[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:05

Als ik echt een veulen heb wat zeker mee kan doen aan de keuring gaat die naar de keuring. Afhankelijk waar en wanneer er een keuring is, dus dat kan zijn in juni of juli, dus op 2,5 maand of 3,5 maand ongeveer. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:15

Muzefee schreef:
Als ik echt een veulen heb wat zeker mee kan doen aan de keuring gaat die naar de keuring. Afhankelijk waar en wanneer er een keuring is, dus dat kan zijn in juni of juli, dus op 2,5 maand of 3,5 maand ongeveer. :)

Oke, dus als jij er potentie mee ziet (fokken,sport etc) dan ga jij hem/haar laten keuren? :)
En hoe zit zo'n keuring dan in elkaar?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:23

Ik denk niet aan 3/4 jaar vooruit, als het veulen er NU goed uitziet gaat die nu naar de keuring. Een mooi veulen is geen garantie voor over 3 á 4 jaar. Je ziet kampioensveulens die als 3-jarige niet bovenaan komen. Zo hebben wij eens een kampioensveulen gefokt, práchtig dier, super ponytype en beweging, maar 3 jaar later bleef hij te klein en beknopt als jonge hengst. Veulenpremies hecht ik niet enorm veel waarde aan, maar natuurlijk is het gewoon een gave beloning én zeker voor de hengsten weer reclame! :)

Keuringen verschillen per stamboek, maar in elk geval worden merries en hengsten apart gekeurd in bepaalde leeftijdsgroepen. Ze worden geplaatst en krijgen een premie. Als je echt wilt weten hoe een keuring gaat binnen je stamboek raad ik je aan er eens heen te gaan. :)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:29

Hier besef ik me niet dat Mendy volgende maand alweer is uitgerekend, al boven al zal deze maand mij snel voorbij gaan met verjaardagen, vrije dagen van school, noem maar op, en dan, over 8 weken, de uitgerekende datum, hopende dat dan een mooi, lief, en vooral gezond veulen door de wei crosst :D

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:31

Fijn dat Hera beter gaat!

En 2 dames die een spannende strijd aan gaan zie ik alweer.

Vroon moet nog een paar dagen tot 300, ben erg benieuwd naar het veulen, haar 1ste veulen (merrie uiteraard *D ) Was een plaatje van een dier.

Veulens op 4,5 maand vindt ik persoonlijk het mooist op de keuring.
Bij Toos ook gemerkt (die was 6 maand) en dat zal Bindi ook zijn, maar dat was gewoon echt een voordeel, ze lopen net een slag voor.
De andere dames of heren bekijken we tegen die tijd. Bij de friezen hecht ik er persoonlijk minder waarde aan, om de redenen wat muzefee zegt, ik bekijk ze liever als ze 3 jaar zijn. Het is gewoon kijken hoe je veulen zich ontwikkelt en voor de ervaring is het altijd leuk om heen te gaan.

_sioux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:41

Balou_lover schreef:
Sioux weet je al meer??

nou er is mij afgeraden sioux op te laten voelen ivm de kans dat je dan de bevalling in gang zet?..
dus het wordt gewoon afwachten denk ik....ik zal niet weten hoe ze zoiets anders kunnen bekijken?..

nouja maakt het allemaal nog wat spannender :D .... pff haha..
zal het opzich wel leuk vinden als de kleine wel gewoon in april komt ipv juli!....maarja we zullen zien hoe lang ik nog moet wachten :P ....
hou jullie in iedergeval op de hoogte :j

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:44

Hier is een aantal jaren geleden een merrie nog opgevoeld, vlak voor ze uitgerekend was, omdat ze echt niet drachtig leek. Zat dus toch wel een veulen in en ze heeft zelfs nog overgedragen, dus ik weet niet hoezeer dat de bevalling in gang zet. :n

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:01

Jolin op 272 dagen dracht vandaag! Ze wordt errug sloom, het veulen was ook aan het trappen en zij stond maar te zuchten :')

Afbeelding

en haar tietjes nu:
Afbeelding

En haar tietjes zo'n 10 dagen geleden:
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:18

Een veearts kan toch niet met opvoelen zeggen hoever ze in de dracht is. Blijft altijd giswerk.

