[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:01

Birthalarm Lite heb je voor 500€ :) Nieuw.
2e hands vind je ook wel eens wat :)

Ik heb een alarm gekocht al voor mijn 1e veulen. Maiden merrie, smal, ik geen ervaring,...
Toen had ik nog geen camera, dus ja, wel eens vals alarm.
Jaar erop een camera gekocht voor de combinatie (heerlijk, even een oog op het scherm werpen en klaar). voor 100€ heb je een camera, ALS je internet verbinding kan krijgen natuurlijk.

Als je EN geen camera EN geen alarm hebt, hoe ga je dan heel de nacht kijken? Elke 2u opstaan en naar stal om te kijken of er wat is? Dan ben je al te laat met een Red bag.
Of als veulen verkeerd ligt...

Zoals ik zei, Charlie heeft hier helemaal niets van tekenen gegeven. Die had geen gevulde uier, kegelde dus ook niet, at en deed gewoon zoals ze al weken deed. Toch ineens een bevalling. Dank u alarm!

Als je je merrie al wat langer hebt, ken je haar al wat beter. Maar dan nog, dit jaar nog al gezien dat fokkers die hun merries kennen en op hun gevoel vertrouwden, doodgevroren veulentjes in de wei of beek hadden liggen de volgende dag, want hun gevoel was toch niet zo juist ineens...

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:02

Bij onze merrie hebben mijn zusje en ik een hele week gewaakt. Het was haar eerste veulen en de onze dus extra spannend. We sliepen omstebeurt of overdag. (pony beviel in de vakantie)
We hadden op het internet een camera gekocht een 2e hands en lagen op een luchtbed in de keet de hele nacht starend naar het beeld. Vaak ook naar de stal gelopen voor niets. We hebben een 3 bij 6 meter denk ik een stal dus liep of lag ze vaak ook uit beeld, kon je weer je slaapzak uit de kou in :')
En toen echt leek op gebied van bevallingen bij een paard.
Ik was wakker en mijn zusje sliep totdat de merrie na 2x draaien ging liggen en persen. Ik was er optijd bij maar mijn zusje moest nog uit slaapstand komen en die had de bevalling net gemist.

Nu 7 jaar later ben ik ook 2 kinderen rijker.. Woon ik verder weg.. En zie mezelf niet in de keet slapen met een beetje pech paar dagen lang. Als optie camera niet gaat lukken ga ik dit zeker weer doen maar hoop toch op een camera.

Dat andere meekijken vind ik nog geen eens zo erg.. dus komende maanden even in gaan verdiepen

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:05

Ik heb ook een maiden merrie en die staat straks onder camera toezicht. Ik heb verder ook geen alarm.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:09

Dustinlover schreef:
Fotsy ik vind mijn reactie niet bepaald raar. Ik zeg ook niet dat ze niet goed zal waken, maar vooral met het geen wat zij dit jaar heeft meegemaakt zou ik in de grootste angst zitten voor aankomend jaar. Heb het zelf ook meegemaakt en heb bij het 2e veulen van Fab dan ook nachtenlang bij haar gezeten tot in de late uurtjes, maar ben dus erg blij met mijn alarm. Ik vind gewoon dat je er alles aan moet doen om erbij te kunnen zijn, ik ga nu stroom aanleggen en dat is een heel stuk duurder als een birth alarmpje, maar zoveel fijner straks met waken dat ik gewoon kan zien wat er gebeurd en ga nog informeren voor internet voor eventueel camera. Alles voor de baby's :) En ja ook bij mij kan het nog steeds fout gaan.

was niet op jouw bedoeld :o maar in het algemeen, waarom een aanval op 1 iemand terwijl er hier velen zitten die het op de traditionele manier doen, ieder zijn keuze toch?

ben ik jolandje nog vergeten, gefeli *\o/* *\o/*

dank je knolselder, maar had deze al gezien maar is dit om aan het halster te bevestigen? Bestaan er eigenlijk geen zonder gsm met alleen ontvanger want dan moet ik nog prepaid kaart aanschaffen en extra gsm ofzo, ik hoef alleen eentje die alarm geeft op een ontvanger, ik heb ooit eens eentje gehuurd zo maar was enkel singelalarm.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:26

Die is inderdaad voor rond het halster. Er bestaan er zeker ook met ontvanger, meestal de oudere modellen. Je hebt echt geen extra telefoon nodig. Die prepaid gaat in het alarm dat rond het paard hangt, zodat het alarm naar jou kan bellen. Naar jouw eigen telefoon.

