[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:06

Mooie discussie weer, maar ik ben ook van mening dat je het verplicht bent aan je paardje. Ik heb geen camera, woon aantal kilometer verderop en ja ik ga soms 3 a 4x per nacht men bed uit met vals alarm het is slopend. Maar wat sla je je eigen voor je kop als je aan het slapen bent en merrie gaat bevallen, je word paar uur later wakker en ziet dat ze bezig is geweest en een nachtmerrie word werkelijkheid terwijl je het misschien wel had kunnen voorkomen. Als ik dit jaar bij Lily niet was geweest dan had ik en geen veulen en geen merrie meer gehad. Veulen kost nu eenmaal geld, ik heb mijn alarm 2e hands gekocht voor 350,- 2,5 jaar geleden en hij is iedere cent waard. En inderdaad er bestaat ook nog huren, maar gezien je toch meerdere keren een veulen wilt gaan fokken lijkt me aanschaffen een stuk voordeliger dan :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:12

Ja aanschaffen is mooi, ik zou het graag eens willen hoor. Maar ik heb ook een heleboel andere dingen die betaald moeten worden en dan moet je keuzes maken. Ik zal voor mezelf spreken maar ik denk dat ik met mijn waken, melk testen en camera, net zo veel kans heb om er bij te zijn als met alarm.. (Ik woon trouwens ook op paar km afstand)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:13

Ik heb camera. Geen alarm omdat mn ene merrie geen halster omlaat (en ik liever geen halsteralarm vanonder de mest wegspit). Tot nu toe met camera geen enkele geboorte gemist.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:35

Je zult zeker waakzaam zijn Linda daar twijfel ik geen seconde over bij jou! Maar ik heb me toch al wel eens vergist in een paar merries. Neem Empty voorgaande jaren zonder uier bevallen. 2 uur van te voren niks aan de hand en 2 uur later kom ik terug staat er een veulen in de wei.. Goddank alles goed gegaan.. Maar ieder heeft zo zijn prioriteiten natuurlijk..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:39

vind de reacties ook beetje vreemd, iedereen lost dit op eigen manier op toch? Ik heb alleen een camera en melkstrips en zelfs met een alarm erbij kan je het net nog altijd missen hoor.
Plus als ze hier overdag bevallen zonder enige voortekenen, tja dan heb ik het jammer genoeg misschien gemist, ik kom over de middag een uur naar huis maar voor de rest moet ik wel alle dagen werken hoor. Centjes komen niet vanzelf binnen gerold :P
Nu ik ga me waarschijnlijk wel een alarm aanschaffen omdat ik meerdere veulens wil fokken maar ik heb er helaas toch ook nog geen gevonden van 500 euro. Nu ik moet echt een halsteralarm hebben, geen singel, gaat niet lukken bij die kleintjes en wil dan ook weer voor de grote kunnen gebruiken. Als iemand een idee heeft?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:31

Cemlys schreef:
jolandje schreef:
we hebben net onze nieuwe aanwinst opgehaald, wat een lekker ding is het toch <3 <3 <3 , ze is een donkere buckskin *\o/* *\o/* *\o/*
[ [url=m/e1T2UZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd

Gefeliciteerd Jolandje! Wat een leuk dier! En ook een veulentje in 2016, leuk!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:13

Fotsy schreef:
vind de reacties ook beetje vreemd, iedereen lost dit op eigen manier op toch? Ik heb alleen een camera en melkstrips en zelfs met een alarm erbij kan je het net nog altijd missen hoor.
Plus als ze hier overdag bevallen zonder enige voortekenen, tja dan heb ik het jammer genoeg misschien gemist, ik kom over de middag een uur naar huis maar voor de rest moet ik wel alle dagen werken hoor. Centjes komen niet vanzelf binnen gerold :P
Nu ik ga me waarschijnlijk wel een alarm aanschaffen omdat ik meerdere veulens wil fokken maar ik heb er helaas toch ook nog geen gevonden van 500 euro. Nu ik moet echt een halsteralarm hebben, geen singel, gaat niet lukken bij die kleintjes en wil dan ook weer voor de grote kunnen gebruiken. Als iemand een idee heeft?

Bij divoza betaal je voor die birth alarm lite van galagher 500euro

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:28

Jolandje, wat een leuke nieuwe aanwinst!!!

