[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:41

Yavanna schreef:
DDDara schreef:
Hier vandaag ook 349, mijn uier doet ook raar juist na beweging denk ik steeds zo die is vol en na een nachtje op stal valt hij me smorgens weer tegen.....

ik heb geen paard en dus ook geen veulen, maar volg jullie allemaal wel, vind ik gewoon leuk en interessant.
Maar hier lag ik net helemaal dubbel om.. :') _/-\o_

Ja die van mij houdt het graag ingewikkeld voor me hahaha :') .
Het enige duidelijke teken dat ik krijg van een naderende bevalling zie ik aan mijn ruin.....
Die zit onder de bijtwonden. }>

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:47

Yavanna schreef:
DDDara schreef:
Hier vandaag ook 349, mijn uier doet ook raar juist na beweging denk ik steeds zo die is vol en na een nachtje op stal valt hij me smorgens weer tegen.....

ik heb geen paard en dus ook geen veulen, maar volg jullie allemaal wel, vind ik gewoon leuk en interessant.
Maar hier lag ik net helemaal dubbel om.. :') _/-\o_

Het zóu kunnen dat Yavanna duidde op de woordkeuze míjn uier :D (correct me if I'm wrong).

Ominira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:19

Dddara, fijn dat je vannacht een beetje hebt kunnen ‘bijslapen’, anders is het echt niet vol te houden…

SharonIndezz schreef:
Ominira: mijn merrie beviel met een soortgelijk uier.. en temperatuur zakte ietsjes 24 uur van te voren, (-0,2) pas een half uur van te voren daalde de temperatuur echt (-1,3)

Ooh echt? Als mijn merrie nou een voorbeeld neemt aan die van jou, dan zou het betekenen dat er vannacht een veulentje komt! Heel spannend, ben benieuwd :=
Gisteren bleef de thermometer eerst op 36.1 hangen, toen schok ik me dood haha. Hij liep daarna weer rustig verder omhoog. Ben benieuwd wat ik vanmiddag/vanavond meet!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:30

Loutje2203 schreef:
Hey allemaal, we houden het veulen en de merrie zowiezo.
nu even de droogfoto's :)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Leuk dat jullie hem houden. Geniet ervan! Je hebt er lang op moeten wachten.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:34

Ominira schreef:
Dddara, fijn dat je vannacht een beetje hebt kunnen ‘bijslapen’, anders is het echt niet vol te houden…

SharonIndezz schreef:
Ominira: mijn merrie beviel met een soortgelijk uier.. en temperatuur zakte ietsjes 24 uur van te voren, (-0,2) pas een half uur van te voren daalde de temperatuur echt (-1,3)

Ooh echt? Als mijn merrie nou een voorbeeld neemt aan die van jou, dan zou het betekenen dat er vannacht een veulentje komt! Heel spannend, ben benieuwd :=
Gisteren bleef de thermometer eerst op 36.1 hangen, toen schok ik me dood haha. Hij liep daarna weer rustig verder omhoog. Ben benieuwd wat ik vanmiddag/vanavond meet!

Onze merrie's lopen gelijk. Ik denk dat jullie veulen eerder komt. Maar je weet maar nooit bij een maiden merrie.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:29

Ponytante schreef:
DDDara schreef:

Het zóu kunnen dat Yavanna duidde op de woordkeuze míjn uier :D (correct me if I'm wrong).

Precies dat, zeker als je dan in plaatjes gaat denken dan weet je genoeg..
Ik ga weer lekker meelezen met al jullie verhalen, succes voor de komende bevallingen allemaal en gefeliciteerd voor de veulens die er al zijn en sterkte voor degenen die veulens hebben verloren

Myrthee_

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:42

Iedereen gefeliciteerd met de veulentjes!

Ik heb juist misschien wel een van de meest bijzondere en onverwachtte bevallingen mee gemaakt.

Als background story:

Wij hebben een aantal zwerfkatten op de boerderij. Vorige zomer ben ik begonnen met de moeders met kittens bij voeren. Later met alles bijvoeren. Inmiddels ken ik de katten dus, en de katten mij. Aangezien de poezels weer erg dik werden hebben we 3 dagen geleden een bevalplek gemaakt voor de katten door een bak met stro in een donker hoekje te plaatsen.

Ik kom net bij mijn kast en een van de tamste poezel begon te hissen en daarna hysterisch naar me te miauwen. Dus ik voeren etc want dacht dat ze honger had. Tot ik zag dat er vloeistof lekte van achter. Dus ik voorzichtig kijken. En ja hoor.
Ik mocht er gewoon bij zijn van de gekke zwerver <3 Afbeelding

Ben nu wel naar huis gegaan na 1,5 uur monitoren want ze heeft ook rust nodig natuurlijk.