Als ik een gespikkeld veulen heb en het is een leuk veulen ga ik wel naar de keuring. :j Hoewel ik voor de merrie geen veulenpremies meer nodig heb, staat een veulen eventueel wel te boek als zijnde 1ste premie veulen (als ie een 1ste premie haalt natuurlijk ;) ). Nemen ze toch weer mee op latere leeftijd. Ik moet nog 1ste premie nakomeling van 3 jaar of ouder hebben, en dan is de merrie preferent. Veulen wat dit jaar 3 zou zijn is helaas overleden, zou anders wel op de hengstenkeuring zijn gekomen. Veulen van 2010 is verkocht en heb geen contact meer met de eigenaars, hoewel ze wel hebben beloofd om naar de keuring te gaan. Alleen is dat ook weer een hengstveulen, zal dan of als ruin moeten, of ook op de hengstenkeuring maar dan moet ie dus ook goedgekeurd worden voor dekdienst. Veulen van vorig jaar is wel een merrie maar effen. Is als veulen niet op de keuring geweest, maar eigenaresse wil er wel als 3-jarige mee naar de keuring. Is dus pas over 2 jaar, en dan is het ook maar afwachten of die een 1ste premie krijgt. Daarom is het voor mij wel belangrijk om met een stippelveulen wel naar de keuring te gaan, die primering weet een jury stiekem toch wel. Met een effen veulen kan ik niet mee doen aan de kampioenskeuring, en dat maakt het weer minder aantrekkelijk voor mij.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:21

Gelden veulenpremies ook bij dat stamboek Neon?

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:25

Als ik er een goed veulen bij heb staan ga ik zeker ermee naar Veghel.
We zijn een aantal jaar geleden ook met Enjoy geweest, die behaalde een 1e premie en gaf een mooi visite kaartje af daar :+

Maar dit veulen moet dan wel minstens zo goed zijn anders gaan we niet, het is toch een heel gedoe met een veulen naar de keuring.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:32

Ik weet niet of ik mijn veulen laat keuren.
In 2010 wou ik wel gaan, maar kwam het niet uit. Hadden een keuring om 1 uur rijden, maar toen waren we een weekend weg, dus kon toen helaas niet.
Andere keuringen waren voor mij te lang rijden, dus heb dat toen niet gedaan.

_sioux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:35

voor paints zijn er geen keuringen..maar mocht het veulentje in april geboren worden dan wil ik in september met hem/haar naar het NK ..wordt het toch juli dan wil ik graag volgend jaar naar het nk en wie weet ook nog wel naar het ek!.... *D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:59

Jammer zeg sioux, dat daar geen keuringen voor zijn.

Nog een filmpje van vandaag! Stel mutsen zijn het. :')

Zal zo nog een stukje uit een filmpje halen, bij gebrek aan fotocamera een filmpje van d'r uier gemaakt. 8-)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:06

Pff.... dan moet ik m'n merrie nog maar eens trailermak gaan maken. ;)

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:48

Dustinlover schreef:
Haha Joyce.. Wel leuk zeg dat ze het zo goed doet!

Foss: Schiet ook op voor jou dan.. Die alle 2 van Shadow dragend?

Ik heb niks drachtig van Shadow, Anzaliek is drachtig van Jordy en Misty van een amerikaanse hengst en Twinkle van Eddy dus alle 3 van een ander.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:36

Muzefee schreef:
Gelden veulenpremies ook bij dat stamboek Neon?

Ja, bij de NAS wel. Preferentschap wordt daar wel sneller gehaald trouwens dan bij een ander stamboek.

stamboeksite NAS schreef:
Merries van 8 jaar of ouder met minstens drie afstammelingen die bekroond zijn met een eerste of tweede premie, waarvan er twee op driejarige of oudere leeftijd een eerste premie behaald moeten hebben. Een goedgekeurde zoon telt voor een eerste premie.

3 veulens van Neon zijn op de keuring geweest, 2 keer 1ste premie, 1 keer 2de premie (wel een kopplaats, maar er werden dat jaar amper 1ste premies uitgedeeld, dit was nota bene Devdan :+ ). En dan die goedgekeurde zoon. Kom dus nog 1 drie jaar of oudere met 1ste premie te kort.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:38

Aha, ik wilde al zeggen. Bij het Welsh stamboek zijn ze wat dat betreft 'waardeloos'. :) Vanaf jaarling tellen de premies pas mee. :j

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:42

Muzefee, wat leuk dat je de Welsh 'waardeloos' noemt :+ *grapje*
Ik heb geen idee of dat zo is, maar je zal 't wel goed hebben, toch hebben we hier in de regio elke keuring een stuk of 10 veulens in elke categorie .

