[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:38

Balen Goldenarrow, hopelijk lukt het later nog wel.

Hier ook 40-50 dagen hartslag. Dan zie je vaak ook of de overgang cl naar endo cups goed gaat.

Even snel, om een merrie uit winter rust te halen kan je beste licht therapie toe passen. Maar ook met medicatie zoals domperidon kan je ze in cyclus brengen.

Maar licht is het belangrijkste en heeft de meeste invloed (samen met onder andere toegang tot gras). We hebben hier veel dravers en die willen het liefst een veulen geboren op precies 1 januari. Daarom proberen ze de merries altijd al begin februari dragend te krijgen. De merries krijgen dan vanaf begin december of een masker op (met aan 1oog speciaal licht) voor 16 uur per dag of gaan de lichten op stal voor 16 uur per dag aan (vaak speciale lampen, maar zelfs gewoon TL licht werkt al). Licht therapie zonder medicatie duurt ongeveer 60 dagen tot de eerste ovulatie, met medicatie kan het zo snel als 2 weken zijn.

Hengstig spuiten spuit je prostaglandine (PG), dit is een hormoon dat corpus luteum (geel lichaam) afbreekt. Daarvoor moeten ze dus wel al uit winter rust zijn, want CL ontstaat na ovulatie. Er zijn echter veel factoren waarom het niet werkt.

PG kan je vanaf 5 dagen na ovulatie spuiten als er een werkend geel lichaam is, echter wordt 6 dagen aangeraden, omdat die 5 dagen best precies komt.

Dus voor de 5 dagen zal het niets doen.

Na 14 dagen heeft het ook niet zo veel zin meer (tenzij er tussentijdse ovulatie is geweest langer dan 5 dagen geleden), omdat het lichaam dan zelf prostaglandine maakt en je dus niets meer versneld, alleen kans op dracht verlaagd.

Factoren die ervoor zorgen waardoor het niet werkt, tussentijdse ovulatie van kleine follikels (<20). Ongeveer 30-40% van de merries doet dit.

Het liefst wil je al nieuwe follikels op komst zien. Meest ideale minder dan 20mm, dan ovuleert de merrie 4-7 dagen. Groter dan 30mm is de kans dat follikel in regressie gaat ongeveer 50%, anders ovuleert de merrie binnen 2-5 dagen of zelfs eerder. Daarnaast is aangetoond dat de kans op dracht afneemt.

(Voor wie dat intressant vind :
Lindenburg H, Koskinen E, Huhtinen M, Reilas T, Perttula H, Katila T. 2002. Influence of PG administration and follicle status on the number of conceptuses. Theriogenology 58, 571-574.)

jazzejam

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:57

Super interessant Quir, denk dat wat je beschrijft aan problemen bij onze merrie zeker het geval zijn geweest. Hierdoor durf ik haar ook niet meer hengstig te spuiten. Vorig jaar heeft ze 2 maanden lang er over gedaan met meerdere keren hengstig spuiten en volgens mij tussen tijdse ovulaties waardoor geen inseminatie kon plaats vinden en weer opnieuw konden beginnen.

Uiteindelijk was er dan een kans om te insemineren en die heeft niet gepakt. Toen was het einde seizoen voor ons.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:21

Wanneer besluit je hengstig te spuiten? Als je perse voor een bepaalde datum een veulen wil?

Lees hier veel over KI, dat is voor mij niet van toepassing maar wel interessant om allemaal mee te krijgen.

Mijn merrie wordt dinsdag geënt en zou dr dan bij hengstigheid weg kunnen brengen. Maakt het nog iets uit in welke hengstigheid je laat dekken? Heb dr dit jaar nog niet hengstig gezien. Die licht therapie is ook boeiend om te lezen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:52

Ik heb mn merrie 1 keer hengstig laten spuiten in de hoop dat haar cyclus op gang kwam. Dat was helaas ijdele hoop.

Gefeliciteerd voor de fokkers met een drachtige merrie!!

Onze merrie is vanmiddag gescand en het ei is weg :D 23 mei scannen op dracht.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:39

Quir enorm interessante post. Dankjewel!

SophievdV nu lekker op het wachtbankje! Spannende dagen

Goldenarrow dat geeft de burger geen moed... Ik hoop dat ze snel drachtig zullen raken.