Bij mini's is het wel algemeen geweten dat er iets meer risico's vasthangen aan het fokken.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:33

oh ja klopt :j maar je moet wel altijd zorgen, correct me if I am wrong ;) , dat er geld op de prepaid staat niet? en zeker bij valse alarmen gaat het wel snel op zijn. En is niet de bedoeling dat ik om de haverklap op het werk gebeld wordt en je kan er meerdere nrs inzetten maar kan moeilijk overdag de mijne eruit gooien en alleen manlief zijne inzetten, was me beetje te omslachtig vandaar dat ik graag eentje met ontvanger zou hebben, en gaat ook nog redelijk ver, meen ik me te herinneren. Toevallig iemand die weet waar ik die kan kopen?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:39

Fotsy schreef:
oh ja klopt :j maar je moet wel altijd zorgen, correct me if I am wrong ;) , dat er geld op de prepaid staat niet? en zeker bij valse alarmen gaat het wel snel op zijn. En is niet de bedoeling dat ik om de haverklap op het werk gebeld wordt en je kan er meerdere nrs inzetten maar kan moeilijk overdag de mijne eruit gooien en alleen manlief zijne inzetten, was me beetje te omslachtig vandaar dat ik graag eentje met ontvanger zou hebben, en gaat ook nog redelijk ver, meen ik me te herinneren. Toevallig iemand die weet waar ik die kan kopen?

die pre paid gaat eigenlijk nooit op , want je alarm belt je en je neemt niet op, je belt terug en hij neemt niet op maar is dan gereset, wat wel vervelend is vind ik dat je pre paid maar 9maanden( of 10) geldig is , dus je moet op tijd opwaarderen, met dus minimaal 10 euro

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:39

Equipage is er compleet voor 339 dollar, voor 389 dollar zelfs voor 2 merries tegelijk te gebruiken en ook altijd nog weer uit te breiden.
http://foalingalarm.com/equipage.htm

Ik heb de oudere versie al 9 jaar. Alleen is mijn pieper nu echt op het eind na vaak te zijn gevallen en valt het niet mee om die nu weer los te kopen omdat er al een paar jaar een nieuwer systeem is.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:46

dank je, net wat ik zocht _/-\o_

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:51

Voordeel van dit systeem is dat je voor relatief weinig geld meerdere zenders erbij kan kopen om meer merries tegelijk in de gaten te houden. En het is voor grote paarden tot mini's te gebruiken, enige verschil is het hoesje waar de zender in gaat. Voor grote paarden zijn de riempjes voor aan het halster wat langer.

Ik wil ook via een pieper en niet via gsm. Pieper geef je zo even aan iemand anders als je van huis moet. Hier is tijdens het veulenseizoen altijd iemand op de boerderij aanwezig.

[edit]En het bereik is zo'n 2km. Ik kan in het dorp boodschappen doen en als het alarm gaat, op de telefoon kijken wat de merrie doet :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 06:08

In feite doe je met een camera hetzelfde als vroeger zonder, alleen hoef je je bed niet op stal neer te zetten ;) haha

Wij deden het net als Elmars, mijn vriend bleef tot snachts 3 uur op en en zodra hij ging slapen, zette hij mijn wekker ieder half uur (en 5 uur is mijn normale wektijd dus dan hoefde ik maar 2 uurtjes te "waken").
Maar eerlijk gezegd, als een paardje gaat bevallen terwijl ik aan het werk ben, zal ik toch de natuur zijn gang moeten laten gaan... Ik werk een uur van stal af dus dan ben ik nooit op tijd (ik kan natuurlijk een DA alarmeren, maarja of die op tijd is :? )
Wel neem ik vakantie rond de periode van bevallen en dan hoop ik maar dat de merrie me niet nog 3 weken zal foppen... :=

Hoe doen andere werkende mensen dat eigenlijk?

Edit; ja Annelies, Áls je internet kunt krijgen. Bah bah wat een ellende is het zonder internet. Maar uiteindelijk cam op telefoon online gekregen. Nu maar hopen dat dat dit jaar weer gaat lukken.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 07:50

Ik werk gelukkig op 5 minuten van stal en ze weten hier al dat ik er vandoor kan gaan tijdens het seizoen. Er is altijd wel iemand dus ik bel meestal of ze eens willen kijken of het menens is,ondertussen ben ik al bijna aan mijn auto en zo weg indien nodig. Is me al meer dan eens gebeurd overdag.
Er niet bijzijn vind ik verschrikkelijk. :') zo lang waken en alert zijn en dan het moment missen. Maar het is me ook al gebeurd dat het alarm afging en het er gewoon net uitlag toen ik aankwam,dat zijn dan de hele vlotte bevallingen.

