[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:31

Ilja_1997 schreef:
Welkom alle nieuwe merries!

Lady heeft vandaag wat geschuurd aan haar staart. Doet ze normaliter eigenlijk nooit. Weet niet of dat een voorteken is bij een maiden? Ook lijkt het alsof ze wat minder dik is. Uier was nog steeds niks waard, maar wel iets voller vandaag.

[ [url=m/vQaf0m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helaas zoveel blubber.. -O- [ [url=m/JsGmMh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Flower had van de week ook geschuurd en niet een klein beetje! Flower is ook een maiden, dus ik kan je niet vertellen of dat wel of niet normaal is. Het was echt standje pleeborstel...Ik heb hem maar helemaal uitgekamd en ingepakt. Sindsdien heeft ze het gelukkig niet meer gedaan!

Afbeelding

Afbeelding

Wel vond ik vandaag haar eerste vloeibare druppel aan 1 van de tepels, banden nog lang niet slap genoeg. Dus ik hoop echt dat het nog even blijft zitten, het is wel echt vroeg als het nu besluit te komen...

Afbeelding

Ik hou haar nauwlettend in de smiezen, de birth alarm maakt me gemiddeld 5 keer wakker op een nacht, omdat ze lekker plat wil liggen, er zijn genoeg mensen op stal 's nachts, maar ik denk dat ik vanaf morgen ook op stal ga slapen, zodat ik er op tijd bij kan zijn.

Hommage

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:39

Astrid door de temperatuur zou het ook kunnen komen wellicht. Alleen ze verhaart eigenlijk nog totaal niet. Heb geen flauw benul meer waar ik op moet letten. Mijn gevoel zegt dat die uier überhaupt niet veel zal gaan doen. Weet ook niet goed vanaf wanneer ik moet gaan waken...

Tinkerbellz die heeft idd een mooi staartje ervan gemaakt haha! Hopelijk blijft het nog even zitten. Wel fijn dat je op stal kunt slapen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:53

Ilja, het is toch wel vaak een teken van naderende bevalling, mijn merrie doet dit schuren vanaf 2/3 dagen voor de bevalling. Ook dat minder dik tonen en die soort van kuil in haar flanken is een vorderend teken. Ze is dus duidelijk weer een stap verder in haar weg naar bevallen.

Hoop dat je veulentje nog een paar weken wacht TB. Ze moet in principe toch minimaal die 320 dagen uitdragen, maar er blijven altijd uitzonderingen natuurlijk.
Heb je geen slaapstand op je birthalarm? Dat helpt ook tegen vals alarm bij platslapers.

Mijn veearts vertelde mij dat wanneer er tijdens de dracht iets mis gaat waardoor er een vroegere geboorte plaats zou kunnen vinden, dat er dan een soort van stress-stofje aangemaakt wordt door de merrie waardoor het veulen sneller rijpt. Uit wat (beperkte) studie hierover was gebleken dat een veulen dan met 310 dagen (en een enkeling zelfs met 300 dagen) levensvatbaar kon zijn.

Het wordt spannend hier in dit topic met al zoveel merries die bijna gaan bevallen. Ben benieuwd wie het eerstvolgende veulen gaat krijgen.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:58

@BussyMissy, bedankt. Wist niet dat dat minder dik lijken optisch bedrog was, of dat dat ook daadwerkelijk kan. Haar banden zijn wel slap, maar zouden imo nog wel wat slapper kunnen. Zal haar zoveel mogelijk in de gaten houden. Hopelijk wacht ze nog een paar daagjes totdat de grond droog is...

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:58

Ohhh gaat echt hard nu allemaal. Spannend!

Ik zit nog steeds in twijfel over een birth-alarm, veel verhalen gehoord over vals alarm en die van mij slaapt plat :')

Gisteren en vandaag niks geks meer gezien aan d'r uier. Vandaag ook weer iets druk erop gezet en toen kwam er ook geen vocht meer uit. Vraag me af wat het geweest is

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:03

Tinkerbells, dat is duidelijk hars!

