[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 14:29

Hier de eerste gedekt. 6 dagen na regumatekuur. Met schouwen is ze niet lief maar als de eenmaal wilt springen laat ze alles netjes toe. Maandag scannen voor te kijken hoe en wat

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:58

Hahaha kabayo, dat hoofd van Perry :')

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:54

Satinka drachtig :)
Jade niet meer drachtig op dag 32 :(

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 18:04

Gefeliciteerd! En poedersuiker... :\

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 18:24

Ja dat. Gefeliciteerd en balen.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 18:42

Knolselder schreef:
Oeh spannend Kabayo! Hopelijk springt hij gelijk goed. Het is soms echt een gedoe met jonge hengsten. En dan ben ik hier blij dat ik mini’s heb die ik een duwtje in de juiste richting kan geven :') mooi

Desi wil hier echt maar niet hengstig worden (veulen aan de voet). Hebben jullie ervaring mee of ze met hengstig spuiten ook wat gewilliger worden? Dan die hormonen meer doorzetten en overhand nemen?

Het is nog vroeg in het seizoen,dus even geduld. Ik heb merries gehad die gewoon niet hengstig worden met veulen aan de voet,dus om het jaar een veulen hebben. Ik heb toen geprobeerd met regumate de cyclus op gang te krijgen en dan hengstig spuiten,helaas niet gelukt. Hengstig spuiten kan alleen als de merrie iets van hormonale cyclus heeft,anders werkt het niet.

Gefeliciteerd met de dracht van enkelen, wordt er geen lijst van bijgehouden,nu is het soms zo moeilijk terug te zoeken.

Tinniie gefeliciteerd en ook balen van het vruchtje

Kayabo geweldig dat hij het doet,ik heb wel onervaren hengstjes moeten begeleiden, gelukkig waren die onder 80 cm

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 18:56

Zonde tinniie.. maar wel fijn dat de andere merrie wel drachtig is

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:10

Sterre staat nog steeds bij de Nieuwe Heuvel en is na de eerste inseminatie niet meer hengstig geworden. Ik heb om een plan gevraagd, maar ben nog niet terug gebeld.

In het najaar heb ik een drachtige Friese merrie gekocht. Zij is uitgerekend in juni. Nu is mijn dochter zo blij met deze merrie,dat ik haar voor dit jaar niet laat insemineren en zij wedstrijden kan rijden
Haar eigen merrie, een KWPN uit Ampère heeft al twee prachtige veulens uit Glamourdale gegeven en die willen we dan haar maar ipv mijn Fries laten insemineren. Het wordt een veulen voor de verkoop. De merrie is niet heel makkelijk te berijden, maar wel fijn in de omgang. Ze is zeer luxe gebouwd,heeft een iets korte rug en is een klein beetje sabelbenig.
We zijn in discussie, mijn dochter denkt aan Henkie. Ik dacht aan edmundo, ivm karakter en eventueel valk of palomino kleur, ook bleu horse Santiago heb ik leuke veulens van gezien.
Iemand ideeën?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:10

tinniie: wat balen dat Jade niet drachtig meer is! Was er weer een ei op komst? Gefeliciteerd met de dracht van Satinka!

Mijn andere merrie, Sjanty, willen we 2 mei scannen gelijk met de 18 dagen scan van Pica, kijken hoever zij in de cyclus is. Als ze hengstig is mag ze ook op date. Ze heeft al meerdere veulens gehad van don cremello en gaat dan ook naar Cassanova.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:28

Moner, als je meer massa wilt en braaf, is Miami Turfhorst wel interessant denk ik.
Verder doet Vitalis/Vivaldi bloed het heel goed met Ampere. Dit bloed vererft daarnaast ook top karakters.
My BH Santiano lijkt ze wel wat luxer te geven maar de veulens zijn nog jong natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door simpie94 op 23-04-22 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:28

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:49

Voor Edmundo moet de merrie wel een goede hals hebben. Hij heeft een onderhals en heb veel veulens gezien die dat ook hebben. Verder leuk paard met veel beweging. Miami is heel gaaf. Alleen vind zijn hoofd groot en niet luxe :o Vind ik zo jammer anders wou ik hem ook wel gebruiken

