Onze minis zijn getest op dwerggen. Weet eerlijk gezegd niet of er verder nog testen gedaan worden bij hun.
Mooie foto kabayo!
immii_clarr
Geplaatst: 08-12-20 09:42
Finea, wat een ontzettend lieve uitstraling heeft jouw fjord zeg! Wilde er vroeger ook altijd een, maar is er toch nooit van gekomen
Kabayo, leuk om kerstfoto's te maken de eerste is al goed gelukt! ze heeft al een mooi buikje inderdaad.
Skaay, jeetje hoop dat ze het nog even kunnen rekken voor je! klinkt niet goed.
Selente, Merrie ging naar de kliniek ivm een kieswortelontsteking en hierdoor helaas ook voorhoofdholte ontsteking. Ze hebben een kies verwijderd en vervolgens zijn ze de voorhoofdholtes gaan spoelen dmv een drain die ze aangelegd hebben door een gat te boren in haar schedel. Op de derde dag dat ze gingen spoelen is ze net niet genoeg verdoofd geweest, en op het moment dat ze het water erop zette en het haar hoofd in ging flipte ze dus, en is ze helaas de behandelbox over geklommen. Resultaat flinke beenwonden en flink wat hechtingen in haar hoofd.. Godzijdank net niet haar oog beschadigd, de hechtingen zitten echt precies tot op haar ooglid. Maar uiteindelijk heb ik nu helaas nog steeds een hoop zorgen aan die wonden, en paar keer per dag wandelen ivm een achterbeen en knie van voorbeen dat dik blijft.
even een vraagje voor het enten. mijn paarden zijn uitgerekend 18 maart 5 april en 18 april kan ik ze dan allemaal 18 februarie laten enten of moet ik echt proberen allemaal precies een maand vooraf te doen?
Enten voor geboorte hoe zit dat ? Mijn merrie moet januari alweer maar is in mei uitgerekend ?
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 08-12-20 11:05
Oh Immi wat naar zeg, gelukkig nog een heel klein beetje geluk bij een ongeluk dat haar oog niet beschadigt is. Is ze ook drachtig?
Hopelijk hersteld ze goed en snel.
Cynthia testen heb ik dus wel gedaan, nu ook deels omdat ze hier in Zweden best streng zijn op dit soort dingen. Als je een dier fokt met een erfelijke aandoening die enigszins voorkomen had kunnen worden of had kunnen weten, ben je namelijk strafbaar. In heel de EU is dat tegenwoordig zo, maar Zweden gaat nog net weer een stapje verder. Er zijn veel rechtszaken geweest waarbij de dierenarts de fokker aangeklaagd heeft voor het fokken van een ziek dier wat voorkomen had kunnen worden. Overigens zijn dierenartsen dat ook verplicht te melden en in het bureaucratische Zweden gebeurd dat dus ook. Dus dat is voor mij ook een belangrijk deel geweest om van alles te testen.
Maar moeten is natuurlijk een groot woord. Ik heb zelf de erfelijke ziekte opgezocht die regelmatig voorkomen bij sport pony's (oa WFFS, CA, waterhoofd, Myotonie (vond ik extra belangrijk, omdat de vader van mijn merrie drager is, zij gelukkig niet)). Bij VHL heb je verschillende pakketten, heb de meest uitgebreide gekozen waar deze aandoeningen in zaten + WFFS (die zit nog nergens bij in).
Ik vind het alleen wel belangrijk dat drager niet betekend uitsluiten (mits dragers dus niet ziek zijn, er zijn aandoeningen waarbij dragers ook al "ziek" zijn, dat is wel belangrijk voor mij. Myotonie is daar dus een voorbeeld van, lijders zijn echt ziek, maar dragers kunnen ook al verschijnselen hebben), maar wel met verstand mee fokken.
Janinevv als je de merrie de laatste 4 maanden van de dracht inent, krijgt het veulen de meeste antistoffen mee.
Ja ze is drachtig, dus best wat zorgen over gehad, maar gelukkig word ze mooi dikker en zien we het veulen regelmatig bewegen, dus hopelijk straks gewoon een gezond veulen ernaast.
Jeetje dat is inderdaad best streng daar in Zweden met al het testen!
Finnea, ja ze loopt zelf achter me aan. Anders zou ik het momenteel ook niet meer gedaan hebben haha. Maar ze springt ook over hindernissen als ik niet met haar meeloop, ze vindt het gewoon erg leuk.