Over het waken, ik ben de eerste 4 keer ook niet bij de geboorte geweest. Neon geeft niet echt voortekenen, en je moet haar echt kennen. Bij de laatste 4 ben ik wel bij geweest. Afgelopen jaar voor het eerst op camera gehad.
Ik vind het wel erg aanvallend hoe er nu tegen Luna gedaan word, omdat ze geen birth alarm kan kopen? Hoeveel van jullie hebben een eigen birth alarm? Ze heeft nergens gezegd dat ze er niet eentje wilde huren, en we hebben afgelopen jaar wel gezien wat zij over heeft voor haar dieren. Zij weet drommels goed wat er voor risico's zijn, en dankzij haar heeft haar merrie het vorig jaar wel gered.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:36

dank je wel allemaal, ben heel blij met dit leuke merrietje, ik zal komende week eens een topic gaan maken , tenslotte verwachten we Camilles veulen al in maart :D die van glowy dan in juli pas

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:53

Jolandje wat een knapperd!

Over birthalarm kan ik niet meepraten,ga er zelf ook geen kopen of huren en ook geen camera ophangen.
Veel te duur ook en niet nodig.

De dames zijn op 5 dagen uit elkaar uitgeteld eind maart en gaan rond begin maart snachts op stal.
Tot die tijd lekker dag en nacht op de wei.

De stal zit aan huis vast en als we denken dat het bijna zover is dan kunnen we vanuit bed in 2 minuten voor de stal staan.

Heel makkelijk dus om een aantal x ff uit bed te stappen om te gaan kijken.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:01

ik vind een camera juist zo fijn in combinatie met het halsteralarm, je krijgt best geregeld vals alarm en dan kijk je even op je monitor en dan slaap ik zo weer verder, toen blue geboren werd keek ik ook en toen zag ik dat hij er net uitkwam, ik ben binnen een minuut in de stal dus was netjes op tijd :D

voordat ik het alarm had durfde ik haast niet te gaan slapen, wat niet best was voor mijn conditie haha ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:02

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst Jolanda!
Is een leuke merrie, ik ken haar wel van shows.

Ik zou niet zonder alarm willen :n
Iedereen kan 1 of 2 dagen waken bij een merrie die al overtijd is en de melk laat lopen. Het onvoorspelbare zit juist in de merries die niets tonen en waarvoor je er dus ook nog niet bovenop zit.
De enige keren dat ik door een alarm op een bevalling werd gewezen, is de keren dat ik de merrie nog totaal niet verdacht vond en dan ben je maar wat blij dat er toch een alarm aan hangt op het moment dat het veulen niet goed ligt. (Oh en altijd als ik net onder de douche sta!)
Anders was ik een bende tegen gekomen de volgende voerbeurt...
Beste bewaking hier is toch altijd nog de cams online bij mare stare. Echte mensen die kijken en mocht de techniek het af laten weten met een storing/cams offline, krijg ik daar zelfs binnen een paar minuten nog telefoon over.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:03

Fotsy ik vind mijn reactie niet bepaald raar. Ik zeg ook niet dat ze niet goed zal waken, maar vooral met het geen wat zij dit jaar heeft meegemaakt zou ik in de grootste angst zitten voor aankomend jaar. Heb het zelf ook meegemaakt en heb bij het 2e veulen van Fab dan ook nachtenlang bij haar gezeten tot in de late uurtjes, maar ben dus erg blij met mijn alarm. Ik vind gewoon dat je er alles aan moet doen om erbij te kunnen zijn, ik ga nu stroom aanleggen en dat is een heel stuk duurder als een birth alarmpje, maar zoveel fijner straks met waken dat ik gewoon kan zien wat er gebeurd en ga nog informeren voor internet voor eventueel camera. Alles voor de baby's :) En ja ook bij mij kan het nog steeds fout gaan.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:09

Hmmm.. Fotsy, ik denk dat ik voor de aardigheid mee doe met pendelen, eens kijken of dat net zo goed werkt als mijn gevoel :)

Ja, ik heb mijn best weer gedaan, Tjinta :D
Bedankt, dat gaat wel lukken :D
Ik duim al jaren voor een palo voor jou, dus ik ga gewoon nog even door. Of... zou ik juist moeten stoppen? Zou dat beter werken? :P

Marije, ik denk dat ik Daisy leuker vind dan Amy, maar dat komt denk ik omdat ik meer zwart dan wit mooier vind :)

AniekR, Sublime is inderdaag Aa (net als Daisy), dus mijn kans op SB is 17,5% (valk 37,5% en palo 50%).
Ik zag Daisy vandaag en het begint echt op te vallen dat ze rond wordt. Ik vind haar niet dik, maar gewoon echt rond en haar flanken worden echt boller <3
Eindelijk wordt Yolooo wat tastbaarder :)

Supertof om in het magazine te staan met je merrie! En het is ook echt een gave foto!