Tinniie gefeliciteerd! En oh nee... wat vreselijk balen :(

Jennyk spannende dag 2 mei! Cassanova is gaaf <3

Moner balen nogsteeds niet hengstig.. Vind je White Dream niet leuk? Vind het een luxe hengst en mooi kleurtje :)
Lijstje wordt in de openingspost bijgehouden als mensen hun drachtige merrie naar Nicole PBen
Das wel een handigere maat. Heb hem wat moeten sturen maar verder ging het wel. Hij was lekker rustig en braaf

SparkYY_8 hard gewerkt hoofd :+ Hij was de rest van de dag moe :=

Luna2006 ook al los *\o/* Benieuwd naar maandag!

Jennyk fijn dat ze thuis is!
Zilver was heel relaxt. Begon wel te lopen. Dat zag er dom uit :+

Nobel balen dat ze zo'n last heeft van stress. Ben benieuwd vrijdag. Nog even...

Amhirses weet niet wat je precies bedoeld met afdekken. Maar alles zit er in en kwam er slapjes uit := Hij was heel braaf en rustig.

Even aan de natuurlijke dekkers. Eerste keer dat ik het zelf doe. Vrijdag hengstig. Donderdag nog super boos. Daarom besloten om zaterdag (vandaag) te dekken. Wil nu om de dag dekken. Zaterdag, maandag en woensdag. Denk dat ze dan niet meer hengstig zal zijn. Doe ik hier goed aan? En na de laatste dekking 18 dagen rekenen voor een scan

Zo ver ik weet deed de hengstenhouder van de barock pinto het ook zo vorig jaar met Zilver

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:57

Beetje een stille lezer maar ik volg alles hihi

Balen zeg Tinniie.. wel fijn dat de andere merrie drachtig is!

Indie is sinds vandaag hengstig *\o/*
Ze toont echt nooit maar nu ineens wel dus dat is alleen maar fijn. Ik wacht nog 1 ronde zodat t veulen hopelijk met wat beter weer geboren gaat worden (als alles goed gaat).

Cat Wip heb ik nog niet hengstig gezien maar dat zal ook wel komen met dit mooie weer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:06

Om de dag dekken en vanaf de laatste dekking 18 dagen voor de scan idd. Zo deden we het een paar jaar geleden ook.

Tinniie hmm gefeliciteerd maar dat drukt de pret wel een beetje natuurlijk.

Moner ik heb meer met Henkie denk ik..

JennyK zou mooi zijn als je andere merrie dan ook ongeveer zover is.

Luna mooi zo, als ze met dekken maar braaf zijn.

Meganvr fijn dat ze nu toont, kun je met een week of 3 beginnen.

LaDonna zit ze al 3 weken na de laatste hengstigheid? Anders idd beter even scannen.

Nobel lastige overweging. Ik wil mijn oudere merrie ook niet wegbrengen. Zij ervaart ook snel stress en wij doen zoveel mogelijk aan huis met haar daarom. Maar gewoon hopen dat ze niet hengstig wordt en vrijdag een positieve drachtscan!

Elina jaa, hij snapt het, fijn!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:59

kabayo: is ook niet handig voor de Perry dat Zilver gaat lopen als hij erop zit :') Om de dag dekken tot ze afslaat, je weet niet precies wanneer dat zal zijn.

muronia: zou idd puur toeval zijn als sjanty dan net hengstig word maar je moet toch ergens beginnen he

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:16

Dank jullie voor de hengst adviezen. Ga ze bekijken en laat mijn keuze weten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:34

Aantal merries op wachtbankje. Spannend

LAdonna. Hopelijk snel hengstig

Luna. Fijn dat de eerste gedekt is

Tinniie. Gefeliciteerd met de dracht. En idd jammer van Jade

Moner. Misschien een topic openen voor hengstekeuze. Goed over nadenken wat je precies wilt verbeteren en wat je fokdoel is

Muronia. Super spannend. Zou mooi zijn als ze allebij drachtig zijn

Kabayo dat klinkt als afdekken :j ik zag vorig jaar een filmpje met natuurlijke dekking voorbij komen. Amper stoten en stijf eruit. Dat zit er misschien een beetje voorvocht in :') zou ik knap vinden als daar een merrie drachtig van wordt

Megan. Dat is fijn. Kan je nu goed in de gaten houden wanneer ze weer hengstig wordt.

