Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:48

Ik heb ook al weer een hoop bijgelezen....

@ Indian Summer: Heel veel sterkte, en ik hoop voor je dat je een oplossing kan vinden, waar in elk geval zo min mogelijk risico's aan zitten... Nogmaals heel veel sterkte....

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:56

Ik lees allemaal nare berichten hier.
@Indian Summer, klinkt niet best zeg,die benauwdheid.En dan een keizersnede,je hoort eerder negatieve verhalen erover dan positieve....Moeilijke beslissing hoor.
@Cayusejuhh,wat een moeilijke beslissing heb je moeten nemen zeg.Wel de juiste,want als je gezin eronder gaat lijden is er maar een de juiste beslissing.Hopelijk vind je een goed plekje voor haar.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:13

Gewoon afbouwen Peetje! Bij 1 merrie hebben we vandaag ook de deken afgedaan! En bij Emmanuella ook alweer een week!

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:48

jeetje IS, wat een naar bericht, ik kan je geen advies geven, ik heb er geen verstand van......sterkte in ieder geval.

Peetje, niets van aantrekken, jij weet wel wat het beste is voor je merrie....
ik doe Cheyenne binnenkort het dek ook af, ze staat nu onder een hele dunne zomerdeken, puur voor mijn gemoedsrust

_Marlijn

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:08

@Fleda. Fleur ziet er goed uit hoor! Ze is kwa ontwikkeling wat betreft uiers echt al een stuk verder als Missy. Maar ze schelen toch maar een paar dagen. Het zou me niet verbazen als Fleur dit jaar weer vroeg bevalt !

@Bella. Saskia begint ook al een mooi buikje te krijgen .

@Dana. Chayenne voelt zich nog een klein veulentje Ach.. ze gaat er vanzelf wat dikker uitzien. Vorig jaar met River zag je er ook bijna niks van, dus dit jaar zal het ook wel goedkomen.

@Amandeke. Cleo heeft een dikke buik. Maar ik zou niet durven zeggen of ze drachtig is. Vind ik altijd zo moeilijk om te zien bij shetlanders . Cartouche ziet er ook mooi dik uit.

@Saffier. Wat een naar verhaal zeg! Echt sneu...

@Flettie. Gefeliciteerd met je neefje !!

@Cayuse. Erg dat je Pitana moet verkopen! Maar soms is het wel het beste

@Powiepower. Vervelend van Jive. Ook een knuf voor jullie Hoop dat het snel beter word.

@Marije. Wat een uier heeft Macy zeg Die gaat vast weer te vroeg dit jaar!

@IndienSummer. Het zit jullie echt niet mee he Heel veel sterkte toegewenst. Ik weet niet hoe het bij paarden gaat met keizersnede's, maar ik heb wel gehoord dat de risico's erg hoog zijn. En dat het bijna niet gedaan word. Als ik jou was zou ik kijken of ik het zowiezo niet kon regelen dat ze in een kliniek zou kunnen bevallen. De risico's zijn bij haar zowiezo erg hoog. Dan zou ik het wel een geruststellend idee vinden.

@Adriana. Spannend zeg! Maar wanneer is Jiloma uitgerekend dan? Ik weet niet beter als dat jij alleen Emanuela hebt

@Peetje. Bij jou word het ook al spannend zeg ! Maar half maart duurt ook niet zo lang meer! Ben benieuwd welke merrie hier als eerst zal gaan bevallen. Trees zal het wel niet zijn, want er zijn meerdere merries eerder uitgerekend, maar ik zit wel in spanning af te wachten ! Wat betreft de deken: Gewoon af doen hoor! Het is helemaal niet koud! Ik heb ook bij meerdere paarden de dekens erafgehaald. Het duurt bij haar niet meer zo lang dat ze moet bevallen, dus ze moet toch ooit weer wennen zonder deken. Dan kan je dat het beste doen met deze temperatuur denk ik.

Hier is de dagelijkse krant voor vandaag

Zelf heb ik verder niet echt nieuws te melden

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:18

ik ga utah ook afbouwen denk ik met deken. Hij geeft deze week nog rotweer aan, dus nu laat ik het winterdeken er nog op. En dan als de temp weer richting de 6 a 7 graden gaan, lekker het deken eronderuit. Ze heeft dan alleen een regendekentje op. Hoe hebben jullie afgebouwd? Eerst een iets dunner winterdeken en dan "kaal" of gewoon van het 1 op het andere moment zonder winterdeken. Mijne heeft een canvas deken ( 300 gram denk ik) en een regendeken op. (0 gram). Staat snachts op stal, met bovenluik open, maar tocht vrij. Overdag vanaf uurtje of 9 tot een uurtje of 4 in de wei.

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:58

zie weer allemaal mooie buiken langs schuiven.
een schatige shet.

de mooie fleur.

de moeilijke keuze van cayusejuhh om je paardje te verkopen. hoop dat je een mooi adres voor haar vind!!

