[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:40

Hoofd per ongeluk er af gehaald? Dan gaat er toch wel ergens iets heel erg mis? Of was het omdat het veulen er niet af wou, dat ze hebben moeten zagen?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:42

Hoofd was naar achter gevouwen. Wilde niet meer in de juiste positie komen. Was inmiddels ook al overleden in de baarmoeder

De eigenaar heeft een procedure gedaan die bij koeien dan ook vaak word uitgevoerd. (zij was hier bekend mee en deed het zelf ook bij de koeien)

Dit dus alleen doen met een da bij de hand of een boer/boerin die ervaring hierbij heeft
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 14-04-16 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:42

Vulina schreef:
Hoofd per ongeluk er af gehaald? Dan gaat er toch wel ergens iets heel erg mis? Of was het omdat het veulen er niet af wou, dat ze hebben moeten zagen?

Veulen was al dood en ze hebben het hoofd eraf gehaald om de merrie te redden, niets per ongeluk aan (gelukkig).

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:45

Nog geen nieuws Tiniie?

Op het filmpje lijkt ze er echt helemaal klaar voor.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:27

Ik werk niet zo dicht bij stal, ben minstens een half uur onderweg. ik mag wel direct gaan maar dan ben ik zeker te laat. Mijn pensionhoudster werkt ook op bepaalde dagen (paar uurtjes) dus dat gat wil ik graag dicht timmeren. ik denk dat ik maar even ga overleggen dat als Joan echt vorderingen gaat maken, ik dan een paar dagen vrij kan plannen.

Ik heb ook een volg topic gemaakt :D
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1884369

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:41

Even een snel berichtje tussendoor. Noisy, ook als het niet overdag komt, is het fijn om vrij te zijn hoor. Was echt wel een slopende nacht.

Ik kon niet last-minute vakantie aanvragen, dus moest in december dit al aanvragen. Puur op de gok. Leidinggevende vroeg nog wel vlak voor de vakantie hoe het ging en dat m'n vakantie evt. nog een week naar achteren geschoven kon. Maar op dat moment dacht ik nog dat Lies wat vroeger zou komen. Achteraf gezien had het precies gekund, omdat ze net in de tweede week beviel :+
Heb vanaf 4 april t/m 24 april vakantie, drie weken dus. Lies was 8 april uitgerekend en Roos 19 april, dus beetje ervoor en erna. Lies heeft het gered, of Roos dat ook doet is nog de vraag O:)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:52

Hier hebben de kinderen ook 2 weken vakantie vanaf 22 april, dus wat dat betreft zou het wel lekker wezen als Bo een paar dagen overtijd gaat.

Tinniie nog nieuws?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:02

Ceasar gefeliciteerd.

Pretty: een redbag bevalling krijgt de merrie er wel uit? Dan verlies je 'enkel' het veulentje in het ergste geval?

Wat is eigenlijk de reden dat ze een redbag bevalling krijgen? Is er iets mis met de placenta? Of de doorbloeding ervan?

Vulina: schiet ze al op?

Het bekende redbag filmpje maar weer een keer delen voor iedereen die nieuw is
https://www.facebook.com/IAMRanch/videos/1969307756696/

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:05

Tinne en?

Hier ga ik over de middag een uur naar huis en manlief is zelfstandig dus moest het zijn kan hij wel thuisblijven en dagje verlof kan ik me ook altijd nemen.

Tjinta ja weekje denk in
Haar uier deze middag was weer gegroeid vond ik, best de moeite voor een pony van 1m15 :P

Afbeelding

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:05

Woogy: ik heb er al het één en ander over gelezen en voor zover die informatie, is er nog geen oorzaak bekend.
Er zijn verschillende soorten mogelijke oorzaken.
Dit is een proefschrift van een studente van de UGent daaromtrent:
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/0 ... 001_AC.pdf

De oorzaak van een red bag bevalling is nog niet geheel gekend. Er is beschreven dat een infectie met het Equine Herpes Virus type 1 een oorzaak kan zijn, maar ook stoornissen in
het verdunnen van de cervix ster, en inductie van de partus worden als oorzaak aangedragen.

Men heeft wel de indruk dat merries die eerder al een red bag hadden, meer risico lopen.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:35

Jeej weer een veulentje vandaag!!

Veulentje van nicole staat op het moment wel maar gaat niet goed.

Heb hier ph test gehaald dus vanavond maar even testen.

Zag dat veel mensen zeggen dat kling veel kan veranderen per keer.

Spannend fotsy.