Nou Odilia was mooi zacht van binnen. Gisteren was ze volgens de dierenarts nog niet te insemineren. Misschien ben ik een beetje wantrouwend omdat ik andere dierenarts heb. Ik ben benieuwd maandag met de scan.

Liezella zie ik nog niet echt hengstig.

Vanmorgen moest White Dream eerst dekken. Daarna gewassen en op pad met de trailer. Hij mocht model zijn voor een workshop. Wat een geweldig paard <3
Afbeelding
Afbeelding
Alvast één foto ontvangen van één van de fotograven
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 23:18

Kabayo zo doe ik het meestal ook, om de dag dekken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 07:04

Jennyk bij mij zaten de merries ook heel dicht op elkaar, 2 dagen verschil tussen de eisprong maar, dus ik hoop dat voor jou ook!

Fijn dat je dat zelf zo in de hand hebt AM. Zowel het zaad als het insemineren. Ik ben ook benieuwd naar de scan of je goed zat nu. Daar komen vast een boel mooie foto's van die shoot!

Ik had gisteren voor het eerst een onderling stalwedstrijdje georganiseerd voor de meiden die hier rijden en beide merries mochten ook de baan in. Even wat anders dan dracht of hengstig worden, maar ook erg leuk. Zie ze knap zijn <3
Afbeelding
Afbeelding

Ik had nog een vraag voor de mensen met ervaring. Stel dat Wainonia donderdag drachtig zou worden gescand, dan overweeg ik sterk om haar op Regumate te zetten tot 100 dagen. Dit omdat ze A. Al heel moeilijk drachtig wordt en B. Tijdens haar laatste dracht (3 jaar geleden) na de 6-weekse scan heeft afgebroken en C. Omdat ze ouder is, dit jaar 19. Nu vraag ik me af of ik dan eerst bloed moet laten trekken op progesteron of kan ik dit gewoon sowieso beter uit voorzorg doen? Ik wil natuurlijk graag alles uit de kast trekken om het tot een succesvol einde te brengen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 07:39

Tinniie gefeliciteerd let je dragende merrie. Balen vd andere!

Wij dekken ook om de dag. Voor de jonge hengst vandaag wel even een 2de keer voor t vertrouwen.

Als je regumate geeft zou ik het geven tot ze veilig is. Zo hebben wij ook een merrie.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 07:43

AM: wat een mooi foto van white dream! Je hebt de merrie toch wel geinsemineerd of wacht je de scan van maandag af?

muronia: leuk een wedstrijdje, de dames glimmen als spiegels!

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:24

Kayabo ik dek inderdaad ook om de dag met de Shetlanders

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:26

Wat een leuke foto Kabayo, dat hoofd van zilver ook. _O-
Wel mooi om dat verschil zo te zien, eerst heel boos en dan ineens is het prima!

Hoe oud is Perry nu? Dit jaar 2 of dit jaar 3? Gaat hij nog meer dekken? Of alleen Zilver? En als zilver drachtig is, gaat hij dan weer terug naar huis?
Hopelijk mooi raak en drachtig!

Ze zien er goed uit Muronia! Zo zie je wel goed dat het familie is.
Wat betreft regumate zou ik wel progesteron testen, als dat hoog genoeg is, is regumate namelijk zinloos en ook wel heel zonde van je geld. Als progesteron iets laag (op de grens zit) of te laag is, dan geven tot minimaal 100/120 dagen, dan hebben de endometrial cups het overgenomen. Echter voor je stopt ook zeker opnieuw laten testen, want dit is vaak het moment dat een merrie verwerpt of resorbeert. Dat de EC dan te weinig of te laat progesteron aan maakt en er even een dip ontstaat, waardoor ze de dracht niet kunnen behouden.

