[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:49

Gefeliciteerd Charm

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:03

Charm gefeliciteerd. Dat was ik nog even vergeten!!

Nog even een update. DA is vanochtend al hier geweest. Alles in orde. En zojuist een half uurtje buiten. Toen hij wilde gaan liggen snel binnen gezet. De grond is nog zo koud en nat.

Nog terugkijkend op gisteravond. Ik was om 22.00 uur nog bij haar geweest. Laatste ronde. Temperatuur gemeten. was zoals gewoonlijk. Nog even de PH. Tussen 5,8 en 6,1. Ik dacht ik ga 2 uurtjes slapen en om 24.00 wekker gezet. Ze heeft Birth Alarm. Nooit vals meldingen gehad want ze ligt nooit plat.
Om 23.00 uur schrik ik wakker, kijk op de camera en denk "Wat doet ze raar". Ze zakte door de voorbenen. Ik gelijk mega snel in de kleren en naar de stal (aan huis). Ze stond inmiddels weer recht, waterblaas hing eruit. En een voetje. Even inwendig gevoeld en ik voelde dat alles goed lag. Birth Alarm verwijderd. Ze is daarna niet plat gaan liggen. Dat Birth alrm was nooit afgegaan. Ze deed het een beetje in borstligging. Het vlies was zeer taai en heb ik met 2 handen moeten kapot trekken. Ik ben heel blij dat ik op tijd erbij was want ik weet niet wat de uitkomst was geweest.

Fokfanaat ik hoop dat je vandaag goed nieuws krijgt.

Poppemie is zo super cute en goed gegroeid.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:04

Ik ga mn best doen om weer een beetje mee te praten, het is moeilijk bij te houden :D

Ten eerste gefeliciteerd Charm en Oyyo!

@Riv_Q - wat een schattige foto van de zusjes.

@FF en @Ual - beterschap, hopelijk komen de veulens er weer helemaal bovenop, lijkt me best een nachtmerrie om je 'pasgeboren' veulen zo te zien.

@Jacky - ik volg het topic al langer, maar wat een geduld wordt er van je gevraagd. Hoop dat je snel een gezond veulen krijgt!

@J_emma - op de camera ziet je stal er echt reusachtige uit!

Mijn merrie is inmiddels 323 dagen. Ze heeft wat minder eetlust (maar staat ook meer op het land), uier begint wat te ontwikkelen, verder (nog) geen grote veranderingen. Ze ligt soms heerlijk plat te slapen in de stal (wordt wat als we straks het birth alarm om doen). Dat vroeg ik mij wel af - wanneer doen (of deden) jullie het birth alarm om? Gelijk vanaf 320 of wanneer er wat meer aanleiding is? De camera hangt er wel al.

Nog even de 10 maanden foto, al is dr dikke buik hier wat minder goed zichtbaar;

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:18

Gefeliciteerd OYYO en Charm’

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:11

Wat een prachtige veulens weer! <3
CF met z'n nummertje 7 op zijn hoofd haha.

De dames deden hier vannacht aan synchroon slapen.
Joey (rechts) ligt praktisch nooit, alleen echt op het laatste stukje. Dus hopelijk poept ze 'm gauw uit. Nu 330 dagen

Styles zit op 334. Het uier zit ik niet aan nu verder mbt checken. Ze is vandaag weer op dag 4 van de kuur en dan zou het in principe goed moeten zijn. Ik moet het zoveel mogelijk met rust laten.
Ze kegelt normaliter wel dus dan zullen we het dan snel genoeg zien. Maar na 2x AB zou het gewoon goed moeten zijn. Ze heeft nog steeds niets van koorts oid gehad en geen pijn aan het uier dus het was een milde ontsteking.

Afbeelding
Afbeelding

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:21

OYYO, wat goed dat je er dan toch bij bent. Want je wilt absoluut niet dat het misgaat, maar als het mis is gegaan en je weet niet of je er iets aan had kunnen doen is het nog erger.
Geniet van je veulen!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:21

Suffie wauw, wat een groot veulen zeg amai. Carlijn doet het goed als mama zie ik.

