[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:06

DDDara schreef:
skaay Hoe gaat het met jou zit de kleine nog waar die moet blijven zitten?

AnsoDM ben jij bij het aftellen uitgegaan van 340 dagen?
Ik reken steeds 330 dagen maar uitgaande van 340 dagen zijn onze paarden ook op de zelfde dag uitgerekend...... Dat er rond die datum maar een paar hele mooie bonte veulentjes geboren mogen worden *\o/*

Ik reken effectief 11maand maar ik houd er rekening mee dat het later kan. Ik hoop natuurlijk niet da ze, zoals wij zeggen, een balizéetje doet. Balizee is merrie die al 1x 2maand overtijd is geweest en dit jaar 1,5 maand overtijd....

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:27

Ik reken als uitgestelde datum 11 maand. Maar ik tel af naar de 320 dagen :)

Skaay hoe gaat het?

De bonte hengst is ook erg mooi <3

Jeetje immii wat naar zeg.. hopelijk knapt ze snel op!

Dankje wel allemaal!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:05

DDDara schreef:
Ik heb ook een vraagje aan jullie.
Mijn zwarte 3 jarige was gisteren niet lekker. Ik zag haar aankomen lopen en ze liep niet lekker met beide achterbenen soort van wijdbeens, stijfachtig. Dus ik bleef even kijken toen bleef ze een minuut of 10 met beide benen naar de buik slaan. Ik heb toen haar buik even schoon geveegd om te kijken of het daar vandaan kwam maar dat was het niet. Vervolgens wou ze gaan rollen maar toen ze zat kon ze op 1 of andere manier niet verder en bleef ze heel lang zitten voordat ze weer opstond, toen ging ze via de andere kant liggen en vervolgens even kort rollen en stond ze weer op en was er niets meer aan de hand. Ze was weer helemaal haar zelf en ging weer rustig eten (liep ook weer gewoon).

Weet iemand wat dit kan zijn geweest ze is nu 200 dagen drachtig.

is er iemand die dit wel is heeft mee gemaakt of weet wat het zou kunnen zijn?

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:07

Ik heb wel eens koliekverschijnselen bij een dachtige merrie meegemaakt maar dat was dan later in de dracht, rond 300-310 dagen. Het komt voor als het veulen bijvoorbeeld tegen de darmen aan drukt.

Moosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:58

Wij laten gwen jaarlijks enten. Dit is begin november geweest maar ze heeft een week met dikke benen gestaan en ze was helemaal futloos.
Hierdoor zit ik te twijfelen of we dan wel moeten enten en of het niet alleen maar negatief effect heeft

AnsoDM wat een gave hengst!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:07

Veroon moet eind april ingeënt worden maar ze is begin april uitgerekend. Ik moet ook nog even bedenken hoe ik dat doe.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:14

ik zou enten niet te lang voor de bevalling, dan heeft het veulen alle antistoffen ook mooi mee.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:18

Maand eerder enten kan geen kwaad volgensmij muronia.

Wat schieten de meesten al weer op zeg!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:19

een jaar is eigenlijk ook te lang begrijp ik, eigenlijk zou je om het driekwartjaar moeten enten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:23

Toevallig laatst met mijn dierenarts over gehad, omdat mijn merrie extreem heftig reageert op de enting (april dit jaar net niet hoef- en spierbevangen en vorige week dus koliek door toxische reactie op de enting...). Bedoeling was haar in april nog een keer te enten (ent normaal 2x per jaar), maar dat gaat dus niet meer gebeuren. Sowieso tetanus nooit meer (dus ook nog even kijken hoe en wat we daar mee moeten in de toekomst, voor nu is ze in ieder geval voor 2 jaar beschermd, maar ook qua veulens even kijken), nu is zo'n reactie op een enting wel erg uitzonderlijk.

Maar het meest ideale qua anti stoffen voor het veulen is in de laatste 4 maanden van de dracht de merrie te laten enten. En hoe dichter op de bevalling hoe meer anti stoffen het veulen mee krijgt, een maand voor de geboorte enten krijgt het veulen de meeste antistoffen mee.

