[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:57

Hier staan nog 2 groepen op de wei, de rest in paddocks maar wel van 's ochtends tot eind van de middag.
De 2 drachtige dames staan met een jaarling merrie en 2 hengsten staan in de paddocks daarnaast. Allemaal met hooizakken waar ze de hele dag mee doen dus ze hebben gezelschap en eten en dan klagen ze niet snel :D
Alleen met slecht weer dan willen ze wel wat eerder naar binnen. Gelukkig heb ik wel super droge paddocks, tot nu toe heb ik 1x een plas erin gehad die ook weer snel weg was. Heb er een hekel aan als ze de hele dag in de blub staan...

Ik laat de merries altijd op stal bevallen.
De mini's hebben 3x4m stallen en de grote paarden/pony's had ik altijd in 4x5,5m stallen. Een enkele keer een grote pony in een 3,5x4m stal maar dat was alleen als ze allemaal achter elkaar bevielen.
Op stal heb ik er beter zicht op dan buiten en ik heb teveel ellende gezien om ze buiten in het donker te laten bevallen. Met mooi weer zou ik ze er overdag niet voor binnen halen maar tot nu toe zijn de veulens hier altijd op stal geboren.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:13

AngelsDitch schreef:
Mijn pony staat nu op een pensionstal waar ze als bijna enige uit de regio nog buiten staan.
Maar moet zeggen dati k mijn poown er niet zo'n groot plezier mee doe hoor.
Op het gras gaat het nu nog wel, maar als ze straks alleen nog maar in de paddock kunnen, staat ze na een half uur al te schreeuwen en bij het hek te hangen.

Tal hetzelfde, die vindt paddock alleen interessant als er eten is, anders staat ze met 1x rollen en 5 m bij het hek te wachten tot ze naar dr stal komt. Heb dr de eerste jaren op een stal gehad waar ze overdag in de paddock stonden, en ondanks dat hij niet blubebrig was had ze echt hele erge mok. Bovendien was het altijd de vraag of je ze er heel uithaalde, dus ben er eigenlijk wel een beetje van terug gekomen, overdag in een groep. Ze komt er nu 2x per dag uit met van alles en nog wat.
Richtje, fijn dat alleen staan vooralsnog geen probleem is met Vief!

MelodyT

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:17

Melody gaat zolang het weer het toelaat iedere dag naar buiten tot savonds,aleen als de grond te hard is blijven ze binnen,
Maar meestal als het gaat vriezen,sleept hij de bak glad zodat ze daar om de beurt per 2 een paar uurtjes in kunnen.

Melody krijgt trouwens ineens weer super veel energie,heb wel het idee dat het veulen verder naar onder is gezakt en dat het daardoor weer makkelijker gaat.
Ik was af aan het bouwen maar nu weer 1 dag meer erbij gepakt..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:20

Bij ons staan ze inmiddels al weer een klein maandje niet meer
op de wei (kleigrond) maar ze gaan wel de hele dag buiten in de
paddockjes :) Zodra de grond bevroren is en egaal is dan kunnen ze
eventueel wel weer op de wei en mochten ze nergens anders meer kunnen
dan gaan ze gewoon een aantal keer per dag een paar uurtjes in de rijbak los, maar
24/7 op stal staan ze bij ons eigenlijk nooit ;)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:26

bij ons ook niet 24/7 op stal.
Hier staan ze overdag altijd buiten.
De shetten in de wei en de arabjes in de paddock.
Die kunnen naar binnen als ze willen, want als er maar 1 drupje regen valt, staan ze gelijk weer binnen. ;)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:36

24/7 op stal is voor mij dat een paard er de hele dag niet uitkomt, en waar men dan vandaan haalt dat als je je paard doet hij dan een uur van zn stal af is? Ik ben echt per dag 3 uur zoek met van alles en nog wat, of ben ik gewoon zo traag? :+

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:41

Hier kan alles eigenlijk de hele winter door gewoon op de wei (heb een winterwei die helemaal ondersteboven geploegd mag worden van manlief ;) ) Alleen met dit weer (regen en wind) staan folie en quira na een uurtje al weer bij het hek te kijken of ze asjeblieft naar binnen mogen want we smelten...rare beesten zijn het soms ook.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:47

Casa heeft geen keuze :+
Ze heeft wel een schuilstal, en daar stond ze gisteravond dan ook in, maar ik denk dat dat meer komt omdat daar ook het hooi is.....
Dit wordt het derde jaar dat Casa de winter ook 24/7 buiten staat. Voorheen wel bomen om te schuilen, maar dit jaar het eerste jaar een schuilstal.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:04

hier hebben ze ook een wei die al helemaal stuk gelopen is en waar ze dus de hele winter op mogen blijven lopen
tevens hebben wij het begin van de weides laten bestraten zodat ze altijd droge voetjes kunnen hebben
de groene wei is nu kei nat dus daar kunnen ze niet op..mocht ie de kans krijgen wat te drogen willen we ze zo lang mogelijk iedere dag paar uurtje laten grazen..
verder hebben ze 24/7 hooi en een hele grote inloopstal..
hoor ze niet klagen ;)

hiba gaat volgend jaar als ze t weer aangeeft echt genoeg van alles en iedereen om haar heen te hebben naar de kraam afdeling ;)
dit is een apart stukje wei met een enkele stal..
daar is ze de 2e voorgaande keren ook in bevallen!
gaat prima :D

