[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:10

hoezo, na een paar uur? blijft jullie merrie zolang liggen of komt de nageboorte zo snel en laat je die dan aan het veulen vastzitten?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:15

Mijn merrie's krijgen nog merriebrok (Havens of Pavo, verschilt nog wel eens), ook kregen ze nog Cavalor Probreed muesli erbij, maar nu beide veulens gespeend zijn, daar geen nieuwe van gehaald nog.
Lies was wat schraal toen haar veulen er bij weg ging, dus die hebben we nu weer mooi op gewicht gekregen. Roos haar veulen is net een weekje weg, die heeft de laatste weken ook toch wel wat in moeten leveren en zij kreeg het vorig jaar in januari vrij zwaar.
Dus twijfel een beetje of ik (nadat ze er beide weer goed voor staan voor de winter) over ga op wat ander voer voor een paar maanden, of gewoon wat mindere hoeveelheid ga voeren. In principe vind ik het ook wel fijn spul om merrie's op gewicht te krijgen/houden ^_^

Dat Isobetadine shampoo klinkt wel als fijn spul.
Lies had vorig jaar ook wat viezig/vet spul wat tussen haar uiers zat. Op het moment dat dit begon te vullen en uit te zakken dat er tussen uit kunnen plukken. Hele zomer heeft zij gigantische uiers gehad en nu ook nog wel een beetje vol en laatst kwam ik weer wat vettigheid tegen wat er tussen bleef zitten. Dus misschien even het proberen waard.

Wij hebben vorig jaar ook een ander spul gehad voor het ontsmetten van de navelstreng. Weet alleen uit m'n hoofd niet meer hoe het heet.
Dhr. de Vries raadde jodiumtinctuur aan met een bepaald percentage, maar dat zou ook niet meer op de markt zijn in Nederland (vorig voorjaar een hele fijne lezing van hem bijgewoond). Maar op dit potje stond ook dat het er voor gebruikt kon worden en volgens onze DA was dat ook prima.
Klemmetje had ik ook liggen, just in case, maar gelukkig niet nodig gehad afgelopen jaar.

Ennasil, leuke foto zo voor de tweede keer er op. Fijn dat ze het zo goed doet!!

Ik heb Roos haar veulen zien bewegen zaterdag! Of nou ja, het leek wel alsof Roos half verbouwd werd van binnen :(:)
Arme pony, haar 2016 veulen net een week ervoor gespeend en ze krijgt niet eens een beetje rust, nu wordt 2017 veulen al vervelend.
Ze werd ineens ontzettend narrig opeens, oren plat en wou gewoon het dichtstbijzijnde bijten. Begon met haar achterbenen te stampen en zag dus ook wat verdachte bewegingen.

Op den duur ging Lies rollen en dat vond Roos toch ook wel een goed idee. Volgens mij wou ze proberen of ze het veulen kon pletten :+

Vooral dat nog even slaan naar haar buik voor ze weer ging liggen. Gelukkig was het na een tijdje weer rustig en kon Roos weer rustig gaan eten :(:)
en Roos wou misschien ook nog even haar spotlight na het filmpje van vorige week :P :P

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:31

Ik zie ineens weer van wie Raisa dat lieve koppie heeft. <3

Fokfanaat nee hier kwam de hele boel mee met het veulen en bengelde er dus achteraan.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:39

Roos dacht; "zit niet zo te schommelen in die buik, ik zal je eens even goed terug schommelen!"
Roos is wel echt onwijs leuk hoor!! Wat een plaatje van een merrie!

Navelklemmetje heb ik liggen voor de zekerheid.
Maar wie gebruikt altijd een klem? En wie alleen als de navelstreng niet breekt? En wie nooit? Daar hoor ik nog wel eens wat verschillende verhalen over....
En navelklem zetten zie ik ook verschillende plekken, sommige doen slechts 3 of 4 cm van de buik van veulen af, sommige echt wel een centimeter of 10-15... Wat is nu wijsheid?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:43

tja, dit is mijn eerste bevalling, maar als ik logisch nadenk zou ik alleen die klem gebruiken als ik moet knippen of als het zou bloeden en ik zou dan 3-4 cm doen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:47

pretty schreef:

Fokfanaat nee hier kwam de hele boel mee met het veulen en bengelde er dus achteraan.

maar laat je dan de hele boel een paar uur aan het veulen zitten? dan kan hij toch niet opstaat, drinken enzo.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:59

Hihi dank jullie!:o Ja Roos is wel een beetje mijn prinsesje hoor! O:)

Dit jaar brak bij Lies haar veulen de navelstreng niet direct toen ze op stond, dus die werd even gelift daarbij. Maar na een paar stappen/draaien brak het alsnog.
Verder geen ervaringen dat het mis/vreemd ging.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:45

Silly ik bedoelde een andere.
Dat is deze: https://shop.pavo.nl/supplements/Pavo-H ... t-zid91559
ik had deze destijds gekocht voor flirt. Ik ben met haar wat aan het uitzoeken geweest betreft drachtigheid e.d. Maar het is nu bijna op en dan kan ik inderdaad een goedkopere variant uitzoeken.