FF ik hoop dat je snel een bericht krijgt, spannend voor je.... ik heb ook eens veulen gehad met clostridium en antistoffen zijn altijd goed gebleven ook al was ze doodziek.

Ceasar leuke nieuwe aanwinst mmm jullie hebben er toch ook best veel staan hè

Knolselder nou, das veel 5cm!!!

Kaplaars leuke foto van Indy! <3

Charmfaith gefeli met je merrieveulen!!! Oyyo ook gefeli en zo zie je weer hoe belangrijk het is erbij te zijn.

Setteli fijn dat ze bijna veilig is! Staat ze nog op ab en metacam?

RivQ fijn met zo een beeld.

Kyrkelover ja met die regen is het glad nu

En koud brrrr arme veulens

Hahaha zoek het veulen j Emma

Mag ik even zeggen dat ik zo blij ben te zien hoe proper jullie stallen altijd allemaal zijn.
Echt soms moet ik bijna :r als ik sommige vuile stallen zie op fb waar veulens in geboren moeten worden dus hoedje af voor iedereen die zo hun best doen.

Jacky nu moet je het wel gaan tegenhouden hoor hahaha

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:26

Dames Vraagje aan de ervaren fokkers :D
Ons veulen van 13 dagen oud knabbelt al wat aan gras en hooi en knabbelt mee uit voerbak van de merrie.
Vanaf welke leeftijd begin jullie met voeren van veulenbrok?
Overal lees ik 3 a 4 weken?
En hangen jullie de veulenvoerbak direct langs voerbak vd merrie of juist een stuk verderop erlangs zodat er meer ruimte is tussen de 2 voerbakken(en daardoor misschien meer rust)?
En hoe hoe hoog hangen jullie de veulen voerbak?

Ik wil veulenbrok gaan geven van pavo omdat ik daar ook al de merriebrok van geef en daar tevreden over ben.
Maar op de veulenbrok zak zelf staat voeren vanaf 3 weken terwijl pavo in hun voeradvies geeft vanaf 5 weken.
En wie geeft er ook nog een speciaal supplement aan de veulens als extra totdat zij zelf goed veulenbrokjes eten?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:59

Het beste supplement dat je een veulen kunt geven is goede melk. Dus het voeren van je merrie is minstens net zo belangrijk als die paar brokjes die de veulens eten.

Wij hangen de veulenbak er in rond 4 weken. Wij doen ze naast elkaar (waardoor de merrie wel af en toe wat morst in de veulenbak - tot haar eigen frustratie :D). Ooit een keer ver uit elkaar gedaan maar het veulen wil toch naast mams staan bij het voeren.

Wat er op de zakken staat zou ik me niet veel van aantrekken, zoveel eten ze nog niet en het is in ieder geval niet erg als ze eerder wat meepikken.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:11

Kendra schreef:
Het beste supplement dat je een veulen kunt geven is goede melk. Dus het voeren van je merrie is minstens net zo belangrijk als die paar brokjes die de veulens eten.

Wij hangen de veulenbak er in rond 4 weken. Wij doen ze naast elkaar (waardoor de merrie wel af en toe wat morst in de veulenbak - tot haar eigen frustratie :D). Ooit een keer ver uit elkaar gedaan maar het veulen wil toch naast mams staan bij het voeren.

Wat er op de zakken staat zou ik me niet veel van aantrekken, zoveel eten ze nog niet en het is in ieder geval niet erg als ze eerder wat meepikken.

Merrie (1.74 groot) krijgt al vanaf de 8e maand vd dracht merriebrok pavo podo lac op advies vd dierenarts.
Sinds de geboorte vh veulen krijgt ze natuurlijk extra veel.
Ze krijgt momenteel 3 x per dag 1,5 schep merriebrok.
Daarnaast nog 2 x per dag wat handjes Pavo daily plus lucerne en wortels.
Elke dag op de wei en 3 x per dag grote hoeveelheid goed ruwvoer (dus eigenlijk onbeperkt ruwvoer)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:23

Charmfaith Gefeliciteerd wat een knapperd!

