[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 01:48

Linda wat is ze leuk!! *\o/*
Roos laat nog weinig verschil zien helaas.

Bij Team_Sublime en Moratoetje is het spannend dus vannacht. Succes!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 06:04

Neonlight schreef:
Hier had ik vandaag een overdreven slijmende en om aandacht vragende Neon. Wilde ook graag naar binnen, maar het was mij te mooi buiten, dus ze bleef maar mooi staan. ~~}>
Ze is ook begonnen met uier aan te maken.

Neon staat doorgaans alleen met een ruin buiten, later kan Roos er nog bij komen. Roos en die ruin gaat niet zo goed samen namelijk, in de bak gaat de ruin er echt achteraan jagen tot ze wit zijn van het schuim. In de wei is dat minder, iets met gras. :+
Vorig jaar is Neon vroeg in de avond bevallen, volgende dag in de wei gezet met die ruin er meteen bij. Maar die ruin heeft veel respect voor Neon en Neon hoeft maar 1 keer lelijk te kijken en hij gaat aan de ander kant staan grazen. Als het veulen een maand oud is dumpt Neon hem bij die ruin, kan ze zelf ongestoord vreten. _O-

Hier nagenoeg dezelfde situatie alleen heb ik 2 ruinen om in te scharen bij moeder en kind. De ene ruin is bijna 25 en is de " verkering" van het moederpaard..normaal staat deze ruin altijd samen met mijn merrie in de paddock en staat t andere ruintje ( c pony van mn dochter apart ernaast, dit is een ware terrorist als t over samengaan in de paddock gaat) wil continu spelen en domineren) in de wei is dat een stuk minder ( ook iets met gras) nu zit ik te denken om eerst de oude ruin te introduceren bij moeder en kind ( zeer zachtaardig paard met veel respect voor de moeder).. Hoe en wanneer zou ik dat t beste kunnen doen? Heb ze nu in de paddock en wei nog naast elkaar staan en de merrie kijkt nog wel zuur als als de ruinen aanstalten maken om bij moeder en kind re gaan kijken..
Is t een idee om eerst de oude ruin mee te nemen aan de hand in de wei en te kijken hoe de reactie is? T kleine ruintje wil ik sowieso pas later introduceren ( die is echt brutaal en zeer speels ( misschien te heftig voor moeder en kind)..
Hebben jullie ideeën??

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 06:23

Wij hebben de merrie waarmee Star samen stond er gelijk op dag 1 weer bij gezet. Star maakte goed duidelijk dat ze haar kind met rust moest laten en toen was het klaar. (paar uur later kreeg die merrie zelf een veulen dus dan laten ze elkaar toch wel even met rust :) )

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 06:38

Lastig zulke dingen. Mijn andere merrie blijft straks eerst achter een draadje de eerste maanden denk ik. Is een oudere merrie, aan 1 oog blind, die soms zomaar van zich af slaat en erg dominant is en niet altijd zo sociaal. Ze is ook echt de baas over mijn drachtige merrie. Als het veulen dan onverwachts aan haar verkeerde zijde komt weet ik al wat er gaat gebeuren...
Ook al roept iedereen dat dat altijd wel goed komt. Heb er geen vertrouwen in, heel jammer want het liefst heb je ze bij elkaar! Iemand zelfde probleem?

Geen geboortes vannacht? :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:01

Nog een probleem wat al ontstond tijdens de dracht is de enorme jeuk die mijn merrie ontwikkeld heeft tijdens de dracht en nu na de bevalling nog steeds!! M.n onder haar buik en 1 plek in de manen..smeer haar dagelijks in lijkt nauwelijks te helpen.. De DA zei dat dit Door hormoonverandering kwam.. zal em straks bellen of ie daar wat voor heeft. Zag ook van sensipharm Omniderma tabletten ook speciaal voor jeuk ( voor inwendig) gebruik.. Iemand ervaring?

Geen geboortes vannacht? Of is iedereen druk met kramen?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:14

Roletta is een grote fopmerrie zeg ik je.

Enorm veel me bed uit geweest vannacht. En raad is niks nada noppes ! Op naar dag 362 ...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:32

Goedemorgen allemaal! Degenen die al een klein veulen hebben ronddartelen: gefeliciteerd!! En voor degenen die aan het waken zijn: sterkte, het is een spannende tijd, maar het is dan toch bijna zo ver!

