[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:20

Linda mooi meisje! En knappe papa ook!

Bellarose die is rond zeg :))

Hoop merries die overdragen idd. Baida ziet er nog goed uit!

Skaay ook nog gefeliciteerd!

Merrie is hier staand bevallen, in het midden van dr stal. Maar gelukkig wel eerst netjes gaan liggen zodat mijn alarm af ging. Hoofdje was er nog niet uit en toen kwam de nageboorte al een stuk mee, dus toen schrok ik ook even. Maar 2 minuten later lag het veulen er al helemaal uit!

Noisy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:21

:)ddd I want to be a hippie :)ddd *hak hak*

Skaay proficiat *\o/* Een prachtig meisje. Ik hoop ook op een champie :9

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:25

BianCatjee schreef:
pff ik ben zo bang voor een red bag delivery.. heb er al tig keer stukken over gelezen en weet wel wat je moet doen, heb het voor de zekerheid ook opgeschreven maar zo bang dat het ook echt gaat gebeuren en ik dan door de stress/paniek niet meer weet wat ik moet doen -O-

Precies dit. Ik heb ook alles gelezen en weet op papier hoe het moet. Maar als je daar staat in je eentje midden in de nacht en die zak is rood dan moet het je maar wel ff allemaal lukken. :j

Iets wat ik er nog niet helemaal over begrijp is dan komt de placenta dus een soort eerst naar buiten. Deze maak je dan kapot en je gaat opzoek naar de pootjesblaas om het veulen er zsm uit te halen. Kapot maken, houd dat in dat je de zak alleen breekt zodat het laatste beetje vruchtwater eruit loopt? En zie je dan meteen de pootjesblaas? En je arm erin steken en opzoek naar de pootjesblaas; ik heb nog nooit mn arm in mn paard gestoken. Kan je daar niks verkeerds mee doen?
Misschien hele stomme vragen hoor, maar het is voor mij de eerste keer en ben altijd benieuwd naar eigen ervaringen, alle boeken heb ik onderhand gelezen :')

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:36

volgens mij is de red bag, eigenlijk wat we noemen de nageboorte die al meekomt met het veulenen, bijgevolg laat ook de navelstreng al los en kan het veulen niet meer ademen, dus eens je die hebt opengemaakt, kom je de wittepootjesblaas tegen en die zit vol met vruchtwater. Hoe het verder moet, weet ik ook niet eigenlijk. is het best het vruchtwater eruit te laten lopen? waarschijnlijk wel, iemand?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:38

Wow wat is Azia gigantisch zeg!! :wow: Snap dat ze er zat van begint te worden.
Roos doet ook haar best trouwens. Die wordt ook steeds groter, zo'n buik heeft Lies niet gehad voor de geboorte. En geloof wel dat ze haar tijd nog vol maakt :+

Lisanne, hopelijk gaat Baida er nu ook een keer vaart achter zetten!

Linda, leuke foto's van Pippa buiten, wat is ze knap! <3 En kan me voorstellen dat je het leuk vindt om wat meer afwisseling er in te houden al ben ik hier ook heel blij met mijn -nu- 3 simpele bruintjes :P

Red Bag gelukkig nog geen ervaring mee. Denk dat ik gewoon zou pakken wat er op dat moment voor handen is, pollepel is wel een goed idee, volgens mij hebben we die ook bij het voer liggen zelfs.

Lies was hier ook tegen de wand aan gaan liggen. Toen ik het 's middags aan de DA vertelde moest die wel lachen. Heb je zo'n grote stal, zei die (zo'n 7x3,5m). We hebben haar even overeind geprobeerd te jagen. Ze kwam niet helemaal in de benen, maar maakte een soort van sprong en lach vervolgens een meter meer vooruit ;)
Dat was het enige wat niet helemaal volgens het boekje ging, maar geloof dat ik niets te klagen heb dan.

