[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:10

Gefeliciteerd Watch!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:23

Hij heeft leuk wit, WatchNow.

Nieky ik voel mij uiteraard behoorlijk rot en vraag mij nu nog meer af waarom ik het nog doe. De rest kan maar beter goed gaan en dan hopelijk volgend jaar eens geen miserie.
Het is voor mij na de vorige jaren gewoon weer een enorme tegenslag. Zowiezo al, en dan al zeker als het echt een veulentje waar je van droomde was. Ook financieel is dat natuurlijk niet prettig. Deze had dan wel een blijver geweest, maar je hoopt met de verkoop van een paar veulentjes toch een beetje uit je kosten te geraken ook. Plus de extra dierenartskosten nu. Je weet natuurlijk op voorhand dat dat kan gebeuren, maar het is nu gewoon al te veel geweest. Wat mij natuurlijk niet belet om de DA meteen in te schakelen wanneer dat nodig is.

Winnie doet het wel heel goed. Ze is heel alert en oogt fit. Ik zie wel aan het veulen dat ze toch heeft geprobeerd om het te doen rechtstaan. Er is wat vacht afgeschraapt.
Zo meteen gaan we naar de DA voor nog een naspoeling.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:37

Gefeliciteerd Watchnow! Mooi die aftekening op het hoofd en twee witte benen achter.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:41

Gefeliciteerd Watchnow.

HIer ook elke dag drollen eruit. Merriebox heeft voor een deel een onderlaag van Vlas met daar bovenop een dikke laag stro. Ik haal niet snel de natte plekken weg omdat ik wil dat het veulen een stevige vaste onderlaag heeft als wil gaan recht staan. Ook zorg ik dat er een baal stro klaar ligt om bij te strooien na de bevalling. Ik gebruik ook jodium om de navel mee te ontsmetten op aanraden van de DA. Jodium droogt de navel sneller op waardoor bacterieën heel wat minder kans hebben om via de navel binnen te dringen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:44

ik zie de korrelatie met natte plekken en een stevige onderlaag nietzo

ik heb paardenmatrassen, maar daarvoor had ik een dikke droge onderlaag van strokorrels en rond de bevalling ging daar nog een laag stro erop en idd, als ze op knappen staan tig x de stal in om te zorgen dat als de bevalling begint er geen drollen in liggen

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:55

Soms heb je het ook niet in de hand, als de merrie gaat graven en alles om trekt kon het nog zo schoon zijn maar dan komt het onderste boven en met een 'stevige onderlaag' is dat vaak wel viezig.

Ik doe een a twee weken voor de uitgerekende datum 5 pakken stro haksel in de box en daaroverheen gewoon dik stro (onze bodem is rubber ipv beton). Dan elke dag de natte plekken + mest eruit. Na het bevallen nog een halve of hele plak stro erover en de dag erna even goed mesten en vers erop. Normaal staan ze op rubber + stro dus de stro haksel is als extra.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:56

Dat is gewoon een onderlaag van een potstal. Een vieze onderlaag is een betere benaming denk ik. Vies is vies.
Ik laat dus ook de vieze onderlaag liggen met sws steeds schoon stro er over en drollen eruit. Richting t veulenen is dat sws een heel dik lekker stro bed en direct na de bevalling is hier niet eens altijd nodig om nog extra in te doen. Vaak wel even recht trekken of een schep smeer eruit.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:07

In dit topic (fokkerij) staat een uitgebreide presentatie van 1,5 uur over veulenziektes.
Voor iedereen die twijfelt over hygiëne en wat het woord hygiëne betekent is dit een tip.

Als je dit nog een keer ziet en hoort dan twijfel je niet en geef je er geen eigen draai aan door bijv. touwtjes te gebruiken of je stal niet op orde te hebben.
Een veulen word ZONDER antistoffen geboren dat is iets om zeker te onthouden.

[VN] [VIDEO] Veulenseizoen: de geboorte en meest voorkomende veulenziekten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:14

ik heb de presentatie gezien. Jammer dat DA zo eentoning spreekt maar verder zeer interessant.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:12

Ik vind de da juist wel prima spreken. Maar verder hebben wij geen wijzigingen in ons management gemaakt door dat filmpje bijvoorbeeld. Uiteindelijk is een stal geen hele schone plaats als je het vergelijkt met een huis van ons, dus dat je extra je best moet doen voor een schone omgeving staat vast _O-
Maar uiteindelijk is een potstal met schone bovenlaag, een stal zonder onderlaag, matten en noem t allemaal maar op, goed. Als het veulen maar schoon leeft.