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:43

Foss schreef:
Dustinlover schreef:
Haha Joyce.. Wel leuk zeg dat ze het zo goed doet!

Foss: Schiet ook op voor jou dan.. Die alle 2 van Shadow dragend?

Ik heb niks drachtig van Shadow, Anzaliek is drachtig van Jordy en Misty van een amerikaanse hengst en Twinkle van Eddy dus alle 3 van een ander.

Oke.. Dat kan natuurlijk ook haha..

Nou mensen heb weer wat gehad hoor.. Zeg nog dood leuk tegen inowa dat de jaarling beetje koliekerig is maar nu weer goed is en niks meer snotterd..
Komen wij net na het uit eten op stal eventjes afvoeren.. Valk appaloosa hengstje flink snotteren en kuchen.. Dus ik tempraturen: 40,6!! nou gelijk veearts gebeld.. Ondertussen de cremello jaarling(die koliekerige) even getempt en niks aan de hand.. Begint die ineens weer te rollen en gestrekt te staan terwijl er gisteren niks meer aan de hand was en vannochtend ook niet.. Nou dus allemaal medicijnen gehad en valk appie had ondertussen 40,9 koorts!! dus nu medicijnen gekregen en hopen dat het gaat zakken.. Maar gelukkig geen Rhino.. Want ik hield men hart alweer vast...

Du

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:47

Jeetje DL, dat is ook schrikken. De dames oké?

Charisma, wat fijn dat de koorts gezakt is. Ik blijf duimen dat alles goed blijft gaan met het veulen van Hera.

Prachtige foto's gezien!!!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:49

AGarcia schreef:
Muzefee, wat leuk dat je de Welsh 'waardeloos' noemt :+ *grapje*
Ik heb geen idee of dat zo is, maar je zal 't wel goed hebben, toch hebben we hier in de regio elke keuring een stuk of 10 veulens in elke categorie .

Het is maar hoe je het interpeteert. Daarom ook tussen haakjes, de veulenpremie heeft voor de merrie geen waarde, het is géén punt meer voor preferentschap, dus in die zin is het waardeloos. Aan de andere kant is het voor de hengst wel waardevol, aangezien er elk jaar een lijst gepubliceerd wordt met daarop de gedekte merries, geboren veulens en de daarvan naar de keuring geweeste veulens én de bijbehorende premies.

Begrijp me dus niet verkeerd, ik moedig het wel aan om met een veulen naar de keuring te gaan! Eerlijk gezegd vind ik dat de leukste rubrieken op de keuring, samen met koninginnenrubiek, de 3-jarigen. Ik heb Heaven ook als veulen naar de keuring gehad, maar helaas was ze toen nog wat te jong en de rubriek was klein. Verder gaan we elk jaar met veulens naar de keuring, kan me eigenlijk geen jaar heugen waar we niet met veulen naar de keuring gingen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:58

Ook voor het veulen heeft het waarde, want die eerste premie blijft toch bij haar naam staan, en kan toch wel meetellen in de toekomst op keuringen. Moet niet mogen, maar toch. ;) Naampje is al een beetje gezet. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:03

Precies wat je zegt, moet niet mogen en dat is dus bij de Welsh wel een punt. Evenals keuren zonder boekje. Al mogen ze zich niet laten leiden door smaak e.d. Daarom is het bij de WPCV (de vereniging) weer zo mooi hoe er zonder boekje wordt gekeurd. :j Daar wordt écht beoordeeld wat ze zien.

Maargoed, dan ga ik alweer verder op de keuringen in. :)

Dit jaar is er bij het Welsh wel een hengst aangewezen voor de verrichting die als veulen kampioen is geweest. :j

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:15

Ysr: ja de 3 dames wel goed, maar moet echt.over op ander hooi voor de kleintjes.. Ze poepen zo dun. Waarschijnlijk te eiwitrijk. Magoed even goef kijken hoe en wat. Fab doet het er namelijk.super op.. Maar om nou een groot pak te houden voor fab is met de zomer met broeien niet te doen..