Rianne, ik hoop stiekem dat er wat merrie's met dat soort kleine uiertjes gaan bevallen ^_^ Roos heeft ook nog niet zoveel namelijk :o

Team_Sublime, zo dan heeft ze je goed gefopt dus! Hopelijk komt het nu snel!!

Bij EF krijgt Lies haar andere look-a-like ook tieten!! *\o/*

Skaay gefeliciteerd!!! *\o/*

Biancaatje die heeft inderdaad ook al wat uier, maar hier begon Lies ook al best vroeg met uier aanmaken en Ines (cemlys) laat me ook steeds foto's van haar merrie zien die nog veel vroeger begint met nog veel meer :P

Bellarose, wat ik begrepen heb is het de pootjesblaas die de baarmoeder dan mee naar buiten drukt. Normaal gesproken hoort deze daarvan te knappen (breken van de vliezen), maar dat doet hij dus niet.
Daarom zo snel mogelijk stukmaken en dan ook het veulen er uit, want als het zover al meekomt, betekend wel dat deze ook al los is gaan laten en dus kan dat het veulen niets meer door de navelstreng krijgt. Maar neem dus aan dat je de pootjesblaas dan ook ziet (en vandaar niets scherps omdat je het veulen kunt raken).

Hier weer genoten van ons ventje vanmiddag. Zonnetje kwam niet helemaal door, maar toch even lekker buiten geravot en hij wordt brutaal!! Moeders moest al in volle galop achter hem aan dit keer, kan hem niet meer op een drafje bijhouden. Wel was hij na twee uurtjes heel blij weer op stal te staan :(:)
Ik ben bijna uit de naam. Heb nog twee opties, waarvan ik probeer nu eentje te kiezen.

Roos haar uier leek gisterochtend (was er toen voor ze naar buiten ging) best vol. Vandaag toen ze binnenkwam was er toch wel weer heel veel zucht uit...
Maarrr toen ik er even aan zat, voelde ik opeens wat en toen ik m'n hand terugtrok liepen er een aantal druppels over m'n hand. Snel even een melktest gepakt en toen kwam er niets meer uit. Nog een klein restje, maar dat zat nog goed boven de 7.5. Maar er kwam in ieder geval iets uit...

Afbeelding
Roos haar uier op dag 336, hoop wel dat ze een beetje vaart maakt. Als ik het vergelijk met Lies haar ontwikkeling moet ze nog wéken -O- Hoop dus dat ze het iets anders doet ;)
Laatst bijgewerkt door AniekR op 13-04-16 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:41

Bellarose, dat vraag ik me ook af. En ik hoorde overlaatst dat je de pootjesblaas niet onmiddellijk mag kapot maken, dat je daarmee moet wachten. Tot het neusje eruit is? Zodat het geen vruchtwater binnen krijgt?

Ik heb ook een heilige schrik voor complicaties, niet alleen red bag, maar ook verkeerde liggingen.
Imperiosa is al 16 en ik wil haar een zware bevalling absoluut besparen.
Ook denk ik steeds: ze heeft nu al 8 gezonde veulens gehad, het kan toch niet blijven goed gaan...zuiver statistisch gezien moet het gaan fout lopen _-:( Ik ben een doemdenker :o

Proficiat met het geboren toverballetje Skaay. Wat een speciaal kleurtje!

Pfoe al die merries die het zo lang trekken. Ik hoop dat Imperiosa er geen voorbeeld aan neemt. :o

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:45

Bij een red bag heb je dus de rode zak eerst, daarin pootjesblaas. Veulen wil je er zo snel mogelijk uit omdat de placenta dan los is en het veulen dus geen zuurstof meer krijgt. Die gaat in een reflex ademen en krijgt vruchtwater binnen. Vandaar openhalen die bende, desnoods hakken haha. Nee ster is het makkelijkste te breken nageboorte is verder best taai. En dan inderdaad hand erin, pootjes voelen (vaak eentje verder dan de ander), neusje erbovenop. Vastgrijpen die pootjes en met de wee mee trekken. Wat betreft hand erin, er is maar een weg naar binnen, je kunt weinig kapotmaken (of het veulen moet niet goed liggen )

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:47

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:54

skaay, Wat een plaatje <3
Gefeliciteerd!!!

