Veulentje zakt in elkaar :(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:30

Wat een ontzettend klote nieuws zeg! Heel veel sterkte!

jobamara

Re: Veulentje zakt in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:58

Evikes ga op je eigen gevoel af in overleg met je dierenarts je doet het super laat je niet door de waarschijnlijk goed bedoelde tips vd wijs brengen. Wij hopen nog steeds voor jullie en Opium op een wonder. Mocht dat helaas niet zo zijn, denk niet had ik maar dit of had ik maar dat. Jullie hebben het super gedaan. Veel succes en sterkte.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:10

Wat een poedersuiker nieuws |(

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:10

joafan2003

waar heb je dit vandaan?
welke bron?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:13

Wat een ontzettend slecht nieuws is dit.

Zo'n vechtertje, zo'n kanjer die dan alsnog de strijd lijkt te gaan verliezen.
En TS, niet te vergeten dat je zelf ook een kanjer bent dat je dit prachtige veulen de kans hebt gegeven.

Ik hoop toch dat er een wonder mag gebeuren en de ontstekingen verdwijnen.

Met respect voor je beslissing :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:11

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 16:14

Dag allemaal, bedankt voor jullie medeleven en steun!
Opium stond vandaag weer vrolijk in de stal.
Ze drinkt goed en eet hooi en een veulenbrokje...
We hebben vandaag een klein beetje op de paddock gespeeld (weide te glad ivm hevige regen hier gisteren). We zijn eerst even gaan wandelen op de weide. Aangezien onze stallen, weide en piste aan de klein wandelpaden grenst, hadden we enkele toeschouwers. Allemaal dezelfde reactie: wat een mooi leuk veulen! En inderdaad! Buiten haar geschoren sprongen achteraan en verbandje vooraan, merk je niets aan haar.
Na de wandeling onze merrie even los gelaten op de paddock. Opium was een beetje onder de indruk van het wild gedoe van Amie. Ik heb ze dan ook wijselijk na 5 min terug op stal gezet. Ze werd echt te wild en begon wild te bokken en haar achterbenen uit te slaan. Ze liep 2 keer Opium omver. Toen vond ik het tijd om haar op stal te zetten. Morgen terug 5 min buiten spelen, ik zal moeten opbouwen, met met oog op de veiligheid van Opium.
Amie heeft natuurlijk ook al veel meegemaakt. Eerst in de kliniek een heleboel gepruts aan haar veulentje, al bijna 1maand op stal staan, ochotte...
Ik versta haar wild gedoe dus wel :).
Hoofd hoog in de lucht, oren naar voren en elk bewegend ding had ze gezien! Opium was ze even vergeten :).
Sinds vandaag ook zilverwater bij gegeven. Baat het niet, dan schaadt het niet! We hebben toch niets meer te verliezen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:24

ik blijf voor je duimen :j

fijn dat hij zo vrolijk is *\o/*

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:28

Is het niet een idee om amie wel gewoon even uit te laten razen en dat iemand met opium samen in een hoek gaat staan van de paddock en iemand anders zorgt dat amie niet te dichtbij komt als ze zo gek doet.
Zo kan amie even gek doen, ook zij heeft veel meegemaakt.
Als zij dan rustiger is doordat ze steeds even haar ei kwijt kan, kan opium ook even rustig samen met mams scharrelen.
Is maar een idee hoor, je moet doen wat het beste voelt.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 16:32

jesito schreef:
Is het niet een idee om amie wel gewoon even uit te laten razen en dat iemand met opium samen in een hoek gaat staan van de paddock en iemand anders zorgt dat amie niet te dichtbij komt als ze zo gek doet.
Zo kan amie even gek doen, ook zij heeft veel meegemaakt.
Als zij dan rustiger is doordat ze steeds even haar ei kwijt kan, kan opium ook even rustig samen met mams scharrelen.
Is maar een idee hoor, je moet doen wat het beste voelt.

Aha! Dat is nu eens een goed idee! Ik weet niet of we Opium gaan kunnen tegenhouden, of of Amie niet te dicht gaat komen en we zelf ook gevaar lopen...
Maar het is zeker het proberen waard!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:48

Anders mss een draadje spannen zodat ze niet te dicht bij jullie kan komen? Ik kan me iig voorstellen dat Amie het wel lekker vind om even los te gaan om haar energie kwijt te kunnen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:49

Toen ik het las dacht ik hetzelfde als jesito, alleen hoekje afzetten daar met opium staan en dan amie loslaten. Dan sta jezelf en natuurlijk Opium veilig en hoef je ook niet al teveel moeite te doen om Opium op zijn plaats te houden.
Misschien hindernis balken of zoiets. Of als Amie honger heeft op gras of is het geen vreetmonster.
Fijn om te horen dat jullie toch het beste er weer van gemaakt hebben vandaag. Lastig dat Amie zo wakker is en dan Opiumc vergeet. Kalmeringsmiddel kan denk ik niet ivm de melk. Denk nog even verder. We duimen gewoon door. Groetjes

Ha zie ineens hierboven een draadje maar dat vind ik dan wel link voor Opium veulens zijn nog niet zo slim en draad heeft zij nog niet gezien.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:55

Kun je het veulen niet buiten de bak/weiland aan het halster vasthouden en moeders lekker even een poosje laten uitrazen? Dan zal het veulen geen gevaar oplopen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:07

kijk alsjeblieft uit met dit soort taferelen. Moeders zal achter het veulen aan willen en veulen achter moeders. K zou ze eerder in een grote bak doen. veulen in een hoekje vasthouden of buiten de bak gaat echt niet werken. Heb hier gevaarlijke situaties door zien ontstaan (zoals merrie die de bak uitspringt)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:52

Als je gewoon in het zicht blijft naast de bak zal dat wel wat meevallen neem ik aan? Ze zullen toch ook af en toe eens zonder elkaar moeten leren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:59

aisie schreef:
Als je gewoon in het zicht blijft naast de bak zal dat wel wat meevallen neem ik aan? Ze zullen toch ook af en toe eens zonder elkaar moeten leren.