Christiaan92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:01

Hoi allemaal, hier een stille meelezer die nu toch een vraag heeft. Wij hebben op dit moment twee pony’s: Layla (NSPS, 8 jaar, 100 cm) en haar dochter Tessa (NAS, wordt 12 mei 1 jaar). Layla is opnieuw drachtig (papa: Contender PS) en we verwachten het veulen rond 24 mei. De dames staan op een weide in het zuidwestelijke deel van de Veluwe: het territorium van een roedel wolven. We hebben een wolfwerende omheining (sidenote: nooit 100% garantie natuurlijk). Binnen de weide hebben we een paddock van 300 m2 die óók voorzien is van een wolfwerend raster. Op de paddock staat een mobiele schuilstal (tent van Patura) van 6x3,6 meter. Vanaf eind volgende week willen we Layla ’s nachts binnen gaan zetten (onder de camera).
Nu de vraag: wat zouden jullie met de jaarling doen? Als we Layla binnenzetten blijft Tessa alleen buiten. Een pony alleen geeft een hoger risico op een wolvenaanval. Maar de stal leent zich er niet voor om eenvoudig twee aparte ‘boxen’ te creëren, dus als we Tessa ook binnen willen zetten staat zij dus samen met haar moeder. Qua ruimte kan dat prima, maar welk effect zou dit hebben op de rust en de bevalling? Layla is een heel chille merrie die gemakkelijk bevalt en niet snel onder de indruk is, maar toch…
Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken! Let me know…

Oh, en als jullie dat leuk vinden wil ik de komende weken ook best updates geven over mijn ik-beval-zonder-aankondiging-merrie… :)

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:04

Myrthee_ schreef:

Ik heb juist misschien wel een van de meest bijzondere en onverwachtte bevallingen mee gemaakt.

Als background story:

Wij hebben een aantal zwerfkatten op de boerderij. Vorige zomer ben ik begonnen met de moeders met kittens bij voeren. Later met alles bijvoeren. Inmiddels ken ik de katten dus, en de katten mij. Aangezien de poezels weer erg dik werden hebben we 3 dagen geleden een bevalplek gemaakt voor de katten door een bak met stro in een donker hoekje te plaatsen.

Ik kom net bij mijn kast en een van de tamste poezel begon te hissen en daarna hysterisch naar me te miauwen. Dus ik voeren etc want dacht dat ze honger had. Tot ik zag dat er vloeistof lekte van achter. Dus ik voorzichtig kijken. En ja hoor.
Ik mocht er gewoon bij zijn van de gekke zwerver <3 [ Afbeelding ]

Ben nu wel naar huis gegaan na 1,5 uur monitoren want ze heeft ook rust nodig natuurlijk.

Och, wat lief. En wat lief van je dat je ze voert. Maar ben je van plan om ze te laten steriliseren?
Dat is toch wel de ultieme goede daad vind ik.

Even offtopic:
Bij ons op het terrein lopen ook zwervers rond. Ik heb ze stuk voor stuk tam gemaakt en laten helpen.
Daarna mochten ze kiezen of ze binnen of buiten wilden wonen.
Ook liepen er drie echt heel schuwe intacte katers rond. Die heb ik door de dierenambulance/asiel laten vangen in vangkooien en daarna zijn ze gecastreerd en teruggebracht naar ons.
Ik wist niet dat de Dierenbescherming dit deed, maar zij doen dit met wilde zwervers die terug mogen naar hun 'vangadres'.

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:06

Myrthee_ schreef:

Als background story:

Ik mocht er gewoon bij zijn van de gekke zwerver <3 [ Afbeelding ]

Ach wat schattig,

En wat lief dat je ze zo opgevangen hebt. Maar misschien een idee om ze te laten helpen bij de dierenbescherming? Om nog meer zwervers te voorkomen?

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:04

Ik kom even binnen vallen als dat mag. Vanaf hoe oud zetten jullie de veulens 24/7 buiten? Mijn veulen is 6 weken oud en twijfel om ze al buiten te zetten as weekend gezien het zulk mooi weer wordt. Alleen als ze het land op gaan is er geen mogelijkheid tot binnen snachts.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:07

Die van mij staan in natuurgebied dus altijd buiten. Zeker als er schuil mogelijkheden zijn zou ik ze lekker buiten laten. Met 6 weken kunnen ze dat echt wel hebben.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:14

XxDiandraxX schreef:
Die van mij staan in natuurgebied dus altijd buiten. Zeker als er schuil mogelijkheden zijn zou ik ze lekker buiten laten. Met 6 weken kunnen ze dat echt wel hebben.

Helaas geen schuil, nachttemperatuur is as weekend nog wel onder de 10. Zal dat te koud zijn?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:15

Christiaan92 schreef:
Hoi allemaal, hier een stille meelezer die nu toch een vraag heeft. Wij hebben op dit moment twee pony’s: Layla (NSPS, 8 jaar, 100 cm) en haar dochter Tessa (NAS, wordt 12 mei 1 jaar). Layla is opnieuw drachtig (papa: Contender PS) en we verwachten het veulen rond 24 mei. De dames staan op een weide in het zuidwestelijke deel van de Veluwe: het territorium van een roedel wolven. We hebben een wolfwerende omheining (sidenote: nooit 100% garantie natuurlijk). Binnen de weide hebben we een paddock van 300 m2 die óók voorzien is van een wolfwerend raster. Op de paddock staat een mobiele schuilstal (tent van Patura) van 6x3,6 meter. Vanaf eind volgende week willen we Layla ’s nachts binnen gaan zetten (onder de camera).
Nu de vraag: wat zouden jullie met de jaarling doen? Als we Layla binnenzetten blijft Tessa alleen buiten. Een pony alleen geeft een hoger risico op een wolvenaanval. Maar de stal leent zich er niet voor om eenvoudig twee aparte ‘boxen’ te creëren, dus als we Tessa ook binnen willen zetten staat zij dus samen met haar moeder. Qua ruimte kan dat prima, maar welk effect zou dit hebben op de rust en de bevalling? Layla is een heel chille merrie die gemakkelijk bevalt en niet snel onder de indruk is, maar toch…
Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken! Let me know…

Oh, en als jullie dat leuk vinden wil ik de komende weken ook best updates geven over mijn ik-beval-zonder-aankondiging-merrie… :)

Ik persoonlijk zou ze lekker samen zetten, mijn merrie is ook al 2 keer in de groep bevallen dat is dan buiten maar de andere paarden komen er toch bij staan als het gebeurd ze zijn gewoon nieuwsgierig. Dus dan maakt die stal ook niet veel uit, daarbij is de jaarling van haar zelf als ik het goed begrijp en merrie dus ik zou zeggen dat dat prima kan.
Maar ik gok dat de meeste mensen gaan zeggen dat ja ze beter beide ergens anders kan neer zetten.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:18

Willemiens schreef:
Ik kom even binnen vallen als dat mag. Vanaf hoe oud zetten jullie de veulens 24/7 buiten? Mijn veulen is 6 weken oud en twijfel om ze al buiten te zetten as weekend gezien het zulk mooi weer wordt. Alleen als ze het land op gaan is er geen mogelijkheid tot binnen snachts.

Mijne ging vorig jaar vanaf dag 1 24/7 buiten. Met dit weer kan het prima zeker als het veulen als 6 weken oud is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:22

Ik zou ze sws binnen halen in wolf gebied :=

Mijn voorkeur zou samen zetten niet hebben. Een groep is weer anders dan 2..

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:27

Ze staan sws in een groepje, hij is alleen wel het enige veulen. Maar bedankt dan ga ik ze morgen lekker buiten zetten!
Wij zitten aan zee dus geen wolf (nog)!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:52

Ik wil ze idd graag laten vangen, steriliseren en opnieuw uitzetten op de boerderij. Helaas wilt de boer dat niet. Dus dat is nog iets waar ik mee bezig ben om voor elkaar te krijgen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:05

Hier gaan ze afhankelijk vd merrie vrij vlot de kudde in. Belle is een makkelijke moeder die haar kinderen flink de regels leert dus die gaan met een week de groep in.
Muis is een drama queen dus dat duurt langer.

24 op 24 buiten is pas als het snachts ook echt warm blijft

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:17

Myrthee_ schreef:
Ik wil ze idd graag laten vangen, steriliseren en opnieuw uitzetten op de boerderij. Helaas wilt de boer dat niet. Dus dat is nog iets waar ik mee bezig ben om voor elkaar te krijgen.

O top, hopelijk werkt de boer snel mee.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:57

Sharonindezz Fijn dat het zoveel beter gaat met je merrie. Wij verwachten nog 3 veulens van onszelf ( Mirthe 6 mei, Tina 24 Juni, Saartje 25 juni). En dan nog een veulen van de gast merrie. Dekdatum onbekend :+

Sonjim wat wordt ze al groot en breed <3

Zebrastreep wat leuk dat ze zo in galop naar je toe komt.

