[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:35

Verschrikkelijk nieuws Charisma, ik duim voor je dat het veulen blijft zitten.
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 28-02-12 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentle_Vival

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:35

Snap dat het moeilijk is om nu nog positief te blijven :=

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:47

Ohnee Charisma, wat een slecht nieuws. :\ Dikke knuffel voor jullie allemaal daar! :(:) Hopelijk blijft een abortus Hera bespaard en knapt ze spoedig op.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:48

Wat een rotsituatie zeg, je kan eigenlijk niks doen behale afwachten. Ik zal voor je duimen.

Is er een bepaalde periode wanneer Rhino abortussen veroorzaakt, of kan dat op elk moment in de dracht?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:49

Oooh Charisma wat verschrikkelijk voor je!!! Wens je al het kracht, sterkte en moed in de wereld toe die jij, je merrie en het veulen nodig hebben! Sterkte!

Pauk

Charisma sterkte! Ik duim voor je dat je straks een springlevend veulen heb!

Lijstje van 28 februari
Princeps - Hera 334 dagen
Clara – Piaggio 329 dagen

Giolli
Zeg maar Ber!

Talishe schreef:
Wat een rotsituatie zeg, je kan eigenlijk niks doen behale afwachten. Ik zal voor je duimen.

Is er een bepaalde periode wanneer Rhino abortussen veroorzaakt, of kan dat op elk moment in de dracht?

Ja, wel een bepaald moment, volgens mij allemaal op 7maand? Zal even voor je zoeken.

EDIT: Klopt, laatste 4 maanden!!!

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:51

Giolli schreef:
Talishe schreef:

Ja, wel een bepaald moment, volgens mij allemaal op 7maand? Zal even voor je zoeken.

Dus de kans dat ze nou verwerpt is klein? Mocht het Rhino zijn..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:58

Gentle_Vival schreef:
Giolli schreef:

Dus de kans dat ze nou verwerpt is klein? Mocht het Rhino zijn..

Hoever is ze dan?
De laatste 4 maanden, die zijn het zorgzaamst. Meestal tussen 7 a 8 maand word het veulen dan verworpen.
Maar de gehele laatste 4 maand zijn gevaarlijk, daarvoor komt het bijna/niet voor.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:01

Ik geloof dat ze 300 dagen is, toch Charisma?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:03

Gentle_Vival schreef:
Ik geloof dat ze 300 dagen is, toch Charisma?

Denk dat ze dan al wel eerder verschijnselen had moeten krijgen.... Gok niet op Rhino. ;)

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:05

Laten we allemaal maar hopen dat ze gauw opknapt en t veulentje binnen houd :)

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:12

Ik wil toch eerst nog Amandake feliciteren met haar merrieveulen!

Maar Charisma dat is idd slecht nieuws. Wat iedereen ook al gezegd heeft, heel veel sterkte en wij hopen en duimen ontzettend met je mee op een snel herstel en een goede afloop.
Alle positieve energie stuur ik nu jullie kant op. Sterkte.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:19

Sh*t Charisma... ik duim mee dat dit met een sisser afloopt.
Moed houden hoor. :(:)
Ivm de abortusvorm van rhino moet je je niet teveel zorgen maken. Meestal gebeurt dat namelijk als de merrie in het eerste trimester van de dracht besmet is geraakt. Daar merk je dan niets van maar ze aborteren opeens op 8 à 9 maanden. Dus die besmetting bestond dan al veel langer.
Nu ze al zo ver in de dracht is, is het risico dat ze door rhino aborteren minder groot.
Dus het zal in dit geval vooral de koorts zijn, wat het probleem vormt.
Hoe lang duurde het voor de andere paarden bij jullie op stal weer beter waren?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:27

Ze is vandaag idd 300 dagen ver. De meeste paarden waren na een dag 5 wel beter, maar sommige zijn zelfs 2 weken ziek geweest met koorts.
Het is idd door de koorts dat de abortus kan plaatsvinden, niet zo zeer door haar ziekte zelf.
Enige positieve is dat ze nog goed eet en er niet echt ziek bijstaat, ben net even gaan kijken...

