[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WilmaNora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:30

Leuke link als het gaat om de ontwikkeling van het ongeboren veulen: http://www.paarden-info.be/fokken-van-paarden.php

Nog 5 maanden voordat als alles goed gaat het Zelote-veulen van Nora (concorde x zuidhorn) wordt geboren!! Wat gaat de tijd toch weer snel

Dwyne

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:37

Sterkte Sjelle! Hoop dat het snel beter gaat!
Joto; hoop dat Bikkel snel beter wordt!

Zelf zaterdag ook nog een B wedstrijd gereden maar madam had weer merrie kuren...totaal niet aan het been overal langs willen lopen waar ik niet langs wilde en rug vastzetten, achterhand er niet onder...zou haast denken dat het van de dracht is maar heb de dagen ervoor nog super gereden dus denk dat het aan het korte inrijden lag ;) Volgende keer beter! Zodra ze echt aangeeft niet meer te willen werken mag ze ook lekker met verlof maar tot nu toe zit ze steeds te vragen om werk...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:45

Hier gaat alles nog lekker zijn gangetje, wel merk ik dat Jus de laatste tijd veel
last van dunne mest heeft waar ze normaal nooit echt last van heeft. Denk toch dat het
met de dracht te maken heeft of zo.

@Joto: duim ook dat Bikkel snel beter wordt :(:)

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:37

Las net het bericht van PJ, mijn merrie heeft inderdaad ook vaak last van dunne mest.
Ze loopt er nu ook al een tijdje mee, eet, drinkt, plast wel goed. Geen koorts, gewoon gezond. Maar wel dunne mest.
Eerst dacht ik dat het van de overgang van de wei naar het kuil kwam, maar het duurt nu toch wel lang.

Iemand vertelde mij overigens dat zij hun paarden altijd een flesje Yakult geven als de dunne mest lang aanhoudt.
Hier had ik echt nog nooit van gehoord, is dat normaal? Kan dat kwaad voor het veulen?

WilmaNora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:41

hmmm.. yakult... tja, het zit in elk geval vol met probiotica, welke goed zijn voor de darmflora. Maar ja, dat gaat wel over de ménselijke darmflora, en volgens mij is die van het paard toch behoorlijk anders... en alles gaat vanuit moeder tóch mee naar het ongeboren veulen.
Ik zou het persoonlijk niet geven, maar das mijn bescheiden mening.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:45

Nee, ik stond ook niet gelijk te springen. Maar als zoiets zo lang aanhoudt begin je er toch over na te denken.
Denk dat ik het ook nog maar even niet doe :).

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:10

Oh Inge, jouw merrie dus ook aan de dunne mest :(:)
Ik denk echt dat het van de dracht komt, het is ook wisselend bij Jus, ene
periode wat erger dan de andere. Ze heeft op zich op dit moment wel mooie
mestballen, maar af en toe pruttelt ze wat zeg maar.

Heb laatst wel van de DA pronutrin gekregen voor de darmen, had ook wel het idee
dat het hielp, dus misschien nog maar eens een emmer halen. Is weliswaar niet heel
goedkoop maar als het helpt. Yakult zou ik zelf ook niet zo maar geven hoor.

WilmaNora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:16

Mijn merrie had vorig jaar ook dunne mest af en aan tijdens de dracht. Heb ik weinig aan gedaan.
Als het té lang duurt zou ik ff langs de DA gaan om te vragen of ze er iets voor hebben.
En anders voer je haar gewoon om de dag een banaan! Bananen hebben een licht stoppend effect en kunnen zéker geen kwaad als je ze met mate (!!!) geeft.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:20

Hebben net gister geleerd dat banaan niet goe dis en ook geen stoppend effect heeft....

tal heeft wel wat viezere achterbenen maar kom wel genoeg gewone mest tegen

WilmaNora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:28

Hahahaha, zo zie je maar weer, zoveel mensen, zoveel meningen!
Als er genoeg gewone mest tussen zit zou ik er lekker niks aan doen. Qua gezondheid kan het pas kwaad als ze teveel vocht etc zou gaan verliezen (hetzelfde als bij mensen eigenlijk), maar dat is pas het geval als het er letterlijk "uitspuit".
Succes ermee Talida, hoop dat 't vanzelf weer overgaat!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:38

Talida schreef:
Hebben net gister geleerd dat banaan niet goe dis en ook geen stoppend effect heeft....

tal heeft wel wat viezere achterbenen maar kom wel genoeg gewone mest tegen

Inderdaad, water en hooi was het antwoord. Als het na een paar dagen niet over is, DA bellen.
Neon heeft heel vaak last gehad van dunne mest, eigenlijk van voor ze fokmerrie werd. Toen heb ik wel yakult gegeven. Werkte prima, was me ook geadviseerd door de DA. Op dit moment hebben we haar darmhuishouding goed onder controle, ook tijdens de dracht.

