[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Soezee

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:59

Net gebeld met de stal eigenaar want dat is het grootste probleem vaak je kan niet doen wat je maar wil plus ik heb niet het eenvoudigste paard in omgang. Ze mag op de winterweide (is echt een modderpoel maar het kan me niet schelen) samen met een ander paard die naar zijn goesting ook al weer veel te dik staat. En ik mag volgende week erbij slapen in het cafetaria dat uitkijkt op de piste want ze zit toch ook al op 336 dagen. (Stress niveau effe 100% weer naar beneden oef)
Voor de rest hoop ik snel hier weer veulens te zien en minder slecht nieuws! Liefst ook binnenkort van onze pony die vandaag maar liefst 358 dagen drachtig is

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:07

Beterschap met je paard soezee

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:16

Het word wel eens tijd voor wat gezonde veulentjes ja!!

Ik zelf ben er echt stuk van, mijn vriend ook! En Jupi helaas ook nog ;( ze kan nog geen afscheid nemen van Uta...
toen ik gisternacht het filmpje terug keek zag ik dat de placenta mee naar buiten kwam, een redbag is onwaarschijnlijk want er was geen rode blaas te zien en het was niet kapot... maar de placenta liet wel los en lag praktisch boven op Uta... wij gaan stuk van schuldgevoel omdat we misschien eerder hadden moeten gaan trekken, maar ik zei dat we het even moesten laten omdat er pootjes zichbaar waren.... ;(
En nu ben ik doodsbang voor Bucks straks... ik had gewild dat ze leeg was ;(

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:25

Je moet jezelf niet schuldig voelen Linda! Zoiets kun je nooit weten als het verder allemaal volgens het boekje gaat! :(:)

Nogmaals veel sterkte, echt heel verdrietig zoiets! Kan me voorstellenndat je zenuwachtig bent voor de volgende en hoe moeilijk het ook is, probeer er weer neutraal in te gaan. Het kan ook goed gaan hoe lastig het ook is dat je nu voor te stellen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:29

:(:) voor Linda en Jupi.. en vriend ook natuurlijk.

soezee, ook al flink overtijd, heeft ze een alarm om. fijn dat je daar mag gaan slapen!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:50

Linda wat erg!
Sterkte.
Jij ook polleman!

Zo rot en oneerlijk dit.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:06

Wat rot Linda. Maar jullie kunnen niet weten wat er binnenin gaande is. Sowiezo,volgens je het vertelt,is er iets niet goed hoor. Die uier nog zo wisselend op het laatst,haar gedrag,...Er was iets mis met de placenta en het veulentje heeft er onder geleden spijtig genoeg.
Als zij geen afscheid kan nemen,is het voor jullie nog eens des te moeilijker natuurlijk. :(:)

Soezee wat spijtig dat ze nu hoefbevangen is ook,en dat met het extra gewicht. Misschien wel eerder spierbevangen door wat gebeurd is gisteren ook? Wel fijn dat ze in de winterwei kan nu!

Cynthia gelijk gebleven? En wat doet de uier zelf?

Juval je ziet het wel vaker hoor,op het laatst.

Vreselijk polleman,ik hoop dat je nog wat kunt en anders kun je de foto's die op je FB staan er ook weer even snel afplukken,heb je toch iets.. :(:)

Setteli het zou fijn zijn als ze binnenkort weer samen kunnen staan!

Diva wat vreselijk van zo een jonge hond nog. :(:) Ik duim voor de medicatie.
Mijn hond is 15 en van een groot ras dus het is al een wonder...ik mag mijn handjes samen knijpen. Maar het maakt het voor mij persoonlijk helaas niet makkelijker. ;(

Granoek wat een mooie merrie!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:15

Kabayo schreef:
Polleman jij ook veel sterkte :(

Lady's veulen heeft ook al een naam. Zoals Linda zegt.. Ze horen niet naamloos te sterven...
Vayana go Lightly

Wat mooi dat je die naam toch gebruikt hebt, had alleen gehoopt dat je hem vaker had kunnen roepen |(

Polleman veel sterkte

Linda ook een mooie passende naam.

Pretty en soezee jullie ook veel sterkte

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:33

Dikke knuffel voor jullie allemaal!

Ik heb Gween gisteravond voor het eerst in de box zien liggen, blij mee want normaal ligt ze alleen maar buiten en dat is uit beeld ;) valt me sowieso op dat ze meer en meer in de box staat. Ik overweeg om voor de nachten haar op te sluiten, maar .meestal raakt ze daar heel gestrest van.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:37

Echt heel veel sterkte gewenst Linda, schrok wel toen ik het las ! Zo lang gewacht en dan dit... Voel jezelf niet schuldig jullie hebben alles gedaan wat er mogelijk was ! :(:)

Soezee pfff dat is ook even lastig zeg ! Succes met de dikke dame !

Cynthia dat ziet er vrij gelijk uit volgensmij maar ik ben een slechte aflezer :')

Juval, mijn merrie laat de ene dag haar brok ook staan en de andere dag gaat het naar binnen als een kleine bootwerker dus bij ons is het geen teken.

Sterkte polleman !