Team_Sublime, jeetje ook al zo'n lang drager -O- Hopelijk komt het snel!

Elmars_Floor, jeey eindelijk tietjes :D

iEmmaaa, ik denk dat je er dan idd verstandig aan doet om haar lekker in haar eigen stal te laten staan.

linda2008, Zweef maar lekker door <3

BianCatjee, Nou idd!
Ja een fokmerrie. Wel een klein iel ding. Qua dracht viel het mee, zat de 23ste op 340 dgn.
Zo die heeft al een behoorlijk uier gezien de dracht.
Maquavinci, nog geen uier ontwikkeling?

Fotsy, toch alweer groter.
Heerlijk als je dochter zo kan tutten met de pony

Wauw mooie papa linda2008

Bellarose, je bent niet de enigste die daar bang voor is hoor. Het idee vind ik ook eng!

AniekR, nog een beschaafd uiertje. Wie weet schiet die in een mum vol.

Bo meste vandaag eigenlijk weer normaal. Toen ik haar binnenzetten viel ze aan op d'r hooi.
Zag wel at ze nu een flinke zichtplaat onder haar buik had (die zat er vanmorgen nog niet).
Ph test was vanavond 6.5 dus wat gezakt.
Uier vanavond

Afbeelding

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:55

Aniek ik hoop het ook!
Maar haar kling lijkt er nog niet klaar voor?
Afbeelding

Red bag heb ik ook veel over gelezen. Vind het enorm eng maar heb daarom ook inderdaad van alles klaar liggen. Oa ontsmetting voor handen.
Heb dr ook veel over gelezen en gekeken naar filmpjes.

Anouk was vandaag enorm knuffelig weer. Al beet ze nog een x in mn vinger :')

Spannend kiki!
Hoop dat bo vannacht gaat bevallen. :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:57

Gefeliciteerd Skaay!!!

veel info over RB, heel handig om in de rugzak mee te nemen.
Mocht je nou een sneaky bevalling hebben, krijgt de merrie het hele spul er dan wel zelfstandig uit?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 01:27

Ja hopelijk schiet het gewoon snel vol. Hoeft ook niet a la minute natuurlijk, maar een weekje ofzo :P
Kling is nog normaal bij haar, maar bij Lies ook niet dusdanig als die foto die ik hier gisteren van iemand zag :o Dat zou wel echt in de laatste uurtjes gebeurd zijn.

Kiki spannend, zakkende ph is wel een goed teken. Enneh Lies had ook bijna al haar hooi op tegen de tijd dat ze ging bevallen, dus dat zegt ook niet alles. Ben benieuwd!

Ik heb de knoop doorgehakt en het ventje heeft na 2 dagen een naam; Rooskamp's Mabon! :D
Ook nog wat leuke plaatjes van vandaag, hij wordt steeds brutaler en Lies moest er nu echt op full speed achteraan *die baalt :P *
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Wat moet dit worden... <3 <3

Afbeelding
Kleine charmeur hihi

Ook voor het eerst een halstertje omgedaan, want hij schiet al alle kanten op onderweg naar de wei. Op weg terug naar de stal heeft hij even braaf aan een touwtje moeten lopen, toen de meeste energie er uit was.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 06:11

Hele gave naam, Aniek!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 06:40

Handig al die tips!! Wat betreft t doemdenken zeer herkenbaar! Ook ik haalde van alles in mn hoofd ( energie slopend zeg maar) en dan is t er in 5 minuten gezond en wel!! Zo kan t dus ook!
Kan me de paniek zo goed voorstellen als het fout gaat!