Mijn systeem is van birthalarm maar dan met slaapstand. dat is inderdaad wel even een investering,maar als je al een veulen kunt redden ermee is het zo terugverdiend.

Evelyne zoals al gezegd de kaart moet in het birthalarm en het enige vervelende is dat je inderdaad elk jaar opnieuw wat moet bijzetten omdat het anders vervalt. Stom systeem want zo staat er inmiddels al veel te veel op die kaart. Het verbruikt namelijk bijna niks van beltegoed. Alleen voor de sms'jes.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 07:53

Ik werk ook voltijds hoor, wel maar 5 min van de deur maar kan niet zomaar vertrekken. Da kan ik ook bellen en manlief is vaak aanwezig op boerderij en die is zelfstandig. Ik zou eventueel 1 dag verlof kunnen nemen maar dan moeten er duidelijke tekenen zijn. Dus ze mag vanaf 17uur tot 8uur en dan moet ze zich flink ophouden zoals mijn kat deed :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:17

Hier is tijdens het veulenseizoen altijd iemand aanwezig. Is wel eens lastig, zeker nu het veulenseizien van januari t/m eind april (begin mei) loopt := In die periode maak ik dus ook alleen afspraken met daarbij vermeld dat het met de merries moet kunnen. Anders blijf ik thuis.
Kan gelukkig vanuit huis werken en mijn vader is tegenwoordig met pensioen en woont op hetzelfde erf.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:47

Jolandje *\o/* wat een prachtige merrie, gefeliciteerd!

De discussie over alarmen, cameras en waken, is en blijft een hot item.
Thanks MarijeR voor de link, jouw systemen hebben me altijd al aangesproken :j marestare vind ik een uitkomst.

tot nu toe hebben wij bij de maiden merries altijd een leenhalsteralarm gehad.
Annisse was dit jaar een maiden merrie, voor haar was er nog geen halster in huis omdat ze op dag 317 bevallen is. Maar ik ken gelukkig mijn dames heel erg goed en zag dat het allemaal heel snel ging.
Ook deze bevalling niet gemist dus.

Wij kijken op 2 camera's.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:50

ja, als je moet werken kan het heel lastig zijn, ik heb dat gehad met Joanna, haar eerste veulen, helemaal niks aan te zien(zoals later bleek normaal voor haar) toen toch maar gaan werken, ( pakjes bezorgen) en tegen twaalf uur 's middags moest ik een pakje bezorgen vlak bij mijn huis en ik dacht, ik ga tóch even kijken, een soort innerlijke onrust, en toen stond er net een kliedernat veulen naast in de zandpaddock, ik had toen nog geen camera's en melder, dus was echt geluk hebben dat alles goed ging, nu ben ik hele dagen thuis en daar word het toch een stukeenvoudiger van

ik wil trouwens nog wel een ander camerasysteem kopen, met minimaal 2 camera's en een beeldscherm die ik op mijn nachtkastje kan zetten en die ook de hele nacht aan blijft staan, en natuurlijk met nachtstand infra rood, iemand suggesties?( niet een héél duur systeem)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:54

jolandje schreef:
ja, als je moet werken kan het heel lastig zijn, ik heb dat gehad met Joanna, haar eerste veulen, helemaal niks aan te zien(zoals later bleek normaal voor haar) toen toch maar gaan werken, ( pakjes bezorgen) en tegen twaalf uur 's middags moest ik een pakje bezorgen vlak bij mijn huis en ik dacht, ik ga tóch even kijken, een soort innerlijke onrust, en toen stond er net een kliedernat veulen naast in de zandpaddock, ik had toen nog geen camera's en melder, dus was echt geluk hebben dat alles goed ging, nu ben ik hele dagen thuis en daar word het toch een stukeenvoudiger van

ik wil trouwens nog wel een ander camerasysteem kopen, met minimaal 2 camera's en een beeldscherm die ik op mijn nachtkastje kan zetten en die ook de hele nacht aan blijft staan, en natuurlijk met nachtstand infra rood, iemand suggesties?( niet een héél duur systeem)

Nicole had een heel mooi systeem vond ik. Mss haar even pben

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:03

Niet alles bijgelezen wel iets over alarmen. Hier helaas zeer ouderwets, geen stroom op stal dus een alarm is niet te doen.

Oplossing ik kampeer in de weide dit jaar. Caravan erin zetten zit ik in ieder geval droog en uit de wind.