Kabayo ook een mooie naam zeg !

Pretty sterkte met je hondje !

Ik hoop nu snel op meer goed nieuws en gezonde dieren ! Vreselijk dit zeg !

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:45

Uiertjes van me maidens

Ze mag wel poets beurt down under krijgen.Afbeelding
Afbeelding

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:28

Hihi Janine dat heb ik ook met die roze champagne uiers van mijn dames, je ziet er alles op :+

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:46

Faline schreef:
Hihi Janine dat heb ik ook met die roze champagne uiers van mijn dames, je ziet er alles op :+

Haha klopt heel lastig'!
Zojuist
Afbeelding

3 dagen geleden
Afbeelding

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:58

Linda wat vreselijk verdrietig, heel veel sterkte ;(

Hier al twee veulentjes, hengstjes, palomino (van Pjotr) en vosschimmel (van de mini). Maar ga er nog niet uitgebreid leuke verhalen en veel foto's over posten na deze ellende en kom ook zo binnen vallen... Dat komt later wel.

Maar omdat er gesproken wordt over placenta loslating wil ik mijn verhaal ook even doen. Ik heb ook iets vreemds gehad bij de geboorte van de mini. Dit zit me nog niet helemaal lekker en misschien weet iemand antwoord of kan er wat uit geleerd worden voor een volgende dus post het maar...

Melktest om 19 uur nog rond de 7 a 6,7 (op de foto hou ik hem lager, is maar waar de wens naar uit gaat :Y) ) en uier was wel aanwezig maar niet giga vol, dacht niet dat is voor direct.... Ze was op dag 317.

Afbeelding

De laatste stal ronde is altijd rond 22 uur en dan bekijken ze haar ook... Gewoon rustig, niks aan de hand.
Savonds in bed rond 23:30 dacht ik ik kijk nog even op de camera voordat ik ga slapen en toen was ze onrustig rondjes aan het lopen. Ik dacht het zal toch niet he en alarm moet zo dan toch gaan en idd dat ik dat dacht vlak daarna alarm en ik race in de kleren en in auto en probeer de boerderij te bellen maar natuurlijk niemand die het hoort, ondertussen in de auto onderweg kijk ik nog op de camera hoe het gaat en ze plopt het zo eruit net toen ik keek en zie het volledig in het vlies liggen, dan flip je wel even, kon niemand bereiken daar en moest nog 5 minuten rijden. Gelukkig trappelde hij zich eruit. Toen was ik er gelukkig, bleek hele nageboorte er ook al uit en nog aan het veulen, had gelukkig navelklemmetjes dus gelijk makkelijk goed kunnen losknippen. Maar nu was het vreemde dat de placenta omgekeerd was, normaal zie je dat bloederige/ vlezige toch niet maar de andere kant.

Afbeelding

Doordat ik dus net bezig was me aan te kleden en in de auto te springen heb ik niet gezien op de camera of de placenta misschien eerst kwam en het een red bag was (daardoor placenta omgekeerd?) of de placenta gewoon ook direct losgelaten had en er achteraan kwam maar waarom dan omgekeerd? Veulen en nageboorte zijn echt binnen paar minuten na onrust geboren. Direct na bevalling ook nog geen melk uit de uier, dat duurde even. Ik vraag me af of er wat gebeurd is met de placenta waardoor het ineens zo snel ging en we gewoon onwijs veel geluk hebben gehad....

Veulen stond wel binnen 5 minuten en was echt een flot en sterk veulen. Uier liep daarna wel gauw vol en dronk ook gelijk. Maar dat met de placenta vind ik zo apart... wat denken jullie?

En het hele plan was met de kinderen logeren op de boerderij zodat hun ook een kans hadden het veulentje geboren te zien worden. Speciaal eens met hun ponytje gefokt zodat hun hopelijk ook het hele proces van spannend afwachten en bij slapen konden meemaken, plopt ze het zo ineens eruit zonder tekenen :7, heb het niet eens kunnen filmen of iets. Best jammer, maar dat het gezond is is natuurlijk het belangrijkste :), en de kinderen zijn er heel trots en blij mee, hij is ook onwijs schattig en piepklein (vader en moeder 81 cm)
Ze hebben hem Levi genoemd <3 hij heeft een brilletje dus wordt wit net als mama (vader is bruin).

Afbeelding

Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:10

Gefeliciteeeerd!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:17

Gefeliciteerd met de kleintjes, de placenta van Pris zat ook binnenstebuiten. Wellicht omdat ze een vlugge bevalling hebben? Zowel Kaz als Pris deden alles perfect en bij het controleren van de placenta hebben we hem buitenstebinnen gekeerd en zat hij wel goed. Was ook helemaal heel en mooi.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:18

Gefeliciteerd! Wel apart zeg..