Meestal als ze het echt nodig hebben, hebben ze het tot het einde (minimaal 300/320 dagen) nodig.

Hopelijk is ze mooi drachtig! *\o/*

Mooie foto AM! Wel zo fijn met zo'n brave hengst. Ben wel benieuwd naar de rest van de foto's. :))

Hopelijk is ze mooi drachtig! Zo fijn dat je dan alles zelf in de hand hebt!
Doet White Dream het springen op de bok goed?

Hier staat de merrie die nooit hengstig laat zien, gigantisch hengst voor de baby hengst zijn neus. _O-
Zijn hormonen zeggen dat het interessant is en is dan ook echt hengst, maar verder heeft ie nog geen flauw idee hahaha.

Vanmiddag gaan de kleintjes verhuizen, lekker 24/7 naar buiten in een groepje. Hoop dat ze het leuk gaan vinden. :j
Ben ook benieuwd hoe ze reageren op de andere hengstjes, maar verwacht niet zo veel problemen. Hoop ik tenminste haha.

Geef ze "is-echt-geen-speelgoed" en ze vermaken zich zelf wel...
Afbeelding
Ging alleen even de waterbak kijken. :+
Hooi ligt achter de palomino... Maar nee, kruiwagen is leuker!

Hoop wel dat het gras snel goed gaat groeien, de donker bruine is hard aan het groeien op dit moment (en hij verspild ook wel veel energie aan de hengst uit hangen, maar straks hebben ze geen merries in zicht of in de buurt), maar daardoor is hij iets schraal (nog lang niet mager maar je ziet af en toe zijn ribbetjes). Nu wordt hij goed bij gevoerd, maar dat is op de wei een stuk lastiger (ze krijgen wel krachtvoer, maar het is niet zo makkelijk om 1 meer te geven in de groep). Wel hebben ze vrij toegang tot goed hooi en dat heeft erg hoge waarden (hoger dan het hooi dat ze nu krijgen), dus hopelijk valt hij niet verder af... En gaat het gras snel goed groeien.

Vind het wel spannend die kleintjes op de trailer, het is 1,5/2 uur rijden met de trailer. Ben ook benieuwd hoe de merrie zich houdt, zonder kind verder... Maar goed, ze mag niet klagen. Haar kind tot 11 maanden bij zich gehad, dat kunnen de meeste niet zeggen hahaha. _/-\o_

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:33

Jennyk. Nee die heb ik zeker geinsemineerd. Ik had toch nog sperma liggen. Het zal mij nu niks verbazen dat het ei maandag weg is. Zou ik echt zonde vinden, als ik niet gedekt had

Muronia wat leuk. Merries zien er top uit. Met Sammie had ik vorig jaar ook 100 dagen regumate gegeven. Ook dichtgezet.
Wild Thing had afgelopen jaar met 30 dagen ook verworpen. Daarom nog een keer eigen hengst geprobeerd. Daarna gelijk dicht gezet. En het zit er nog in :j

Quir. Het dekken op de bok gaat super. Hij heeft wel echt een hengstige merrie nodig. Laat zich niet zomaar gek maken. :') prachtige jongens. Altijd lastig als ze hard groeien en wat schraal worden. Meer dan goed voeren kun je niet doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:30

Bedankt voor de adviezen. Dan wordt het inderdaad eerst bloed afnemen, mocht het nodig zijn dan sowieso de eerste 100 dagen geven en dan weer bloed prikken om te kijken of het dan wel goed is. Als niet, dan geven tot veilig. Duidelijk! Nu eerst maar even heel hard hopen dat mijn gevoel met haar klopt en dat ze drachtig is! Ze is ook dichtgezet trouwens, dat is vorig jaar gedaan en dat heb ik zo gelaten. Op de kliniek zeiden ze dat het er nog goed uitzag 2 weken geleden.