Janinevv Het zal niet meer lang duren bij je merrie. Hoe staat het er vandaag voor?

Ciara_lady En hoe is het met jouw merrie ondertussen?

Knolselder Het ziet er idd naar uit dat jij een babyboom krijgt binnenkort :=

Ominira kan mij niet voorstellen dat de uier van je merrie nog voller kan := het kan zomaar snel gaan soms

Luna2006Kato houd je graag nog even in spanning zo te zien. Benieuwd wanneer de ph daalt.

Sophievdv altijd sneu als ze het zwaarder krijgen.

Sexysusie Dat klinkt wel veel belovend. Hoe is het nu met je merrie?

Hommage maidens zijn kwa gedrag altijd verwarrend vind ik. Soms zijn ze ver van te voren onrustig. Fleur was vorig jaar ( toen was ze maiden) 3 weken af en aan onrustig, Super frustrerend :+

Ponytante yess eindelijk veilig :D . Een klysma kun je overigens ook gewoon bij de apotheek halen. Altijd handig als ze bv snachts geboren worden en niet goed kunnen mesten.

Winston_f Je merrie ziet er goed uit.

Loutje2203 wat een super leuke bles heeft hij. Fijn dat alles goed is gegaan.

Luna_2016 Je merrie heeft nog geen haast zie ik. Hopelijk komt er snel schot in de zaak.

DDDara ik zou nog niet zo zeker zijn dat ze niet in de regen bevallen := . Als het veulen zegt ik wil eruit, dan wilt het eruit haha. Fijn dat je met het alarm op slaapstand goed hebt kunnen slapen.

Myrthee wat leuk dat je bij de bevalling van de kat vent geweest. Altijd speciaal als een zwerfkat je erbij laat.

Christiaan92 ik zou ze sowieso allebei binnen zetten in wolven gebied.

Willemiens Hier gaat zondag de eerste groep 24/7 de weide op. De oudste is 6 weken oud, de jongste 3 weken.

Hier schiet Mirthe goed op kwa uier. Denk nog max 7-10 dagen als ze zo doorgaat. Ph is ook beetje gezakt naar 7.2.
Afbeelding

En de gast merrie ( datum onbekend) begint ook eindelijk wat beter te vullen.
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Ominira - Yellow - 356 dagen
DDDara - Don Dara - 349 dagen
Laylah2002 - Phallon MT - 348 dagen
abddanielle - Daan's black magic - 348 dagen
Lyona - Jona - 347 dagen
Sabbuh - Eira - 346 dagen
Phileine83 - Silhouette - 342 dagen
Knolselder - Merel - 339 dagen
RoseBlue - Rosi-rose - 336 dagen
Garffpamela - Merida - 335 dagen
Moner - Nieta - 332 dagen
Astrea - Silvia - 332 dagen
Quir - Odette - 331 dagen
Astrea - Gesa's Mirabeau - 330 dagen
Wonders - Quin - 328 dagen
Hommage - Indy - 328 dagen
Nieky1993 - Mirthe - 328 dagen
Moner - Fardeau - 328 dagen
lideli - Brynn - 328 dagen
Knolselder - Queen - 326 dagen
Corinadrenth - Diva dreamer - 325 dagen
Ciara_Lady - Nylke - 324 dagen
Luna2006 - Kato - 324 dagen
Sexysusie - star - 324 dagen
Janinevv - Pippa - 323 dagen
Knolselder - Zuma - 321 dagen
RoseBlue - Anne-rose - 320 dagen
Quir - Ebbie - 320 dagen
Ponytante - Welsh - 320 dagen
Knolselder - Desi - 318 dagen
Luna2006 - Maylinn - 313 dagen

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:10

Lootje gefeliciteerd met je mooi getekende veulen *\o/*

DDDara, ik hoop dat je geen verrassing hebt aangetroffen in de regen :=

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:19

Nieky dat is een flink uier!
Nou mijn merrie haar uier is weer flink afgenomen, nu word het weer iets voller: ben benieuwd vanavond :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:22

Nieky 10 dagen met zo’n uier? Ik denk deze week nog :D Is Mirthe palomino bont? Heb je foto van haar geheel?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:01

Kabayo schreef:
Nieky 10 dagen met zo’n uier? Ik denk deze week nog :D Is Mirthe palomino bont? Heb je foto van haar geheel?

Ze moet naar dit kwa uier
Afbeelding
Dit was in 2023 de dag voor de bevalling. Moet dus nog een heel stuk voller :D
Ze is vosbont, kruising tinker ook trouwens.
Afbeelding