Maar als de merrie gewoon goed ingeënt is, maakt het niet enorm veel uit, grootste verschil is wanneer je dan het beste met de basis enting begint bij het veulen. Als de merrie de laatste 4 maanden van de dracht ingeënt is, start je met het veulen op 6 maanden met de eerste basis enting. Is de merrie eerder ingeënt start je met 4 maanden met de eerste basis enting. Aldus mijn dierenarts. :))

Moosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:26

Quir ahh super bedankt voor de info!

Ik denk dan toch dat ik gwen niet laat enten en met 4 maanden al begin aan de entingen voor het veulen :)

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:07

Ik ga het eens met stal erover hebben. Ellie moet sowieso deze maand geent worden, even informeren hoe zij 't doen. Zijn tenslotte een inseminatiestation dus zullen er wel een mening over hebben. Voor mij is 't de eerste keer dus nog niet aan gedacht. En aangezien 2x per jaar enten toch beter is dan 1x vind ik 't ook wel prima om te doen als het in het voordeel van het veulen is.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:09

Ik zou wel uitkijken met een veulen inenten als ze nog bij de moeder lopen. Ook dit kan problemen veroorzaken omdat de antistoffen van de enting van het veulen en de melk van de merrie elkaar in de weg kunnen gaan zitten.
Hoe het precies zit weet ik niet meer, maar mijn dierenarts ent mijn veulens alleen vlak voordat ze weg gaan bij de moeder.

Dus een maand voor de bevalling enten is wel het beste (in Quir dr situatie vind ik het een ander verhaal).

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:19

Influenza (tetanus) enten mag vanaf 5 maand en rhino vanaf 6..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:31

Afbeelding
Afbeelding

Rhino ent ik sowieso niet. Alleen 2x per jaar tetanus en influenza.

Cynthia die had ik nog niet gehoord, veulen gaat sowieso tot 9/10 maanden bij de merrie blijven, dus dat zou niet handig zijn haha.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:07

Ik zal nog eens vragen aan mijn dierenarts hoe het precies zit. Is eerder in dit topic ook al ter sprake gekomen. Ik zal zo even zoeken.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:36

DDDara, ik vind haar er al een stuk beter uitzien :)

Wat een mooie Fjord Finnea

Wat leuk die gewonnen dekkingen!

Hier worden mijn paarden januari weer jaarlijks geënt, in mei niet nog een keer.

Quenza rijd nog zo 1 a 2 keer per week, lang en laag en voor haar conditie. Ze is niet de jongste meer en hou graag alles een beetje soepel

Aiii wat naar Immi char... gelukkig alles goed met veulen

Mooie foto's kabayo

Wij naderen de 200 dagen

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:55

Cynthia82 schreef:
Wie van jullie heeft een 5-panel test gedaan bij de merrie en bij degene die het niet heeft gedaan: waarom niet?

Vinden jullie dat iedere fokmerrie deze test moet krijgen?

Alles is hier 5panel getest en ook op IMM dus ook de ruin :') al was die negatief door overerving maar zat gratis bij de kleurtest

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:38

Quir schreef:
Toevallig laatst met mijn dierenarts over gehad, omdat mijn merrie extreem heftig reageert op de enting (april dit jaar net niet hoef- en spierbevangen en vorige week dus koliek door toxische reactie op de enting...). Bedoeling was haar in april nog een keer te enten (ent normaal 2x per jaar), maar dat gaat dus niet meer gebeuren. Sowieso tetanus nooit meer (dus ook nog even kijken hoe en wat we daar mee moeten in de toekomst, voor nu is ze in ieder geval voor 2 jaar beschermd, maar ook qua veulens even kijken), nu is zo'n reactie op een enting wel erg uitzonderlijk.

Maar het meest ideale qua anti stoffen voor het veulen is in de laatste 4 maanden van de dracht de merrie te laten enten. En hoe dichter op de bevalling hoe meer anti stoffen het veulen mee krijgt, een maand voor de geboorte enten krijgt het veulen de meeste antistoffen mee.

