[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:58

suffie schreef:
Wat een knappe kinders komen er toch voorbij <3 Ik ben vanmiddag wezen kroamschudden bij Setteli, watveen schatje is My Fellow. Goed gelukt in mijn ogen :j

Ons Fleurtje was gisteren aan de telling. Vandaag was ze anders, ze heeft niet gegraasd en lag steeds in een hoekje van de wei. Uier is bomvol. Ik gok op vannacht, morgenochtend vroeg. Foto is van eergisteren.

[ [url=m/rgx6BT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is echt tonnetje rond! Zo benieuwd naar haar kalf :D . Zijn koeien meestal zo op tijd? Of kunnen ze ook flink over dragen?

floripori, je zou toch idd zeggen dat dat voor vannacht moet zijn!

Fleuribelle

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:04

Kabayo, je spreekt het uit als Tije.
Minte wordt steeds knapper. Maar ik ben ook wel benieuwd naar het veulen van volgend jaar. Knap dat je het zelf doet met de jonge hengst.

Succes voor diegene die aan het waken zijn.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:10

@Yaartje: toen wij nog een melkveebedrijf hadden, waren de Holsteiners altijd rond de datum, soms een dag eerder of later. In 2009 zijn wij overgegaan op Fleckvieh en die droegen standaard 14 dgn over, daar hielden wij met droogzetten al rekening mee. Ook nog nooit zoveel tweelingen gehad, soms wel 15 per jaar, op een veestapel van 100 koeien.

Dit wordt het 5e kalf voor Fleurtje, het 4e bij ons. Zij draagt meestal 3 tot 5 dgn over en heeft tot nu toe altijd 's morgens rond 5 uur gekalfd.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:14

Suffie: wat een prachtige koe!! Benieuwd naar haar kalfje!!

Yaartje: hopelijk voelt je mannetje zich snel beter!!

Fokfanaat: hij is te leuk!

Kabayo: minthe is idd knap! En flink al lees ik! Perry knapt ook mooi op!!

Floripori: hopelijk snel rustig op stal zodat ze die kleine kan tonen!!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:18

Was gezellig suffie dat je er was! Altijd leuk om je veulentje te showen. :D
Zo wat is ze dik die Fleurtje!, benieuwd wanneer ze gaat!

Fijn Kabayo dat je haar benen al kan wassen, hahaha :+

Yaartje, niet fijn dat Asfaloth zich niet fijn voelt. Hoop dat je gauw weet wat er aan de hand is en dat ie opknapt.

Cynthia, was is ie knap hoor. Begrijp dat het een moeilijke keuze is

Nog even Fellow spam, vanmiddag gemaakt toen suffie er was
Afbeelding

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:25

Hier nu 336 dagen. Nog geen veranderingen maar de paarden waarmee ze in kudde loopt zijn wel plots heel zenuwachtig en veel snuffelen.
Nu zit merrie terug op stal onder de camera.
Afbeelding
Afbeelding

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:52

Pff dat is een dikke koe suffie :')

Sterkte xyaartje. Hopelijk gaat het snel beter!

Ik ga morgen weer bij joly langs. Krijg wel elke dag een foto <3
Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:58

suffie schreef:
@Yaartje: toen wij nog een melkveebedrijf hadden, waren de Holsteiners altijd rond de datum, soms een dag eerder of later. In 2009 zijn wij overgegaan op Fleckvieh en die droegen standaard 14 dgn over, daar hielden wij met droogzetten al rekening mee. Ook nog nooit zoveel tweelingen gehad, soms wel 15 per jaar, op een veestapel van 100 koeien.

Dit wordt het 5e kalf voor Fleurtje, het 4e bij ons. Zij draagt meestal 3 tot 5 dgn over en heeft tot nu toe altijd 's morgens rond 5 uur gekalfd.

Wat bijzonder om te lezen dat koeien toch nog best zo stand vastig zijn qua wanneer ze bevallen! Nooit bij stil gestaan!

En bedankt allemaal <3 . Ik hoop het ook dat hij zich snel weer beter voelt! Toen ze het van de longen zei vielen er wel gelijk veel puzzelstukjes op hun plek. Ook met waarom de training totaal niet vlot loopt op het moment. Normaal doet die dat zo graag, maar hij wilde de laatste tijd eigenlijk alleen maar stappen. Niet gek als er iets is bij/met de longen.
Echte diagnose was er nog niet direct. Dat kan pas besloten worden wanneer we de bloeduitslagen hebben en dan kunnen we hopelijk direct een behandeling starten (mits er direct duidelijkheid uit komt. In ergste geval moeten we naar de kliniek voor verder onderzoek, maar laten we hopen dat bloedonderzoek genoeg is voor een juiste diagnose).
Volgende herfst/winter krijgt die dan ook mooi een warme deken op :j . Normaal doe ik daar niet aan, maar voor hem is dat geen overbodige luxe.

