[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:52

Jeanine, de andere Jack Russel is niet zo extreem, dus of het aan het ras ligt???

Haflingertje, goed nieuws dus!

En wat betreft de kling, ik vind het wel een goede indicatie. Neon heeft ook nooit echt volle uier en kegelt of harst ook niet. Zoals Jeanine ook al zei, uier schiet vol tijdens de bevalling. Dan is de kling wel een betere indicatie dan de uier.

sefanja

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:52

Gelukkig Haflingertje... Ik zou de eerste week merrie en het veulen even tot rust laten komen, kortom alleen op weide... De merrie is vaak in de eerste paar dagen erg beschermend en zal niemand bij het veulen laten, mijn ervaring... Ik zou het proberen na een week, afhankelijk hoe merrie zich gedraagt etc en hoe de kudde erop zullen reageren...

Ik heb op stal ook twee honden, die zijn ook iet weg te slaan bij Abano.... Het zijn alleen geen jacks, maar een engelse bully en vuilnisbakje lijkt op een herder maar kortharig

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:53

Neonlight schreef:
Jeanine, de andere Jack Russel is niet zo extreem, dus of het aan het ras ligt???

Haflingertje, goed nieuws dus!

En wat betreft de kling, ik vind het wel een goede indicatie. Neon heeft ook nooit echt volle uier en kegelt of harst ook niet. Zoals Jeanine ook al zei, uier schiet vol tijdens de bevalling. Dan is de kling wel een betere indicatie dan de uier.

Ja das wel weer zo idd. Pfff, lastig hoor die merries, ze houden je wel bezig zo ;)

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:02

sefanja schreef:
Gelukkig Haflingertje... Ik zou de eerste week merrie en het veulen even tot rust laten komen, kortom alleen op weide... De merrie is vaak in de eerste paar dagen erg beschermend en zal niemand bij het veulen laten, mijn ervaring... Ik zou het proberen na een week, afhankelijk hoe merrie zich gedraagt etc en hoe de kudde erop zullen reageren...

Bedankt voor je antwoord!
Ik heb inderdaad ook het idee dat als ik ze nu samen zet de merrie geen rust krijgt, maar ik heb er verder geen ervaring mee ;)

Dan gaan ze mooi deze week met zijn tweetjes op de wei!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:08

Bedankt voor jullie reacties :)
Het is inderdaad heel erg lastig allemaal, het verschilt volgens mij zo enorm per merrie!

Maar zoals die kling van Ordeal eruit ziet zou het dus ook nog wel een paar weken kunnen duren? Ik schrot me rot vanmorgen toen ik het zag :+

Het is de bedoeling dat Ordeal het laaste weekend van april het land op gaat, in een groep met mijn andere pony, 2 volwassen tinkers en een jaarling. Ordeal is een hele dominante merrie dus ik hoop dat het allemaal goed gaat.

Het zonnetje breekt hier nu lekker door, in ieder geval wel mooi weer voor een veulen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:20

Maar een kling kan ook rustig weken hetzelfde zijn qua uitgelubberde status, dus dat hoeft ook niks te zeggen. Banden : ik heb het idee dat Dewi's banden aan de rechtse kant boterzacht zijn, maar aan de linkse kant nog wat steviger... En dr ene tiet is al wat bijgevuld en gaat iets meer naar buiten, tis nog niet gelijk, maar er is vordering... Zou het dan toch 9 april komen? (dan is het volle maan, en mijn pa denkt dat het dan komt :+ )

Merrie/veulen bij andere paarden : Ik hield altijd de eerste week de boel redelijk apart. 's nachts moeder met veulen opsluiten voor de nachtrust. Mijn andere merrie mocht wel geregeld van een afstandje toekijken. En dan als het veulen wat steviger op de benen staat, andere merrie erbij en in de gaten houden. Want moeders is een felle. Daarna; ook afhankelijk van 'droogte' paddock gaan ze 24/7 samen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:31

Ik wil mijn merrie ook aan de andere knat van de wei neerzetten... Ze staat namenlijk met 3 mannen die nog wel eens wat opdringerig kunen zijn.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:34

Wij houden de merries met veulens meestal de eerste week 's nachts op stal en overdag apart in de wei. Inmiddels loopt er een naarling bij merrie en veulen en lopen ze ook 24/7 buiten. :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:46

Maya mijn moeder had het ook al over veel geboortes bij volle maan :D Had er nog nooit van gehoord! Maar 9 april lijkt mij prima :j

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:50

Nou we zijn weer thuis, helemaal gebroken van een nachtje waken, ben ook niks gewent he!
Camera zag ik dus niks ondanks het beloofde nachtzicht...Iemand nog tips??Zou een zaklamp ophangen helpen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:54

jufmim schreef:
Nou we zijn weer thuis, helemaal gebroken van een nachtje waken, ben ook niks gewent he!
Camera zag ik dus niks ondanks het beloofde nachtzicht...Iemand nog tips??Zou een zaklamp ophangen helpen?

een klein TL lampje ophangen! heb ik ook gedaan en wij hadden toen prima zicht!