WilmaNora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:58

Wel goed om te weten dat de DA heeft gezegd dat Yakult geen kwaad kan. Mijn merrie is nu 6 mnd drachtig, en mocht ze erge dunne mest gaan krijgen weet ik nu in elk geval dat 't geen kwaad kan *D ! Tnx!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:46

Neonlight schreef:
Zo, ik ben vandaag naar de faculteit Utrecht geweest, alle klanten van daar hadden een uitnodiging gekregen voor een symposium. (Vroeg me af sinds wanneer ik klant daar was, maar Devdan moest zijn sperma-onderzoek daar laten doen :+ )
Symposium ging grotendeels over fokkerij-aspecten, over de dracht en over de veulenbrigade. Erg interessant, heb ook veel opgeschreven.

Ik ben zaterdag ook naar Utrecht geweest! Vond de fokkerij onderwerpen ook zeker interessant want dit is voor het eerst dat mijn merrie een veulen krijgt. Het meeste had ik al her en der gelezen en gehoord, maar er waren ook zeker dingen die ik niet wist! Gelukkig kregen we een aantekenboekje met pen, dus daar hebben we gretig gebruik van gemaakt :D

Ik was denk ik een groep eerder, had een lichtblauwe sjaal! :))
Laatst bijgewerkt door co2 op 09-11-09 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:49

Thanks meiden!
Nu was de koorts een graad minder dan gister 39+ dus.

Hij lag te slapen, dus even lekker poosje bij hem gezeten en geknuffeld. (En Dame met dr neus in mn nek)..Wat een poepies zijn het toch ook he..
Hij eet en drinkt nog steeds goed. Hij is op dit moment goed verkouden. Mocht temp straks zijn opgelopen dan komt VA.

Hoop dat ik goed mn best heb gedaan met alles schoonhouden, zodat de dames thuis niks krijgen.. Tot nu toe nog niks *Klopt het even heeeeeel hard af* Hoop dat het zo blijft.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:05

joto: beterschap met bikkel.

Vandaag mijlpaal hier, creamer is vandaag 170 dagen drachtig en Larouscha 150. Creamer is nu dus op de helft!

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:06

Dilayla is vandaag 189 dagen drachtig. Ze is minder dik dan de vorige keer en heeft nog volop energie.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:25

Ik vraag me iets af, misschien kunnen jullie er meer over zeggen?
Zaterdag was de smid er en Amber heeft zich ontzettend misdragen. De voorbenen waren geen enkel probleem, maar zodra de achterbenen aan de beurt waren was het mis. Vooral als het achterbeen onder de buik of ver naar achter gebracht werd. Draaien drentelen en zelfs bokken. Als de smid haar been maar losliet. Zulk gedrag heeft ze nog nooit eerder vertoond, ze is soms wat ongeduldig, maar dit is geheel nieuw. Met gewoon hoefje uitkrabben doet ze niks bij mij, maar dan houdt ze haar been ook vrij laag met optillen.
Kan dit vervelende gedrag komen door een pijnlijke buik of iets dergelijks? Iemand dezelfde ervaring?
De smid was trouwens ontzettend geduldig, kordaat, maar vriendelijk. Het wisselgeld heb ik maar laten zitten :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:35

WilmaNora schreef:
Wel goed om te weten dat de DA heeft gezegd dat Yakult geen kwaad kan. Mijn merrie is nu 6 mnd drachtig, en mocht ze erge dunne mest gaan krijgen weet ik nu in elk geval dat 't geen kwaad kan *D ! Tnx!

Hoho, even goed lezen he. ;) Het advies van de DA kwam voordat ze als fokmerrie ingezet werd. Voordat we er mee gingen fokken hadden we het al onder controle, dus het ging hier wel over een niet-drachtige merrie.
Bovendien zette ik ook in mijn post neer wat door de kliniek in Utrecht geadviseerd wordt, water en hooi! Als het na een paar dagen op water en hooi niet beter wordt, dan de DA inschakelen. (Tenzij de diarree dusdanig erg is dat het eruit spuit en ze echt uitdrogingsgevaar heeft, dan direct inschakelen.)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:12

Paulienepienepoepie is morgen alweer 232 dagen drachtig! Schiet mooi op zo!

Bikje leek in elk geval al weer heel wat beter dan gister en vanmiddag. Nu ff duimen dat hij het volhoudt!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:18

mooizo +:)+

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:24

sorry dat ik even een paar dagen niet geweest ben, maar heb echt een rot weekend achter de rug.
Avanti is verkocht. (en het is allemaal op een erg vervelende manier gegaan.)
Wil er verder oook niet te veel over kwijt, heb het er erg moeilijk mee.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:28

Oh dat klinkt niet gezellig :(:)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:42

Oh dat is jammer zeg manueeltje! Sterkte *Knuf*

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:27

Manueeltje, heel veel sterkte. :(:)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:52

@ manueeltje heel veel sterkte!
De eigenaren van de hengst gaan ook mee kijken via het internet naar kyra tegen april hihi.
Ik hoop dat het allemaal gaat lukken zoals ik wil.