Fotsy, ik heb stiekem wel een iets meer SB gevoeletje dan een valk of palo (en bij Ti en Fi klopte mijn gevoel), dus ik hoop dat keer niet :D

inowa schreef:
Cynthia daisy ziet er goed uit,vind haar niet zo dik als in de eerdere drachten.

Vind je? (ff zoeken :o )

3 maanden van TiSento:
Afbeelding

3 maanden van Fiore
Afbeelding

3 maanden van Yolooo
Afbeelding
Bij Fi was ze echt heel dik! Maar vooral grasdik. Ik denk dat ze nu een beetje tussen Ti en Fi inzit, of hetzelfde buikkie heeft als bij Ti :)

Pepper heeft echt al een flinke buik zeg! :wow:

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, Jolandje! *\o/*

Ik vind deze reacties ook vreemd (en ik ben het 9 van de 10 keer ook niet eens met Luna).
Ja, je bent het verplicht aan je paard om er alles aan te doen om bij de bevalling te zijn, maar hiervoor zijn meer manieren dan alleen een camera.
Bij Jera, Duchess en TiSento had ik geen camera, maar met goed waken en opletten was ik er wel bij (nu heb ik ook wel het geluk dat Dais het duidelijk aangeeft) Met Fiore had ik wel een camera, en ik vind het ook heerlijk, om, als ik 's nachts in de stress wakker word, omdat ik ineens denk dat Dais ligt te bevallen, even mijn laptop vanuit mijn warme bedje te checken. Maar zonder camera kan het ook prima. Er zijn zat mensen met camera die er ook te laat bij zijn.

Ik zie Daisy pas weer volgende week donderdag. Ik ben heel benieuwd of ik dan een duidelijk verschil in haar bolle buikkie zie :)

Ik denk ook dat ik pas weer over twee weken in dit topic te vinden ben. Ik ga nog één dagje werken, dan een dagje op stap met mijn vriend en dan een weekje in de zon liggen met een vriendin op Mallorca. Dus tot over twee weken! :evaw:

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:17

Mooie nieuwe merrie Jolandje!

Ik heb zelf ook geen camera, en waarschijnlijk ook geen budget over om er voor dat ene keertje een te kopen. Zou wat zijn :=
We zijn wel al aan het broeden op hoe en wat rond de geboorte, normaal waken de staleigenaren zelf bij hun merries maar dit is natuurlijk mijn merrie dus hoeven zij niet op te draaien voor de gebroken nachten. Volgens mij hebben zij wel een birthalarm, dus wie weet valt er wat te lenen wat dat betreft. En dan slaap ik sowieso wel een paar weken op een stretcher voor Miep's stal ofzo :+ :Y) Zou er naast de veiligheid ivm dingen die mis kunnen gaan sowieso erg graag bij zijn. Maar eens zien of dat lukt.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:22

Vind het zelf raar dat mensen de reacties nu "vreemd" noemen. Ik val niemand aan, maar ben zelf erg van mening dat je er alles aan moet doen, als je een merrie niet kent dan is de kans heel groot aanwezig dat je er niet bij bent. En in een geval van Sara met een veulen dood, merrie bijna dood zou ik geen enkel risico willen lopen en desnoods kijken of ik iets kan lenen,huren en misschien wel kopen. Zeker als je van plan bent om vaker een veulen te fokken is het de investering waard.
Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik zal er alles aan doen om mijn veulentjes gezond ter wereld te zetten :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:26

Leuke merrie Jolandje!

Cynthia, ze lijkt ook donkerder van kleur te zijn nu bij Yolo, is dat een teken dat er een smoky blackje in zit? :D

Hier staat een halsteralarm ook nog op het verlanglijstje, tot nu toe altijd gewoon gewaakt met camera en melktesten. Jade en Cheyenne zijn vrij voorspelbaar maar onze maiden Crome gaat natuurlijk afwachten worden, ik denk ook niet dat ik bij haar ga kunnen melktesten, is nogal een gevoelig paardje -ahum.. :)

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:30

Tja ik heb ook een maiden bij wie het ooit mis is gegaan. Ik hoop een alarm op tijd te kunnen huren. Maarja maiden en een ervaren merrie. Beide heb ik liever onder camera maar dat is lastig. Beide heb ik ook liever 24/7 naast me maar ook ik moet werken.
Hoe je het brengt rowan is vast goed bedoeld maar het komt voor sommigen misschien aanvallend over.