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:27

Aziza zit vandaag op 230 dagen, en Asfoura op 150 dagen, dus het begint al op te schieten. Nog 3,5 maand en dan is het eerste veulentje er :)

Hier staan de paardjes nu 's nachts op stal en overdag van half 8 's ochtends tot 10 uur/half 11 's avonds buiten. Het land is hier nog helemaal niet zo nat. 's Winters lopen ze hier op een stuk land waar ze zomers sowieso niet mogen staan, dat stuk heeft dus de hele zomer om weer bij te trekken. Ze lopen het ook niet erg kapot trouwens. Het stuk waar ze zomers staan is nu voor het grootste gedeelte afgesloten (en wordt straks helemaal afgesloten), dat stuk is echt super droog. Aziza gaat daar met haar veulen op zodra ze bevallen is, en de rest komt er dan later ook weer bij te staan.
Bevallen doen ze hier sowieso op stal, aangezien we ze dan beter in de gaten kunnen houden. En Aziza is in februari uitgerekend, dus dan is buiten bevallen natuurlijk geen optie. Ik heb een camera op stal hangen, en wij slapen dan in de caravan naast de stal. Hoe groot de stal precies is, weet ik niet, maar hij is in ieder geval groot zat voor onze paardjes.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:41

Saffier schreef:
Casa heeft geen keuze :+
Ze heeft wel een schuilstal, en daar stond ze gisteravond dan ook in, maar ik denk dat dat meer komt omdat daar ook het hooi is.....
Dit wordt het derde jaar dat Casa de winter ook 24/7 buiten staat. Voorheen wel bomen om te schuilen, maar dit jaar het eerste jaar een schuilstal.

Dat is heerlijk! Wij krijgen volgend jaar mei ( ook al in de maand mei word nog wat die maand ;) ) een nieuwe schuur daaraan komen nieuwe paardenstallen met paddockje eraan dan kunnen ze altijd kiezen op buiten of in stal!
Waarschijnlijk kiezen ze toch lekker buiten maar dan kunnen ze wel schuilen als ze het nodig vinden.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:52

Nou Avanti komt alleen s,morgens een half uur in de molen en wordt elke dag 3 kwartier gereden en voor de rest komt ie zijn hok niet af hoor.
Als het nou echt mooi weer is dan mag hij wel een uurtje of 2 naar buiten, maar vindt dat sportpaarden niet de hele dag op het land hoeven te lopen om zich vet te wreten.

De merrie,s en de jonge paarden integendeel lopen hier wel de hele dag buiten.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:59

En dan voel ik me al schuldig, als ik eens wat later ben om paard buiten te zetten, of als ze 2 uur langer op stal moet blijven voor concour.. :=
Nouja nou moet ik ook zeggen dat de paarden hier behoorlijk verwent zijn hoor

Owja.. Bikkel heeft het ook goed te pakken hoor.. Dessa is weer redelijk opgeknapt gelukkig. De rest had weinig last van hoest, maar Bikje uiteraard wel..

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:05

Bij ons gaan ze vanaf een uur of 7/half 8 naar buiten en om een uur of 5/6 's avonds weer naar binnen.
Ze hebben een stuk land dat ze kapot mogen trappen maar waar ze ook op een bestraat stuk kunnen staan.
Die van ons zijn ook het gelukkigst op het land ze vermaken zich prima daar.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:08

hier staan de dames buiten van 7 tot 20 uur. Als het nou in de winter echt gaat sneeuwen zullen ze wel wat meer op stal staan.
Maar ook dan staan ze minstens 9 uur buiten.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:26

manueeltje84 schreef:
Nou Avanti komt alleen s,morgens een half uur in de molen en wordt elke dag 3 kwartier gereden en voor de rest komt ie zijn hok niet af hoor.
Als het nou echt mooi weer is dan mag hij wel een uurtje of 2 naar buiten, maar vindt dat sportpaarden niet de hele dag op het land hoeven te lopen om zich vet te wreten.

De merrie,s en de jonge paarden integendeel lopen hier wel de hele dag buiten.

sport paard of niet ze kunnen toch ook buiten lopen zonder zich vol te vreten?
Als mijne op keuring moeten of voor wedstrijd worden klaar gemaakt staan ze wel buiten maar niet op het gras!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:35

Hmm, bij ons staat het meeste nu snachts weer binnen. Overdag nog wel lekker buiten. We hebben geen stuk land dat echt stuk mag, dus als het nog natter word dan gaan ze ook overdag op stal. We hebben wel 11 hele mooie paddocks, dus ze kunnen paar uur per dag lekker in de paddock. Langer hoeft ook nie, want dan gaan ze zich vervelen, en das nie goed voor dekens, paddocks en algemene heel zijn van de paarden :P Ze hebben bij ons in de paddock ook geen eten, dat word zn bende. 2 uurtjes dat ze buiten staan moet toch echt wel zonder kuil kunnen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:06

Nou sportpaard of niet ik vind dat een paard lekker buiten hoort te komen, minstens overdag!