Sofie,skaay en
linda: lekker genieten van jullie knappe baby's!

Livia is zeer mensgericht..wilde gisteren moeders poetsen..Die moest " vechten" voor dr aandacht..Kleine wilde ook toen maar over gegaan op duo poetsen _O-
Mn handen jeuken om moeders met water te wassen maar dat gaat nog even niet..moeders is erg beschermend en ik moet nog gaan beginnen met t scheiden voor een momentje! Iemand tips??

Voor alle wakers: ik weet er alles van zenuw en energie slopend maar jullie geduld wordt vast gauw beloond!! Dat MOET gewoon! :j

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 06:50

Aniek, wauw, nu is hij echt mooi uitgevouwen enzo, prachtig stoer ventje <3 ik vind zijn naam heel passend :j

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 06:56

Als het weer goed is douche ik de baby's gelijk mee...waarom nu al willen scheiden?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:06

Ik zou ze zeker niet nu al scheiden, ook niet voor heel even. Daar is Livia nog veel te klein voor.

Sommige mensen beginnen er inderdaad heel vroeg mee. Ik niet, dat levert alleen maar heel veel stress op en als ze wat ouder zijn, gaat het veel makkelijker.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:32

jeetje, een paar daagjes niet bijgelezen en kijk eens wat een pagina´s....
ik heb niet alles doorgelezen, maar wel begrepen dat er weer wat veulens bij zijn gekomen, Gefeliciteerd dames *\o/*

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:41

Gefeliciteerd skaay!!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:54

Skaay wat een prachtig poppetje!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:05

Cynthia82 schreef:
Ik zou ze zeker niet nu al scheiden, ook niet voor heel even. Daar is Livia nog veel te klein voor.

Sommige mensen beginnen er inderdaad heel vroeg mee. Ik niet, dat levert alleen maar heel veel stress op en als ze wat ouder zijn, gaat het veel makkelijker.

Is dat zo?
Ik zit ook in dubio..Maar naar de wasplaats met 2 stuks is bij ons niet helemaal handig.. Hoe doen jullie dat dan? Of laten jullie t veulen voor de merrie staan? Zodat je de merrie even kunt wassen..
Uiteindelijk wil ik graag wel weer met de merrie aan de gang ( zonder veulen, dat erbij rennen in de bak vind ik niks, ook best wel grote belasting voor t kleintje)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:13

Kun je je merrie niet een keer 'ouderwets' met een emmer wassen? Daar help ik mijn stalbazin ook vaak mee. Het is toch wel fijn om de merries even lekker schoon te maken enzo, maar bij ons past het ook niet op de wasplaats. Wij gaan dan maar gewoon met emmers aan de gang en wassen ze gewoon buiten met een spons enzo (als het weer het toe laat tenminste). Dan kan het kleintje er gewoon om heen blijven lopen terwijl een de merrie vast houd en de ander haar wast.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:18

Ben gister idd met emmer in de stal aan de gang gegaan :D

Wanneer gaan jullie scheiden om aan wat aan de gang te gaan? En dan bedoel ik meer even de merrie apart voor wat poetsen of een kleine wandeling.. Ze krijgt bij mij sowieso komende 2 mnd vrijaf van iets dat op werk lijkt..

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:23

Aniek, leuke naam!

Pol , ik zou ze inderdaad nog niet scheiden.
Waarom niet het veulen er los bih laten als je de moeder gaat wassen.
Dat doe ik ook altijd, dat gaat prima ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:27

Leer ze eerst vaststaan dan kan je ze gewoon ergens aan vast zetten en dan wassen.

Scheiden ging toen ik reed al redelijk vlug, paps hield veulen vast en ik reed gewoon een kwartiertje of tot veulen rustig bij paps bleef staan. Wel konden de veulens dan al geleid worden en vaststaan dus meestal rond een maandje oud gingen we met de merrie aan de slag.