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:54

ok en waar had je die vandaan?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:57

Nou, we hebben Daisy zonet aan de longeerlijn gedaan en toen Sofie en Nala bij in de wei gezet. Daisy was natuurlijk super nieuwsgierig en ik heb haar tot op ca. 5 meter laten naderen. Sofie kwam gelijk voor Nala staan, maar....zoals verwacht...liep Nala zo brutaal als ze is, om Sofie heen en recht op Daisy af, zo van jeee jij bent ook super leuk! Dat vond Soof niet goed, rende ertussen en haalde flink uit naar Daisy, Die prompt verontwaardigd was, want zij deed tenslotte niks en terug mepte. Daisy dus maar uit de wei gehaald en een poos aan de andere zijde van het hek laten grazen. Dit doen we dan maar elke dag zo even, totdat ze zelf een veulen heeft en dan zien we wel verder.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:57

Geen punt bij Karwei! :+ Een klein TL/looplampje, nog geen 10eur ;)

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:58

haha ok ga ik morgen maar even regelen dan, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:59

Mijn cam blijkt met nachtzicht ook iets tegen te vallen. Hij haalt de beloofde 20 meter niet, maar komt tot een meter of 12-13. En da's net niet ver genoeg voor de vaste beval-plek... ^) :') :+

Hoeft niet persé een TL-lamp te zijn he, kan ook een andere soort lamp zijn, net wat je voorhanden hebt. Hoeft niet een enorme krachtige lamp te zijn, maar gewoon een zwak schijnsel is voor je merrie ook wel zo prettig.

Ik zit trouwens wel geregeld met dat ding te spelen :o Kijken wat ze aan het doen zijn :') 8)7

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:04

Voor looplamp zou je ook kunnen overwegen om een oplaadbare te halen, zijn wat duurder, maar zit je ook niet met een draad in de weg. Gewoon ophangen aan z'n haak en verder om de paar dagen ff aan de oplader. Ik zat aan onze TL-buis te denken, daar heb je een zee van licht mee, en is ook volledig opgehangen enzo, niet echt handig / voor langere termijn in dit geval nodig.

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:04

Ja dat is idd genoeg zicht, race ik denk zo maar even langs de karwei

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:26

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:44

Ruubs had weer haast, en dacht dat ze dringend naar binnen moest.Staat dan steeds te hinniken, en voetjes te geven!
Dus maar binnen gezet, ze had ok n heel uitpuilend poepgat!
Raar beest, ze staat nu binnen en ze is weer kalm!
Hooi moet ze weer niet hebben!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:46

Hier ook weer een voruitgang. Vanmorgen was haar uier een stuk voller dan gisteren. Ook de kling is nu uitgezakt en staat weer iets verder open als gisteren. Elke keer als ik kwam was het veulen giga bezig in de buik. Ik vond het bijna sneu voor Porva. Die was niet happy. Nu staat ze lekker buiten te dromen met haar staart hoog.
Ik ga denk ik een middenweg qua waken doen.........ik ga bij de eigenaren van het land/stal slapen. Die wonen er naast (alleen lukt het bereik met de camera net niet daar) en dan is het voor mij wat makkelijker om in mijn pyama even te kijken dan dat ik me aan moet gaan kleden, hond in de auto en erheen rijden.
Ik vertrouw haar gedrag niet helemaal.

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:49

Pfffft dit topic is echt niet bij te lezen.:P
Spannend hoor, quintusgl!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:09

Iedereen weer gefeliciteerd!!

haflingertje schreef:
De kleine man drinkt zelf bij mams!!!!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Even een vraagje over het naar buiten gaan:
Wanneer kunnen merrie en veulen samen met de kudde naar buiten?
(dus bij de andere paarden?)

Stitch is nu 4 dagen en vanmorgen met mama, oma en neptante(Alonna) buiten geweest..\
Heel even maar want er was dikke paniek want hij was mama kwijt :+
Eind van de middag gebeurt dit weer en ik zet er elke keer 1tje bij als het goed gaat..
Daarna gaat die gewoon elke dag mee naar buiten met de rest..

Normaal begin ik dus met bijzetten wanneer hij of zij stevig genoeg op z'n beentjes staat. Bij Stitch is dit nu 4 dagen maar ik heb ook wel is een veulen gehad waarbij ik het pas aandurfde met 7 dagen
In ieder geval gewoon rustig aandoen en niets overhaasten

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:16

Haflingertje.... gefeliciteerd! Wat leuk dat we op dezelfde nacht een veulen hebben gekregen! Fijn dat alles goed is gegaan bij jouw ook! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Jij hebt ook een schatje zeg!

Meet Luna's Max.

Nageboorte is er gelukkig afgekomen vanacht om een uur of 04.15. Lag om 04.30 uur weer in bed... Ben wel beetje brak nu, maar t'is een ontzettend lief manneke... Mams is super trots en gelukkig ook zorgzaam voor hem. Ze moest vanacht wel heel erg aan hem wennen en vond hem erg vreem. Maar vond het prima dat hij wilde drinken bij hem. Zijn we overigens ook nog 2 uur mee bezig geweest eer dat hij wist hoe hij een speen moest gebruiken....
T'is een vermakelijk jong.... :D Galop zit er al in een een drafje ook....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding