suffie schreef:@Yaartje: toen wij nog een melkveebedrijf hadden, waren de Holsteiners altijd rond de datum, soms een dag eerder of later. In 2009 zijn wij overgegaan op Fleckvieh en die droegen standaard 14 dgn over, daar hielden wij met droogzetten al rekening mee. Ook nog nooit zoveel tweelingen gehad, soms wel 15 per jaar, op een veestapel van 100 koeien.
Dit wordt het 5e kalf voor Fleurtje, het 4e bij ons. Zij draagt meestal 3 tot 5 dgn over en heeft tot nu toe altijd 's morgens rond 5 uur gekalfd.
Wat bijzonder om te lezen dat koeien toch nog best zo stand vastig zijn qua wanneer ze bevallen! Nooit bij stil gestaan!
En bedankt allemaal
. Ik hoop het ook dat hij zich snel weer beter voelt! Toen ze het van de longen zei vielen er wel gelijk veel puzzelstukjes op hun plek. Ook met waarom de training totaal niet vlot loopt op het moment. Normaal doet die dat zo graag, maar hij wilde de laatste tijd eigenlijk alleen maar stappen. Niet gek als er iets is bij/met de longen.
Echte diagnose was er nog niet direct. Dat kan pas besloten worden wanneer we de bloeduitslagen hebben en dan kunnen we hopelijk direct een behandeling starten (mits er direct duidelijkheid uit komt. In ergste geval moeten we naar de kliniek voor verder onderzoek, maar laten we hopen dat bloedonderzoek genoeg is voor een juiste diagnose).
Volgende herfst/winter krijgt die dan ook mooi een warme deken op
. Normaal doe ik daar niet aan, maar voor hem is dat geen overbodige luxe.
Wel alle lof en complimenten voor de 2 dierenartsen van vandaag
. Wat waren ze rustig en geduldig met hem! Werkten echt met veel respect met/naar Asfaloth toe. Maandag wilden we al bloed prikken, maar hij was daar zo boos en gefrustreerd op dat de DA en ik het hebben moeten staken en ze vandaag met 2 kwamen. Bloedprikken met praam moeten doen en toen was het zo gepiept. En daarna de rest van de controle zonder praam kunnen doen. Stoere pony is het ook
. Al is die nu wel boos op mij
. Maar goed. Dat mag
.
Voor nu geniet hij sinds vandaag van zijn vakantie en mag hij bepalen wanneer we even gaan wandelen.
Zal mij niks verbazen dat zijn gezondheid van nu is gekomen door het wisselvallige weer en dan die verschrikkelijke stormen in februari.
En dan kan die straks hopelijk voor grote gezonde broer gaan spelen voor het veulen van Maria
.
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 28-04-22 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt