[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:41

;( ;( ;( ;( ;(

Loop hopeloos achter maar Sella is 1 mei bevallen van een hengstje, een hele snelle bevalling, hij lag in t vlies in t land, gelukkig snel open gemaakt en alles leek goed...

Tot 3 uur later, Sel bleef onrustig en pijn houden, dierenarts gebeld, pijnlstiller en alles leek weer oké. 2 uur later weer mis, en toen ging het snel.

We hebben een vreselijke strijd geleverd, t leek een baarmoederinferno, maar toen dat opgelost was, bleek dat haar dunne darm bekneld was en er was geen redden meer aan. Heb mijn mooie lieve Sella moeten laten inslapen. Op t moment van de snelle bevalling was ze al kansloos, maar eer je erachter bent is het te laat.
Dat arme dier had zoveel pijn, het was vreselijk.

Toevallig waren er die nacht vrienden van mij en een van hen had een merrie mee. (we hadden een soort 'ponykamp' wat we jaarlijks doen bij mij op stal. De merrie heeft t veulen meteen geadopteerd, zo bijzonder. Ze gaf ook meteen melk, maar veel te weinig, zij krijgt nu middel om t op gang te brengen, maar heeft t veulen als haar eigen geadopteerd.

Het kereltje, Strokkur, doet t goed, drinkt goed de fles en groeit.
Afbeelding

en de eerste kennismaking met zijn pleegmoeder
Afbeelding

Ik ben enorm opgelucht dat hij het nu zo goed doet, maar kapot van Sella -O-

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:45

Hallo allemaal!

Ik ben er een tijdje tussenuit geweest.. Iedereen van harte met de veulentjes <3 wij zitten nog steeds op een roze wolk!

Jack had helaas een longontsteking :( en had 40 graden koorts. Daar waren we heel druk mee. Ook mama iris was enorm beschermend omdat een andere merrie jack had afgepakt bij de geboorte. Nu gaat het een stuk beter! Jack is een enorme clown em kan je echt uit staan dagen om een potje te rennen :P

Hier nog even wat foto's <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kelly_J

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:45

Wat een afschuwelijk bericht Tries_en_Faf! Ergste nachtmerrie van iedereen...

Heel veel sterkte toegewenst..

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:46

Tries_en_Faf, wat verdrietig van Sella, snap goed dat je er helemaal kapot van bent. Maar een kleine troost dat je toch haar laatste veulentje nog hebt en dat hij het goed doet met fles en pleegmoeder. Heel veel sterkte.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:46

Tries_en_Faf schreef:
;( ;( ;( ;( ;(

Loop hopeloos achter maar Sella is 1 mei bevallen van een hengstje, een hele snelle bevalling, hij lag in t vlies in t land, gelukkig snel open gemaakt en alles leek goed...

Tot 3 uur later, Sel bleef onrustig en pijn houden, dierenarts gebeld, pijnlstiller en alles leek weer oké. 2 uur later weer mis, en toen ging het snel.

We hebben een vreselijke strijd geleverd, t leek een baarmoederinferno, maar toen dat opgelost was, bleek dat haar dunne darm bekneld was en er was geen redden meer aan. Heb mijn mooie lieve Sella moeten laten inslapen. Op t moment van de snelle bevalling was ze al kansloos, maar eer je erachter bent is het te laat.
Dat arme dier had zoveel pijn, het was vreselijk.

Toevallig waren er die nacht vrienden van mij en een van hen had een merrie mee. (we hadden een soort 'ponykamp' wat we jaarlijks doen bij mij op stal. De merrie heeft t veulen meteen geadopteerd, zo bijzonder. Ze gaf ook meteen melk, maar veel te weinig, zij krijgt nu middel om t op gang te brengen, maar heeft t veulen als haar eigen geadopteerd.

Het kereltje, Strokkur, doet t goed, drinkt goed de fles en groeit.
[ Afbeelding ]

en de eerste kennismaking met zijn pleegmoeder
[ Afbeelding ]

Ik ben enorm opgelucht dat hij het nu zo goed doet, maar kapot van Sella -O-

Jeetje van verschrikkelijk... heel veel sterkte :(

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:47

Jeetje tries_en_faf, wat vreselijk maar tegelijk ook heel bijzonder dat het veulen zo is geadopteerd.. Sterkte met het verlies van je merrie.. :(:)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:50

Wat verschrikkelijk van je mooie merrie Sella :(:) Gelukkig gaat alles met de kleine man goed en heeft hij een fijne pleegmoeder gevonden!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:52

Ja het is zo dubbel. Hij leid mijn gedachten goed af, mijn man en zoon zijn op vakantie, dat is maar goed ook met alle nachtvoedingen, maar ik heb ook veel hulp, mijn werk (gelukkig op stal bij de paarden) gaat ook gewoon door.
Ik heb me van alles afgevraagd of ik anders had moeten doen, maar dat is niet zo. Het is gewoon dikke vette pech, maar waarom nou zij.....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:59

Tries en faf sterkte! Wat bijzonder dat de merrie het veulen adopteerde gelijk. Hopelijk groeit hij op tot een sterk ventje

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:01

tries en faf, wat vreselijk van je lieve merrie, gelukkig doet het veulen het goed en heel fijn dat er gelijk een pleegmoeder beschikbaar was

michelle , die uier begint echt wel lekker te vullen nu

irishcob wat een lekker ding, goed dat hij zich weer beter voelt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:01

Hier gebeurt weinig meer, alle vooruitgang van de laatste dagen is als sneeuw voor de zo'n verdwenen. Uier is een stuk minder. Geen hars meer te zien. Ze eet weer gewoon. Veulen heeft zich bedacht denk ik.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:04

Tries_en_Faf, wat erg! En je bent totaal machteloos, kunt er niets aan doen. Gelukkig dat er direct al een goede pleegmoeder is, en hopelijk wordt Strokkur een mooie sterke kerel.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:09

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:14

Ah wat sneu! Heel veel sterkte!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:16

Rockey, filmpje staat prive.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:17

Irischcob, gelukkig knapt jack op :j

Tries, vreselijk van je merrie!! Wat een nachtmerrie! Maar wel een klein lichtpuntje dat de pleegmama het veulen zo gemakkelijk op nam... :(:)

Michelle, gaat nu wel goed vullen :j gaat toch best snel ineens, spannend!!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:19

Neonlight schreef:
Rockey, filmpje staat prive.

Nu moet hij t doen?

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:20

Wat een leukerds zijn Koda en Jack!!
Stal HD, wat een knappe hengst heb je uitgezocht. Welke is dat? (Niet zo thuis in die hengsten)
kn2011; wat moet jij lang wachten, pfff. Hopelijk snel goed nieuws.
Tries_en_ Faf, wat oneerlijk voor je merrie. Kan me voorstellen dat je er kapot van bent. Sterkte! Fijn dat hij zo rap een pleegmoeder had. En wat is hij leuk....

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:23

Gefeliciteerd met je knappe Tinker veulentje <3
Hoop dat er niet meer veulens doodgaan hier, helaas heeft een merrie hier in de buurt er ook aan moeten geloven, helemaal van streek is ze, echt zonde ;(

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:33

Tries_en_ Faf; heel veel sterkte,dit is zooo afschuwelijk om mee te maken...gelukkig werd het veulen meteen geadopteerd.

Martinklok; het zou fijn zijn als je je even wilt voorstellen in dit topic en je merrie/merrie's

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:45

Dames
Heb niet veel mee gelezen
Maar iedereen met een veulen gefeliciteerd
Wie een veulen of merrie moet missen heel veel sterkte

Voor de wakers succes

Probeer bij te blijven maar weet niet of het gaat lukken
Zit zelf in de lappen mand en moet aan mijn eigen herstel werken

Maar ga proberen meer te reageren en te lezen

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:48

Veel sterkte Tries_en_Faf, wat erg! Wel goed dat het veulen al zo snel bij een merrie terecht kan.
Helaas niet altijd goed nieuws in dit topic :/

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:13

Sterktetries en af met dit verdriet, maar wat een geluk dat de moederrol meteen over genomen werd, zo heeft je veulen nog een prachtige kan!

Irischcob, bij jullie was het dus ook spannend, maar wat ziet hij er goed uit nu, en wat een ondeugd!

Cemlys je veulen zal na het slechte weer van vandaag wel gedacht hebben, ik blijf nog even lekker binnen. Het was hier even heel slecht, veel regen en onweer namelijk. Ik zal toch voor je duimen dat t niet al te lang meer duurt.

Even een ander vraagje, ik snap er nl niets van en volgens mij weet hier vast wel iemand het antwoord op mijn vraag. Ik heb het geboorte bericht ingestuurd naar het welsh stamboek, want daar wordt ons veulen ingeschreven, dan komt er dus iemand chippen en schetsen, maar dan?? Moet ik dan ook met mijn veulen naar een keuring? Ik dacht van niet, maar nu weet ik het niet meer. Voor de merrie hoef ik niet te gaan, dat is een paard en zit geen papier bij is fries x kwpn, maar de vader van het veulen is een welsh dus vandaar dat het veulen daar ingeschreven kan worden. Waar is de keuring dan voor ? Alleen voor merries of ook voor veulens?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:19

Emmy, jouw veulen word dus een Welsh partbred?

de chipper komt om jouw veulen te schetsen en te chippen en schrijft alles op kwa naam enzo.
die gegevens stuurt hij naar het stamboek en die maken een paspoort en papier voor jou die je vaak 2 weken later thuis gestuurd krijgt.
dan is jouw veulen geregistreerd.

kwa keuring MOET je niks,je mag en kunt naar de keuring met het veulen,dit is voor veulens van alle secties,welsh merrie's, jaarling hengsten en merrie's en 2 jarige hengsten en merrie's en vanaf 3 jarige merrie's allerlei leeftijden zolang ze maar binnen een sectie in de Welsh geregistreerd zijn.

heeft jouw veulen een Welsh partbred (WPBR) papier dan mag je dus ook naar de keuring met je veulen.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:24

Ik heb t al een paar x doorgelezen op de site van het welsh stamboek, en ik dacht ook dat het dan wpbr zou zijn, maar kun je me ook vertellen wat dat inhoudt? En wat zou een reden kunnen zijn dat ik met het veulen naar een keuring ga?