[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje87

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 18:15

Potver wat een naar nieuws knolselderij. En wat gek van je droom die dag ervoor.
Het zag er inderdaad uit als een mooi meisje!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 18:36

Jeetje Knol, wat zonde zeg Y;(

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 18:36

Balko schreef:
Wat ziet dat er gek uit Knolselder, is dat dan de navelstreng?
Heel veel sterkte met dit verlies. Wat verdrietig dat dit net jou weer moet gebeuren…

Dat is inderdaad de navelstreng en ik denk al een deel nageboorte

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 18:38

DDD, als je zoveel veulens fokt, zul je zeker tijd moeten maken om ze uit te mesten. Als je daar al geen tijd voor hebt, moet je niet zoveel veulens fokken.

Wij hebben 14 gewone boxen, die gaan elke dag leeg, ook die van degenen die nog niet uitgerekend zijn..

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 18:38

Wat zonde Knolselder. Zeker als het het veulen van je dromen is. Volgens mij was jij het dje vorig jaar ook al zoveel pech had toch. Had je dit jaar echt meer geluk gegund! Sterkte. Je kan jezelf echt helemaal niets verwijten inderdaad.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 18:46

Qua stal mest ik hier iedere dag de drollen en het nat eruit en gaat er bijna dagelijks schoon stro in. Heb wel eens een discussie gehad met mijn partner. Die vond dat ik het af en toe wel een dag kon overslaan maar daar voel ik me echt niet goed bij.

Wat ik misschien nog wel kwalijker vind zijn stallen waar heel weinig in ligt. Als die paarden liggen zie je ze gewoon op het beton of rubber liggen. Dat lijkt me echt niet comfortabel voor het paard. Ik zal nooit besparen op stro of voer. Kan ik het niet meer betalen dan verkoop ik mijn paarden nog liever.

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:35

Knolselder wat vreselijk. Heel veel sterkte en beterschap voor je merrie.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:45

Ach jeetje sterkte Knolselder.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:47

Hier mest ik ook elke dag, vermits we met stropellets werken en is het altijd wel erg mooi droog. Zodra ik denk dat het veulen eraan komt krijgen ze een laag lichte houtkrullen erover. Vind dit toch ook altijd wel netter voor de foto's :+ klinkt dom maar als fokker doet een geboortefoto al heel wat

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:52

Uuh ik heb de indruk dat hier nogal wat aannames gemaakt worden ivm onze stallen. Mss dat ik het verkeerd oppak maar wil toch even verduidelijken. Ten eerste wij mesten elke dag alle stallen uit. We hebben 30 stallen. Ja daar kruipt tijd in uiteraard en die tijd wordt ook gemaakt. Ik steek mijn hart en ziel in de dieren. De gewone stallen gaat zga alles uit elke dag en gaat stro in. De bevalstallen gaan telkens 4-5 pakken koolzaadstro in het begin. Die ga ik echt niet elke dag eruit halen en terug nieuwe erin doen := over verspilling gesproken :+ maar ook daar worden elke dag de drollen uitgehaald en 1x per week natte plekken. En dan gaan er elke week 1-2 nieuwe pakken bij. Maar ik vind een bodem wel belangrijk. Hier komt genoeg volk over de vloer. Van pension gasten tot kopers van veulens tot mensen die hun merrie laten dekken. Onze stallen zijn inorde hoor. En iedereen die bij ons komt kan beamen dat de paarden op nr 1 komen.

Knolselder ik vind het echt zo zo zwaar klote voor je. Krijg er een brok van in mijn keel als ik het lees ;( Hopelijk is Winnie er snel bovenop. Twas zo een mooi dametje. Ik gun je echt een mooie veulen seizoen en dat echt alles gewoon vlot mag gaan nu.

DDDara bedankt voor je fijne reacties :* Ik denk dat iedereen het beste voor heeft met zijn of haar paard(en). Je merrie begint mooi de breedte in te gaan.

Liekeotter Ze maakt mooi werk van dr uier :j

Watchnow en Suffie hoe is het daar?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:59

Ach wat naar Knolselder. Hoe is het met Winnie nu?

Ik mest de boxen ook niet geheel leeg. Dat vind ik echt zo zonde := ik bedoel, ik neem aan dat je dan dus iedere dag alles uit de stal haalt? Helemaal alles? Zonde van de bodembedekking. Of bedoel je echt alles wat vies is?