Jeeeetje immii, dat is heftig! Ik zou er toch moeite mee hebben als dat gebeurd door toedoen van notabene een kliniek. Hopelijk knapt ze snel op... maar snap dat je er nogal wat kopzorgen (letterlijk en figuurlijk) aan hebt op deze manier.
Quir, opzich vind ik dat geen slechte zaak, maar je kunt je inderdaad afvragen waar ligt de grens. Mogelijk dat ik aankomend jaar me daar ook even nog wat meer mee bezig ga houden alvorens ik terug ga dekken. Nu weet ik dat de vader van mijn merrie en de vader van het veulen allebei WFFS vrij is, maar toch niet verkeerd om even te weten.
Mooie foto Kabayo, dat roze staat haar mooi.
StalMelyn
Geplaatst: 08-12-20 12:21
Ideaal zou zijn dat ze met chippen en DNA testen dit meteen meenemen en de uitslag ook terug te vinden is op het (stamboek)papier. Veulenregistratie kosten worden dan wel een stuk hoger dus dan kans dat veel mensen fokken en geen papier aanvragen, dat is weer minder ideaal.
Quir, mee eens dat drager zijn niet meteen betekent dat dier geen goed fokdier zou kunnen zijn. Daarom vind ik dat testen niet alleen de verantwoordelijkheid is van hengstenhouders zoals bij WFFS het geval is/was. Alleen de hengsten werden getest. De merrie kan het natuurlijk ook doorgeven. Als je het niet weet kies je dus voor een vrije hengst en daarmee worden hele goede hengsten dan benadeeld.
Bij het KWPN moeten ook alle hengsten die aangeboden worden WFFS vrij zijn toch? Opzich zou dat moeten betekenen dat over een x aantal jaar WFFS niet meer van toepassing is omdat we een x aantal generaties verder zijn. Maar dan moet het inderdaad ook wel verplicht gesteld worden voor de merrie uiteraard. Anders blijf je WFFS in stand houden.
Ik was er inderdaad niet zeker van dus even opgezocht. Maar is inderdaad niet zo. Pardonnnn
StalMelyn
Geplaatst: 08-12-20 16:27
Voor mij hoeven we ook niet perse WFFS vrije paarden te hebben hoor. Een drager kan een heel goed sportpaard zijn en ook een goed fokdier. Als je maar niet wffs x wffs fokt (en ook daar kan een niet drager uit voortkomen). En dit geldt voor sommige andere aandoeningen ook.
AnsoDM
Geplaatst: 08-12-20 16:31
Moosss schreef:
AlsoDM van welke hengst heeft u de dekking gewonnen?
Van deze knapperd, genaamd Damali
Kabayo wat een knappe foto! ik ben ook op wacht op men kerstfoto's
OYYO
Geplaatst: 08-12-20 19:23
Janinneve: wat is je plan met die balkjes? Ik heb kunststof balken die ik gebruik voor cavaletti training. maar deze hebben een wand van 10mm. Dat is dus behoorlijk stevig en die trappen ze zeker niet kapot. Als het meer zo'n grijze PVC buis is dan zou ik hem niet gebruiken. Ze zijn niet zwaar genoeg en glijden daardoor weg. Door juist het glijden kun je blessures krijgen.
Cavaletti inderdaad en een vrije sprong. Deze zijn ook heel stevig geen pvc.
Tinniie
Geplaatst: 08-12-20 20:33
Hier enkel met geteste merries en hengsten, ondertussen zitten we al aan 7-panel ipv 5-panel. Ik koop ook niets dat niet getest is, maar zit natuurlijk in die paints en quarters hé.
Pssm2-panel is inderdaad in opkomst, maar daar is nog veel kritiek op. Er is nog maar 1 labo die het pakket aanbied, is nog niet gepubliceerd of gevalideerd door andere labo’s (hoewel het al jaren in omloop is) en meer dan de helft paarden komt met 1 of meerdere genen terug...
DDDara
Geplaatst: 08-12-20 20:35
skaay Hoe gaat het met jou zit de kleine nog waar die moet blijven zitten?
AnsoDM ben jij bij het aftellen uitgegaan van 340 dagen? Ik reken steeds 330 dagen maar uitgaande van 340 dagen zijn onze paarden ook op de zelfde dag uitgerekend...... Dat er rond die datum maar een paar hele mooie bonte veulentjes geboren mogen worden