Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Re: Het "Dikke" Buiken Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:38

ik vrees dat je toch een beetje zal moeten aandringen ,inglio .Het veulen moet nu toch echt veel drinken .Bij een eerste veulen zijn de meeste merries erg rillig aan hun uier en moet je echt de merrie vasthouden en het veulen eraanzetten en indien nodig toch een beetje de merrie aanpakken anders krijgtdat veulentje echt niet genoeg binnen .Hopelijk komt lio haar moederinstinct toch nog boven en liefst zsm ;veel geluk met je veulen ,t'is echt een beautyken!!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:47

Ik heb de hele tijd dezelfde hoeveelheid basisbrok gegeven en vanaf 8 maanden daar bovenop merriebrok. Elke week weer wat meer, en uiteindelijk vanaf 10 maanden meer merriebrok dan basisbrok. Ik gaf alleen al veel minder basisbrok dan jij, nl. ongeveer 2 kilo. Maar als jij meer zou moeten gaan geven dan de brok die je nu al geeft, dan wordt het al wel meer dan 8 kilo. Maar met jouw merrie wordt nog wel veel gedaan toch, en als ik d'r zo weet van de foto's heeft ze het ook wel nodig kwa bouw e.d
je moet gewoon naar je merrie kijken hoe ze erop reageert, je merkt snel zat wanneer ze hongerig is en meer nodig heeft of wanneer ze genoeg krijgt.

@ Inglio: Succes Ach gut

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:49

eerste bericht was bedoeld voor Tinne!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:50

Maar dan zou ik bijvoorbeeld ook 1 kilo basisbrok/1kilo merriebrok per keer (ochtend en avond dus) kunnen doen? Maar ik dacht ook altijd dat de basisbrok dan even uit het menu ging en het dan alleen meer op merriebrok over ging zegmaar, maar dat is dus niet de bedoeling?
(ARGH, waarom weet ik hier nou zo weinig van af? Clown Boeken zeggen dus toch niet alles, ik ben blij met jullie Haha!).

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:02

Tinne, ik heb het als volgt gedaan;
Rigaud kreeg 2 x 1 kg basisbrok per dag, rond maand 9 heb ik dat verandert in 2 x 1 kg merriebrok (dus niet half om half) en daarna heb ik de merriebrok langzaam opgevoerd: ze zit nu op 3,5 kg per dag.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:03

@ Tinne: Ik had altijd begrepen dat je merriebrok er beter bovenop kunt geven ipv er op over te gaan. Ik heb de basisbrok constant gehouden, dus ik gaf voor de 8 maanden al die hoeveelheid. Maar ik denk dat het ook wel kan zoals jij het wilt doen, de helft van het menu vervangen door merriebrok (dat bedoel je toch?)
Ik heb bewust de basisbrok voor 8 maanden op een laag peil gehouden (kreeg ze meer hooi), zodat ik niet met het probleem zou zitten als er merriebrok bij zou moeten komen dat ik dan nog een paar kilo basisbrok bij zou moeten voeren.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:05

Inglio, proficiat, ze ziet er prachtig uit Lachen Ik hoop dat Lio haar snel laat drinken...

Tinne, ik heb wel gewoon babisbrok vervangen door merriebrok, 1 week heb ik 50/50 gegeven en daarna gewoon alleen merriebrok, evenveel als ik daarvoor basisbrok gaf (2x per dag 2 kilo denk ik)
Ik geef pavo merriebrok en waar ik dat koop hadden ze gezegd om dat gewoon in plaats van het gewone eten te geven.

Nu probeer ik wat op te bouwen omdat het begint te naderen en ze toch meer nodig hebben als ze een zogend veulen hebben (hoor ik toch altijd), maar blijkbaar heeft ze genoeg met die 2 kilo want nu ik meer geef laat ze altijd wat liggen.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:50

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:05

De DA is net langs geweest voor een enting en en en Haha!

Ze zij dat ze niet dacht dat het nog lang zou duren Lachen
Ze heeft slappe banden (ze heeft voor gevoeld) en veulen ligt inderdaad goed Ja

En ik moest het entingsboekje pakken zag ik het dekpapier ze het laatst op 15 april gedekt! Dus 15 april uitgerekend ipv 16 april Haha!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:09

@ Faniek: volgens mij vergis je je nu weer Knipoog
15 april gedekt zou toch betekenen 15 maart een veulen? Dus ik denk dat er stond 15 mei gedekt?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:10

Dat zijn goede berichten Faniek!!
Weer een geruststelling dat het veulen iig goed ligt...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:11

Sjen schreef:
@ Faniek: volgens mij vergis je je nu weer Knipoog
15 april gedekt zou toch betekenen 15 maart een veulen? Dus ik denk dat er stond 15 mei gedekt?

Ja ach ik ben zo blij Knipoog 15 mei voor het laatst gedekt.