Ik vind dais er goed uit zien cynthia :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:32

Mooie merrie Jolanda!
Ik heb dit jaar pas voor het eerst een camera gehad in de stal. Dunja is het 8e veulen dat hier is geboren en ik heb nog geen enkele geboorte gemist. Nu scheelt het wel dat de merries hier aan huis staan en dat je de kleinste verandering in gedrag meteen opmerkt, maar ik ga ook echt geen alarm aanschaffen, vind ze veel te duur. Alle merries hier zij ooit maiden geweest, maar ook zij waren duidelijk genoeg in hun veranderingen.
Bij de koeien hebben wij ook geen alarm, we waken ook niet, maar als we de veranderingen duidelijk genoeg vinden houden we de koe wel extra in de gaten en desnoods gaan we er 's nachts een keertje extra uit.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:39

Tinniie schreef:
Cynthia, ze lijkt ook donkerder van kleur te zijn nu bij Yolo, is dat een teken dat er een smoky blackje in zit? :D

Ssssstt!!! :x
Gelukkig heb ik daar een wetenschappelijke verklaring voor :D
Met Ti was ze 2 weken eerder uitgerekend dan nu en met Fi een maand eerder. Dus de 3 maandenfoto is dit jaar 2 weken en 1 maand later genomen, dus zit ze verder in haar winterjas :))

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:41

Ik ga ook ff spammen hoor :P

Anouk: deze week Afbeelding
Afbeelding

vorige maand
Afbeelding

Liz: Afbeelding
Afbeelding

Liz vorige maand:
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:42

bij een maiden merrie is het toch wel extra spannend vind ik, heb het al een paar keer meegemaakt en mijn nieuwe merrietje Camille is ook een maiden, ze is 3 jaar en voor het eerst gedekt en ook direct drachtig geraakt, gelukkig ken ik glowy nu al beter en is zij drachtig van haar vijfde veulen, glowy is 10 jaar nu

aan het gedrag kun je het soms goed merken, Joanna was mooi vroeg met bevallen, 328 dagen en ik ga altijd uit van 330 dagen dracht, ik had het alarm bij haar omgedaan , ondanks dat men zei dat glowy eerder zou gaan, omdat ze verder leek, puntdakje enzo, maar ik ken Joanna en toen ik haar hooi gaf en ze het niet wilde eten dacht ik al, hmmm das vreemd, poos later gevoerd, rond 18 uur, en dat at ze wel op, toen rond 22 uur melktest gedaan, die stond op 7, en om half vier werd ik wakker van het alarm en werd het veulen ook direct en heel snel geboren :j

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:43

Jolanda super leuk merrietj,helemaal mijn ding!

Wat waken betreft het is al geweten dat dit ook mijn stokpaardje is. Zeker bij de minis ben je het mi verplicht om te doen wat je kan op dat vlak. Ik heb een halsteralarm en dat hebben we allang terugverdiend inmiddels...dit jaar hoop ik eindelijk de webcam ook aan de praat te krijgen zodat ik niet steeds hoef op te staan. Ook ik mis nog eens een omdat het alarm er nog niet aan hing omdat de uier leeg was,zoals vorig jaar. Meteen bestraft met een red bag en dood veulen overigens..dus dit jaar ga ik nog alerter zijn. Niemand hoeft van mij een alarm te kopen zolang elk maar doet wat hij kan,dat is hij verplicht aan de merrie..

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:44

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:00

Rowan is denk ik ook niet gericht aan jou bedoeld qua rare opmerkingen.

Bij Luna waren we er heel goed optijd bij. Mijn oma is om 6 uur opgestaan en gaan kijken, merkte dat ze niet helemaal in haar doen was (haar ochtend brok wat laten staan) om 7 uur zijn dan zichtbaar de weeën begonnen en heeft ze meteen de DA gebeld. Dus qua waken en lezen van paarden bij een maiden hier heel duidelijk geweest voor mijn oma. Hadden zowel mijn oma als de DA er niet bij geweest had Luna het helemaal niet overleeft...

Zolang het financieel niet mogelijk is en ik andere dingen te betalen heb zal ik het op waken houden. Als de extra hulpen zoals camera en alarm zijn super handig, zeker als je op een afstand woont van de weide. Hier mag ik het geluk hebben dat grootouders altijd thuis zijn en erg waakzaam met een drachtige merrie. En ik gewoon een super DA heb