Belangrijkste vind ik wel het ontsmetten van de navel. Gelijk. Of je nou de navelstreng door moet knippen of dat het vanzelf gebeurd.. ontsmetten.

Edit. Opzich vidn ik wel meer dingen belangrijk :Y)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:51

Nog een beetje Dolly-spam <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:52

Wat een geweldig koppie heeft ze tinnie!! <3

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:56

Ze is zo leuk Tinnie. Met aan de ene kant de kleur over haar oog en voor de rest helemaal wit aan haar hoofdje. Als ik nu een rijpaardveulen zocht, wist ik het wel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:58

Tinniie schreef:
Nog een beetje Dolly-spam <3
[ [url=m/tPmr73.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hgTTrU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rVoJ9l.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sxLymK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PeKhj3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ym8yxh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EY9vJr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uQqrmU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JGpfSI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is echt een plaatje <3

Greeneyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:58

Oh wat een heerlijk ding! Hoop dat mijn merrie ook zoiets moois eruit poept <3 <3

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:21

Ik zou al heel erg blij zijn dat die van mij er een merrieveulen uit duwt. Met of zonder aftekeningen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:29

Hier blij met beide haha.
Al geef ik toe, een merrie is hier met verder opfokken op stal handiger _O-

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:33

Wat een knappert tinniie!

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:38

Gefeliciteerd WatchNow !

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:53

Prachtig meisje Tinnie!

Hier word vlak voor de bevalling de hele stal leeg gehaald en met de hoge drukspuit uitgewassen, daarna ontsmet en dan een laag korrels erin met schoon stro er bovenop. En dan idd meerdere keren per dag de drollen eruit halen en eventuele natte plekken ( onze stallen laten vocht door dus dat loopt eigenlijk gelijk weg). Heb nog nooit een veulen gehad wat niet makkelijk kon opstaan, de bodem is altijd stevig :) ik denk dat het een het ander niet uit hoeft te sluiten, je hoeft niet perse een stal op te potten om genoeg onderlaag te hebben.

Ga zo die presentatie ook eens kijken, misschien zitten er nog handige tips bij!

Met al die veulentjes hier word het wachten steeds moeilijker, moet nog even geduld hebben tot Juni :')

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:26

Gefeliciteerd Watchnow!

En wat een prachtig veulen die Dolly!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:51

Wat hopen jullie dat er qua kleur en aftekening en geslacht uitkomt en waarom?

Ik hoop uiteraard op stippels en ik had bij mijn vorige veulens altijd gewenst geen vos te krijgen, en die ook niet gekregen in totaal 3 zwarte veulens gehad en 1 bruine maar daardoor zou ik nu een vos toch wel leuk vinden, want die heb ik nog niet :o Maar dan wel graag een vos met stippels. Zonder stippels heb ik toch liever een zwarte of donkerbruine want zonder stippels zal die waarschijnlijk voor de verkoop zijn en denk dat dat net iets makkelijker verkoop.
Merrie of hengst maakte me eigenlijk niet heel veel uit, maar na een super slechte ervaring met me eerste en enige castratie ooit vind ik een merrie toch een fijnere veiligere optie. En ja als je eenmaal begint met fokken blijft het toch kriebelen dus dat is met merrie wel makkelijker.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:36

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:44

Afbeelding

Ik ben niet zo goed qua kleurkansen maar ik hoop dat ze de kleurtjes van papa krijgen. Ik ben zo ontzettend benieuwd hoe ze eruit komen te zien.
Daarnaast hoop ik voor de verandering op 3 hengsten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:10

Vorig jaar hoopte ik met dezelfde combi op een palomino merrie met een brede bles en 4 witte benen.
Ik kreeg een vos hengst met wel een mooie bles, maar 3 witte benen .
Dus we hopen dit jaar weer op de palominomerrie met 4x wit en brede bles, maar alleen een merrie ben ik al blij mee :D