De consequenties zijn bekend van geen realtime verbinding, maar zelfs met erbij zijn kan alles goed fout gaan en ben bereid het risico te lopen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:16

Fijn dat je wel in de weide kan kamperen butengewoon.
Voor een alarm heb je geen stroom nodig hoor,voor camera's wel. Het alarm gaat aan je merrie en dan heb je alleen een GSM (of ontvanger) nodig. :)

Zeker kan het goed fout gaan als je erbij bent ook. Ook al meegemaakt helaas. Maar ik heb hier echt al meerdere gevallen gehad dat ik niet wil weten wat er met de merrie zou gebeurd zijn als we er niet waren om het veulen eraf te halen. Veulen dood is dan nog het minste.
Maar gelukkig zijn niet alle rassen zo gevoelig aan complicaties zoals bij mini's.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:22

Heb er nog geen gevonden die je kan huren en zonder doorzendkastje (ontvanger) werkt die binnen zoveel meter van stal staat. Maar als je er 1 vindt hou ik me aanbevolen

Ach moeders nu is ook stiekem geboren. Check om 6 uur; geen hars vliegt aan op haar hooi. Pa om 7 uur vliegt aan op bix geen zweet onrust niets. Om half 8 wordt mijn moeder uit bed gebeld stond de dame al bijna. In dat half uurtje was moeders ook nog even naar de andere uithoek van de weide gelopen. Soms paarden.

3 jaar daarvoor was drama. En is in de ochtend veulen overleden en in de middag merrie laten inslapen. Dus bij mij is het tot nu toe de stiekeme gaan goed mens erbij gaat fout. We zien het wel kans bij deze merrie is dat ze het op schoot wil doen, zo graag is ze bij mensen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:32

Dan laatste vind ik zeker geen reden om aan te nemen dat je er maar beter niet bij bent. :)

Dus je bedoelt 1 die gewoon werkt met de GSM? Die verhuurden ze hier vroeger alleszins vlakbij,maar ik denk dat ik een beetje buiten jouw regio woon. :P

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:40

We proberen er altijd bij te zijn. Maar tot nu toe merries gehad die het zo snel en stiekem deden. Dat het niet te voorspelen viel.

En ben ook wel van het positieve denken. Hoe vaak gaat het nu echt fout procentueel gezien. Dus probeer nooit te gaan doemdenken.

Maar inderdaad een Alarm dat puur werkt op een zender/ontvanger zonder stopcontacten zou handig zijn.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:11

De birthalarm werkt in elk geval zo. Batterijtjes erin,dat is alles. Heel makkelijk!

Procentueel gaat er best wel wat fout hoor. Soms kleinere complicaties ook, die hadden kunnen verholpen worden met wat hulp.

Natuurlijk kan het altijd gebeuren dat een merrie je totaal verrast. Hier dus ook nog na al die jaren,omdat ze gewoon nog zo weinig tekenen had (en de keer ervoor nét wel netjes uier maakte),dat ik het alarm er nog niet eens aangehangen had. Spijtig dat net die ene bevalling van de 4 die ik gemist heb dit jaar verkeerd afliep. Gelukkig was de merrie er heelhuids uitgekomen anders werd ik echt gek denk ik. Ik vond het zo sneu voor de merrie,ik had er gewoon moeten bijzijn..

Maar ik ben aan het zeuren nu dus ik stop er gewoon over. :o
Het alarm gaat er hier gewoon nog vroeger aan en ik ga zeuren tot die smerige camera gewoon werkt. :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:50

Marije, dat zou ideaal zijn om altijd iemand op stal te hebben. Maar dat is helaas niet mogelijk. Zonder werk, geen pony's hier! Dus ik zal toch echt moeten werken. :')

Ik probeer er ook echt wel bij te zijn. Niet alleen voor het geval het mis gaat, maar ook gewoon omdat ik het prachtig vind!! Zo veel spanning! Zo'n mooie gebeurtenis!
Maar ja wat ik zeg, als ze overdag bevallen is de kans klein dat ik er bij kan zijn.
Ik neem wel vakantie, en ik mag ook direct weg als het zover is, maarja dan is het al te laat om bij de geboorte aanwezig te zijn. Dus dan is het toch een kruisje slaan en hopen dat alles goed zal gaan.
Misschien breng ik haar nog wel weg voor de bevalling. Maarja om dat ieder jaar te gaan doen is ook zo'n gedoe, bovendien ben ik er dan nooit meer zelf bij......

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:53

Hier staan de merries bij mijn moeder thuis als ze moeten bevallen. Als ik niet reageer op het alarm, wordt het naar haar doorgeschakeld.
Niet dat mijn moeder veel ervaring heeft, maar ik heb haar wel op het hart gedrukt: een rode zak zo snel mogen openscheuren en veulen er zo snel mogelijk uit.
Maar aangezien ik zelf toch thuis zit, zal ik het hopelijk allemaal zelf kunnen doen :P