[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:22

Ik heb ook geen shetlander nee, mijn merrie is 1.59

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:29

Alles is relatief.
Mogelijk reageert je merrie toch te heftig op de voedingsstoffen die in de merrie muesli zit.
Mijn vorige pony was 1,41 stond altijd heel hoog in het voer om haar op gewicht te houden.
Maar merrie muesli reageerde ze ook niet goed op.
Werd er spier bevangen van.
Mijn huidige merrie is 1,60 maar die staat op heel weinig krachtvoer.
Tijdens de volste zoog periode stond ze op 2 scheppen merrie muesli.
Dat is voor een merrie met veulen niet veel
Als je merrie normaliter ook veel voer nodig heeft heeft ze dat nu in de dracht natuurlijk ook.
Maar kijk eens of je het met iets anders kan aanvullen zodat ze wel voldoende voedingsstoffen krijgt maar niet dat van de merrie muesli

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:41

Hebben jullie tips waarmee ik kan compenseren? Want ik vind dat heel lastig, er is nou ook niet superveel te krijgen hier naar mijn mening.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:41

Urielle niks aan te doen dat snap ik niet...mocht het placentitis zijn is het dus perfect te behandelen,daar is mijn veulentje het bewijs van. Maar zolang ze het wegloopt zoals nu zit het vast wel goed.

Tara niet mee inzitten,die uier is zo goed als leeg,zie je mooi aan de achterkant.het is normaal dat bij sommige merries de uier wat blijft hangen,Clio is fokmerrie en heeft standaard uier hangen,mocht ik het nu fotograferen zouden mensen zeggen dat het al spannend wordt,maar ze is toch echt leeg }>

jolandjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:43

zie allemaal uiers van grote paarden langskomen, wat hebben jullie het toch makkelijk met maken van foto's haha, wij met die kleine ukkies moeten maar gokken en dan al dat haar :+

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:44

Wat het bij mijn pony goed deed was de corn muesli van Marstall
Ik weet niet of je dat kan krijgen Urielle?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:47

Nee joh, zelfs merken als Havens zijn hier niet :=
Echt de standaard voeders, pavo en consorten. Ik voer nu gewoon simpel van de Aveve want het betere voer is toch nergens te krijgen hier.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:59

Oei dat maakt het wel moeilijk zeg.
Deed ze het goed op de gerst en lucerne?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:00

jolandje schreef:
zie allemaal uiers van grote paarden langskomen, wat hebben jullie het toch makkelijk met maken van foto's haha, wij met die kleine ukkies moeten maar gokken en dan al dat haar :+

Hhaha inderdaad Jolanda! tegenwoordig ga ik langs haar zitten en hang ik er echt half onder, ze vind dat echt super gezellig eigenlijk :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:01

Ja, maar niet icm de dressuurmuesli, dat was te weinig voor haar om aan te zetten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:06

Maar misschien kan je deels de merrie muesli vervangen voor gerst en lucerne?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:12

Dat gaf ik nog wat bij, zij het lang niet zoveel als ervoor. Zou ik de muesli minderen en de lucerne weer opvoeren naar een emmer?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:19

Ik denk dat als ze daar goed op reageerde dat dat beter is als nu de hoeveelheid waar ze op reageert

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:24

Ze stond:
(daghoeveelheden)

Vier scheppen dressuurmuts,twee scheppen geplette gerst, twee emmers lucerne, vier scheppen zemelen
--> te schraal

Nu:
Twee scheppen fokkerijmuesli, een schep gerst, plm halve emmer lucerne.
--> goed in vorm maar teveel uier

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:33

Pas vanaf de 10de maand dracht is de behoefte anders en hebben ze merriebrok nodig! Eerder voeren is gewoon niet nodig. Jouw merrie hoeft nu dus helemaal niet op speciale fokmerrie muesli te staan Urielle, is het nog veels te vroeg voor.
Zelf heb ik de eerste jaren nooit merriebrok gevoerd. Neon is altijd heel schraal geweest, en staat nu altijd op DW paardenmeal, drachtig of niet drachtig (http://www.dommelschewatermolen.nl/asso ... /dw-meal/2). Misschien kun je dat eens proberen? Ze leveren op diverse plaatsen in zuid-nederland in ieder geval. Neon doet het er heel goed op, en ook mijn oude wedstrijdpony Michael (27 jaar) doet het er supergoed op.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:33

Urielle, staan er andere merries bij je merrie in de buurt? Het kan zijn als er een hengstig is dat het uier ook reageert.
Vorig jaar ook zorgen om gemaakt. Zijn alle merries bij langs geweest en zelfs een niet drachtige merrie had iets uier.

Temperatuur je haar ook? Kan erover heen gelezen hebben. Was ook zoveel.