Ik haal nooit de vettigheid tussen de tepels/uiergedeelte weg. Enkel als ze gewassen worden voor een show of keuring wil ik daar nog wel eens een sponsje langs halen, maar meer niet.

cynthia mooi geappeld is ze nog. Heeft ze dat ook met wintervacht?

Stal wiza. dan was de jury karig met punten geven. Zeker als je dan ook nog tweede was. ;) Maar balen is het wel.

Misschien moet ik dat spul ook eens gaan ophalen... Klinkt toch wel makkelijk om in huis te hebben.

Silly. Ontsmetten van de navel gebruik ik betadine jodium.

Ennassil ze staat zelfs in rust. Braaf paard.

Anniek je veulen zien bewegen. super. ik kan niet wachten tot ik het een keer mag voelen bij gaya. Hopelijk nu eens een druktemaker. Alle andere veulens voelde ik maar bar weinig.

Navelstreng blijft hier ook nog wel eens hangen. Ik heb het 1x afgeboden omdat het wat langer bleef duren, maar het breekt vanzelf over het algemeen. Met het klemmetje zou ik zeker niet te kort op de buik doen. Maar ook niet te lang. Als het zo rond bungelt vind ik ook zo sneu. Dus idd een cm of 5.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:11

Kabayo, Mooi beeld geeft de camera, ook als het donker is!

Cynthia82, Mooi buikje krijgt Fi al!

Stal_Wiza, Jammer, maar dan is er waarschijnlijk ook niet hoog gepunt als je nog 2de prijs had.

De dames doen het nog op gras en hooi voor de avond en nacht.

Brave Mischa!

MonDos, Bijna gaan af tellen.....

AniekR, Leuk rol filmpje van je prinsesje!

Hier op advies van de da Betadine jodium voor het ontsmetten van de navelstreng.
En navelstrengen die niet breken, maak me gek.
Krijg nu al de bibbers als ik er over na denk.....
En het duurt nog zo lang..... Gipsy is pas 1ste week juni

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:29

fokfanaat schreef:
pretty schreef:

maar laat je dan de hele boel een paar uur aan het veulen zitten? dan kan hij toch niet opstaat, drinken enzo.

Dat vond ik dus ook helemaal niet handig (en geen zicht :o ). Dus ik had de DA al gebeld en die zei me als het bloed eruit was dat je vanzelf een flauwere plek zou vinden in de navelstreng en je bij voorkeur die brak met je vingers. Dat heeft geen uren geduurd hoor,het veulen was nog helemaal nat,ik denk nog geen uurtje? (is al een paar jaar geleden) Dat was normaal gezien een 7 à 10 cm van de navel. En extra goed ontsmetten een paar dagen.
De DA is toen wel nog even komen zien of alles goed gegaan was.

Ze stond trouwens wél al recht met de boel erachteraan slepend en dronk ook al gewoon. Die shetveulens zijn niet te doen hoe snel ze in gang zijn in vergelijk met die warmbloedveulens. :P (beiden gehad)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:49

oohh meiden hier krijg ik alweer helemaal de zenuwen van.... :=

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:03

och hou op schei uit!
Ben zo bang dat er iets fout gaat

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:04

Joan krijgt per dag bijna onbeperkt voordroog en 3x een halve schep Nature's Best. Verder krijgt ze momenteel dagelijks een portie Speedybeet met wat slobbermash en vitamine E + Selenium erbij want ze blijft een beetje schraal. Haar bespiering is prima maar toch blijft ze een beetje bloot op de ribben. Ik denk dat ze alles direct naar de kleine spruit doorsluist?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:23

Komt vast goed met die bevalling meiden. :(:)

Ik geloofde er ook al niet meer in,omdat het hier bijna elk jaar wel eens fout ging. ;(

Maar zie nu,vorig jaar 6 bevallingen, zonder complicaties (ja,ik heb wel eens een handje moeten helpen maar geen hele foute dingen zoals verkeerde liggingen),met 6 gezonde veulens.