OYYO Gefeliciteerd ik ben benieuwd naar meer foto's

Tamaramt Revi begon ook al met mamma mee te eten toen hij nog geen 2 weken oud was van af toen ben ik hem uit een bakje wat bij gaan voeren (vitalbix breed en grow) en toen hij een beetje echt ging eten want eerst is het lang knappelen op 1 korrel rond de 3 weken ben ik hem ook PAVO Podo care brokjes (supplement) gaan bijvoeren om dat ze dan met kleine hoeveelheid al zitten aan de benodigde hoeveelheid vitamine en mineralen. Toen die rond 4 weken echt beter ging eten bij ik de helft van het supplement gaan geven en dat gaan aan vullen met veulenbrok van vitalbix breed en grow. En toen heeft jij ook een veulen voerbakje gehad alleen wil hij niet met ze neus tussen de stangen dus die heb ik er nog maar even uitgelaten.
Ik voer hem 4 keer per dag kleine beetjes want hij eet nog niet echt grote hoeveelheden maar zo komt hij toch aan de benodigde hoeveelheid.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:23

Van zodra kleine hier mee de brokjes wou eten, gaf ik hem zijn eigen bakje. Zo liet hij mams ook rustig eten want die werd zenuwachtig met eten als de kleine wou drinken. Dus nu krijgen ze elk eigen bakje, hij veulenbrok zij merriebrok gemend met iets met heel laag suiker. En hij lust ze graag. Hij is van 31 maart.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:36

Hier een meelezer om veel te leren van de fokkers hier.
En ik ben ondertussen al heel wat opgestoken.
Een aantal jaren geleden ook een veulen gehad ( is hier nog 2e geworden van Bokt merrieveulens) maar als ik hier nu lees wat er allemaal door jullie gedaan wordt, heb ik geluk gehad dat er toen een gezond veulen uitgekomen en opgegroeid is :o
MacavityL wat leuk ook eindelijk veilig en op het lijstje, spannende tijd.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:45

Liberty Lokwinske van de Leemhorst eerste x voor lange tijd buiten vanmorgen. Ik ben heel tevreden!

Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:55

Toch Lokwinske erbij in de naam? Heb al medelijden met omroeper op de keuring. :))

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:57

Ja, speciaal veulen met speciale naam. Zonder de hulp van Vulina was hij er nooit geweest. Was vorig jaar zo'n gedoe met corona, thuiswerken, scannen op tijdslot e.d. Ik kon moeilijk tegen de Kids zeggen: juf moet even naar de hengst :+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:08

Wat gaaf Suffy!

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:17

Oyyo Geluk dat je wakker schrok en stal aan huis hebt

Sterre haar uier is wel wat aan het groeien maar van mij mag ze het nog even binnen houden

Wie verwacht er nou hagel in mei ?

Denk dat het nog wel aantal dagen duurd... time will tell

AfroAnitaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:21

Even een snelle bijleespost! Door de drukte van m'n eigen veulen en merrie toch wat minder tijd om alles bij te houden en ook nog te reageren!

Gefeliciteerd suffie! Wat een mooie kleur! Ben erg benieuwd hoe ze uitgroeit!

Naat, charmfaith en oyyo
ook gefeliciteerd met jullie veulens! *\o/*

Miekies; vind de bles van jou veulen echt fantastisch! Wat een knapperd heeft ze er van gemaakt <3

FF; hopelijk snel uitslag van de kweek en duidelijk welke AB ze moeten geven om het laatste beetje te laten herstellen!

Jacky; pff wat een geduld moet jij hebben zeg, ik heb echt medelijden met je..

Knolselder; poppemie is zo schattig! Denk dat je dat heeeeeel vaak te horen krijgt hahaha!

Hier staat mijn merrie op het moment op de inflacam vanwege haar dikke/pijnlijke knie.. gaat al wel beter maar nog niet helemaal pijnvrij helaas..
Wel weer lekker op de wei geweest zodat ze de zwelling er wat uit kan lopen!
Even wat Rasta spam haha, ze is zo eigenwijs en weet duidelijk wat ze wel en niet wil!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:59

suffie schreef:
Liberty Lokwinske van de Leemhorst eerste x voor lange tijd buiten vanmorgen. Ik ben heel tevreden!

