[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:17

Dat wordt hier weer amper gevoerd, en dus hebben ze het niet. Heb een paar voerleveranciers gebeld, wel de gewone, maar niet de brok. Ik ga toch iedere paar weken naar de molen voor voer te halen (die DW meal dus), bestel het nu daar. Hoewel die ouwe het ook goed deed op gewone lucerne, omdat het besteld moest worden heb ik eerst dat geprobeerd. Maar de DA zei echt de brok, en die is ook een stuk goedkoper, dus proberen we dat nu maar.

Vesceron

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:54

Jeetje Urielle, ook lastig als voer zo moeilijk te krijgen is natuurlijk.
Ik las dat ze erg groot is, die zijn natuurlijk ook lastig vol te houden, zeker drachtig denk ik.
Nja om meerdere redenen ben ik geen voorstander van (grote hoeveelheden) merriebrok e.d.
En dat onderzoek wat eerder genoemd werd heb ik ook, wat veulen betreft doet het echt helemaal niks zo vroeg in de dracht en wat merrie betreft kan (met nadruk op KAN) het juist een minder fijn effect hebben.
Ieder paard is anders natuurlijk, altijd doen wat goed voelt.
Misschien heb ik er over heen gelezen maar wat voor ruwvoer krijgt ze en hoeveel?
Als daar meer of 'beter' in gevoerd kan worden is dat altijd beter dan emmers en scheppen van krachtvoer denk ik.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:14

Mijne staat ook al op merrie brok omdat ze heel erg afgevallen was door het verhuizen van stal.
Nu ze merrie brok krijgt is ze fijn op gewicht zoals ik haar wou hebben.
Ook 2 scheppen per dag.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:37

Toch bedankt voor het advies, ben ik weer gerust.
Normaal stalk ik mijn dierenarts met dit soort dingen :P die zal af en toe ook wel denken, wat een super kneus

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:41

jolandje schreef:
zie allemaal uiers van grote paarden langskomen, wat hebben jullie het toch makkelijk met maken van foto's haha, wij met die kleine ukkies moeten maar gokken en dan al dat haar :+

Hihi ik ken het;

Afbeelding

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:51

Als een uier wegtrekt na de arbeid zou ik me ook minder zorgen maken.

We hebben gister de pony's laten vrijspringen. Ik verwachtte er weinig van, aangezien ze 8 maanden drachtig zijn. En Jorja is een hele ingetogen merrie, heel rustig altijd. Ik had verwacht dat zij hooguit naar de andere 2 zou kijken en een beetje zou gaan rollen. Niets was minder waar, wat kan die pony springen zeg! En alle 3 bloedfanatiek. En de hindernis was echt maar 35 à 40 cm ofzo.

Hier de foto's van gisteravond;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:55

Die met de rode peesjes/bandages is wel erg fanatiek zeg DB, wat gaan die voorbenen omhoog! Leuk dat ze er toch nog zo enthousiast van worden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 07:09

Ruwvoer kan ik niks meer mee, dat krijgt ze al zoveel ze wil. Het rijkste wat ik kon vinden zonder echt in de natte koeienkuil terecht te komen.

Dat laatste witje doet het ook netjes!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 08:58

Wat een leuke foto's! Als springende skippybal doet ze het echt verbazingwekkend goed! :))

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:32

Urielle, ik heb een tijdje slobber met maisolie gegeven. Daar worden ze ook goed dik van en maisolie staat gewoon in de supermarkt. Heeft hetzelfde effect als maismeel alleen een stuk makkelijker.
Zelf geef ik subli fokkerijmix door het normale voer heen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:50

Myrthee_ schreef:
Die met de rode peesjes/bandages is wel erg fanatiek zeg DB, wat gaan die voorbenen omhoog! Leuk dat ze er toch nog zo enthousiast van worden!

Haha ja Dolly. Die was zo fel, niet normaal. Het is slecht te zien, maar ze heeft ook een GoPro camera op haar hoofd. Heb de beelden nog niet terug gezien, maar denk dat ze heel gaaf zijn.

Robynn schreef:
Wat een leuke foto's! Als springende skippybal doet ze het echt verbazingwekkend goed! :))

hahaha. Ik noemde ze al springende walrussen

Urielle schreef:
Dat laatste witje doet het ook netjes!