Bedankt allemaal, hoop ook dat het goed komt, maar het worden heel spannende dagen nu!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:28

Ik meende dat besmetting met Rhino niet direct tot uiting hoeft te komen en dus wel later kan uitbreken? Dus niet om de boel op te jennen hier, maar een abortus is nog wel mogelijk.

Anderszijds lijkt ze symptomen van een andere Rhino vorm te hebben, ALS het dan ook Rhino is.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:28

Wat Kl*te Charisma!!

Ik hoop zo erg dat het goed met Hera komt.. Hoeveel koorts heeft ze nu?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:30

Charisma, hier draaien de duimen ook! Veulens kunnen soms toch verdomd veel hebben. Hoevaak lees je niet dat merries ernstig ziek waren, en er gezonde veulens geboren werden?

De rhino-abortus is vaak bij 7-9 maanden dracht. Toch ken ik helaas ook volledig voldragen veulens die levend geboren zijn. Geen pretje om te zien, naast de slecht werkende lever zijn die veulens neurologisch ook niet in orde. Dan is aborteren toch beter, die veulens zijn ook de eerste dag geëutaniseerd.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:32

Maar het is erg 'typisch' dat de abortus gebeurt op 8 à 9 maanden. En dat je vooraf eigenlijk niets aan je merrie merkt.
Ze is dan misschien het jaar voordien in het eerste deel van de dracht een beetje verkouden geweest. (Wat dan eigenlijk de besmetting met de rhino was) verder niets en op 9 maanden ligt er opeens een dood veulen naast.
(Ik kom vaak op een fokstal die al meermaals met rhino-infecties te kampen heeft gehad, dus ik ken het beeld wel redelijk goed.)
Hera is eigenlijk al een beetje voorbij dat stadium. En dat ze nu zo ziek is, is eigenlijk ook atypisch.
Ik zou niet meteen aan rhino denken in dit geval dus.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 28-02-12 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:32

Ze zat vanmorgen op 39.8 geloof ik..
Het lijkt idd op de verkoudsheidsvorm van rhino, maar de DA blijft erbij dat ze het influenzavirus heeft...dus zal ik hem daarin maar vertrouwen. We kunnen toch niks meer doen, ook niet als het toch de abortus of verkoudsvorm van rhino biljkt te zijn.
Haar dekens hebben we af gedaan zodat de temperatuur goed kan zakken en ze heeft koortswerend middel en antibiotica ingespoten gekregen. We kunnen enkel hopen en duimen de volgende uren en dagen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:35

Misschien een domme vraag, maar kunnen ze dan geen kweekje maken o.i.d? Om zeker te weten om wat voor virus het gaat. Ik begrijp natuurlijk dat het virus er is en dat het bestrijden van de symptomen is en dat tegen de tijd dat de uitslag er is het virus al weer bijna uit het lichaam is.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:37

Pff vind het zo erg.. Maar hopelijk heb je het geluk aan je kant en komt het allemaal goed.. Hou je ons op de hoogte van haar tempraturen? Hoop zo erg dat die gaat zakken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:39

Testen heeft geen nut. In 9 van de 10 gevallen van de abortusvorm van rhino is de besmetting immers al een maand of 6 oud.
Het enige wat je kan doen is de omgeving van merrie en de merrie zelf zo goed mogelijk desinfecteren. (zorgen dat niemand in contact komt met dood veulen bijvoorbeeld.)
Want stel dat je een aborterende merrie hebt en je dekt een merrie in diezelfde periode, loop je ontzettend veel risico dat die 2de merrie het jaar daarop ook aborteert. Dat is namelijk de reden waarom sommige stallen er zo moeilijk vanaf geraken. Niet omdat de paarden het blijven mee dragen wél omdat ze elkaar telkens opnieuw besmetten in een vroeg stadium van de dracht.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:40

Wat goed helpt om de koorts te verlagen is de benen af te spuiten dat werkt verkoelend.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:43

Nou Muzefee, er is eigenlijk niet veel om een kweek van de maken. Ze heeft geen snot en de hoest is vrij droog.
Zal het vanavond een keertje vragen of dat eventueel nog een optie is, maar het gaat idd niet veel doen aan het behandelingsplan of verdere verloop van haar ziekte.
Ik hou jullie zeker op de hoogte, ben blij dat ik het ergens kan vertellen!