Prachtig... _/-\o_ en ja,ik ga er volgend jaar weer voor om gewoon alle bevallingen tot een goed einde te brengen samen met een gezonde merrie en veulen!
We kunnen maar ons stinkende best ervoor doen,niet?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:28

ja dat is waar, maar ja heb maar 1 kans en die moet goed gaan :D.
Maar als je niet zo heel erg veel mazzel hebt gehad in het verleden dan is het allemaal best spannend :)

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:34

Denk dat ik maar vast een draai boek ga maken :o

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:36

Wij hebben al heel wat veulens gevangen, maar nog nooit een navelstreng hoeven breken. Wel 2 maal een navelbloeding gehad, dat is niet zo grappig. Afknijpen met de vingers (geen tijd voor klemmen dan) en daarna zet ik ze aan de antibiotica.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:38

Stopt dat bloeden wel snel dan?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:50

Dat ligt er aan.. In ons geval wel, maar ik had wel de veearts al aan de telefoon hangen hoor! Als het niet stopt, moet het gehecht worden. Maar dat is dan wel snel duidelijk ;)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:16

Leuk filmpje Aniek! Wat hebben ze ook een mooie plek daar. :j

En hou maar snel op over wat er mis kan gaan :oo Hier is nog nooit iets echt fout gegaan bij mijn merries, maar het blijft toch in je achterhoofd zitten. Zeker met maiden merries zoals Nina is het extra spannend.
Enige wat we gehad hebben is maiden merrie die even tijd nodig had te wennen aan haar veulen, gelukkig was dat na 2 dagen helemaal goed.

Ja vorig jaar had Kelly dr merrie hier het veulen verkeerd liggen, die was ook helemaal scheef gegroeid in de baarmoeder. Was echt heel naar allemaal. Liep uit op een keizersnee en veulen leefde niet meer. (Kon ook niet gezien hoe die vergroeid was) Dan wordt je wel echt weer even met je neus op de feiten gedrukt hoor.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:05

:wave: tijd hier niet geweest maar ik was op vakantie zonder internet. Nu nog 1 vlucht en morgen weer thuis en eindelijk de paardjes weer zien :):)
De buikjes zullen wel flink gegroeid zijn.

Over navelstrengen afknippen, ik heb altijd een stuk flosdraad in m'n zak bij de bevallingen en dan kan je er simpel een lusje omheen leggen, goed strak trekken en een knoopje erin. Op ongeveer 1 a 2 cm van de buik zit een natuurlijke breekplaats van de navelstreng en als het korter is afgebroken en blijft bloeden, kan je met een navelklem niets maar een flosdraadje krijg je er dan nog wel om.
Heb hier ook wel veulentjes gehad die met nageboorte en al weg liepen en dan doe ik er ook een draadje om en knip de navelstreng los. Alleen maar infectie gevaar als je ze zo laat lopen.
Ik doe altijd wat betadine oplossing op het navelstompje en zo'n draadje valt er met een dag of wat vanzelf af.
Betadine haal ik hier gewoon bij de da. Die giet wat van hun grote verpakking in een fles en dat is een stuk goedkoper.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:14

Marije, heb je een fijne vakantie gehad?
jij doet het dus wel afbinden en doorknippen als het veulen ermee aan de wandel gaat?
Sorry ik ben misschien heel blond, maar hoe strak bind je zo'n touwtje dan? Navelklemmetje lijkt me dan meer iets waar je niets fout mee kan doen??

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:55

Stal HD, Fi zit al volop in haar wintervacht. Juist dan worden haar appels nog duidelijker.
Zo is ze in haar zomervacht:
Afbeelding

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:26

Ik denk dat ik mijn eerste berichtje ruim 16 pagina's geleden heb geplaatst... Wat gaan jullie snel! :D

Fijn om al deze tips te lezen, zeker over dat naveltje. Wij hebben bij onze beide veulentjes helemaal niks hoeven te doen. Op zo'n bevalling hoop je natuurlijk, maar het is nooit een garantie. In januari maak ik de doos met alle spulletjes voor de geboorte klaar. Je weet maar nooit!

Ik heb de moeder-in-spé nog niet voorgesteld, dus bij deze:

http://www.allbreedpedigree.com/bq+fancifrecklefan
Afbeelding
Foto door Gera Hoving, enkele jaren geleden gemaakt.

Ze is gedekt door Broadway BH.

http://www.allbreedpedigree.com/broadway+bh
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:28

Ooooo... wat knap! <3
Ik ben benieuwd wat daar uitkomt!