[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:26

Gefeliciteerd Tinnie, wat een mooi merrieveulen.

Beetje een dubbel bericht, want vanmorgen is de nachtmerrie die ik gisteren had uitgekomen.
Winnie was begonnen het veulen af te drijven en kreeg het er niet uit. Ik heb de DA meteen gebeld.

Het is gelukt om het veulen uit Winnie te krijgen. Het was niet makkelijk gezien de achterbeentjes eerst waren en het moeilijk de juiste kant opgedraaid kon worden. Maar het is achterstevoren gelukt zonder snijden.

Volgens mij was het een mooi champagne merrieveulen. Het was een blijvertje geweest.

Winnie was gelijk opgelucht dat het eruit was. Maar dan de naweeën natuurlijk. Ze is gespoeld en heeft allerlei pijnstilling gekregen. Morgen nog een keer naspoelen. Wel in de gaten houden nu.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:30

Ooh sjit Knolselder.. Wat spijtig, sterkte!

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:32

Cioccolato, oh ja dat is idd groot verschil :+ Het is voor ons en haar het eerste veulen dus geen idee wat "normaal" is.

Sterkte Knolselder wat naar, hopelijk maakt Winnie het goed :knuffel:

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:34

De navelstreng zat heel veel gedraaid trouwens. Daardoor is waarschijnlijk de placenta beginnen afsterven.

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:35

Aaah nee Knolselder, dat is inderdaad de nachtmerrie van elke fokker. Wat verdrietig! ;( Hopelijk gaat het goed met Winnie.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:40

Dat is erg zuur Knolselder, veel sterkte en hopelijk krijgen jullie Winnie hier goed doorheen!

Eerder op de boerderij hadden wij een strostal voor de kalfkoeien. Die ging ook iedere week leeg met de shovel, poeder over de vloer en 2 grote balen stro er weer in en indien nodig in de week bijstrooien. Hygiëne rondom de geboorte is zo belangrijk. Je wilt niet weten hoeveel jonge dieren uiteindelijk aan de AB moeten, vanwege een navelontsteking of erger.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:42

Oh knolselder wat jammer zeg maar je hebt er alles aan gedaan wat kon.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:43

Vulina schreef:
DDDara schreef:
Hier in het bos heeft een wolf pas 20 schapen gedood. Ik woon in dat bos maar 1 dorpje verder op de afstand is zo wandelent afgelegd. Dus ik vind het ook wel erg spannend worden. Ik denk dat mijn hek redelijk wolf werend is. 2 meter hoog (gaas met daarboven 3 lagen prikkeldraad) en 50cm ondergronds hek. Dus ik zal niet de eerste keus zijn (hoop ik). Mijn paarden lopen nog 24/7 buiten en eigenlijk wil ik dat zo houden. En ik heb een waakhond 24/7 buiten.
Maar vroeg me wel af hoe jullie dat doen. Lijkt me toch een hoop van de vreugde weg nemen......

En over de vieze stallen, ik denk dat wij graag alles overdreven schoon hebben. Maar het is een bevalling en geen sterille operatie.
Dat veulen komt ook niet echt uit het meest sterrile lichaamsdeel. En zodra wij de stal uitlopen gaat het misschien midden in de mest liggen. En na een paar dagen eet hij de mest zelfs op.
Dus die schone stal is ook maar schijnveiligheid.
Mijn paarden bevallen zelfs in de paddock ik gok daar op nog meer bacteriën.

Als er iets steriel is, dan is het wel de baarmoeder en het geboorte kanaal. Je wilt denk ik niet weten hoeveel gewrichts ontstekingen er komen van een vieze ondergrond. De navel staat dan namelijk nog open en via daar komen de bacteriën binnen. Mest eten, komt op een hele andere manier het lichaam binnen.

Als ik bv het geitenbedrijf van mijn zwager en zus zie, daar is het prioriteit nummer 1. Schone ondergrond, telkens weer schone bakken, desinfecteren, poeder er in. Puur voor het infectie gevaar rond de navel: gewrichtsontsteking.

Dank je voor de opheldering

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:45

Ah nee Knolselder.... heel veel sterkte!

Gefeliciteerd Tinniie!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:45

Och Knolselder, wat verschrikkelijk toch weer. Hopelijk is Winnie er snel bovenop. Sterkte.

