vandaag op precies 7 maanden dracht. Filmpje van gister:

En ook de eerste tiet-foto is een feit. Zijn nog theezakjes, maar leuk om straks te vergelijken.
Afbeelding

Hoevaak maken jullie de uier/vulva schoon?