Kathleen_vW schreef:Dankjewel, Yara. Eef is bij twee van de drie drachten licht koliekerig geweest. Versnelde hartslag en ademhaling, achterom kijken, keertje liggen. Wel gewoon mesten, niet zweten en geen verhoging. Twee keer de DA laten komen om wat pijnstillers te spuiten, en tot nu toe was het iedere keer weer vrij snel opgelost. Ik kan me voorstellen dat als het veulen anders ligt of ergens flink tegenaan drukt ze zich dan ongemakkelijk voelt. Toch blijf ik altijd alert. Koliek blijft een spannend iets, en het kan zomaar de verkeerde kant op gaan.
Fijn hoor, ook voor de eigenaren van de shetten, dat ze iemand hebben waar ze altijd op terug kunnen vallen. Is veel waard!
Ja dat snap ik helemaal dat je alert bent! Zeker als ze het al eerder heeft gehad. Hopelijk krijgt ze er dit jaar geen last van! Hier ben ik ook altijd alert op alles. Check elke dag hoe ze zich voelen.
Maria had wel echt flinke koliek. Toen ik haar vond zondag was de ergste piek voorbij, maar toen ik de wei was doorgelopen om te zien of ze niet had verworpen (je doet het toch voor de zekerheid) en de rolplekken vond had ze toch wel flink gerold. Geen veulen gevonden gelukkig. Die zit er nog veilig en warm in. Stond ook echt te trillen op haar benen. Ben met haar gaan wandelen (ook op verzoek van de eigenaar. Die heb ik uiteraard ook gelijk op de hoogte gesteld) en tijdens het wandelen begon ze gelukkig te mesten en daarna weer voorzichtig te eten
. En nu is ze zo goed als weer de oude!
Ze had een perfecte timing, not. Een familielid was net een week eerder op zondag haar paard verloren aan koliek.
En dat zeker! En doe het met liefde! Als er iets is of even mijn hulp nodig hebben krijg ik vanzelf een appje of belletje. Zo is Timmie een echte houdini en werd vorig jaar dan ook geregeld gevraagd of ik kon komen helpen om hem weer te vangen
. Kwestie van bij de hoorns pakken en weer netjes mee naar zijn eigen wei lopen. Ideaal die hoorns. De wei is nu zo in orde gemaakt dat die niet meer kan ontsnappen.
Of zoals laatst. Stond Supra ineens in de tuin van de fokker van mijn pony. Dus ik ben in de wei van mijn pony. Komt de fokker van mijn pony eraan of ik direct kan helpen. Pony van de buren (Supra dus) was ontsnapt. Bleek dat het poortje van zijn wei naar de tuin van de fokker van mijn pony toe even open had gestaan en meneer zag zijn kans
.
In veulentijd check ik ook altijd dagelijks de uiers en let op andere signalen. Dan zie je vooral Maria weer zuchten van: "Zit ze er weer onder te kijken."
En nog geen namen klaar liggen! Veulen van Maria mag ik vaak een naam voor mijzelf bedenken als wei/roepnaam, maar officiële naam word door de fokker van mijn pony bedacht. Dus ben nog even druk aan het nadenken. Voor hengsten kom ik er niet uit. Merrie heb ik al klaar liggen. Layla/Leila.
De eigenaar van Jenny en Zoë bedenkt zelf de namen (al is de naam Jenny toen bedacht door hun kleinzoon).