Ik trek wel alle drollen en natte zooi eruit + alles wat twijfelachtig is. Dus de stallen zijn praktisch geheel schoon. Moet zeggen dat dat een stuk makkelijker gaat nu we van stro over zijn op (grof) zaagsel :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:06

Hier idd ook lekker drollen scheppen. Verder groeit de bodem naar boven en gaat er met de shovel uit

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:10

wij halen ook dagelijks alle mest eruit en zonodig de natte plek, duurt vaak wel een aantal dagen voor je aan de strokorrels ziet dat ze nat zijn. Als de natte plek eruit gaat, gaan er gelijk weer een paar nieuwe zakken korrels in.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:16

Hier geen bodembedekking (nog) ze slapen hier altijd buiten in het zand zodra onze merrie veilig is zijn we wel van plan de stal op te gaan strooien (vlas bodem en daaroverheen stro).

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:20

Afbeelding

Kent iemand dit ? Moet mij zorgen maken of is het raar opgedroogde mest? Zit niet echt aan de opening maar buitenkant

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:21

Ik haal dagelijks de verse drollen en nat eruit (gehakseld koolzaadstro) En als ik denk dat de merrie gaat veulenen gooi ik er een pak stro overheen.

Winnie heeft eetlust en ligt minder neer. Ik heb haar deken er terug afgehaald nu ze wat meer bekomen is en opgedroogd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:31

Knolselder, fijn dat het ietsje beter gaat met Winnie. Hopelijk knapt ze snel weer op

Janinevv, even schoonmaken met een billendoekje. Komt het opnieuw terug, dan even bij de da om een plakbandtest vragen voor aarsmade

Hier word iedere dag de box gemest maar die gaat echt niet elke dag leeg hoor. En ze heeft gewoon een nette schone/droge box.
Nu moet ik wel zeggen dat Bo eigenlijk altijd op de zelfde plaats plast. Mest ook vaak redelijk op dezelfde plek.

Vandaag even met Bo naar het bos geweest, gewoon lekker aan de hand. Wat kan je dr daar blij mee maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:42

Kiki zal ik morgen even doen. Eerste keer dat ik zie want kijk sinds placicentes (als goed zeg) in dit topic geregeld even of het daar goed gaat.

Ze zijn echt net geen twee weken geleden allemaal nog ontwormt. Maar zal even schoonmaken met doekje en dan even kijken of het terug komt.

Bedankt voor de tip

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:47

Janinevv schreef:
Kiki zal ik morgen even doen. Eerste keer dat ik zie want kijk sinds placicentes (als goed zeg) in dit topic geregeld even of het daar goed gaat.

Ze zijn echt net geen twee weken geleden allemaal nog ontwormt. Maar zal even schoonmaken met doekje en dan even kijken of het terug komt.

Bedankt voor de tip

Bij placentitis dat zit het op/rond/onder de vulva, niet rond de anus.
Meeste ontwormingsmiddelen werken niet bij aarsmades.
Gelukkig zijn aarsmades de minst schadelijke, kunnen wel jeuk veroorzaken. Geen idee of je dr wel eens ziet schuren met dr staart? Dit hoeft overigens niet hoor!
Bo kreeg ze ooit eens van haar maatje, maar schuurde niet.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:55

Nee zie haar niet echt schuren.. geen idee wie dan aarsmade heeft. Welk ontwormingsmiddel werkt wel tegen aarsmade ?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:59

Ik mest iedere dag, natte plekken nu om de dag omdat Aiyana nu ze tegen het einde aanzit er iedere dag weer een eersteklas zwijnenstal van maakt.
Normaal altijd schoon en droog en kniehoog in het stro (ben erg royaal in strooien)
Maar voor nu tot aan kegelen maar ff iets viezer.
Mijn oudere merrie Schimp blijft altijd heel netjes .... Poept en plast bij de achterwand dus die blijft altijd droog en schoon.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:03

Janinevv schreef:
Nee zie haar niet echt schuren.. geen idee wie dan aarsmade heeft. Welk ontwormingsmiddel werkt wel tegen aarsmade ?

Fenbendazole/Panacur

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:56

kiki1976 schreef:
Janinevv schreef:

Fenbendazole/Panacur

Ga t schoonmaken en anders even aankaarten bij dierenarts.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:29

Voor alle wachters, nog even volhouden voor jullie ook zo’n lief snuitje in je stal/wei hebben! Wij hadden vorig jaar een eind juni veulen dus ik voel jullie haha!

Afbeelding

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:33

<3 oh te schattig!

Hopelijk hier eindelijk vannacht. *fingers crossed*