Merries krijgen bij mij ook 2 kilo pavo en volop hooi.

Hier ook twijfel over een singel of halster alarm. Halsteralarm lijkt mij vriendelijker voor de merrie.

Ik woon in Hengelo.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:38

Yeeh, eindelijk iemand uit Twente uiltje001! Ik woon in Goor

Mijn merrie krijgt nog geen merrievoer. Ze is nu 206 dagen drachtig. Ze krijgt ochtend en avond 1 schep gras-mix (Hartog) en een halve schep High Fibre Nuts (Dodson & Horrel). En uiteraard hooi. Werken doet ze niet ivm blessure. Maar loopt hele dagen buiten.

Ik ga tussen de 8 en 9 maanden over op merrievoer. Had eerst altijd Pavo, maar twijfel of ik ook overga op merriebrok of muesli van Dodson & Horrel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:39

Neonlight schreef:
Pas vanaf de 10de maand dracht is de behoefte anders en hebben ze merriebrok nodig! Eerder voeren is gewoon niet nodig. Jouw merrie hoeft nu dus helemaal niet op speciale fokmerrie muesli te staan Urielle, is het nog veels te vroeg voor.
Zelf heb ik de eerste jaren nooit merriebrok gevoerd. Neon is altijd heel schraal geweest, en staat nu altijd op DW paardenmeal, drachtig of niet drachtig (http://www.dommelschewatermolen.nl/asso ... /dw-meal/2). Misschien kun je dat eens proberen? Ze leveren op diverse plaatsen in zuid-nederland in ieder geval. Neon doet het er heel goed op, en ook mijn oude wedstrijdpony Michael (27 jaar) doet het er supergoed op.

Heel kort door de bocht is dat natuurlijk ook zo.
Maar vaak wordt een merriebrok of muesli ook aangeraden op het moment dat een paard niet goed op gewicht komt.

Het is nu een gulden midden weg vinden.
Ik zou 1 schep merrie muesli laten vallen en aanvullen met zeg een schep gerst erbij en van een halve naar een hele emmer lucerne opbouwen.
Dan heb je misschien net wat minder maar toch genoeg om haar op gewicht te houden

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:44

Mijn merrie moet nog 4,5 maand, maar krijgt al wel merriebrok. Ze doet het er prima op en volgens de staleigenaresse, die al heel wat jaartjes fokt, heeft ze het nodig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:48

Dat nodig hebben valt denk ik wel mee.
Ik heb ergens thuis een mooi schema liggen met wat de behoefte aan de diverse voedingsstoffen is. Is een onderzoek van de Universiteit in Utrecht geweest, en gepresenteerd door professoren op een fokkerij-symposium. Hun zeiden dus letterlijk dat de voerleveranciers rijk worden van al die mensen die veels te vroeg merriebrok voeren waar al het extra's van op de mesthoop belandt, niet meer en niet minder. :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:54

Het paardenmeel van DW heb ik nav een eerdere tip van jou idd een tijdje aan mijn ruin gegeven, maar daar moesten we een uur voor in de auto en altijd speciaal bestellen dus daar kreeg ik eigenlijk genoeg van,zoveel werk voor een beetje voer :o

Uiltje, idd hebben we nog een merrie die nu hengstig staat! Dat kan dus ook een factor zijn, puur hormonale reactie?

Enfin, morgen even kijken hoe het ervoor staat. Hangt :+
Want misschien is het gewoon nodig de dame dagelijks te longeren en is het dan opgelost.
Met het slechte weer is ze korter buiten geweest dan normaal.
Anders ga ik eens zien wat het menu van ponyparadijs oplevert.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:01

urielle misschien kan je je merrie wat meer slobber geven, ze eten het graag, zit veel in ook vitaminen en mineralen, wel zorgen dat het kwartier in water trekt en zorgt niet voor stimulatie van de melkproductie.

Tara, mijn shetmerrie heeft zelfs nog grotere uier en die is niet drachtig.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:02

Hier zeiden ze als ze nog een 70 tal dagen moeten. Voer het hier al iets langer omdat mijn merrie meer van haar voedingsstoffen aan andere dingen geeft dan aan haar eigen lichaamsvet. Op merriebrok doet ze het goed. Tegen de zomer krijgt ze weer bietenpulp voor de vulling

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:05

Oef, dat is dan inderdaad niet makkelijk om daar aan te komen. Zelf moet ik nu ook voer speciaal bestellen, lucerne-brok voor die ouwe knar (op aanraden van de DA, ook echt de brok en niet de gewone Lucerne, dat zou namelijk een stuk makkelijker zijn want die hebben ze wel in voorraad), en ik heb daar ook een hekel aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:10

Lucernepellets? Dat ligt hier standaard in de Aveve.
(Maar maïsmeel moet ik dan weer voor naar Nederland? !)