Afbeelding
Weet niet of ik deze al had geplaatst

Haar omvang was maar 162cm :')
Laatst bijgewerkt door Anonymous86 op 14-04-16 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:37

wat een gigantische buik...christus zeg!!

Verder geen nieuws van Nicole?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:02

Wauw Rianne, die buik... Raakt de grond haast aan :')

Ik heb het idee dat Caillin ons nog even laat wachten hoor, haar VaJayJay is helemaal niet meer opgerekt en haar uier blijft hetzelfde, ingetrokken spenen. Ze is al ruiiiiim twee weken overtijd nu pfff

Heb ook een foto topic van de veulentjes gemaakt trouwens
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1884391

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:06

Zoo wauwie das een dikke buik.

Roletta geeft wat meer vorderingeb eindelijk. Ze was in de paddock behoorlijk vee aan het schrapen. Telkens 2 keer schrapen en weer verder lopen met neus over de grond en weer schrapen. Ook kwam haar hoofd afentoebin de lucht dat het leek alsof ze 'de hik ' had .

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:12

Had het ook gelezen in Nicole haar topic.
Ze hebben nu bloed afgenomen en dat is op kweek gezet. Als het goed is krijgen ze maandag de uitslag. Veulen heeft nu een andere AB gekregen.
Wil hierbij ook hier Nicole heel veel sterkte wensen :(:)

Bedankt voor de link en Crines en Woogy.
Ik had idd al op youtube diverse filmpjes bekeken over red bag bevallingen. Hoop het niet mee te maken, maar wil wel graag weten hoe ik dat geval zou moeten handelen.

Rianne, jee en dan vind ik Bo al dik/mega.

Fotsy, zo dat zijn idd flinke memmen voor een pony van die grote :wow:

Vanmiddag werd ik door een stalgenote gebeld, ze vond de zuchtplaat onder haar buik groter geworden dan gisteravond.
Klopt het dat het soms zo kan afwisselen?
Gistermorgen niks te zien, met de avond een plaat (ondanks ze van 7.15 tot 19.30 had buiten gelopen). Zat grotendeels maar aan 1 kant.
Vanmorgen om 7.15 naar buiten en ik was om 8.30 op stal. Nagenoeg niks meer te zien. Om 12.30 belde ze, en zat het aan 2 kanten vergelijkbaar met gisteravond qua plaat grote.

Zit nu ook nog ff met een ander dilemma. Als het weer zo blijft gaan bij ons op stal de paarden op het land. Bo staat normaal samen met 3 andere, al een paar jaar (2 daarvan staan in de paddock naast haar). Normaal gaat het allemaal prima.
Maar nu gaan ze altijd allemachtig aan de race, logisch overigens ze zijn zo blij.
Maar Bo met haar dikke pens, niet altijd even been vast (te krappe bochten nemen in volle galop).
Haar later erbij zetten zat ik aan te denken. Maar weet ook dat als ze er later weer bij komt de rest toch weer flink gaat racen.
Mocht ze dan al bevallen zijn gaat ze sws niet mee, dat lijkt me duidelijk. En als het veulen later komt, dan zetten we in de wei waar ze normaal staat een stuk in af voor Bo en haar veulen. Want ik wil als het gaat haar gewoon terug de kudde in hebben. Mocht het niet gaan, dan gaat Bo naar een aparte weide met haar veulen.
Zie meer op tegen het racen als ze erop gaan. Misschien zie ik spoken hoor haha

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:44

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze was weer niet binnen gehaald echt heel fijn |o

Lastig! Ik heb een weitje voor anouk met veulen alleen. Maar genoeg mensen zetten veulen met andere paarden gewoon op de wei volgens mij. Ik zou het niet doen maar dat is omdat ik het fijn vind om ze apart te hebben van grote paarden.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:54

wat voor stripje is dat van een aquaruim? want die heb ik ook hihi

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:57

Ja haha :')
Vond t wel handig en het gaat om globaal meten want anouk houdt zich totaal niet aan de regeltjes haha

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:59

leuk om te weten dat je die daar voor kan ebruiken haha

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:45

Tjonge jonge Rianne ze is echt tonnetje rond... :j
Maar gezien de stripjes moet ze dan nog eventjes.

Nicole heel veel sterkte, ik duim dat ze snel de juiste AB kunnen inzetten.