Pris stond vandaag ook ongeneerd hard te schuren aan de stal. Nog steeds weinig verandering bij haar. Voelde laatst haar uier, toen ging kleine Bay een partij tekeer! Heb het nog niet eerder zo zien spartelen. Wel fijn teken, het doet het nog :) Na 4 weken metacam en een hele berg stress en pijn van mama

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:01

Tinkerbells, ik weet niet of je bandage er om laat zitten? Dat kan nl best gevaarlijk zijn ivm bloedtoevoer naar de staartwortel..
Duidelijk harsje!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:51

Hoi allemaal! Toevallig vandaag begonnen met meelezen. Zag dat een paar dagen terug iemand over de lijstjes begon, ondanks dat ik er zeker fan van ben denk ik niet dat ik dat kan doen dit jaar. Ik ben inmiddels zelf nu 191 dagen drachtig van een mini hengstje :D ;) ik wil iedereen wel een heel fijn en goed veulen seizoen wensen en ik lees zeker met veel plezier mee <3

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:52

Ilja en Tinkerbellz je kan ook de melk gaan testen met PH strips, daar kan je ook best goed aan aflezen hoe het ermee staat.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:01

Gefeliciteerd Gwen! Jammer dat we lijstjesloos zullen zijn, maar je hebt wel wat anders aan je hoofd :D

Inderdaad erg opletten met bandage zolang om laten. Bloedtoevoer, huid die niet ademt, haaruitval,...

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:15

AstridJ schreef:
Ilja en Tinkerbellz je kan ook de melk gaan testen met PH strips, daar kan je ook best goed aan aflezen hoe het ermee staat.

Moet ze wel melk geven :Y) Haar uier is eigenlijk nog te verwaarlozen en is de vraag of die ook echt noemenswaardig vol gaat worden incl hars etc.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:31

Mijn 2 merries zijn vorig jaar bevallen op 324 dagen.. Net krap aan veilig. Vind het ontzettend fijn dat ze snel kwamen hoor, was nieuwsgierig genoeg. Maar ik denk dat ik dit jaar dus een lange dracht voor de kiezen krijg _O-

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 01:01

Ilja ze hoeft ook nog geen melk te geven om te kunnen testen, echt melk heeft ze vlak voor de bevalling pas. Het is niet zo dat het er vanzelf al uit moet komen, je moet zelf even in een tepel knijpen. Het vocht wat eruit komt kan je al testen maar dat moet je er dus wel even uitknijpen, een druppeltje is al genoeg. Net zoals je een uier van een koe zou melken, van boven naar beneden wrijven. Is even een handigheidje, ik vond het in het begin doodeng, dacht dat ik 'r pijn zou doen of dat er ineens heel veel uit zou komen. :o
Als je erin knijpt en er komt echt helemaal niets uit dan denk ik dat het nog wel even duurt. Echt helemaal pas bij de bevalling volschieten komt niet zo heel vaak voor.

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 01:14

Ik ga idd morgen even ph stripjes halen. Dat geeft misschien net wat meer indicatie...

Ik heb de staartbandage vandaag toevallig opnieuw gedaan en nu met een wattenrol eronder en wat losser, precies om de reden die jullie zeggen. Komt goed, ze mag haar staart houden van mij ;)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 06:25

Ilja, niet om je de moed te laten zakken, staart schuren kan inderdaad een teken zijn van een naderende bevalling, alleen heb ik een merrie die er standaard een week of 4 van te voren mee begint :=

Ik zou toch oppassen met die staart bandages, niet alleen vanwege het gevaar, maar ook omdat je de jeuk niet weg neemt, je zorgt alleen maar dat ze niet goed kunnen schuren. Niets erger dan jeuk! Ik zou eerder gaan voor het ophangen van een bezem in de stal, dat schijnt goed te helpen :j Fotsy heeft dat volgens mij ook gedaan.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:09

Proficiat Gwenn *\o/* !

Cheyenne, fijn dat het meevalt, op naar een verder aftellen.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:27

@ Astidj, Ik wist niet dat met zo weinig uier er al wat uit kan komen. Helaas sloeg ze eerst al wanneer ik haar uier enkel aanraakte, dus melken als ware is helaas echt geen optie voor nu... Op mijn werk zijn afgelopen zomer alledrie de merries overdag bevallen zonder uier, dus ik ben er wel een beetje huiverig voor met Lady.

