[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:26

Springt eventjes in :) Mierela is momenteel alweer 141 dagen drachtig.. Wauw wat gaat het snel dit jaar :wow: Mijn merrie staat ook op een pensionstal maar daar woont niemand bij, ik kan in principe gerust er blijven slapen maar ik woon er ook op 3 min met de auto vanaf.. Ik heb wel 1.5 tot 2 weken bijna elk uur wekker gezet om op de camera te kijken die ik in stal had gemonteerd (ook geen birth alarm) Gelukkig is mijn tante door haar jonge kinderen nogal een nacht braker en had ik een nichtje die de halve uren pakte en ik de hele uren op het laatst zodat elk max een half uurtje miste.. Merrie was eigenlijk helemaal niet extreem onrustig, nu ik later terug keek op de film zag ik idd dat ze zweette en toen ze wou gaan plassen brak der water ik ben me toch met een rot gang heen gereden _O-

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:11

Robynn schreef:
Succes voor de scanners :)
Ik moet eigenlijk ook voor de laatste keer laten scannen, maar ik weet nog niet of ik het doe. Ze is echt niet fijn om te scannen en ik wil haar geen extra stress geven.

Zo zit ik nu ook een beetje inderdaad, in dubio of ik volgende week nog moet scannen.
Eigenlijk zijn ze allebei al zo aan het groeien (144 en 133 dagen ook al), met name met Lies was een beetje lastig hier zonder opvoelbox. Dus denk eigenlijk dat ik ze niet nog een keer ermee ga pesten nu.

Op Equinovum gekeken, die met hartslag meter is misschien niet helemaal geschikt. Met 11 dagen verschil kunnen die van mij nog zo rond hetzelfde moment uitkomen, dus dan wordt het toch gokken elke de hartslagmeter om moet. Maar er staan wel meer camera's op hun site.
Wat voor camera's gebruikt iedereen hier? Daar moet ik me ook nog in verdiepen. En hoever gaan die draadloos? Want woning staat hier wel iets van 40m van de schuur af.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:16

camille zit al op 144 dagen heb ik net uitgerekend, gaat best snel , bijna 5 maand alweer, ben niet gewend aan zulke vroege veulens :o

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:20

He dan is jouw nieuwe paardje net zo ver heen als mijn Lies ^_^
Is ze nog steeds zo strak als op dat plaatje in je topic? :=

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:24

AniekR schreef:
He dan is jouw nieuwe paardje net zo ver heen als mijn Lies ^_^
Is ze nog steeds zo strak als op dat plaatje in je topic? :=

nou ze is nog steeds heel strak, deze foto, heb ik gisteren gemaakt, heel klein buikje is wel te zien
Afbeelding

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:27

Daar zie je nog niet zo veel aan nee...
Afbeelding
Dit was Lies een kleine twee weken terug met 131 dagen :o

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:34

Met wat verbeelding zien we toch buikjes. Ik ben gewoon van dikkere merries te zien. :')

Spannend voor alle scanners!! Ik wacht nog even tot eind december/januari denk ik. De laatste moet in elk geval ook rond 4.5 maand zitten en die werd gedekt begin juli.

Ja Evelyne is echt voordroog,vierkante grote balen in plastic. Raak je er niet meer aan aan dat hooi?
Het ligt nu open en het lijkt nog goed te blijven,moet natuurlijk ook niet warmer worden. Maar als het open ligt droogt het ook wel lijkt me dan toch. Ze eten er toch van en het is niet beschimmeld.
We gaan duimen voor Lily dat ze snel weer naar huis toe kan hoor!

Als ik dat zo lees moeten mijn merries uitgerekend voor eind maart ook alweer aan een 140 dagen zitten. Gaat snel dan. :D Ik heb zelfs al het idee gehad bij 1 van die 2 merries dat ik al wat zag bewegen,maar dat kan niet zeker?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:35

hihi, julie , je hebt er een voetballer inzitte, die zie je wel hoor ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:39

Dat gaat echt hard met die merries hier! :)

Hoe is het met het veulen nu Fotsy?

Hier een klein mijlpaaltje, Miep zit vandaag op 70 dagen *\o/*

Helaas trof ik madam vanmorgen met een joekel van een achterbeen aan -O- Net nu ik me gisteravond voor een wedstrijdje volgende week op de lijst had gezet omdat ze zo fijn liep weer....het is me duidelijk, moeders wil met zwangerschapsverlof >;) }:0 Maar ff aankijken, ze is er niet kreupel op en koelen/stappen slankt ie wel iets van af dus dat eerst maar een paar dagen gaan doen. Zucht -O- Ik hoop dat Pinda niet mama's abonnement op de DA erft :+

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:47

Pretty, maar als ze al 2 maanden uit het volle gras zijn en sinds een maand ook bijna geen krachtvoer meer krijgt na de keuring, moet ze toch ergens dik van worden...
En dit is géén merrie die groeit van lucht :o

Met eind maart zullen die van jou ook over de 140 dagen zitten inderdaad ;)
Bewegende buikjes heb ik nog niet gezien, dus durf het niet te zeggen. Las ergens dat je ze met 5,5 maand voor de uier zou kunnen voelen, maar die van mij zitten krap aan de 5 maanden nu...