Wel alle lof en complimenten voor de 2 dierenartsen van vandaag <3 . Wat waren ze rustig en geduldig met hem! Werkten echt met veel respect met/naar Asfaloth toe. Maandag wilden we al bloed prikken, maar hij was daar zo boos en gefrustreerd op dat de DA en ik het hebben moeten staken en ze vandaag met 2 kwamen. Bloedprikken met praam moeten doen en toen was het zo gepiept. En daarna de rest van de controle zonder praam kunnen doen. Stoere pony is het ook <3 . Al is die nu wel boos op mij :') . Maar goed. Dat mag :j .

Voor nu geniet hij sinds vandaag van zijn vakantie en mag hij bepalen wanneer we even gaan wandelen.
Zal mij niks verbazen dat zijn gezondheid van nu is gekomen door het wisselvallige weer en dan die verschrikkelijke stormen in februari.

En dan kan die straks hopelijk voor grote gezonde broer gaan spelen voor het veulen van Maria :D .
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 28-04-22 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 22:01

Dakario schreef:
Hier nu 336 dagen. Nog geen veranderingen maar de paarden waarmee ze in kudde loopt zijn wel plots heel zenuwachtig en veel snuffelen.
Nu zit merrie terug op stal onder de camera.
[ [url=m/FuBEj3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KkDU1G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Meestal als de kudde in gedrag veranderd zal het vast niet lang meer duren is mijn ervaring.
Hier plakken ze ook erg veel aan Maria op het moment. Frodo staat meestal aan haar zijde te grazen of in de buurt en als ik Maria even mee neem naar voren dan loopt Arwen gelijk mee. Ze laten Maria geen seconde uit het oog nu.
Zie Arwen ook sinds gisteren af en toe ineens heel random rondjes door de wei rennen of ineens trekt ze een sprintje. Ik weet niet of het is omdat ze wilt spelen of reactie op het veulen dat er aan zit te komen bij Maria.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 22:36

Zo, wat een berichten.. dat kan ik allemaal niet onthouden..

Ff en Mighty Gefeliciteerd met jullie veulens! FF die naam hahaha, wel prachtig veulen.
De redbag, zou je willen vertellen hoe jullie gehandeld hebben? Is een beetje 1 van mijn angsten :\

Flori hoe gaat het? Dit moet toch vannacht wel beginnen zou je zeggen

Gea Jij ook vannacht? Succes!

Zag nog een mega dikke koe <3

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 22:58

rensju schreef:
Zo, wat een berichten.. dat kan ik allemaal niet onthouden..

Ff en Mighty Gefeliciteerd met jullie veulens! FF die naam hahaha, wel prachtig veulen.
De redbag, zou je willen vertellen hoe jullie gehandeld hebben? Is een beetje 1 van mijn angsten :

Flori hoe gaat het? Dit moet toch vannacht wel beginnen zou je zeggen

Gea Jij ook vannacht? Succes!

Zag nog een mega dikke koe <3

Tuurlijk! Het was voor mij het allereerste veulentje wat we gefokt hebben, dus lekkere inkomer. := Ik wist vooraf niet van het bestaan af, maar goed ingelezen en toen kwam ik het tegen en heb ik filmpjes op YouTube gekeken. Ben nogal bang voor alles wat fout kon gaan dus wil ik het liefst zo goed mogelijk voorbereid zijn.

Ik zag uit haar vulva een enorme donker vuurrode grote bol en eigenlijk weet je het al direct. Het is niet te missen. Ik schrok en ik heb het gelijk open gemaakt met mijn hand. Er kwam een plons vruchtwater en gelijk schoot het potenblaas met haar pootjes eruit. En dan is het nog heel spannend want je weet niet hoelang je paard er al zo bij ligt. En dat maakt het tricky aangezien (als ik het goed heb) er geen zuurstof meer bij het veulen komt en het dus stikt in de vruchtzak wanneer de red bag niet kapot wordt gemaakt. Wij hebben haar meegeholpen om het veulen zo snel mogelijk eruit te krijgen.

Mocht dit je gebeuren gelijk handelen, er is geen tijd om een dierenarts te laten komen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 23:08

Altijd spannend zo n redbag. Tip leg wat scherps bij je veulenspulletje. Schaar (stomp) f sleutel. Een redbag heeft een stervormig patroon, midden is makkelijk kapot te maken. Kijk ook altijd vooraf even een youtubefilmpje, als je direct weet wat je moet doen dan kun je het veulen redden. Dat is het enige waar ik bang voor ben bij die stiekemerd van mij, dat ik zoiets mis.

Vandaag idee dat uier iets minder terugliep. Maar nog lang niet vol. Hetduurt nog even

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 23:26

Cemlys schreef:
Altijd spannend zo n redbag. Tip leg wat scherps bij je veulenspulletje. Schaar (stomp) f sleutel. Een redbag heeft een stervormig patroon, midden is makkelijk kapot te maken. Kijk ook altijd vooraf even een youtubefilmpje, als je direct weet wat je moet doen dan kun je het veulen redden. Dat is het enige waar ik bang voor ben bij die stiekemerd van mij, dat ik zoiets mis.