@ IngLio ze dacht in de werphouding, maar 100% zeker weten dat het goed ligt is natuurlijk niet vast te stellen zo.. dat is hopen Lachen

Maar voor de rest wel super Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:16

Faniek schreef:
[
@ IngLio ze dacht in de werphouding, maar 100% zeker weten dat het goed ligt is natuurlijk niet vast te stellen zo.. dat is hopen Lachen
[/quote]

Dan zou ik er maar achter gaan zitten want anders dan bij de mens, draait een veulen pas tijdens de geboorte Haha!
Voor die tijd blijft ie gewoon op zijn rug liggen.
Het veulen kán niet eens eerder draaien want als ie goed gedraaid is en in de houding ligt om geboren te worden, steken de voorbeentjes er al bijna uit...

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:18

@ MarijeR: klopt dat heb ik ook begrepen, hij kan dan niet meer terug. Misschien is het veulen van Misty ook aan het oefenen en gewoon richting bekken aan het verschuiven en nog niet aan het draaien?
@ Faniek: 15 april is ook niet meer ver weg Haha!
Siena is 12 april uitgeteld....we zullen zien of ze zich er aan houdt.

Even nog een vraagje over de slijmprop: hebben meer mensen dat meegemaakt dat die er afgekomen was en dat het dan nog een hele tijd geduurd heeft, langer dan de 48 uur die er meestal voor staat?
Siena heeft nu al 4 dagen geleden de slijmprop gehad...zegt het nu gewoon helemaal niets meer dat die af is gekomen of kan ik veulen dan nog steeds heel snel verwachten?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:18

MarijeR schreef:
Faniek schreef:
[
[/quote]

Dan zou ik er maar achter gaan zitten want anders dan bij de mens, draait een veulen pas tijdens de geboorte Haha!
Voor die tijd blijft ie gewoon op zijn rug liggen.
Het veulen kán niet eens eerder draaien want als ie goed gedraaid is en in de houding ligt om geboren te worden, steken de voorbeentjes er al bijna uit...

Hmmm als zij dat zegt geloof ik haar... in ieder geval ander ligt hij/zij met 2 punten onder de buik en flanken wat ingezakt. Zo noemde zij het..

Ik zie het wel komen Lachen

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:22

IngLio schreef:
Ja ik mocht er ook nooit aanzitten bij Lio, dan tilde ze ook haar been op.
Vasthouden hebben we geprobeerd, maar dan loopt ze het liefst over me heen. Kalmerende woorden hebben nu ook weinig nut :-S

Hoop dat kleine Avenue brutaal genoeg is om door te zetten naar het uier...
We geven ze nu veel rust, vandaar dat ik alweer thuis ben.
Als we erbij blijven wordt Lio heel onrustig, alsof ze de kleine continu wil/moet beschermen...

De melk druppelt wel, dus je zou denken dat Lio wel van die hoge druk af wil... Plingiepe zucht*

Klinkt misschien wel een beetje stom.
Maar eve de merrie goed aanpakken.
Zo'n veulen moet erg goed drinken.

Mijn merrie is ook erg gevoelig op het uier.
veulen hoefde ermaar na te kijken en het was al trappen en piepen.
We moesten de praam bij de merrie erop zetten, en toen het achterbeen optillen.
Toen kon ze drinken, zodra de druk eraf is, is het vaak wel goed , uier doet soms erg zeer

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:12

@ Quirinake: Wat een pracht veulen zeg. Ze glimt al netzo als haar moeder.

Lady heeft me gebeten vandaag. En niet een beetje zacht. Sinds ze drachtig is is ze een beetje happerig als ik ga aansingelen en de deken opdoe. Net gereden (was vrij braaf en wilde graag lopen), aardig bezweet...dus ik doe d'r zweetdeken op. In sta voor haar om zeg maar die gespen aan de voorkant te doen. Ineens een pijnlijke hap in mijn schouder. Heb d'r even een klap gegeven...ze stond me echt zo aan te kijken van: oliebol...sorry, sorry, sorry. Ja...daag, hormonen of niet...bijten hoort niet Knipoog
Nog even gewandeld en ze bleef ineens heel braaf naast me...voelde zich toch schuldig geloof ik. Dikke knuffel gegeven en weer lekker op het lang gezet. Merries Haha!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:48

Sjen schreef:
@ Patoucha: volgens mijn DA kunnen dat dus wel weeen zijn, maar 'valse' weeen. Veulen gaat dat wel richting bekken, maar draait nog niet zo dat het er uit wil.
Dus jij wordt ook al voor de gek gehouden door je merrie Haha!

ik denk ook dat het 'valse' weeën zijn, ben allen wel benieuwd wanneer het nu wel doorzet. Dit kan zo toch geen week meer duren? ofwel? Lips are sealed

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:57

Sjen schreef:
Even nog een vraagje over de slijmprop: hebben meer mensen dat meegemaakt dat die er afgekomen was en dat het dan nog een hele tijd geduurd heeft, langer dan de 48 uur die er meestal voor staat?

*meldt zich*
Pepsi's veulen kwam ruim anderhalve week na het afkomen van de slijmprop. Het gros van de merries gaat idd binnen 48 uur, maar het is heel normaal dat het tot twee weken na de slijmprop komt.