Claudia lief, dankjewel. Ah joh, nu weer een dagje dichterbij :D

Amhorses nee hij heeft nu er nu 5. Maar dat is niet erg. Het is puur hobby voor de eigenaar en hoeft van haar geen spermamachine te worden. En het is per sprong betalen. Wellicht dat dat mensen tegenhoudt.
Ik heb al paar keer rond de 25 a 28 dagen gescand. Was altijd goed.

Cheytjuh bijleespost poging 2 :P Dankje! Ja via KI vind ik dan ook veel makkelijker
Jammer dat de bonte niet echt meewerkt. Maar misschien nu positief nieuws dan. Ook voor de twee dames volgende week. Ik duim voor je. Toch knap van Phoebe. Heb je een opvoelbox? Wij scannen in de stal.

Janine wanneer mag je scannen?

Dais mooie hengst! Via diepvries denk ik dan? Leuk, misschien twee champagnes volgend jaar in dit topic. En ik meende ook nog wat mini paardjes met deze kleur :D

Jazzejam gelukkig geen vochtafscheiding meer gezien

Nieky1993 ja een jaar duurt enorm lang :+ Ben blij dat Zilver altijd een korte draagtijd heeft :D Dag 12 is qua kansen best voordelig dacht ik. Ik heb nu gedekt met dag 10

Baudyh gefeliciteerd!

Knolselder wat lief! Ik ben ook enorm benieuwd

Ik heb het idee dat wij ook op het wachtbankje kunnen. Ik heb een logeermerrie hier waar ze altijd boos naar is. Woensdag vond ze de merrie ineens wel erg lief. Maar vanochtend weer boos en zelfs bijten. Morgen bevestiging krijgen. We gaan tussen 8 en 9u scannen op spreekuur. Spannend!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:45

Nou, Madrona is vandaag weer gedekt. Ze hebben de hengst eergisteren nog een keer laten springen omdat ze wisten dat we vandaag kwamen. Ze vonden het echt supervervelend voor ons en hebben ook meerdere keren hun excuses aangeboden. De volledige dosis is er nu onverdund ingedaan, direct na afname. Bmm stond mooi open en wij hebben gisteren het ei al af laten spuiten voor de zekerheid. Morgen de merrie nog een keer spoelen, just in case. Dan hebben we ook wel echt alles eraan gedaan om het te laten lukken. Duimen jullie mee?

We hebben hem wel weer even in het echt mogen bewonderen, hij is wel echt super knap <3 Ook nog de date voor Valetta weer even gezien en de vader van 2 van de veulens die dit jaar zijn geboren :D De date van Estonia was buitenspelen in de wei, dus die konden we nu niet zien helaas.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 19:54

Heel leerzaam weer Quir, dankjewel voor je bijdrage in dit topic! :j

De lichttherapie klinkt heel logisch. Mijn merries kwamen ook niet op gang, dus ik heb mijn stal voor de helft gesloopt zodat ze daglicht hebben van zonsopkomst tot zonsondergang + ik ben weidegang gaan opvoeren + extra vitamine E gevoerd. Alle beetjes helpen denk ik dan maar :')

Kabayo, geen diepvries, het is vers! De hengst gaat 'sochtends vroeg op de bok, met het vliegtuig komt het naar hier en vanaf daar met de auto naar de dierenarts! Het kleurtje vond ik wel heel erg wennen eerlijk gezegd. Ik had hem er in de eerste instantie volkomen voor genegeerd. Ik ben helemaal niet zo van de bijzondere kleurtjes en somehow heb ik nu een palomino hengst en champagne hengst gevonden voor mijn merries :')

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:08

Pfoe ik loop weer heftig achter.
Maar voor de hengstigheid, ik vind de merries na een kuurtje regumate altijd echt kneiter hengstig!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:11

Daisy wauw dat verzenden met het vliegtuig lijkt me ook een vak apart. Betaal je je dan niet scheel aan verzendkosten?

Aparte kleurtjes vind ik ook erg leuk, maar mijns inziens lever je dan ook vaak - niet altijd - in op kwaliteit. Snap eigenlijk niet hoe dat kan..

Quir: super interessant leesmateriaal, dankjewel!