Ik meld me hier nu ook, want de dracht begint op zn eind te lopen. Nog zo'n 4-6 weken te gaan. De dracht is erg voorspoedig verlopen. De dame toon pas wat sinds een maand en had nog energie voor 10. Inmiddels wel gestopt met rijden, merk dat ze snel buiten adem raakt. Haar uiers beginnen al vol te lopen, dus ik verwacht eigenlijk dat het veulen iets eerder komt als de uitgerekende datum. Maar goed, niet zo veranderlijk als die merries..we wachten dus gewoon af! Nu wordt het wel echt spannend!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:44

Pol, als je heel veel pech heeft gaat het niet meer over en heeft ze exceem ontwikkeld. Ik zou eens kijken wat ze doet als ze onder een deken staat. Dan zou je dat kunnen uitsluiten. Blijft ze schuren alle suikers uit het dieet halen.

Samen zetten moet ik hier nog even kijken. Eerste week iedergeval appart maar daarna denk ik toch lekker bij elkaar. Is ook wat makkelijker voor de indeling

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:51

Welkom Jibbel!

Team sublime, we zitten in het zelfde schuitje, ook niks hier en op naar dag 364. :P

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:54

Geen baby's vannacht?

Ennasil jammer, maar ik had ergens wel zo'n vermoeden.. Volgend jaar beter!

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:59

Team-sublime en tinniie gewoon bijna een jaar. Jeetje wat moet dat frustrerend zijn.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:00

@tinnie heb jij inmiddels ook de DA hiervan op de hoogte gesteld. Of heb je zoiets het kimt er vanzelf een keer uit ?
Ik zit namelijk in dubio van wel of niet bellen. Wel bellen omdat het zolang duurt en niet bellen want ze is verder gewoon kwiek en gezond en er zijn verder geen gekke dingen

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:06

Nee cheyenne draagt altijd lang (355-363-366 de vorige keren) en het veulen was gisteren nog héél beweeglijk. Ze heeft nog altijd niet veel uier, dus het zal ook nog niet voor direct zijn, maar maak me nog niet te veel zorgen. :)
Mensen vragen me nu wel 'heb je je niet vergist in dekdatum?' Maar dat kan echt niet :P onze 3 merries waren samen hengstig en dus gelijk gedekt en waren dus op 5 dagen tijd uitgerekend. Ze is 2 keer geïnsemineerd in die ene hengstigheid, dus het zou alleen nog een paar dagen vroeger gepakt kunnen hebben :P

Maar als je je echt zorgen maakt kan je wel eens bellen, maar ik denk niet dat de DA er veel aan kan doen.. In gang zetten wordt niet gedaan bij paarden, sommige hebben gewoon een lange draagtijd en leveren het pas af als het klaar is :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:21

Team sublime en Tinniie... Balen!!! :(

LoesvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:25

Waar blijven die veulentjes, arme wakers!! -O-

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:38

Hier ook nog niks :(

Ik zet de veulens altijd gewoon bij elkaar in een groot stuk land. Merries kennen elkaar, tot nu toe nooit problemen gehad.

Edit; dan zijn de veulens wel al een paar weken oud, zodat ze goed uit de voeten kunnen.
Laatst bijgewerkt door Vulina op 15-04-16 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:46

Echt Tinniie en Team Sublime ik hoop toch niet dat jullie dames het jaar gaan halen.
Maar als ik het zo lees doet in ieder geval Cheyenne dat ruim... :(:)

Wat is het record eigenlijk?

Pippa <3 <3 <3 echt wat een droppie.

Manda whow ook kogelrond jouw dame.

En geen veulens vannacht dus...

Ik heb een echt kudde. Alle dames staan al jaren bij elkaar en de veulens die niet verkocht zijn komen er dus steeds bij. De alpha merrie is een oudje van 24 zijn regeert heel zacht en lief, maar allen volgen haar.
Onderling hebben de dames wel onenigheid maar niets dat tot jagen of echt trappen leidt.
Ik laat de merrie met veulen eerst goed aan elkaar wennen op een apart stukje grenzend aan de wei waar de anderen staan. Erbij gaan ze op het moment dat ik het gevoel krijg dat de merrie terug in de kudde wil. Geeft ze wel aan.

Ik heb de jonge hengsten die hier nog staan vorige week laten castreren. Zij worden ook nog in de groep geïntegreerd voordat de veulens komen. Staan nu met de Alphamerrie en luisteren super.

Ennasil ach wat jammer, wormen ipv veulen.... niet leuk.

Pol wat vervelend dat je merrie zo'n jeuk heeft ontwikkeld.

Jibbel gezellig dat je ook meekletst. Succes met de laatste loodjes.

Cynt...en was het uierontwikkeling? Heb je t zelf mogen aanschouwen?
Ik heb bewondering voor al jouw loopactiviteiten hoor! Doe t je niet na.

Noisy _/-\o_ _/-\o_ pas maar op straks heeft iemand trek in een kroket.

Luna leuk dat de dames zo heerlijk samen kunnen. Genieten.