Een uur en een kwartier zn hok uit en de rest erin vind ik eerlijk gezegd dierenmishandeling.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:13

Ik ben er zelf ook niet voor om een paard lang op stal te hebben, zeker niet als je de keuze hebt. Maar een ieder kent zijn / haar paard het beste en iedereen heeft het beste voor met zijn / haar paard lijkt mij.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:04

Hier staan de merries zoveel mogelijk buiten. Nu met het slechtere weer gaan ze om een uur of 10 de stal uit en gaan voor het donker om een uur of 6 weer in. Ze willen dan ook echt graag naar binnen en overdag als de stallen open staan, staan ze daar meestal de hele dag in te soezen. We hebben hier een hele natte paddock en om ze nou de hele dag tot aan de knieen in de blubber te laten staan is ook niet ideaal. Nu gaan 's ochtends de stallen open en mogen ze zelf de hele dag beslissen. 2 a 3 uurtjes per dag mogen ze nog de weide op maar nu echt niet langer. De merrie van mei kan niet tegen koud en nat gras, ze vreet zich helemaal vol en gaat dan aan de dunne. Voordat die de weide opgaat krijgt ze eerst onbeperkt droog hooi en dan gedoseerd op de weide.

Als het straks gaat vriezen dan kunnen ze eigenlijk niet meer naar buiten. We nemen ze dan mee aan de hand naar de binnenbak en daar mogen ze dan 2 uurtjes uitdollen. Dan worden ze daarbij ook nog wel iedere dag gereden of gelongeerd. Het is maar een maandje dat ze niet naar buiten kunnen maar toch vindt ik het niet prettig.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:20

Zomers staat de paarden hier 24/7 buiten. 's Winters gaan ze een dagdeel (4-5) uur in de paddock (tenzij het stormt..) en verder komen ze (de meesten iig) er nog uit voor het werk. Merk 's winters dat de paarden het fijn vinden om naar buiten te gaan, maar ook helemaal niet zo erg als ze op een gegeven moment weer naar binnen mogen!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:12

Hier staan ze zelf 24/7 op de wei en ja ook in de winter.(Mij klonk, paard in de paddock als vrijheid in het begin ook vrij raar).

Vind het vooral voor je jonge paarden belangrijk, maar ook voor de drachtige merrie's, sportpaarden alles komt in het land.
Intresseert mij niet zoveel of ze de boel kapot lopen of niet, 2 weken droog en het is weer herstelt (Supergrasjes!) Is wel het laatste waar ik me druk om maak.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:28

Charaz schreef:
Nou sportpaard of niet ik vind dat een paard lekker buiten hoort te komen, minstens overdag!

Een uur en een kwartier zn hok uit en de rest erin vind ik eerlijk gezegd dierenmishandeling.

Met andere woorden ben ik een dierenmishandelaar.???
Mijn paard hoeft gewoon niet in de stromende regen of vrieskou sneeuw etc buiten te staan.
En mijn paarden zijn geschoren.
Als het weer het toe laat staat hij enkele uurtjes op de wei.

Hij komt 2x per dag van zijn hok af, dus zo dramatisch is het niet.

Alleen de fokmerrie,s en de jonge paarden gaan veel naar buiten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:12

Als je het zo op wilt vatten dan mag dat...

Stromende regen en vrieskou vind ik ook niet nodig dan gaan ze hier ook naar binnen maar een uur en kwartier zn hok uit en dus NIET vrij kunnen bewegen en een sprintje kunnen trekken vind ik behoorlijk sneu, dat dier staat dus meer dan 22 uur in zn stal en met een beetje geluk maar 20 uur.

Lijkt me behoorlijk geestdodend voor een bewegingsdier en ook ongezond voor met name het verteringsstelsel.

Maar goed dat zien we dan blijkbaar anders, prima toch ;-)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:18

Ach ieder zn eigen ding.die van ons blijven ook binnen met regen..
staleigenaar zegt ik ga met zo'n weer niet graag naar buiten,dus hun hoeven dat ook niet...

Vind het wel altijd zielig als ze lang binnen heeft gestaan,Melody word dan heel sloompjes en heeft dan geen zin meer een uurtje voor me te werken.
Daar doe ik haar dus geen plezier mee..

Dag voor de wedstrijd kan ik best heel mn planning omgooien om haar zo laat mogelijk te gaan wassen,zodat ze zo lang mogelijk op de wei kan blijven.

Dat paard heeft niet voor mij gekozen,ik wel voor haar dus vind dat ze lekker paard mag zijn,lekker ravotten met de rest,lekker rollen ookal is ze schoon.Ach en krijgt ze een keer een trap ofzo dan zij dat zo.

Maar ik kan me best inleven in jou gedachten gang hoor manueeltje.Tis jou paard dus je moet er mee doen wat je zelf wilt..