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:13

Hoelang geef je dan regumate Balko? En wanneer laat je ze scannen? Ben wel benieuwd omdat hier de DA nooit over regumate begint maar altijd over hengstig spuiten. En dat wil ik dus liever niet.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:19

Ik heb heel goed gelet op inteelt, want daar pas ik voor. Hier in NL staan ook wel een paar speciale kleurtjes PRE hengsten maar als ik vier x dezelfde hengst voorbij zie komen in een stamboom dan haak ik af hoor.

Verzendkosten zijn idd wel prijzig, al vind ik het nog meevallen gezien de afstand en snelheid waarmee het naar hier komt. Maar ik ga niet liegen, ik vind het ook wel heel spannend :D

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:39

Ik wist er al veel van maar toch interessant om te lezen Quir.
Dais ik heb gemist waar je sperma weg komt maar dat is vast Spanje of zo.
Dan werk je neem ik aan met ei afspuiten want je hebt niet 1.2.3 sperma.
Hier helemaal geen ervaring met regumate. Maar ze worden wel top hengstig. Ik werk inderdaad wel veel met licht.

Hier super blij met onze nieuwe opvoelbox. Hij staat op zijn plek. Moet alleen nog vast. En de rubberen mat er nog in.
We moesten er even een Voorwand van een stal voor verbouwen maar dat geeft niet.

Afbeelding

Afbeelding

Als je dan mag insimineren wil ik het wel graag veilig. Maar ook voor de tandarts is het handig.
Nu is het ff rustig maar vanaf half mei is het weer scannen enz dus dan kunnen we hem mooi gebruiken.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 23:11

jazzejam schreef:
Hoelang geef je dan regumate Balko? En wanneer laat je ze scannen? Ben wel benieuwd omdat hier de DA nooit over regumate begint maar altijd over hengstig spuiten. En dat wil ik dus liever niet.

10 dagen en dan zijn ze 3 dagen later vaak al super hengstig. Scannen is ook afhankelijk van je merrie. Als je ze niet kent dan bij beginnende hengstigheid.

Ik heb nog regumate equine staan voor als je t wil proberen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 07:00

Mijn ervaring met regumate is niet zo positief. Vorig jaar een kuurtje gegeven aan mn oudere merrie. Die raakte hormonaal helemaal van slag ervan. Stond opeens met een bomvol uier waar de melk uit stroomde (was niet drachtig) en na de kuur de rest van het seizoen juist niet meer hengstig gezien. De dierenarts begreep er weinig van hoe dit kon.

Quir bedankt weer voor je interessante informatie.

Sophie fijn dat het ei weg is, welkom op het wachtbankje.

Baudy mooi zo dat ie er is! Ik ben toch ook aan het kijken voor een opvoelbox nu. Ik ben bezig om een kapschuur (geen hele grote, maar toch) te laten zetten en daar zou ik hem in willen hebben. Als iemand nog tips heeft waar je die goed en een beetje betaalbaar kunt kopen? Mag ook gebruikt zijn maar die kom ik nergens tegen tot nu toe.

GA dan hebben jullie nu echt je best gedaan allemaal om het te laten lukken. Leuk om de hengsten ook even te kunnen zien.

Elina succes met scannen zometeen.

Veronia met haar kroost tot nu toe samen. Het veulen van dit jaar en die van 2 jaar geleden. Toch ook wel wat moois zo.
Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:19

Muronia wat een rijkdom!!

Baudyh hij ziet er stevig en degelijk uit. Veiligheid staat hier ook voorop. Het gaat met paarden zelden een beetje fout.

Hier gaan de merries als het goed is vandaag voor het eerst in het gras. Duurde even door de vele regen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:25

Handige tips voor een opvoelbox zijn welkom!
Wij doen nu vaak een hekje achter het paard zodat de DA/inseminator veilig staat, maar ideaal is het niet - en je moet altijd met z'n tweeën zijn. Onze oude dierenarts kluisterde (touw om achterbeen en dan om de nek) overigens de merries, ging ook altijd goed. Maar dat is een handigheidje wat blijkbaar aan het uitsterven is.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:31