Kiki komt je merrie nog van de plek af snachts?? grijns het lijken twee foto's kort na elkaar genomen wat positie aangaat. Buik is inderdaad echt veranderd.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:05

Oh Team Sublime en Tinniie, ik geef het jullie te doen. Pfff, niet grappig. En die opmerkingen over dekdatum zijn herkenbaar; vond dat destijds vrij irritant :+ Ooit een veulen 5 weken over tijd én eentje ruim vier weken te vroeg gehad (gelukkig kerngezond), maar dan komen die vragen geregeld voorbij :D
Rianne, wat een lieve foto!
Heerlijke foto's ook van Pippa, wat een cutie.
Mooi buikje Manda! Ben heel benieuwd; vind jouw veulens altijd zo knap.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:05

*begint de BBQ alvast klaar te zetten voor Charlie* -:(-

Tinnieee en TeamSublime, jullie geduld wordt ook erg op de proef gesteld! Als jullie willen is er nog een plekje vrij op de grill hoor.

Veulentjes blijven eerst een week aan huis hier.
Daarna verhuizen ze naar de wei. Normaal gaan ze dan meteen in de kudde (kennen elkaar toch allemaal), maar mijn grote ruin (met zijn 1.07 is hij hier de reus van de hoop _O- ) is nogal een bruut. Die staat niet altijd bij de dames maar nu dus wel. Dus eerst gaan ze nog even op een apart stukje land dat naast de rest ligt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:21

Goedemorgen allemaal, zo te lezen geen veulentjes vannacht.

Welkom Jibbel.

Team sublime en Tinniie gewoon nog niks -O-

Tjinta, Bo loopt wel door de stal met de nacht, maar ligt ook veel.
De plek van de foto's is vaak wel altijd hetzelfde, maar wel afwisselend op beide kanten van haar lijf.
Deze foto's waren van 1 dag na elkaar.

Vannacht is ze wel heel onrustig geweest en regelmatig alarm gehad :z

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:29

Ah ik had er nochtans echt wat op durven wedden dat Cheyenne zou bevallen :o

Welkom Jibbel. Wat voor merrie heb je. En welk veulen verwacht je?

TeamSublime: ik zou die arme VA zijn rust nog gunnen :D Het komt wel als het komt. Hoe frustrerend dat voor ons ook is. In gang zetten doen ze inderdaad toch niet, dus hij kan het er moeilijk uit halen voor je :+ Als er verder geen enkele reden is tot bezorgdheid, zou ik hem niet bellen.

Pippa is echt schattig :D

Pol: mijn merrie schuurde ook nog de eerste dagen na bevalling. Nu lijkt het vanzelf over.

Imperiosa zit vandaag op 334 dagen en gisterenavond waren haar banden eindelijk geen betonblokken meer. *\o/* Haar banden beginnen dus eindelijk wat slapper te worden. Van uier is er echter nog helemaal niets te zien :+

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:30

Tinniie schreef:
Welkom Jibbel!

Team sublime, we zitten in het zelfde schuitje, ook niks hier en op naar dag 364. :P

Pfff en dan liep ik te zeuren met bevalling op 362 dgn! Sterkte!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:31

Doen jullie gewoon een deken op bij de merrie mocht dat nodig zijn?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:38

Tinniie ze wil je gewoon een heel jaar laten wachten

Pol, hier had de merrie zelfs tijdens de bevalling deken op -O- (Foutje merrie toonde niets) Maar veulens leren snel genoeg dat ze onder de deken moeten duiken voor de melkbar.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 15-04-16 09:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:39

_O- :') bbq, hier regent het dus nog even uitstellen dan :P
tegen dit weekend moeten er toch wel veulens zijn.
Jonge jullie moeten nogal geduld hebben, het komt wanneer het af is dus nog even geduld team subliem, tinniie, vulina en knolselder

Ik ga ze ook even op een apart stukje weide zetten om ze dan allemaal samen te laten maar ik zie geen echte problemen, de alpha merrie is wel haar maatje en voor de rest is het haar zoon van vorig jaar die er nog bijstaat. Alleen de alpha merrie haar jaarling is nogal opdringerig/opjagend op haar dus zal even aanzien zijn. En de hengst die is altijd heel zacht met de veulens, alleen weet ik nog niet of ik ze terug zal laten dekken.

Rianne jij hebt een hangbuikpony nu :D

Knappe pippa

Manda die is ook rond, kan ook meedoen in filmpje van noisy

Oh en las iets over een kroketje, euh met kaas of garnalen? ;)

Jibbel welkom leuk dat je weer van de partij bent, als ik het goed voor heb is dit niet jouw merrie maar het veulentje zal wel eentje voor jou zijn he, super, hoe gaat je eigen merrie nu?

Ennasil volgend jaar nieuwe kansen