[ [url=m/w6NZm5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/j7Rq1O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh Suffie, ik ben echt fan van jouw merrie en veulen <3
Ik wil ooit nog een valkje fokken uit mijn KWPN merrie. Dat zou wel betekenen dat de 3 shetjes (2 volwassen en 1 veulentje op komst) er dan uit moeten :+ Of ik moet stallen bij gaan bouwen, maar mijn man ziet mij al aankomen _O-

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:13

RivQ wat een lieve foto, en wat een gelijkenis tussen de zussen!

Charmfaith wat een prachtig veulentje is het!

Huisje en Neonlight ik hoop dat de veulens zich nu snel melden, niks aan die doorwaakte nachten.... wel fijn dat je haar gedrag vlak voor de bevalling kent Neon!

Oyyo wat fijn dat je er dan bij was en hebt kunnen helpen! Prachtig veulen!

Macavityl dank je wel! En wauw, wat glanst je merrie prachtig!

CP wat een geniale foto's! Fijn dat Styles er verder niet ziek van was, en hopen dat het nu genoeg geholpen heeft. Hoeveel veulens verwachte je dit voorjaar nog maar?

J_emma haha, gevonden, in de hoek _O-

AfroAnita wauw, wat een heerlijke foto's in het volle gras! <3

Hier is Cass vandaag de hele dag al enorm kalm, uier zit sinds gister voller, kling is iets slapper, banden zijn helemaal slap, dus ik sta op scherp. Ze gooit ook haar laatste beetje wintervacht er ineens uit. Ik ben heel benieuwd wanneer ze gaat, maar volgens mij komt het einde eindelijk in zicht..... **\O/** **\O/** **\O/**

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:17

Wat een leukerd Suffie! En herkenbaar, inseminatie- en scangedoe tussen de online lessen door. Was me zonder lockdown niet eens gelukt denk ik. Nu heb ik weleens een les vanuit de wei gestart :+

AfroAnita, vervelend dat ze zo'n last heeft. Hopelijk snel over..

Tamarant, hangt van veulen en moeder af. We hadden vorig jaar een veulen dat ik apart voerde omdat moeder anders niks kreeg. Sam geef ik sinds een paar dagen een minibeetje veulenbrok en die zet ik aan de andere kant van de stal omdat Bo echt een vals kreng is als het om haar eten gaat. Hij heeft al héél snel geleerd dat hij uit de buurt moet blijven van haar voerbak. Twee heel andere situaties dus.

Stalgrootte valt mee hoor, 6x3.5. Het
vertekent een beetje denk ik. Bo en Sam lagen vaak juist vlak voor de camera en dan zag het er al anders uit:

Afbeelding

En ik zie hier inderdaad gelukkig nette stallen voorbij komen. Weet even niet meer wie het zei, maar soms schrik je echt van de vieze bende waarin een paard dan moet bevallen..

corinadrenthJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:58

Ruben alweer ruim 2 maand oud

Afbeelding

Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:09

Sjonge wat een bonken worden sommige veulens toch al he. Wat een verschil een maand maakt blijft me verbazen.

@jacky ik heb nog 5 merries drachtig :j na deze 2 dames komt 24 juni nog een cob, dan 1 juli de shire en als hekkensluiter (ook van het topic denk ik :=) 25 augustus nog een cobje.

Hoe is het met jou merrie? Nog steeds geen vorderingen?

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:10

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vandaag is Davino even buiten geweest.
Gisteren ook even gewandeld door de wei, maar toen durfde we Sky niet los te laten ( bang dat we haar niet meer konden pakken)
Mijn dochter ( die Sky ook altijd rijdt) is eigenlijk de enige die Sky gevangen krijgt. Sky is een hele lieve goede mama, maar zo bitchy naar ons...
Hopelijk vertrouwt ze ons snel...
Verder drinkt Davino en slaapt hij...