[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:08

Ik ben ook benieuwd! En welkom Noessie! Haha!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:36

Gefeliciteerd SA! Ben ook benieuwd naar foto's! Pling

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:52

SA: Gefeliciteerd!!!!!! Go jij! Go jij! Eindelijk!

Iorr: klinkt goed! Proficiat!!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:15

peetorlan gefeliciteerd met je mijlpaal daar moet al best wel een groot veulen inzitten nu..
heb je fotos van de buik?

super een hengstveulen bij SA Haha! ben benieuwd

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:23

TabeR schreef:
peetorlan gefeliciteerd met je mijlpaal daar moet al best wel een groot veulen inzitten nu..
heb je fotos van de buik?

Afbeelding
Afbeelding

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:24

Nicole288 schreef:
peetorlan: En als je dat weet ben je natuurlijk nog nieuwsgieriger wat voor kleur dat vachtje dan heeft!

Ja wat voor kleur en of er vlekken bij zitten en hoeveel whahah.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:56

peetorland: gefeliciteerd met je megamijlpaal!

SA: geveuliciteerd!!!! Hyper! ben helemaal benieuwd naar meer info, foto's, naam,...

Hier ook een mijlpaal: voor Angel zijn het nog 70 dagen tot de uitgerekende datum!
Voor Tinkerbell mag ik over 2 dagen ook beginnen aftellen!

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:13

Wow Frenia, dat schiet al op zeg!

Welkom Noessie!

Peetrolan, gefeliciteerd met de mijlpaal Lachen

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:20

Angel en Whisper lopen gelijk hihi
Dus jij ook gefeliciteerd Frenia whaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:21

Mag ik ook meepraten?
Ik heb een drachtige Shetlander Haha!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:23

alles wat benen in z'n buik heeft mag meepraten hoor hihih

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:23

peetorlan: niet helemaal Knipoog Angel is pas 265 dagen drachtig, maar dat komt omdat jij rekent op 340 dagen en ik op 335 (11 maand), ze zijn dus wel samen uitgerekend (17 maart) maar Whisper is 5 dagen eerder het laatst gedekt (bij Angel was dat 17 april, veronderstel dus bij Whisper 12 april?)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:24

nyckle: natuurlijk Knipoog welkom!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:37

Klopt whis haar laaste dekdag was 12april hihi

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:26

Gefeliciteerd met de mijlpaal peetorlan! Ze ziet er goed uit OK dan!

SA gefeliciteerd met het veulen!
Daar heb je lang op moeten wachten zeg. Gelukkig is alles goedgekomen na de moeilijke bevalling. Ik ben benieuwd naar de foto's.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:29

peetorlan: gefeli met de mijlpaal! wow wat komt het dichtbij nu hé.
ik zag in het topic: drachtige boktmerries 2008 dat SA gereageerd heeft!! We wachten op foto's!!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:33

Ik snap er echt niks meer van. Vicky is ook de 17 maart uitgerekend maar is 13 april de laatste keer geinsemineerd. En foalcam zegt echt dat ik pas morgen mijlpaal heb. Verward

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:37

Whis is 16maart uitgerekent Chantal maar omdat orlando 17maart jarig is heb ik dat neer gezet whahah
Dus eigenlijk moet het 16maart zijn

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:38

Zo aangepast mijn onder schrift hihi

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:40

Hey SA Van harte!!!! Nou dat was 1, de andere komt nu vanzelf wel vlot.

DA bij mij geweest ivm Citty, we denken nog 1,5 a 2 weken. Ze eet nog steeds slecht, en is echt lusteloos, ze is het zat....

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:51

@Sa, van harte gefeliciteerd met jullie veulentje. Daar heb je heel wat slapeloze uurtjes voor over moeten hebben. Hopelijk volgt nummer 2 ook snel en gaat daar ook alles goed mee.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:57

peetorlan: nou maak het maar lekker moeilijk Tong uitsteken

pvd: Ach gut hopelijk houdt ze het nog even!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:57

Hij heet S.A. Djamal
Hij werd vanmorgen om 9.15 "geboren" na een hele lange vermoeiende nacht....
Een vosgeboren hengstveulen dat toch schimmel lijkt te gaan worden met 4 hoge witte benen en een bles.

"geboren" hebben we hier speciaal tussen aanhalingstekens gezet, gehaald is misschien een betere benaming.

Gistermiddag ging Njadien dan eindelijk in de biest en eind van de middag wilde ze naar binnen. Vanaf dat moment heeft ze alleen maar staan krampen en onrustig wezen. Gedurende de avond ging ze steeds meer en langer plat op haar zij liggen en het viel ons op (was op de camera lastig te zien, maar we zijn even om het hoekje gaan kijken) dat ze niet alleen wat kramperig was maar echt weeërig waarbij ze het nodig vond om mee te persen.

Aangezien dit voortduurde zonder brekende vliezen of uitzicht op een veulen besloten we rond middernacht een DA naar stal te halen.
Njadien werd vaginaal en rectaal opgevoeld en ze had geen ontsluiting, moest wel veulenen en de valse weeën (veroorzaakt doordat de voorbenen voorbij/langs de baarmoedermond lagen en tegen het bekken aan drukten) waren de krampen waar ze op mee perste.

Normaal zou ze dan pijnstillers of wee-verslappers krijgen, maar omdat ze toch moest veulenen zou dit een negatief effect erop kunnen hebben, dus moesten we haar maar afleiden zodat ze niet mee zou persen. De DA had het veulen wel iets terug geduwd, dus ze zou er wrs minder last van hebben.