Vandaag idee dat uier iets minder terugliep. Maar nog lang niet vol. Hetduurt nog even

Hier ook echt geluk gehad dat het alarm af ging, want tijdens de verdere bevalling heeft ze helemaal niet plat gelegen. Ik was er vooraf ook erg bang voor, helaas toch gebeurd. Gelukkig ging het heel makkelijk kapot.

Kan dit een oorzaak hebben of gewoon pech? Wanneer een merrie dit heeft, is het aannemelijk dat het eventueel bij een volgende dracht nogmaals voorkomt? Al ben ik wel even genezen van de stress. :=

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 23:34

Knap gehandeld hoor! Het ging dus makkelijk stuk met je vingers.. dat scheelt!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 23:56

De blaas is trouwens ook een rode bol die eruit kan komen tijdens de bevalling , dus wel zorgen dat je de ster ziet anders prik je de blaas kapot… en dan is het einde merrie.

Haha Kabayo zal wel meevallen met hele jaar zomervacht hoor! We laten de lichten alleen aan voor het waken he… dat weekje ofzo kan niet zoveel kwaad ;)

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 00:00

Gefeliciteerd MightyJoe
Red bag lijkt mij heel angstig. Je had je goed voorbereid. Gelukkig is het goed gegaan en een gezond merrieveulen

Gefeliciteerd FF snap dat je baalt dat het weer een hengstje is. Maar wel een plaatje van een veulen.

Lisa Gelukkig is het allemaal goed en loos alarm, dat is wel schrikken

Floripori ze maakt het spannend, dat kan toch niet zo lang meer duren.

Fleuribelle fijn dat het steeds beter gaat, leuke naam. Leuke foto's van de veulens

Kabayo ben benieuwd of het al meteen gelukt is bij Zilver.

Wpaard, fijn dat je nu rustig op de bevalling kan wachten en van die spanning af bent

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 00:07

MightyJoe schreef:
Cemlys schreef:

Hier ook echt geluk gehad dat het alarm af ging, want tijdens de verdere bevalling heeft ze helemaal niet plat gelegen. Ik was er vooraf ook erg bang voor, helaas toch gebeurd. Gelukkig ging het heel makkelijk kapot.

Kan dit een oorzaak hebben of gewoon pech? Wanneer een merrie dit heeft, is het aannemelijk dat het eventueel bij een volgende dracht nogmaals voorkomt? Al ben ik wel even genezen van de stress. :=

Geloof dat de oorzaak niet geheel bekend is, maar mogelijk storing in het verdunnen van
de cervixster, placentitis, EHV-1 of bij inductie van de partus.
De kans op herhaling bestaat wel.
Merrie op het werk kreeg de volgende dag koorts, moest daarna een aantal dagen gespoeld worden.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 02:09

Nou... Daar is ze dan. Ze heeft idd gewacht tot er rust op stal was en toen begon ze al heel gauw eigenlijk. Geboren om 23.15 zoiets..

Behoorlijk wat stress gehad want ze leek niet zo snel levendig te worden ondanks een goed zuigreflex. Da erbij uiteindelijk maar toen ging ze alweer bijna proberen te staan gelukkig. Drinken ging eerst een beetje moeizaam... Ik was overtuigd dat het een hengst was :') Een grullo tobiano merrie <3 Alles moet nog giga bezinken want ik was echt erg gestrest. Merrie daarna opeens erg fel. Maar ze wilde dat het veulen ging drinken en vooral veel rust had ze nodig.. Alles nu goed, gepoept,gedronken, gerend en nu eindelijk even slapen... :z Ik moet nog even bijkomen :') Hier alvast een foto
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 02:11

Ahhhhhh, Gefeliciteerd!!! Ik snap je stress. Fijn dat de DA er snel was en alles nu goed gaat. Heeft ze nu wel een rustige plek voor morgen als het weer drukker wordt?

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 03:15

Ik moet even gaan uitzoeken hoe ik dat ga doen... Er hangt sws een deken voor de stal. En er zit een poetsplaats aan vast en er is al gevraagd of mensen buiten kunnen zadelen.. ik ga er iig bovenop zitten morgen! Eerst even paar uurtjes slaap.. wat een nacht..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 04:49

Gefeliciteerd! Wat een prachtig meisje! En wat grappig dat het klopt met de gokje uit jouw topic.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 04:55

Gefeliciteerd Floripori. Wat een mooie kleur! Lastig met de stress en drukte op de pensionstal. Kan ze niet tijdelijk een andere stal krijgen of met iemand ruilen?

ljongema

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 06:18

Gefeliciteerd!

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 06:20

Gefeliciteerd! Ben benieuwd naar de droog foto’s.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 06:22

Gefeliciteerd Floripori!