Elady: je hebt gelijk! Bijten is erg FOEI Boos! ook al giert het lijf van de hormonen Knipoog

IngLio: gaat het inmiddels wat beter met drinken?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:00

Wie wil mij even troosten?
Zit hier echt een dik potje te Huilen vanwege Lio's gedrag en dat arme veulen.
Ik weet wel dat het veulen niet mijn verantwoordelijkheid is, aangezien het niet van mij...maarja ik vind het zo sneu dat het bijna niet kan drinken en dat toch echt wel moet. De eigenaars willen het nu eerst even aan de natuur over laten, maar hoe lang duurt dat??

Had al hun veearts gebeld of ie niet kon komen helpen, maar die had dus eerst hun teruggebeld en daar waren ze niet zo blij mee zeiden ze..
Maar ik maak me zo'n zorgen om dat kleine ding

*FF traantje wegpinken*

Heb nu een heel dubbel gevoel: moet ik nog gaan kijken vandaag of kan ik dat maar beter laten? Sta Lio alleen maar in de weg en na deze aanvaring voel ik me ff niet zo op mijn gemak rondom hun...

Waarom is dit zo moeilijk?

Edit: Ik had me er zo op verheugd, vooral nadat ik dat kleintje van die vriendin van me zo vrolijk heb gezien bij haar mama en die volop kan drinken. Ik had het me gewoon heel anders voorgesteld. Flinke domper!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:09

@Inglio; jee wat rot zeg dat het drinken nog niet gaat. Wat een moeilijke situatie met de staleigenaar als eigenaar van het veulen...
Kun je Lio niet zelf even wat afmelken om de druk van de uier te halen? Misschien laat ze als de druk eraf is het veulen daarna wel gewoon (of in elk geval beter) drinken. Valt te proberen, en laat je niet op je kop zitten door de staleigenaar. Het mag dan zijn veulen zijn, maar het is wel jouw merrie!

Succes!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:09

Ik heb het met Jeddah ook meegemaakt. Het is heel slim dat je de DA gebeld hebt. Het veulen MOET drinken, anders gaat het simpel weg DOOD. Het heeft die biest nodig en de eerste 24 uur zijn het allerbelangrijkst!

Mijn DA heeft Jeddah toen mild verdoofd (ja, het was echt erg!) en toen liet ze het veulen drinken. Daarna elk uur met ons erbij, Jeddah vast en 1 voorbeen optillen. Na een keer of 4 ging het steeds beter en na een dagje hoefde we al niks meer te doen.

Overigens kon ik bij Jeddah wel aan het uier zitten, maar het veulen, die ze verder geweldig vond, mocht niet richting uier.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:18

Nog gefeliciteerd Lio....lief ding!

Maar hoe je het ook wend of keert. Dat kleine ding moet binnen 24 uur biest binnen krijgen (ok officieel binnen 36 geloof ik, foei moet ik weten, naja)...maargoed, daarna worden de afweerstoffen in de biest niet meer door de darmwand opgenomen (en zal het veulen dit dus missen en in weze dus gevoelig zijn voor elk virusje/bacterie etc).

En de merrie zal moeilijk blijven doen, doordat de druk niet van haar uier komt en de uier dus gevoelig blijft. Dus eigenlijk niks aan de natuur over laten hier, tenzij je een dood of zwakker veulen dient te hebben. Even doorpakken, merrie in de houdgreep (hoe hard het ook moet gaan) Snap dat je niets/weinig te vertellen hebt, ivm eigenaren, maar toch...denk wel dat je er goed aan gedaan hebt die DA te bellen! Ondanks dat veel eigenaren denken het het beste te weten wil dat niet altijd zo zijn en die eigenaren moeten denk ik ook beseffen dat als ze horen dat dat veulen gewoon MOET drinken hoe dan ook, dat ze jou actie best kunnen begrijpen!

En met hen...zou als ik jou was gewoon domweg uitleggen waarom je dit deed op begripvolle wijze. Subtiel brengen en desnoods de DA vragen of hij jou wil ondersteunen in je actie en aangeven dat jij zeker niet verkeerd bezig was (en jou actie misschien wel het veulen gered heeft) *tja ik kan ook in ergste gevallen denken Haha!;)*

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:36

Orinocco is op de goede weg! Haha!

Haar banden zijn losser aan het worden, ze krijgt een puntkontje! Ook krijgt ze eindelijk tietjes!!!

De baby zat haar echt weer te pesten, ze staat enorm naar haar buik te slaan en te kijken. Ik zag zo de lies eerst gedeukt en toen heel bol worden.

Ze is wel doodmoe hoor, ze ligt heel veel, maar krijgt desondanks geen rust vanwege auw in haar buik.

Anyhow: haar lichaam maakt zich klaar. Als het zich zo doorzet, kan het nog maar een week duren Ja

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:38

Inglio: wat rot zeg. maar hij moet idd de biest binnen krijgen. wat marijeR en de rest al zeide melken of de merrie goed vasthouden zal dan denk ik de enigste oplossing zijn. dan is teminste de grootste druk eraf. niet te somber in gaan zien hé Ach gut
Odess schiet idd al op!
tigra 5 dagen overtijd 1 mei voor het laatst gedekt. zal zo even foto's van vandaag laden
Tyrza: fijn dat orinocco op de goede weg is!