[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:27

De veulenprik bedoel je Yvkelover? Ja, die laat ik geven, absoluut.

Ben hier ook wat aan het kwakkelen met Vien, die loopt al vanaf de kerst niet lekker. Ze is al een paard met een enorm blessureverleden,heeft tot een jaar geleden ook zes jaar bij een paardenrusthuis gestaan. Afgelopen jaar voorzichtig wat asn het werk geweest, deed ze echt supergoed. Nu vanaf de kerst al kreupel, dacht eerst dezelfde blessure, maar lijkt toch wat anders te zijn. Ik vrees voor artrose, gezien het beeld. Nu al een paar weken alleen maar aan het stappen en in de paddock, loopt ze wel weer beter, maar niet 100% rad. Laat haar nu maar gewoon zo door lopen, wat wandelen en lekker zoveel mogelijk in de paddock.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:35

Fijn Yfkelover; goed nieuws! Opgelucht weer vooruit kijken.
Edit; hier geen veulenprik. Nooit gedaan ook.

Hoe is het bij stal HD nu? Daar al wat positiever?

Nou Twinkle; we zouden proberen wat positiever te posten maar helaas ook bij jou wat zorgen dus?

Ik post dan maar een tussenstand van mijn oma. Eind van het jaar was ze helemaal zichzelf niet, lusteloos maar geen "echte" dingen.
Nu begint haar buikje weer te groeien. Denk dat ze niet zo zwaar gaat worden als vorig jaar, maar dat is alleen maar beter:
Afbeelding

Tnx voor jullie complimentjes over Koetje. Normaal post ik eigenlijk geen updates van het jonge spul maar omdat zoveel haar kennen, is het wel anders. Ik denk dat er volgende winter niks meer aan af te zien is!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:37

Ben wel benieuwd naar het verhaal achter Koetje? Zo te horen heeft die een moeilijke start gehad?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:00

Hier ook geen veulenprik. Wel enten we de merrie aantal weken van te voren. Veulen móét gewoon drinken binnen een uur, daar helpt een veulen prik niet bij ben ik bang..

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:33

Arianne leuk! Jij had toch kleine Kr8patser he? Moet je dit jaar weer eentje met een cijfer verzinnen? :D

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:45

Jeetje wat gaat het hard hier!
Bijna niet bij te lezen zeg :P

Interessant artikel over die redbags.

Chantal, leuk zijn je minipaardjes! Hier ook zo'n onwijs verschil zomer en wintervacht. Fleurtje heeft nu ook meer weg van een dikke shet :+

Dit is ze nu

Afbeelding

Dit was ze afgelopen zomer

Afbeelding

Vandaag was ze erg knuffelig.
Was in de wei bezig met alle afgewaaide takken opruimen en ze liep steeds acvter me aan om gekroeld te worden... Meestal gaat ze gewoon ergens eten haha.

Verder leuk om te lezen hoe iedereen bezig is en alle perikelen hier up to date houden in dit topic :)

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:57

Sta er echt van te kijken hoe die mini's eruit zien in de winter en de zomer hahah

Ceasar hoe oud is je merri?

Mijn dochter werkt op een handelsstal en daar komen ook wel paarden die niet helemaal gezond zijn ze gaat altijd eerst wassen voor ze naar onze paarden gaat maar de da vind dat nog een extra reden voor de veulenprik omdat veulens toch gevoeliger zijn voor dit soort dingen

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:06

Chantalll: knappe merries heb je! Ik zal maar in de rij aanschuiven als nieuwsgierige voor je maiden merrie :D

Murosch: Hihi ook zo'n klein/groot 'bolletje' op pootjes. Ze is nog mooi wit voor zo slecht weer gehad te hebben!

Pretty: Gelukkige verjaardag! Y)(^)

Yfkelover: Gelukkig is alles in orde en hoef je je geen zorgen te maken. :)

Twinklebel: Artrose is niet fijn, zeker niet met dit rot weer. Hengst heeft lichte artrosevorming na het oplopen van zijn blessure, het is met koude dagen niet fijn om hem te zien lopen. :(

Sunshinedaan: Wat een haarbal hihi, ook een complete verandering!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:14

sunshinedaan ook al zo'n haarbal haha, leuk paardje is het, je zult mij wel bedoelen denk ik? die van chantal is "ietsje"groter :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:24

Opmerkelijk ja die mini’s zomer/winteroutfit

Caesar amai die heeft toch al een hangbuik ook al is ze niet zo dik dan als vorig jaar

Hier ook altijd veulenprik. Bevat niet alleen extra mineralen en vitaminen maar ook een antiserum tegen tetanus en een kleine hoeveelheid AB dat het veulen de eerste paar dagen kan beschermen tegen de veulenziekte.
Want dat is ook iets waar ze direct mee besmet worden en pas erna ziek van worden. En ik probeer de stallen proper te hebben voor de bevalling en navel goed te ontsmetten maar toch kan het altijd. Net als dat mijn veulens altijd wormen hebben ondanks ik de stal volledig leeghaal voor bevalling en dag na bevalling en enz de eerste dagen omdat de veulenworm via de huid binnendringt en ondanks merrie ontwormd wordt net voor bevalling en men andere paarden nu meer dan 4 keer per jaar ontwormd worden, hebben de veulens toch nog steeds een worminfectie want ik ontworm eerst rond 10 dagen en dan telkens om de 3-4 weken en dan komen er altijd een hoop wormen af.
Maar ja die keuze is aan iedereen voor zich natuurlijk. Al kost die echt niks, ik moet eens kijken maar ik dacht een 32 euro ofzo.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 22-01-18 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:27

Hier nog nooit een veulenprik toegepast, leven allemaal nog :')

Uhu idd ik heb geen mini's ... :D

Prosseco: Join the club ... waarom zijn mensen toch zo benieuwd wat eruit Vanety komt ? :7

Ik ben juist benieuwd wat eruit onze Schimp komt. :j

Koetje <3

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:31

Ik denk, ofja ik ben toch vooral benieuwd of ze het witpatroon ook zo extreem zal doorgeven. :)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:43

Ze zal sowieso wit doorgeven, maar ik hoop stiekem wel op gewoon normaal wit ...

Bruin, vier witte benen, bloesje of lolletje. Het hoeft van mij niet zo extreem als haarzelf.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:01

Ahhh koetje <3 bijna onherkenbaar zo als schimmel hihi

Kabayo, leuke tattoo, subtiel en mooie betekenis toch?!

Als ik hier een dagje niet actief ben veranderd Vruchtwater in bleekwater, is “oude bekende” arianne weer terug, en heb ik nog veeeeel meer gemist :=
Arianne welkom weer!

Fotsy, jaaa dat boek ga ik hier ook weer tevoorschijn toveren :j zo’n nuttig kerstcadeau, heb je ieder jaar opnieuw wat aan :P hihi

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:05

Ach die kleintjes, wat een wereld van verschil blijft het toch. :wow:

@kabayo; echt super heftig wat jij hebt mee gemaakt... denk dat je daar nooit helemaal over heen kan komen.

@Ceasar; ik vind dat ze er super goed uit ziet :)

Hier weet ik nog niet of ik veulenprik doe of niet. Wil het nog overleggen met mn dierenarts maar ik denk dat ik zijn antwoord al weet haha!
@fotsy lief dat je er naar vraagt. Is hier nog steeds stabiel; erg dik voor de beweging maar daarna redelijke theezakjes.
Voor de beweging:
Afbeelding

Na beweging:
Afbeelding

Voor de rest glimt ze je nog tegemoet op 290 dagen :D
Afbeelding

Afbeelding

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:16

jolandje schreef:
sunshinedaan ook al zo'n haarbal haha, leuk paardje is het, je zult mij wel bedoelen denk ik? die van chantal is "ietsje"groter :)

Jaaa sorry ik bedoel jou idd :)
Chantal heeft welshjes. (Ook hele mooie! <3 )

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:18

Chantalll schreef:
Ze zal sowieso wit doorgeven, maar ik hoop stiekem wel op gewoon normaal wit ...

Bruin, vier witte benen, bloesje of lolletje. Het hoeft van mij niet zo extreem als haarzelf.

Hmmm, bloesjes en lolletjes, wat moet ik me daar bij voorstellen :+ ?

Ik wil het liefst een mooie schimmel, kolletje erop, die mooi lang donker blíjft.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:21

droversrun, wat een knappe glimmerd is ze toch <3

kabayo wel echt vreselijk wat er allemaal gebeurt is bij jullie, hoop dat het nu beter gaat

veulenprikje heb ik nooit gedaan, ik laat wel na of tijdens elke bevalling DA komen voor een check, maar ze vind het nooit nodig, ik hou wel de stal heel schoon en ontsmet wel de navel

chantall, (Bruin, vier witte benen, bloesje of lolletje. Het hoeft van mij niet zo extreem als haarzelf) hahaha bloesje of lolletje ?? :+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:25

Twinklebel schreef:
Chantalll schreef:

Hmmm, bloesjes en lolletjes, wat moet ik me daar bij voorstellen :+ ?

:D

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:39

:wave: Ik lees ook nog steeds mee hoor, alleen het reageren heb ik meestal niet echt de tijd of energie voor. 2018 is nog niet helemaal mijn jaar zeg maar.

Kabayo, leuk dat je toch mee gaat volgen! En leuk dat Zilver dit jaar gedekt wordt. Hopelijk zit het jullie nu ook allemaal een beetje mee! :(:)
Zag ook facebook dat je wel je eerste pasjes op haar had gemaakt!

Verder nog een aantal oude bekenden die terugkeren. Arianne met haar leuke shetjes ook! (en de rest met mini's zo ongeveer!)
Jolandje, wel echt een gigantisch verschil, maar moet eerlijk bekennen dat ik Camille op die foto in zomervacht wel heel erg jeugdig vind ogen, ipv alleen slank :oo Hoe oud is ze daar?

stalHD wat een naar bericht! Altijd worstelen met die hb!

Twinklebel ook geen leuk bericht met de teruggekeerde blessure :(:) Hopelijk valt het mee.

Ceasar, Koetje! :+: Fijn dat ze het zo goed doet!! Benieuwd hoe ze er van het voorjaar in haar gladde vachtje uit zit.
Voor Candy misschien wel fijn dat ze niet zo zwaar lijkt te worden dit jaar. Hopelijk valt het haar dan niet te zwaar.

Chantal, die laatste foto's beginnen wat duidelijk te worden (van recht van onderen, waren die uiers niet zo zichtbaar). De spenen beginnen daar wel echt tjoepkes te worden nu. Vult ze haar uier altijd veel van te voren?

En wat betreft het vullen daarvan. Lies was als maiden nog het vroegst. Toen begon ze volgens mij zo rond de 270 dagen rustig aan met aanmaken en beviel met 345 dagen. Het jaar erna begon ze echt wat later, maar vulde op het eind wel net zo vol en beviel op 342 dagen.
De andere merrie's begonnen sowieso wel wat later.

Veulenprik wel eens met m'n DA over gehad. Die vindt het een beetje achterhaald, gaf wel aan dat vooral veel doorgewinterde fokkers standaard zo'n prik er in willen, maar het zou lang niet altijd nodig zijn.
Hier hebben ze 50/50 zo'n prik gehad. De eerste was nogal een zware bevalling, had klem gezeten en mogelijk kort zuurstof tekort. Toen is het gecombineerd met een middeltje tegen de zwelling o.i.d. (ogen waren wat rood enzo, maar gelukkig allemaal goedgekomen!). De tweede heb ik na 1,5 dag alsnog laten komen, veulentje bleef het koud hebben. Maar werd eind april geboren zónder haar en mét nachtvorst 8)7 Dus voor een extra boost, die heeft daarna nog even met een dekentje opgelopen en daarna ook geen problemen meer gehad (zie onderaan deze post).
De andere twee waren geen bijzonderheden en gezonde veulens en hebben dus niet zo'n prik gehad. Merrie's zijn wel elke keer een paar weken voor de bevalling geënt voor belangrijke antistoffen. Lies heb ik nu in november even mee laten nemen met andere merrie's van stal zodat ze in het voorjaar ook wat later geënt kan worden, aangezien haar veulen nu pas in mei komt.

En ik interpreteer het als "blesje of kolletje", maar misschien ken ik Chantal dan te goed :P :P

Als ik een voorzichtige verzoekje mag doen...
Afbeelding
foto by Sandra Nijland
Zoiets zonder slurfje? O:) O:)

Hier nog 118 dagen te gaan tot uitgerekende datum... We kunnen nu toch bijna gaan aftellen...
Laatst bijgewerkt door AniekR op 22-01-18 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:40

Zo dan Droversrun ze glimt echt als een spiegeltje. Prachtig!
Ze heeft nog niet zo'n dik buikie he? Of is ze voor haar doen wel wat 'drachtig' :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:56

Leuk om te lezen dat iedereen blij is mij terug te zien :D

Droversrun ze ziet er prachtig uit :D en dan te bedenken dat ik er altijd bij stond te assisteren met opvoelen en insimineren :D knap paard

Aniek ja klopt! 5 rondjes hihi ze was zo braaf! Mooi veulen, lijkt wel erg op roos (?) Die met die smalle bles.

Jolandje dat hoop ik ook! :D

Linda dankje!! Heb er heel lang een beetje tegen op gekeken. Voor de pijn. Maar héél blij dat ik hem gezet heb

Dankje yfkelover!

Ook dankje chantal. Maak ik kabaal? Hihi of heb ik een bijnaam :D

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:58

Hallo, ik wil me hier ook graag weer melden. Vorig jaar actief meegelezen (onder een andere naam) en vind het dit jaar weer heel interessant en leuk om iedereen te volgen. Uit ervaring weet ik dat ik geen actieve meeprater bent, maar zal proberen om zo nu en dan wat meer mee te kletsen.

Mijn merrie is een 10 jarige merrie van Johnson x Variant en gedekt met de hengst Desperado, uitgerekend op 18 april! Het wordt haar derde veulen en ik hoop dit jaar op een gezonde, knappe merrievariant :o .En net als de meeste hier kan ik niet wachten tot het zover is!!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 23:05

Hihi Kabayo, Roos is die met de smalle bles inderdaad, maar dit is het veulen van Lies :') Qua aftekening, maar ook wel iets in type, leek het haast alsof ze veulens geswapt hadden in de buik :o
Roos heeft nu ook een jaartje (of misschien zelfs twee) veulenverlof. Dus Lies moet het weer doen dit jaar, maar eigenlijk geeft ze elke keer poepie-chique veulens. De hengst waar ze nu van dagend is (Red Flyer), denk ik nog iets chiquer dan Diamond Dancer, dus ben erg benieuwd!

Redd, welkom!

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 23:15

Hè wat ontzettend heftig Kabayo. Mooie paarden waren het. Wat een rotjaar. Ik hoop dat 2018 je veel moois gaat brengen :) heb je al een hengst in gedachte voor je merrie?
Mooie tatoo :j hebben ze toch een zichtbaar mooi plekje :)

@ Tanja, dat is ook rot ja. Hoop het niet mee te hoeven maken.

@pretty. Dan kan me voorstellen dat je extra alert bent! Gezien het.ook zo 'makkelijk' te voorkomen is. Dankzij dit topic weet ik dat nu ook :)

@Redd, welkom! Had jij niet ook een volgtopic? Of heb ik de verkeerde voor me :+

@droversrun, ze ziet er mooi uit! Lekker shiny idd :))

Vulina schreef:
Hier ook geen veulenprik. Wel enten we de merrie aantal weken van te voren. Veulen móét gewoon drinken binnen een uur, daar helpt een veulen prik niet bij ben ik bang..

Dit doe ik idd ook :j