Mooie mijlpaal, Vientje. Maar wel schrikken met het achterbeen. Hopelijk zakt het snel af/valt het mee. Misschien een infectietje aan een wondje/mok oid dat naar binnen is geslagen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:00

Oh maar AniekR ik zie zeker wel verschil als je vergelijkingsfoto's van je merrie post hoor! Dus ik geloof je graag dat ze al babybuikjes hebben. Ik doel er meer op dat die dikkies hier bij mij van zichzelf al even dik zijn als menig drachtige merrie. :o :D

Vientje oh dat is balen zeg...Mijn merrie heeft dat regelmatig ook (mijn oude warmbloed),bij haar helpt van dat groen spul wel goed om het vocht te helpen draineren,en massage.

Ja? Zou je dat nu al kunnen zien? Dan zie ik toch geen spoken. Ik zie het nog maar kort en ze zitten ook rond 5.5 maand dracht,de merrie leek laatst zich ook een ochtend niet lekker te voelen en tegen smiddags was er al niks meer aan te zien dus die had vast last van haar veulentje.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:16

vanaf 60 dagen gaan de veulens al bewegen in de baarmoeder dus ze kunnen er al last van hebben hoor pretty

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:21

Haha oke misverstandje.
Tja er loopt hier ook een merrie bij die niet drachtig is, die ook bijna voor drachtig door kan ;) Maar zie bij mijn eigen toch echt wel verandering. Roos is voor haar doen eindelijk een keer niet zo dik, maar heeft gewoon veel pens.

En er zit natuurlijk bij 150 dagen een heus konijn in, als dat even om gaat draaien/rond schoppen, lijkt me dat geen pretje nee ;)

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:23

Fien zit vandaag op de 110 dagen en ze was super mooi drachtig. Je zag echt al ribben en wervel kolom. Ook het hartje klopte goed. Helaas ook minder nieuws. Fien heeft helaas een blessure dus kan ik haar tot nadat het veulen geboren is niet meer rijden. Hopelijk doet de vakantie haar goed en is ze daarna weer volledig herstelt.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:28

Pretty, hier ook een dertiger, wel aan de verkeerde kant van de 30 inmiddels :=
Ben toevallig van de week ook begonnen met voordroog open te maken en dat is altijd spannend met het eerste pak. Maar hier ziet het er heel goed uit en met de voersnelheid hier doe ik nu een dag of 5 met een pak en dan wil het best. Was ook een twijfelgeval met kleine pakjes of in plastic, zo droog was het al met persen.

ivy_power89, stoere merrie heb je!

Aniek minder dan 200 dagen te gaan :D

Bellarose, mooi buikje al :)

JustLizz, succes met scannen vandaag!

angelpam ook succes met scannen!

Fotsy, wat een zorgen om Lily :(:)

Noisy ook een mooie mijlpaal :)

inowa, de dames groeien hard!

Drachtige merries op een pensionstal, zo ben ik ook ooit begonnen. In een tentje, wekenlang... :D
Al was dat ook erg leuk, ik had de mazzel dat mijn merrie toen in de zomervakantie uitgerekend was.
Kon ook meteen waken bij de merries van de pension eigenaar, dat deed ik daarvoor ook al.

Kiki, hebben ze nu iets kunnen ontdekken bij de hartslag voor de bevalling? Omdat eerder bleek dat er weinig voorspellende waardes waren bij de merries die toen via bokt te volgen waren.

Jolanda, nu hoef je niet zolang te wachten :):)

Pretty, hier zie ik vaak vanaf 200 dagen wel wat beweging. Moet zeggen dat ik laatst bij een van de hengsten ook een "veulen" zag bewegen. Zal toch het hooibuikje geweest zijn ;)
Rond de 150 dagen zie ik wel vaak dat jonge merries gevoelig zijn op de buik. Beetje koliekerig maar wel gewoon blijven eten. Alsof ze dan voor het eerst zelf het veulen voelen en ongemakkelijk zijn?

Vientje, hopelijk is het iets onschuldigs :(:)

angelpam, mooi dat ze nog drachtig is! Wel jammer van de blessure maar de hersteltijd wordt wel nuttig gebruikt...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:35

Doe je maar 5 dagen met een groot pak? Oei ik doe daar 3 weken mee.. Nu voer ik wel wat meer om het te kunnen opvoeren. 5 dagen is het ook perfect goed gebleven hoor,het is pas nu dat ik zag dat het zou broeien,het was zondag ook zo warm. Maar nu alles uitgeschud is en uit de plastiek komt het wel goed ermee. In de winter was het geen probleem trouwens om het 3 weken te bewaren.