Maar als de merrie gewoon goed ingeënt is, maakt het niet enorm veel uit, grootste verschil is wanneer je dan het beste met de basis enting begint bij het veulen. Als de merrie de laatste 4 maanden van de dracht ingeënt is, start je met het veulen op 6 maanden met de eerste basis enting. Is de merrie eerder ingeënt start je met 4 maanden met de eerste basis enting. Aldus mijn dierenarts. :))

Is er voor jou ook bekend met welk merk de paarden geënt zijn? De merrie van een kennis reageert heel heftig op Zoetis en Equilis Prequenza gaat prima. Bij Zoetis ongeveer dezelfde klachten als jouw merrie, compleet apatisch en ze heeft nu 2x achter elkaar een speciale spuit gehad met een soort 'tegengif'.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:26

suffie schreef:
Quir schreef:

Is er voor jou ook bekend met welk merk de paarden geënt zijn? De merrie van een kennis reageert heel heftig op Zoetis en Equilis Prequenza gaat prima. Bij Zoetis ongeveer dezelfde klachten als jouw merrie, compleet apatisch en ze heeft nu 2x achter elkaar een speciale spuit gehad met een soort 'tegengif'.

Ja in mei heeft ze Proteq TE (combinatie influenza en tetanus) gehad en nu twee losse entingen, Equilis prequenza (influenza) en zoetis Equip T (tetanus).

Maar ze gaan er eigenlijk vanuit dat het op de tetanus is, afweer reactie van haar lichaam hier op. Volgende keer krijgt ze alleen influenza en in principe mag ze dus ook geen tetanus meer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:11

Vorig jaar hebben wij ook 2 merries gehad die reageerden op de enting, zo stijf als iets en lichaam naar 1 kant gebogen. Was ook de enting met tetanus. Dit jaar geen probleem, de variant zonder tetanus. Enten al jaren met dit merk zonder problemen, lijkt wel of er iets aan veranderd was.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:23

Hier altijd twee losse entingen die andere waar ze slecht op reageren zit dus tetanus bij in?

Maar nog vraag ze moeten dus in januari veulen word mei verwacht hoe kan ik dan beste doen? Als ik haar straks niet ent mag ze officieel laatste maanden (Jan/feb/maart) ook nergens mee naartoe omdat ze niet geënt is of later dan januari.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:48

Quenza bijna op de 180 dagen

Afbeelding

Maandag ga ik weer bij Lotus haar rijden kijken, dan is zij precies 200 dagen :)

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:16

DDDara schreef:
skaay Hoe gaat het met jou zit de kleine nog waar die moet blijven zitten?

Het gaat goed, baby zit nog binnen :) ( nu 25 weken precies)

immii_clarr, Dat ziet er heftig uit zeg!

Kabayo, mooie foto!

Dustinlover, nee dit jaar echt alleen 2 IJslandse veulens.

Riv, mooi buikje!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 01:38

Dddara. Ik vind dat ze goed is vooruit gegaan. Veel voller al :j
Ik heb ook wel eens koliek verschijnselen gehad bij mijn merrie. Een keer eerder in de dracht ook rond de 300 dagen

Kabayo. Zilver ziet er goed uit, mooie buik

Hier zijn ze allemaal net geënt. Nu zit ik er aan te denken om ook de West nijl mee te gaan pakken.

Immii_clarr. Jeetje wat naar.. Gelukkig nog redelijk afgelopen, buiten de verwondingen om :(:)

Rivq. Dat schiet op *\o/* quenza ziet er goed uit

Skaay. Pfoe wat lijkt me dat spannend. Gelukkig is jullie kindje nog veilig binnen. Duimen draaien dat alles goed verloopt

Ik ben even niet zo actief geweest, sorry hiervoor.
Ik heb een behoorlijke rot week achter de rug.
Ik heb gisteren mijn hond moeten laten gaan. Veel te vroeg met haar net 7 jaar.
De ene op de andere dag kon ze niet meer lopen. We zijn naar de dierenarts gegaan en doorgestuurd naar de kliniek. Ze hebben haar eerst moeten stabiliseren. De volgende dag begonnen de onderzoeken. Alles was onduidelijk, dus besloten om ct scan te maken. Rug en nek top in orde, tot ze bij haar hersenen kwamen. Een infectie vlakbij de hersenstam. Ze zijn gelijk gestart met medicatie. Wat helaas niet meer mocht baten. De volgende ochtend heeft ze zware epileptische aanval gehad en was er geen vooruitzicht meer. Het was echt mijn meisje, ben er echt heel verdrietig over.
Afbeelding

Maar de tijd blijft niet stilstaan... Stiekem vind ik het nu best snel gaan. :):)
Afbeelding