Pas daar heel erg mee op. Ik heb zelf het instinct gevoeld toen mijn baby "even" mee werd genomen door de gynaecoloog zonder goede communicatie. Hij en ik ook, schrok zelf van de felheid waarmee ik met een hele lage stem riep "hier met mijn baby!!" :o . Ik had hem kunnen vermoorden zo fel was mijn gevoel. Onmiddellijk kwam hij terug gerend met mijn baby en excuses en pas na communicatie over waarom hoe en wat, kreeg hij kindje mee :) .
Dus een dier geeft alleen maar toe aan dat gevoel als dat op komt want heeft niet de rem die wij hebben. Ik heb zelf gevoeld wat ik voelde en ben sindsdien met dieren heel erg voorzichtig. Instinct kan dodelijk zijn.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:05

Ben het met Aisie eens. In dierenklinieken met zwakke veulens zetten ze de veulens ook in soort aparte box in de box vd merrie zodat ze wel naast elkaar kunnen staan en kunnen neuzen. Amie wil gewoon even zotten zonder Opium, logisch even alle stress eruit. Maar moet voor Opium ook veilig zijn. Waar ik nog aan dacht is heel raar bruin bier. Zorgt voor meer melk bij de merrie en schijnt rustgevend te zijn. Zelf moest ik het drinken na mijn bevalling vd vroedvrouw. En heb het wel eens aan een pony proberen te geven die erg heet was, maar die wilde het niet eten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:48

Buiten de bak met het veulen terwijl moeders in de bak is zou ik idd voorzichtig mee zijn.
Maar ts kent haar paarden het beste, komt vast goed.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 19:51

Ow, opletten dus met zo'n taferelen! Amie mag inderdaad eens uitrazen maar niet als dat ten koste gaat van haar of Opium.
Wij hebben een soort sluis aan onze piste: twee hoge aluminium hekken met een sluis van 5m breed en 2m diep. Als er twee volwassen mannen opium vasthouden en Amie de piste in. Wat denken jullie daar van? Indien Amie te gek zou worden omdat ze opium mist, staken we de zaak?
Ik vraag het morgen eens aan mijn dierenarts wat we hiermee moeten! :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:53

jobamara: Inderdaad oud bruin is bij vrouwen goed voor het zog dus wellicht ook voor de merrie. Jouw idee Evikes lijkt me een goed idee. Dan kun je het even aankijken en eventueel stoppen als het niet lukt.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:56

Lijkt me dat dit wel safe is voor Opium en Amie. Ze moet toch ook even kunnen ''ontstressen'', ook voor haar is het allemaal spannend geweest om nog maar niet te spreken van het beperken van haar bewegingsvrijheid. Mocht ze helemaal door het dolle raken omdat ze naar haar veulen wil dan stop je gewoon

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:56

Die merrie kan heus wel even een paar minuten zonder haar kind. Paarden gaan met dat soort dingen echt anders om dan mensen, dat blijkt maar weer nu de merrie al 2x over haar veulen is heengelopen uit pure energie. Als de merrie het veulen mist, zal ze het heus gaan opzoeken en daarbij niet al te druk doen.

Vind het een heel verhaal voor je, Evikes. Ik heb bewondering voor je hoe ver je bereid bent te gaan voor je veulen. Al vind ik het ook wat dubbel, omdat de toekomst zo onzeker is,... hoe ver ga je door? Maar goed, zo lang je het op kunt brengen en het veulen er niet (al te veel) onder lijdt, nou.. in dat geval hoop ik dat het gewoon hartstikke goed gaat uitpakken! Succes en wijsheid!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:04

Heel veel sterkte met je veulen, duim voor goed nieuws

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:06

Sterkte TS! Het ging net zo goed :(
Hopelijk is de ene procent toch net de juiste!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:07

De sluis waar je met opium kan gaan staan is direct naast de piste waar Amie in loopt? Als dat zo is zodat ze wel kunnen neuzen lijkt me een super plan. Maar sluit het nog maar even kort met je dierenarts. Heb zo met je te doen iedereen draagt ideeen aan ik twijffel soms ook of ik dat wel moet doen maakt het voor jouw niet makkelijker. Maar volgens mij ben je heel sterk en slim genoeg om de tips waar je wat aan hebt eruit te halen. Met wie is Opium het meest vertrouwd? Als dat met jouw is zou je misschien zelf het beste bij hem kunnen blijven. En als je bang bent dat Amia te gek doet, oud hoofdstel aan heb je net wat meer te zeggen (eventueel longe).
Veel wijsheid je doet het super. We duimen verder