Verkeerde kant van de 30 euhm... 03 dan? :P

Kan best dat ik hooi of gras zie bewegen,enfin met het darmpje errond dan. :') Het viel me wel op en het was net die merrie die zich ook even niet goed leek te voelen. Er zit nu ook meer vocht in het gras natuurlijk en ik denk momenteel misschien ook veel suikers dus het is wat opletten sowiezo.

Angelpam mooi dat ze mooi drachtig is nog maar balen van de blessure,dat is vervroegd verlof dan.

AniekR ik zie zeker ook verschil bij jouw merries hoor! En een konijn wat rondhuppelt in je buik voel je inderdaad wel ja. :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:39

Ik heb rollen van zo'n 120/150kg dus niet de hele grote pakken. Die had ik eerder met de cobs wel, gingen er ook meer dan 50 door op een winter :\
Nu met de mini's voer ik 3 rollen in de week als ze allemaal op onbeperkt voordroog staan. Nu eet een deel nog (oud) hooi naast het gras en een deel 24/7 goed gras.

En verkeerde kant van de 30 is tegen de 40 (auw) aan :P

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:43

Ach bij ons zijn het wel die grote pakken,sjah met mijn warmbloed er nog tussen zijn die toch het handigst. We stockeren ze zelf niet,al hebben we wel de plaats,maar gaan pak per pak halen. Is de kwaliteit dan toch weer niet goed (al veel zo gebeurd,paar pakken mooi en paar pakken zooi...),dan gaan we op een ander.
Hier staan ze ook nog op het gras maar mijn warmbloed moet toch al bijgevoerd worden en de kleintjes moeten 's nachts ook nog iets te knabbelen hebben dus geef ik wat stro en krijgen ze ook al wat voordroog bij. :o

Dat had ik wel door van dat viertje in aantocht hoor. :P Mij hoor je over een paar jaar wel daarover. :')

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:49

Hier komt het ruwvoer van het eigen land en kunnen het meeste zelf opslaan. Soms komt er later in de winter nog wat hooi of voordroog bij een boer in de buurt vandaan. Kan ook van ons land zijn of dat van hen, als er bij ons wat meer onkruid staat dan wisselen we om of we ruilen rollen voor hooi pakjes.
Mijn mini's zijn extreem kieskeurig wat ruwvoer betreft, schaam me soms dat ze prima hooi niet willen eten en dat ze het dan weer komen omruilen maar ze eten er dan echt geen hap van :o Hun paarden en koeien wel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:50

@Aniek, of ze het al in de dagen ervoor kunnen zien, weet ik niet. Maar je kon wel zien dat de dag van de bevalling toen de hartslag omhoog ging en weer omlaag. Dus dan hadden ze dus al wel weeën, alleen voor ons niet zichtbaar.
Het advies van hun uit is om ze ca 10 dgn voor de uitgerekende datum onder de camera te zetten. Dan kun je ook een beetje zien wat hun hartslag doet etc.
Maar als je van te voren reserveert dan kun je natuurlijk ook de set eerder laten komen mocht de merrie al eerder tekenen gaan geven.

Ik dacht eerst, jee wat lopen sommige merrie's al ver voor op Bo. Maar Bo is zit morgen ook alweer op 130 dgn :=

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:56

Marije ik heb natuurlijk grotendeels shetlanders,die vreten gelukkig alles.. :P
Ik vind het soms echt een strijd om goed ruwvoer te vinden.
Mijn minipaard hengst is ook kieskeuriger en die eet veel liever hooi dan voordroog. Mijn AMHA dan weer,die eet ook alles,als ze maar mag eten. En dat is te zien ook,ze is toch verdikt sinds ze hier is en vast geen klein beetje. :o Maar ik hou ze niet graag op het zand alleen maar om ze in showconditie te houden terwijl ze geen shows moet lopen.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:06

Kiki die link ziet er interessant uit ik ga eens op onderzoek

Tjonge zie al mijlpalen van 140 dagen, gaat hard zeg wat leuk!!

Jolandje daar zie je inderdaad nog vrij weinig aan, lekker strak nog.

Aniek mooie buik met 130 dagen :)

angelpam wat balen van je merrie zeg :( hopelijk hersteld ze mooi tijdens haar dracht en kun je haar daarna weer lekker oppakken, maar vervelend blijft het wel.

Mijn merrie vandaag op de harde volte laten draven, ik kon er weinig aan ontdekken. net de filmpjes naar mijn DA geappt dus ik wacht even zijn mening af en anders stap ik er morgen weer eens op, kleine stukjes rechtuit draven.

Even wat foto's onder elkaar. Zien jullie al verschil?
1 maand

Afbeelding

70 dagen

Afbeelding

80 dagen (vandaag)

Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:24

Ik vind het best meevallen,zie niet veel verschil. :o :)

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:28

Haha nee ik zie niks maar misschien zien jullie wat := :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:29

Sorry ik ook niet Venthe, zelfs het idee dat ze op de eerste foto ietsje voller lijkt (waarschijnlijk van de lekkere grasjes)