Ik heb ook heel lang naar een opvoelbox gezocht. En heel toevallig tegen deze aan gelopen. Hijnwas van een DA die eigenlijk steeds minder scant en wilde hem wel verkopen.
Een gelukje
Zulk soort vind je bijna niet meer. Hij is 20 jaar geleden door een smid gemaakt. Puur handwerk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:09

Goldenarrow wat fijn dat het nu allemaal goed is gegaan. Klinkt erg positief!! Ik duim keihard voor je mee. Leuk hè de hengst even zien! Hoezo kan je een hengst niet bezichtigen in de weide dan? :P

Kendra hier geen opvoelbox nodig. Zilver is super braaf. De andere merrie gaat op de trailer om te scannen. Maar die willen we (eerst) niet meer dekken. Misschien wel nooit meer. Het is niet zo'n fantastische moeder. Als mijn 3 jarige gescand moet worden ga ik de eerste keer naar de kliniek, daar is een opvoelbox. Maar als ze braaf is dan ook gewoon thuis in de box

Claudia wat een geweldige foto. Wat prachtig <3

SophievdV heerlijk eindelijk in het land! Ik heb ook een speciaal kleurtje maar Perry kan zeker zilver verbeteren. Voornamelijk beenstand, hardheid van het beenwerk en rug.

Baudyh mooie opvoelbox! Altijd makkelijk!

Dais is dat bij PRE ook een dingetje? Inteelt? Wist ik niet. Heel avontuur zo! Wel erg fijn dat het gewoon vers kan :j

Oh wat een super ronde hier. 1x scannen, hengstig. Dag erna dekken, volledige lading, 2 buisjes. Dag erna al wat zuur op andere paarden en dan nu scannen. Ei weg *\o/* Alles zag er super uit. Ik hoop dat we in 1x klaar zijn. Alles is erg positief en zo voorspoedig verlopen! Ik heb wel een goed gevoel!
Kind voor het eerst mee op de trailer
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:42

kabayo: nou dat klinkt echt positief! Op het wachtbankje nu! Succes!

Handig hoor zo'n opvoelbox. Hier worden ze gewoon in de stal opgevoeld/gescand. Zijn echt super braaf thuis, in een opvoelbox bij de hengstenhouder of dierenarts is alleen Goldy braaf, Picture wil dan nog wel eens gaan "zitten" en Sjanty sprong eruit. Heel apart dat ze dan opeens kan springen.....

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:51

Kabayo, Wat is Ike toch een braaf veulen, heeft vast van zijn lieve moeder. Nu duimen dat het gelukt is bij Zilver.

Opvoelbox lijkt me super handig. Ik denk er al een tijdje over om er een te nemen. Maar ook hier is de ruimte een issue. Nog even na denken, als alles goed gaat wil ik misschien volgend jaar weer dekken, maar wil liever niet veulen en merrie weg brengen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:54

Wij scannen en insemineren ook in de box. Beide dames zijn heel braaf gelukkig :)

Het is hier echt heerlijk weer! Kan wel in een t shirt naar buiten :D is ook gunstig voor O-Jidee en het drachtig worden.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:11

Ik ben een trouwe volger van het dikke Buiken Topic en dit jaar mag ik mij weer melden.

Vandaag kunnen we insemineren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:19

Hier vorig jaar of t jaar er voor een opvoelbox gekocht. Je kan ze gewoon kopen waar je ook een stal oid kan kopen dus dat is niet zo moeilijk. Soms komen ze 2ehands op marktplaats oid.

Hier geen bijzondere capriolen meer zonder iig.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:25

Onze paarden zijn eigenlijk best braaf, maar de dierenartsen vragen er om. Eentje is zwanger, dus dat snap ik dan ook weer wel….

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:44

Het is lastig om alles bij te houden. Ook hier is het weer van start gegaan. Onze Fleur is gisteravond geïnsemineerd. De rest (nog) niet. Ik heb nog mijn twijfels bij hoeveel en welke te dekken.

Wij hebben sinds vorig jaar een opvoelbox thuis. De dierenartsen willen (wat mij betreft terecht) niet meer scannen in de box en ik vind elke keer naar de kliniek in de tijd dat de kinderen ook richting school gaan ook niet optioneel. Mijn man heeft er zelf eentje gemaakt vast aan de mesthoop. Het is buiten maar goed het werkt prima.