@Linda2008 Nou ik hoop dat het nog even blijft zitten, het is hier nu een zwembad haha.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:45

Amai veel waarbij het dichtbij komt ineens!
We gaan in 1 keer een babyboom krijgen denk ik.

Hier is Satinka ook aan haar uier begonnen, 302 dagen vandaag
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:09

zo tinniie, die groeit mooi!

Gwen, gefeliciteerd!!

ph strips heb ik nog liggen, hoe lang kun je die bewaren eigenlijk? ik heb ze nog van ons 2017 veulen :) .. wel luchtdicht verpakt.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:22

Serieus begin al Tinniie.

De lente is echt in aantocht, je voelt het gewoon in de lucht vind ik. De vogeltjes dachten er vanochtend ook zo over met hun vrolijke gekwetter.

Ik gebruik de strips ook meerdere jaren, als ze niet vochtig worden blijven ze gewoon goed.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:55

Leuk Luna, dan heb je onze voshengst misschien wel goedgekeurd zien worden? In de groep 3 jarige sectie A hengsten. Die druktemaker ;)

Ben heel trots en nu kijk ik nog meer uit naar zijn eerste 2 veulens! Nog maar 5 a 6 weekjes!

Hier wat foto's (met dank aan bokker Nynkster)
Afbeelding
Afbeelding

@juval je moet die strips wel droog leggen anders werken ze aanzienlijk minder. Ze lagen bij mij In de stalkast en dat was te vochtig

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:13

Wow ceasar knap

Jep tinniie ze is eraan begonnen.

Nog niks bij de rest. Mooie dag vandaag.

Idd Linda ik heb nu standaard in de stallen een borstel hangen en ook buiten een paal in de grond gebetonneerd en vol borstels gehangen. Maken ze wel gebruik van. Vooral de niet gepaneerde exemplaren :') lijkt of ze er een code hebben opgeplakt.
Use only to scratch not to remove the mud, our housekeeper will do that. ;)

Gefelictzerd met je eigen zwangerschap Gwen

Ik gebruik die strips ook over de jaren heen maar als pakje is opengedaan en ze nog in de stallen liggen, dan gooi ik ze wel weg. Ze verminderen idd van kwaliteit in vochtige omstandigheden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:22

Caesar gefeliciteerd!! ik zag hem op facebook ook al voorbij komen, hartstikke leuk hoor!

Ik vrees inderdaad dat de strips nog ergens in de stal liggen... maar goed, ze kosten verder ook geen drol, dus bestel wel nieuwe. vorige set is niet/nauwelijks gebruikt aangezien merrie het niet toeliet toen. Maar Smarti vind het gelukkig niet erg als we aan haar tietjes zitten :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:26

Wat gaan sommige merries in eens snel, leef weer helemaal mee met iedereen en verheug me er op mei dat ons eigen dame ook weer een mooi veulen krijgt.

Prachtige hengst ceasar <3

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:38

Dat is al een mooie uier Tinniie!

Wauw wat een mooi hengstje Ceasar! Gefeliciteerd met de goedkeuring!

Ilja dat is wel heel toevallig drie merries zonder uier bevallen. Maar het kan altijd idd maar daarom is het juist wel fijn als je wel de inhoud van de uier kan testen, dan weet je in ieder geval iets. Als ze zo gevoelig is op de uier voor een maiden dan is het toch wel verstandig om wat te oefenen met de uier, anders heb je straks kans dat ze het veulen niet laat drinken. Je kan het oefenen met iets lekkers, een soort van clickertraining. Stapje voor stapje elke dag een stapje verder. Mijn dierenarts heeft 48 pleegmerries voor moederloze veulens, en zij vertelde me dat er elk jaar veulens gebracht worden waarvan de merrie het veulen absoluut niet liet drinken en ze het niet voor elkaar kregen. Ze zei ook dat het daarom belangrijk is om bij maidens te leren om de uier aan te kunnen raken en het liefst ook dat je er wat in kan knijpen. Dat ze alvast wennen aan dat gevoel als ze daar zo heftig op reageren.

Tinkerbellz wel met de strips even opletten dat ze als laagste waarde minimaal tot 5.5 gaan. Ik zocht ze vorig jaar in de winkel en daar hadden ze alleen die tot 6.5 gingen. Ik bestel ze altijd op internet.