Jorja. Die kwam helemaal uit haar schulp, ik heb echt van haar genoten. Die moet dikker worden en spieren opbouwen. Dit zal qua bespiering wel helpen.

Bedankt voor de leuke reacties

jolandjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:53

haha, diane-basje, ook al zo'n harig zoekplaatje :+

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:26

Ik heb mijn merrie op equifirst Mare & Foal staan (3/4 schep per keer) en dan krijgt ze fok en opfox mix van subli en ze doet het er super op! (daar naast geef ik der ook nog Vitamine E + Selenium)

Diane ik zou het springen met de 8 maanden drachtige merrie niet meer doen hoor, het word overal ten strengste afgeraden om met een merrie die zo ver in de dracht is paar sprongen mee te gaan doen, omdat het echt een vreselijke belasting is op de spieren en pezen. Ze is wel idd bloed fanatiek haha.

Nou de kleine ging hier gisteren toch te keer!! Miertje was beetje nukkig hele tijd en toen dacht nou waarom nou en toen haalde ik de deken eraf en toen zag ik het toch te keer gaan! Net te laat met filmen :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:30

mijn pony's krijgen een voerschep verdeelt over 3 met fokkerijmuesli van marstall. klein handje force erbij voor elk. ze staan rond genoeg hier. Verder doen ze het prima, ik zie weinig bewegen aan veulentjes momenteel

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:31

Nicole schreef:
Diane ik zou het springen met de 8 maanden drachtige merrie niet meer doen hoor, het word overal ten strengste afgeraden om met een merrie die zo ver in de dracht is paar sprongen mee te gaan doen, omdat het echt een vreselijke belasting is op de spieren en pezen. Ze is wel idd bloed fanatiek haha.

Ik twijfelde idd al of ik het moest doen. Toch gedaan en ze gingen als een dolle. Maar heb ze er na 10 min weer uit gehaald idd.
Een (klein) voordeel is dat ze gelukkig alle 3 nog aan het werk zijn en we de hindernis superlaag hebben gezet. Maar je het zeker wel een punt.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:32

DB zo een uierfoto's heb ik nou ook altijd :')
Leuke springfoto's,ze vonden het zo te zien heel leuk. :D
Alleen zou ik ze persoonlijk nu wel niet meer laten springen. Mij werd dat toch altijd afgeraden als hun dracht begon te vorderen. Of is dat zo niet?
Edit laat maar,ik lees het al :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:33

Er komt natuurlijk ook meer spanning op de ophangbanden van de baarmoeder (en niet alleen spanning maar eigelijk ook steeds een korte trek), ik zou het niet durven doen, en moet eerlijk zijn dat die van mij nu ook niet meer zouden willen springen, zijn ze ook gewoon te dik voor vind ik.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:34

Jullie hebben wel gelijk

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:38

Al doende leert men zeggen ze. Ik zit ook nog maar in de kinderschoenen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:42

Zo is dat. Ik leer ook echt nog elk jaar bij. :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:44

Nicole schreef:

Daar zijn de meningen over verdeeld
Heb met mijn merrie tussen de 5de en de 8ste maand zelfs nog spring trainingen gedaan
Niets belastends maar voor de fun
Zij genoot er van en het veulen heeft er niets aan over gehouden hoor

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:46

Het zal heus ook niet altijd misgaan,maar ik beperk die risico's toch liever.
Jouw merrie was nu nog in training en helemaal niet dik maar voor meer rondere merries is dat toch een serieuze belasting en ze zijn soms fanatieker dan de bedoeling is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:04

Een enkel sprongetje moet toch kunnen vind ik, de drachtige dames in het wild moeten dat ook kunnen. Wel met de kanttekening dat ik wel onderscheid maak tussen pony's en paarden. Paarden zijn toch een stuk zwakker op de benen dan pony's. Pony's staan nog meer naar het oerdier, zijn toch sterker.
Wel is het een goed punt dat er meer belasting is op de spieren en pezen. :j

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:25

Even een uierfoto van Nikita. Haar,modder en verstopt een uier die erop wijst dat het nog wel een hele poos kan duren :P

Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
225 dagen drachtig.
Ze toont nooit veel.
Maar moet zeggen dat ik nu toch wel meer zie dan voorgaande jaren.