Kiki ik ook, heb ook even filmpjes gekeken. Weet nu wat me te doen staat mocht t ooit voorkomen dat een van de merries een Red Bag Delivery heeft.
Het lijkt me zo dat het vaker voorkomt bij mini's is dat zo??
Lastig dilemma idd. Ik laat ze gewoon racen maar mijn dames zijn nog nooit gevallen of zo. Ze doen gek, springen en rennen maar er is nooit wat gebeurd.
Als de veulens geboren zijn laat ik ze fijn een poosje samen op een wei naast de anderen. Nadat moeder en kind goed samen zijn laat ik de merrie met de kudde mee gaan.

Fotsy dat is wel een mooi uier, over een weekje dus... *\o/* *\o/*

Was bijna mijn nieuwtje vergeten:
Cantate vandaag op dag 300 *\o/* *\o/* weer een leuk mijlpaaltje.
Annisse haar uier gaat gestaag maar zo vroeg als vorig jaar gaat ze echt niet redden.
Ze zit nu op 315.
We hebben de camera gisteren aangezet, dit keer ging dat gelukkig zonder problemen. :j
Maar ik kijk snachts nog niet, is niet nodig.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:55

Rianne die heeft wel een hangbuik zeg.

Nicole hopelijk slaat de ab aan en knapt ze snel op.

Bij mij gaat fien ook apart in de wei met veulen omdat ik niet wil dat ze gaat jagen achter de andere paarden. Ze is sws al niet makkelijk in de groep.

Fien houd ik goed in de gaten. Maiden merries vertrouw ik nog minder als een dief. Alleen s nachts nog niet zodra en nog meer veranderd is dan wel natuurlijk. Maar de afgelopen dagen staat ze lichtelijk stil.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:56

Cynthia, goed bezig jij +:)+ Ik ga mezelf over een half uurtje weer over straat slingeren.

Tjinta, Cantate op de 300 *\o/*

Camera zijn we hier ook up and running aan het krijgen. Ik heb al 2 wifi repeaters in huis gehaald en de camera moet alleen nog even afgesteld worden en verbonden met de repeaters en dan zou het, in theorie, moeten werken B-)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:16

Hoelang wachten jullie met merrie en veulen weer in de groep zetten? En hoe pakken jullie dat aan?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:54

Neen, geen nieuws meer :P
De rest van de dag is ze vrij rustig en suf geweest. Ze heeft echt uren als een standbeeld gestaan, wel met staart omhoog en benen open. Ze heeft wel suuuper slappe banden. Ik heb er nog nooit eentje gehad waar je echt letterlijk de staart op de rug kon leggen zonder enkele weerstand. Bij Cheyenne nu dus wel, het lijkt wel of die gewoon niet meer vasthangt :P Dat was gisteren dus nog niet.
Melktest leek toch weer ietsje lichter, gisteren 7.5, vanmorgen 7 en nu gaan we richting 6.5..
Ze gaat alvast onder de camera vannacht en ik hou haar in het oog :)

Pol1, wij willen ze zo vlug mogelijk samen. Eerst in aparte paddockjes en als ze dat oke vinden gaan alle draden open en kunnen ze allemaal overal rondlopen.

Noisy, succes met de camera-installatie, echt super handig he :)

Tjinta, proficiat met de mijlpaal, altijd leuk die 300 dagen!

Rianne, wat een uier, ik ben er jaloers op :P Nog wel even te gaan op de melktest idd.

Kiki, ja zucht kan wel snel gaan. Maar eens ze er zit trekt het niet meer echt weg, alle hier toch niet :)

Teamsublime, misschien lag het aan het weer vandaag, gedrag net zoals Cheyenne dus :D

Cynthia, ik ben ook nu al benieuwd naar je analyse :D Geweldig hoe jij vergelijkjes kan maken :D

Nicole, pfff wat een tegenslag seg :/ Ik hoop dat ze nu snel gaan vinden wat er echt aan de hand is en dan juist kunnen gaan behandelen. Ik duim voor je mee!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:00

chimello schreef:
Wauw Rianne, die buik... Raakt de grond haast aan :')

Ik heb het idee dat Caillin ons nog even laat wachten hoor, haar VaJayJay is helemaal niet meer opgerekt en haar uier blijft hetzelfde, ingetrokken spenen. Ze is al ruiiiiim twee weken overtijd nu pfff

Heb ook een foto topic van de veulentjes gemaakt trouwens
[KS-ITP] Onze eerste veulentjes zijn al geboren: Cella & Shylar!

haar VaJayJay :') _O-

Kiki, mmh lastig dilemma idd. Hier staan de paarden het hele jaar door in de weide, dus in het voorjaar geen gerace oid. Misschien dan toch eerst de rest naar buiten en haar er bij zetten als alles gekalmeerd is? Of is ze zelf ook het type om te gaan rennen en daardoor de rest weer op te zwepen?