[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:17

linda2008 schreef:
Bedankt iedereen voor de lieve berichtjes!!

Jupi bleef maar treuren en rouwen en begon daarbij in een soort "shock" te raken wat voor ondertemperatuur zorgde. Dus ik heb helaas het rouwen toch moeten onderbreken en het veulen weg moeten halen. Lekker ingepakt in de kudde op de wei gezet. Ondanks dat ze het daar niet mee eens was, hoop ik dat het voor afleiding zorgt... straks weer tempen en binnen halen :(
alle zorgen zijn dus helaas nog niet voorbij.... ;(

Ik wil me inderdaad graag over Bucks gaan fermen, maar dan wil ik toch graag dat Jupi zich weer goed voelt :(:)

Cynth, wat is Vie gegroeid zeg :wow: mijn hemel wat een dame al!!

Manda, gefeliciteerd!! Ik zou er vooral niet te lang bij stil blijven staan, maar dankbaar zijn voor de goede afloop :j

Verder sla ik vast een hoop mensen over, sorry daarvoor :o je leest toch alles maar met een had oog...

Onder tempratuur ...hoeveel..?
Lady had steeds 36.6
Ik zou haar persoonlijk dan op stal houden als ze shock heeft. Evt buurman-vrouw er naast..

Ik vind dit heel eng en ga direct weer terug naar mijn ervaring... Lady had op het laatst weer 37.6 dus dacht dat het beter ging. Dit was echter schijn bedrieg. Ze had onder tempratuur in een neerwaartse spiraal (shock) en daarbij koorts er overheen. Je denkt dat het dat beter gaat... Niet dus

Evt even laten spoelen?

linda2008

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:29

Het is ook jouw verhaal waardoor ik nu nog doodsbang ben... na het verlies van het veulen hoeft het helaas nog niet over te zijn...
Temp was 36,9 toen ik haar nog bij het veulen had. Met deken op het land gezet en in principe gedraagt ze zich redelijk normaal. Soms nog wat boos maar ze eet goed en neemt af en toe een sprintje. Ze staat de hengst enorm uit te dagen wat ik niet begrijp, maar wel goed is voor eventueel achtergebleven vuil.
Alles was er netjes uit gekomen maar ik moet natuurlijk nog wel blijven tempen. Als temp straks niet iets omhoog is, ga ik DA laten komen om te spoelen...
hoewel ze dan toch juist koorts moeten krijgen, dus juist verhoging :?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:29

Manda, gefeliciteerd met de kleine.
Inderdaad door de navelstreng wordt hij doorgaans binnenstebuiten getrokken tijdens/na de uitdrijvingsfase. Zou gokken dat hij dan toch inderdaad al vroegtijdig los heeft gelaten, net geen red-bag zeg maar. Toch fijn dat in ieder geval wel alles goed is gegaan in jouw geval!

Linda, je kunt jezelf inderdaad niets verwijten! :(:) Jullie hebben bij de geboorte alles gedaan en als er in de baarmoeder iets mis is, kan je daar helaas verrekte weinig aan doen.
Wat Fotsy al zegt, dat de ph zo laag was, denk ik ook dat er intern gewoon iets niet goed was. Maar hoe kan je dat vanaf de buitenkant nou weten.

Wat het rouwen betreft, denk wel dat het goed is het er even bij te laten liggen. Maar als ze er mee bezig blijven, zou ik het toch weghalen. Het is natuurlijk niet "natuurlijk" om er mee opgesloten te zitten. Denk dat in de natuur zo'n merrie er ook wel even aandacht aan besteed, maar uiteindelijk toch het instinct weer terug komt om naar eten te moeten zoeken en dan verder trekt.

Cynthia, snap dat je blij bent dat LaVie weer bij huis is! Met lekker de wei op komt het vast wel weer goed met haar gewicht. Misschien nog even een keer een wormspuit er in.
Ik zal ergens komende week ook weer even naar de opfok rijden. Met de extra zorgen voor Mr. Darcy nog niet heel veel vakantie gevoel (ik staar nu halve dagen naar buienradar zodat ze als het even droog is toch even de benen kunnen strekken en de stallen gedaan kunnen :+ ), maar het wordt als het goed is beter weer en dan zal het vast allemaal wat makkelijker gaan.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:34

Linda, wanneer de temperatuur zo laag blijft inderdaad de DA laten komen. Ondertemperatuur betekent in dit geval vaak een bloeding/scheuring en/of veel pijn. Fijn dat Jupi zich buiten iets beter lijkt te voelen, maar ik zou haar niet te lang buiten laten. Binnen neemt ze waarschijnlijk meer rust die ze nu even beter kan gebruiken voor zichzelf. Je bent een superbaasje :(:) :(:)

Cynthia, wat ziet LaVie er goed uit! Zo vanaf deze foto toont ze niet schraal, maar ik kan natuurlijk niet zien wat er onder haar wintervacht zit. Over een maandje zal ze er heel anders uitzien zonder pluisjes, verse grasjes doen wonderen. Daisy ziet er trouwens ook super uit!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:40

Super moeilijk Linda, denk wel dat je er goed aan doet haar even naar buiten te doen, frisse lucht en afleiding.

Wij tempen de merries eigenlijk altijd na de bevalling minimaal een week. Om zeker te zijn dat het lichaam helemaal normaal is, geen koorts of inderdaad ondertemperatuur. Hoop dat Jupi gauw weer de oude is, en jij eveneens.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:48

inderdaad de buitenlucht en gras kan goed doen voor even, goed in de gaten houden maar dat doe je zo ook al.
Mijn DA raadt ook altijd aan slobber te geven na een bevalling, dit lusten ze graag, lekker warm en brengt de stoelgang terug op gang want dat kan vaak ook even duren.
Ik duim heel hard voor je mee dat ze er spoedig weer bovenop komt.

jeetje het gaat je allemaal even niet mee, sterkte

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:01

Nu inderdaad weer binnen gezet en temp lijkt terug normaal (37.8) alleen nu mag het natuurlijk niet verder stijgen dus straks even zien of het gelijk is gebleven... :=
Wat een spanning die je er gewoon echt niet bij wilt hebben..... :n

Edit; mest is gewoon netjes gelukkig :j
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 27-04-17 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:03

Blijf vooral zelf rustig, maak een mooi lijstje voor de tijden en temperaturen en zoek zelf ook afleiding. Veel knuffels meid

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:55

Erg fijn om te horen Linda. Hopen dat het goed blijft. Ik zou er voor ze zekerheid een paar keer af gaan vannacht . Koliek of dergelijke wil je er echt niet bij hebben. Fijn dat de mest goed is. Lady had in drie dagen misschien 10 keer gemest. Echt heel weinig en vieze natte flats...

Heb vayana ook op mijn profiel gezet <3 dat verdient ze

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:04

Ik kan me niet echt richten momenteel op het onthouden... sorry.

Wat linda heeft meegemaakt en manda nu ook hebben ze denk ik hetzelfde meegemaakt. De geboorte is op gang gekomen omdat de nageboorte los is gaan laten. Helaas heeft denk ik het veulen uta te lang zonder zuurstof gezeten en het veulen van manda geluk gehad. Dat is wat me nu zo te binnen schiet.

Als de nageboorte direct mee komt is eigenlijk helemaal niet goed. Soms is hij er ook vlug na de geboorte en soms komt hij direct mee. Ik heb dat ook wel eens meegemaakt, maar daar sta je eigenlijk nooit zo bij stil als alles goed gaat. Maar nu ik dit zo allemaal lees, kan ik me niet iets anders voorstellen dan dat het veulen uit het lichaam is verdreven omdat de nageboorte los aan het laten was.
( ik ga dat eens aan mijn dierenarts voorleggen, wil het ook graag weten wat oorzaken daarvan kunnen zijn).

Kun je daar iets aan doen?? Nee totaal niet.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:18

Leven en dood ligt zo dicht bij elkaar :( Werk je bijna een jaar na je veulentje en loopt het uit in een ramp. Heel veel sterkte. We hebben het vorig jaar helaas met Wanda mee gemaakt. Staat nog vers in ons geheugen. Maakt me dit jaar ook een stuk nerveuzer.

Hier lenige Pocahontas.
Afbeelding

Afbeelding
Van achter ziet haar hoofd er ook leuk uit. half om half

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:44

Fi is bezig!

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:44

Hallo lieve bokkers!

Kijk eens wat ik daarnet zag?????

Afbeelding

WOEIIIIII!!!! Spannuuuuuuuund! *\o/*

Succes Cynthia!!!
Laatst bijgewerkt door Mimmetje op 27-04-17 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:45

Succes Cynthia!!!

Spannend mimmetje!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:46

Cynthia82 schreef:
Fi is bezig!

Eindelijk veel succes! *\o/* Op naar een gezond veulen en merrie

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:48

Spannend!! Succes Cynthia

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:50

Cynthia82 schreef:
Fi is bezig!

Jaaaaaaaah! Koningsveulen.
Ennuh dan kan onze date dit weekend doorgaan!

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:52

Spannendd!! Succes cynthia! Hopelijk straks een knap koningsveulentje :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:53

Mooi weer en er komen veulentjes aan.

Linda, zeker niets kwalijk nemen hoor. Hier had je niets aan kunnen doen. Hoop vooral dat Jupi fit blijft.

Pocahontas is echt leuk getekend zo!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:56

Oh Cynthia wat spannend,succes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:58

Spannend Cynthia!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:58

Mimmetje! Bubalu wil eruit! Heb trouwens een mooie nieuwe op werk vers uit de opfok. Angstig kereltje en kwam er gisteren achter dat ook hij een Bubalu is <3

Cynthia succes!! Tijd voor mooie verhalen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:59

Vos of palomino hengst. 4 hoog wit en brede bles
Afbeelding

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:00

jeetje Linda wat ontzettend verdrietig |( Dan wacht je zo lang en gaat het gewoon mis... ontzettend veel sterkte meid, ook voor Jupi! Hopelijk komt zij hier goed doorheen :(:)

Polleman ook voor jou veel sterkte!

Cynthia oohh Fi bezig! spannend zeg, succes! En terwijl ik dit post zie ik de foto, van harte gefeliciteerd!!

Aan iedereen die de afgelopen week een veulentje heeft gekregen, gefeliciteerd! heb het te druk gehad om te reageren, maar wel bij gelezen en de knappe veulentjes voorbij zien komen :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:01

Knapperd Cynthia! Dat ging vlot!