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:26

Gefeliciteerd!! Knap veulentje :D

Over de placenta, wat jij nu binnenste buiten noemt is eigenlijk juist niet :) Je ziet nu hoe de placenta in de moeder heedt gezeten, het rode zit tegen de baarmoederwand aan. Nornaal gesproken komt de placenta binnenstebuiten naar buiten door t gewicht wat er nog aanhangt van de pootjesblaas en de navelstreng, tenminste dat is wat ik begrepen heb van docenten hier :) dus denk idd dat doordat alles zo snel kwam dat ie niet binnenstebuiten is gekeerd, maar zeker weten zullen we t nooit :) Gelukkig lijkt je veulentje nergens last van te hebben :D Geniet van t kleintje!
Laatst bijgewerkt door FlokiFjola op 27-04-17 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:29

gefeliciteerd manda, ziet er inderdaad uit alsof alles binnenste buiten is gekeerd, das duidelijk dat alles direct heeft losgelaten en doordat de navelstreng nog vasthing aan het veulen en niet afgeknakt is, keert alles binnenste buiten.
Klopt hierboven maar voor ons is dit binnenste buiten hoe het normaal eruit komt.

Oh linda heb zo met je te doen :(:) maar je kan jezelf helemaal niks verwijten hoor, echt niet.
Ik vermoed ook heel sterk dat door haar vroege uiervorming en lage ph er al iets mis was daarbinnen.
Veulentje had geen schijn van kans. Natuurlijk bij een mini ook al weer moeilijk te beoordelen is want die kunnen zomaar vroeger dan 320 dagen gaan dus is uiervorming ook weer niet heel abnormaal.
Jullie hebben echt alles gedaan wat je kon en het is soms zo moeilijk om te oordelen wanneer je moet ingrijpen en wanneer toch niet. De bevalling ging vlot dus had ze er sneller uit geweest, had ze waarschijnlijk maar paar seconden langer geleefd.
Eens goed treuren net als Jupi en dan je herpakken he, Bucks heeft je ook nog nodig.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:42

Dat dit eigenlijk buitenstebuiten is weet ik wel, maar omdat we ze inderdaad andersom zien noem ik het even zo. Is dit eigenlijk een probleem of niet? Iets waarmee rekening gehouden moet worden omtrent volgende bevallingen?

Ik vind het uier van de buurmerrie er wat anders uit zien. Ze heeft harde bulten aan de voor en bovenzijde van haar uier. Baby drinkt wel goed en de kloven gaan heel hard de goede kant op. Merrie is veel te lief en geeft verdomd weinig pijn aan. De bulten waren wel flink warm.
Is dit een (beginnend) uier ontsteking?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:03

klinkt als een borstontsteking woogy.. bij vrouwen masseren ze de harde plekken weg en kan je koelen. weet niet of dat bij merries ook zo werkt.

gefeliciteerd met je veulentjes manda! inderdaad aparte bevalling met de placenta zo... misschien toch een vorm van red bag? fijn dat het goed is gegaan!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:05

Lin, ik snap dat je nu doodsbang bent voor Bucks, zelf ik denk soms; Was Fi maar niet drachtig, na alle ellende in dit topic :(:) Probeer je niet schuldig te voelen. Hoe begrijpelijk je gevoel ook is, je hebt niets verkeerd gedaan en je hebt gehandeld hoe jij op dat moment dacht dat het beste was. Meer had je niet kunnen doen :(:)

Pretty, volgens mij is hij wel iets lichter. Uier verandert in mijn ogen niet echt. Is vol, maar kan nog voller.

Polleman, wat verschrikkelijk van je foto's. Ik hoop dat iemand je kan helpen je foto's te redden!

Daisy, ik ben zelf ook een slechte aflezer hoor, en ook nog eens bevooroordeeld, dus zeker niet neutraal :+

Vandaag zijn Dais en LaVie naar de zomerwei gegaan. Ik ben zo blij dat Vie thuis is. Nu lekker verse grasjes en muesli eten (ze is wat mager) en uit haar winterjas helpen. Dan ziet ze er over een maandje heel anders uit!
Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:12

Juval: hoe werkt dat masseren? Richting de spenen denk ik?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:13

Oh LaVie met stukje ja toch wel zwarte beentjes :P
Ze ziet er in ieder geval al heel valk uit nu. Tof dat ze thuis is

Inderdaad woogy klinkt als harde schijven bij mensen
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 27-04-17 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:14

Bedankt iedereen voor de lieve berichtjes!!

Jupi bleef maar treuren en rouwen en begon daarbij in een soort "shock" te raken wat voor ondertemperatuur zorgde. Dus ik heb helaas het rouwen toch moeten onderbreken en het veulen weg moeten halen. Lekker ingepakt in de kudde op de wei gezet. Ondanks dat ze het daar niet mee eens was, hoop ik dat het voor afleiding zorgt... straks weer tempen en binnen halen :(
alle zorgen zijn dus helaas nog niet voorbij.... ;(

Ik wil me inderdaad graag over Bucks gaan fermen, maar dan wil ik toch graag dat Jupi zich weer goed voelt :(:)

Cynth, wat is Vie gegroeid zeg :wow: mijn hemel wat een dame al!!

Manda, gefeliciteerd!! Ik zou er vooral niet te lang bij stil blijven staan, maar dankbaar zijn voor de goede afloop :j

Verder sla ik vast een hoop mensen over, sorry daarvoor :o je leest toch alles maar met een half oog...