Dat had ze indd ook even... Maar na 1,5 uur begon ze opnieuw, wel was het gedurende de nacht iets minder vaak. Tegen voertijd 's morgens stopte ze, maar om half 8 begon ze weer, 1x slechts toen. Die keer liet ze zich niet afleiden en ik kon op dat moment aan haar zien (en aan de kracht waarmee ze perste) dat ze heel erg moe was. Ik was dan ook bang dat ze de bevalling zelf niet meer aan zou kunnen, dus in overleg met Diana (mijn zusje en de feitelijke eigenaar van Njadien, hoewel hier alles samen gedeeld word onder de noemer Shamal Arabians) besloten we de DA nogmaals te laten komen.

Rond half 9 was deze dan eindelijk op stal en na kort onderzoek bleek dat het veulen in positie lag en Njadien nog steeds geen ontsluiting had.
Gezien de leeftijd van Njadien, de schade die kan ontstaan door het persen wanneer er geen ontsluiting is (denk aan schade aan de baarmoeder en alles er omheen maar ook het volledig uitpersen van de baarmoeder) besloot de DA de baarmoedermond onder massage te dwingen zich te openen. Dit leide in korte tijd tot een bijna volledige ontsluiting.

De DA trok de voorbenen in het geboortekanaal en toen moesten we afwachten... Zodra de poten in het geboortekanaal komen gaat er normaal gesproken een reflex in werking wat de merrie doet persen. Dit gebeurde bij Njadien niet.
De volgende stap was overgaan tot handmatige verlossing. Nadat de DA de kettingen en zijn verlosjas had gehaald en aangetrokken begon het drama (voor zover dat het nog niet was dan)...

De pootjes werden aan de ketting gelegd Knipoog en langzaam begon de DA te trekken (samen met Diana, ik hield de dame vast). Toen de DA de pootjes zover naar buiten had dat hij het hoofd erbij kon pakken, bleek het hoofd even "zoek"
Het knappe knulletje had zijn hoofd teruggeslagen. Een kwartier lang waren Diana en de DA in gevecht daar achter die arme merrie (ketting eraf, hoofd weer zoek, pootjes terug laten zakken om het hoofd weer te kunnen pakken, trekken, weer het hoofd terug enz. enz.) maar na een kwartier kwam het krachtige "TREKKEN" uit de mond van een inmiddels behoorlijk zwetende roodaangelopen DA, dat de verlossing bleek te zijn... De DA met 2 handen (en armen) in de vulva van Njadien die stevig het hoofd in de houtgreep hield en Diana de met haar volle kracht haar uiterste best deed een veulen + een halve DA uit een niet persende merrie te trekken (en dat is erg zwaar volgens haar).

De reden dat er op het laatst misschien iets minder voorzichtig met het veulen omgegaan werd was eigenlijk vrij simpel... Het had zo lang geduurd en er was al tijden geen beweging meer in het veulen geweest, het was gewoon slap, levenloos.. De gedachte dat het helaas toch al gestikt was of wat dan ook was ter sprake gekomen tijdens het tumult rondom de bevalling. Afzagen is een laatste optie, dat is ook een risico voor de merrie...

Met een plof belande het veulen op het dikke vlasbed en tot ieders opluchting en verbazing begon hij gelijk te spartelen en te happen naar adem.

Djamal heeft wat vocht binnen gekregen, maar verder maakt hij het prima, Njadien zal hier en daar wat beurs zijn en misschien wat haarscheurtjes hebben, maar ook zij komt er weer helemaal bovenop.

Njadien is een wijze en ervaren merrie, en nu achteraf durven we te zeggen dat zij, gezien de manier waarop ze zich gedragen heeft en zoals ze niet toegaf aan het persreflex, ons toch heeft willen vertellen dat er iets niet klopte...
Wij zijn dan ook ontzettend trots op deze ow zo trotse mamma die voor ons als fokkers maar ook als liefhebbers van het ras van onschatbare waarde is.

Reindert Jansen was er vanmorgen na de bevalling om de eerste foto's te schieten van Djamal, dus we wachten vol spanning op zijn kunstwerken Knipoog

Gr. Diana & Ylona

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:12

Jee, SA, wat een verhaal... mooi dat je merrie je "vertelde" dat het niet helemaal goed zat. Ik ben blij dat het zo goed gekomen is Haha!

Hierbij de beloofde buikfoto's van mij, zaterdag gemaakt, maar daarna weer een terugval in de griep, dus niet eerder kunnen plaatsen.

Eerst Odette, zaterdag zat ze op 234 dagen:
Afbeelding

en haar uier (echt nog stalagtieten Haha! ):
Afbeelding

Aritha, ook 234 dagen:
Afbeelding

en haar uier:
Afbeelding

mijn mini Goldie (zo rond de 230 dagen) en geen uierfoto:
Afbeelding

en dan als laatste Donja... zij zou dus zaterdag op 255 dagen zitten en ik denk zelf idd dat ze wel drachtig is... wat denken jullie (Ja, DA is nog steeds niet nodig geweest op stal, dus Donja is nog niet ingevoeld..) Ze drinkt veel meer en begint wat voller te worden. Let wel, ze is al 25 en heeft nu zo'n 8 veulens gehad:
Afbeelding

en haar uier:
Afbeelding

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:22

Jeetje SA wat een verhaal,gelukkig is alles goed gekomen,ben benieuwd naar foto's van de kleine man Pling
groetjes Debby