Van harte gefeliciteerd Tinniie.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 05-03-23 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:46

Gefeliciteerd tinnie!!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:46

Knolselder, oliebol oliebol oliebol
Heel veel sterkte!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:50

ahh, Knolselder. Wat naar. Je houdt er altijd rekening mee, maar dit is niet waar je naartoe wil.
Sterkte en knuffel voor Winnie :knuffel:

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:51

Wat verdrietig knolselder :( Sterkte…

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:55

Heel veel sterkte Knolselder Y;(

Us2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:12

Wat een verdrietig bericht, veel sterkte knolselder. Hopelijk knapt je merrie snel op

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:12

Sterkte Knolselder! :(:)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:39

Sterkte knolselder

Tinnie gefeliciteerd.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:47

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:50

Knolselder. Aaah nee. Stiekem weet je dat het het foute boel is maar je blijft hoop houden. Wat een pech heb je weer. Hopelijk krijgt Winnie nergens last van. Heel veel sterkte Y;(

Tinniie wat een plaatje. Dit is een blijvertje?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:54

Knolserder Wat vreselijk, heel veel sterkte.

Over de vuile stallen: Tuurlijk begrijp ik dat je je paard niet in de pure mest moet laten bevallen maar mijn reactie was natuurlijk op de stal van Nieky die ik echt niet zie als vuile stal. Ik denk dat er vaak gedacht wordt dat schoon stro schoon is..... maar als stro weken op een hooi zolder heeft gelegen of op het land bij de boer of weet ik het waar zijn er ook al allerlei soorten beesten door heen geweest.
Uiteraard doe je er slim aan zo veel mogelijk uit te sluiten maar mijn merrie bevalt altijd buiten in de nacht ligt ze in een super schone stal maar haar veulen krijgt ze in de paddock en die is verre van steriel.... maar sommige dingen zijn ook gewoon natuurlijk en de natuur is gewoon niet steriel maar uiteraard doet iedereen zijn best het veulen zo gezond mogelijk op de wereld te zetten.

En dat het geboorte kanaal steriel is snap ik, maar daarna heb je nog een staart waar soms mest een viezigheid in zit een bevalling is gewoon niet steriel zeker niet in een stal.
Ik ben ik het ziekenhuis in bad bevallen heb daar heerlijk :') in het bad gepoept voor dat de baby eruit kwam ik werd dan wel achterna gezeten door een zuster met een schepnetje maar nee dat was ook echt niet sterriel :+ maar dat hoeft ook niet.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 05-03-23 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:59

Vreugde en verdriet liggen heel dicht bij elkaar.
Knolselder heel veel sterkte, hopelijk gaat het goed met Winnie.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:27

Aaaah nee Annelies, wat ontzettend verdrietig. Heel veel sterkte. Hopelijk is Winnie snel weer in orde. Klonk als een perfect veulentje. Voel met je mee.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:39

DDD, bacteriën vormen zich na verloop van tijd. Urine en mest opzich bevatten geen bacteriën of virussen, van zichzelf is mest en urine schoon. Bacteriën vormen zich later, hoe langer iets ligt, hoe meer bacteriën. Natuurlijk zitten er in een staart ook bacteriën, maar die komt niet snel in aanraking met een navel. Een bodem wel.

Ik ben geen expert in bodems, maar ik kan me voorstellen dat een (onuitgemeste) buiten bodem hygiënischer is dan een binnen bodem. Daar gaat geen wind, zon of regen overheen..

Ik denk dat het voor de bodem waarover werd gesproken, beter zou zijn, die dagelijks goed leeg te halen en goed op te strooien. Onze opfok staat er ook wel zo bij, droog maar niet perse schoon. De beval stallen gaan helemaal leeg en schoon, dagelijks. Als het veulen wat ouder is, strooien we ook wel bij.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:45

Ben even afwezig geweest, mantelzorg voor mijn moeder en dat neemt veel tijd en energie in beslag.
Ben weer helemaal bij gelezen, zal nog een bijleespost schrijven.
Ik zie een paar mooie veulens voorbij komen, gefeliciteerd.

Knolselder wat heb jij een pech, vorig jaar ook al zoveel verdriet en tegenslag en nu begin je dit jaar ook al met verdriet.
Ik woon ook in jouw regio, heeft Katrien je geholpen met de bevalling? Zij is echt zo goed met dit soort problemen en zorgt dat je merrie het er goed vanaf brengt.
Heel veel sterkte