@indian summer wat zal je geschrokken zijn.en wat word het een onzekere tijd wel of geen keizer snede moeilijk hoor.
duim mee voor je dat alles goed komt.

hier weinig verandering.
terra groeit langzaam aan naar 13 maart toe.
haar buik is niets vergeleken et sommige merries hier.
rijd haar 4 keer in de week,en dit gaat prima.
merk niets aan haar.bekijk het nu gewoon per week.
zo lang ze het leuk blijft vinden gaan we rustig aan door,
gaan we lekker het bos in.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ben erg benieuwd naar de kleine spruit,heb tuschinski vrijdag bewonderd in den bosch en vind hem heel goed bij terra passen

terra heeft echter 1 probleem ze is verslaafd aan wortels.

heb nog een filmpje van haar buik waar duidelijk een bewegend veulen op is te zien.
weet iemand waar ik die kan uploaden

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:01

wow terra ziet er goed uit!!

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:04

ze zit ook lekker in haar vel dat merk ik duidelijk aan haar

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:06

het is dat ik weet dat ze drachtig is maar anders zou je het niet zeggen....

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:08

Idd jou merrie ziet er goed uit!

Hahah marlijntjuh, ik heb 2 verzorgpaarden (Kimberly en Josiane), maar Emmanuella doet me heel veel. Jiloma is ook geen verzorgpaard van mij

Maar ik kom hier al 14 jaar, dan beschouw je het niet meer als verzorgpaarden

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:08

ey, indiansummer, wat een nieuws, dit had ik echt niet verwacht zeg.... heel veel sterkte, er zijn vast wel Dierenartsen die een oplossing weten, ik hoop dat het goed komt.... ik duim voor je meid, pben kan altijd he
Cayusjuhh, wat hoor ik nu, keek naar je viewtopic en toen zag ik te koop... je mooie paardje.. ik hoop dat je haar dichtbij je kan houden
en wat is terra nog een dun paardje zeg .... haha ben ook benieuwd naar het veulen...

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:11

Terra ziet er goed uit zeg ! Ik vind dat je wel kan zien dat ze drachtig is hoor! Ze begint echt wel een buikje te krijgen, best hoog, maar het is er . Maarja, ze heeft dan ook wel een afgetraind lichaam in tegestelling tot de meeste andere merries hier. Dat scheelt natuurlijk ook een hoop, en het is natuurlijk een maiden merrie toch(?)

Letsdunit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:16

IS veel sterkte met wat komen gaat !

Onze bonte merrie heeft het zwaar, vandaag heb ik haar meerdere keren zien liggen. Het veulen moet nog heel even blijven zitten want vanaf vrijdag is het levensvatbaar heb ik uitgerekend. Ik gok op nog 2 weekjes !

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:20

Sterkte met je merrie Max! Misschien is het veulen vast aan het proefdraaien ofzo. Maar het schiet dus echt al op bij jou?! Heeft de merrie ook al uiers enzo?

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:37

@marlijntjuh ze is kwpn ferro x caritas

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:47

Iedereen echt heel erg bedankt die me steunt!

Vanavond ging het al iets beter met haar.
Ik heb haar ook nog even heerlijk gepoetst, ze haart als een gek.
Toen ik ging voelen merkte ik dat het veulen erg druk was.
Het was de hele tijd aan het schoppen, en veel harder als anders.
Normaal voel ik het heel lichtjes bonken, maar nu was het echt heel hard getrap, net alsof het aan het 'boxen' was.

Na al die negatieve verhalen hier te horen over keizersnede's weet ik het niet meer. Ik wil gewoon het aller beste voor mijn meisje !
Ik heb het er ook al met mijn vader over gehad, het is bijna zeker dat we haar op de kliniek laten bevallen, als we geen keizersnede doen.
Binnenkort bel ik de dierenarts nog een keer, om te vragen of het het al heeft overlegd met de andere dierenartsen over de keizersnede.

Indian heeft mij nog nooit in de steek gelaten, hopelijk doet ze dat deze keer ook niet!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:50

tuurlijk laat ze jou niet in de steek, kom op, het komt vast goed hoor echt waar. op de kliniek weten ze wat ze doen en zullen ze haar goed in de gaten houden. Maar het moet nog even wachten anders is het niet levensvatbaar, ik zou wel kijken wanneer je haar brengt, in verband met het wennen aan omgeving en die bacterien enzo... sterkte hoor

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:54

Het is toch levensvatbaar vanaf 30 dagen voor de uitgerekende datum?
Ik wil ook graag even met de dierenarts dat als ze op de kliniek blijft, of zij mij wil waarschuwen wanneer het gebeurd. Ik wil er graag bij zijn, en ik denk dat Indian veel steun aan me heeft..

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:58

het veulen is echt levensvatbaar vanaf 320 dagen, dus maar 20 dagen voor de uitgerekende datum......

sterkte ermee, het lijkt me vreselijk zwaar....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:13

Op de kliniek laten bevallen is sowieso verstandig. Maar ik zou een afspraak maken met de dierenartsen dat ze moeten handelen wat het beste is, als hun op dat moment denken een keizersnede dat ze het moeten doen. Niet dat je dan nog moet beslissen en moet tekenen of zo. Ik zou ze vrij laten in handelen, tenminste vrij......dat ze zonder nogmaals toestemming die behandeling doen waarbij ze de meeste kansen hebben.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:30

Ik heb niet heel veel tijd nu maar wil IndianSummer even een hart onder de riem steken.

Ik heb dus wel eens een succesvolle keizersnede meegemaakt.
De merrie was niet van mij maar van mijn toenmalige baas.

Het veulen had tijdens de bevalling met zijn voet of snuit door de baarmoederwand heen geprikt. Met als gevolg dat de merrie haar darmen eruit aan het persen was.
De bevalling was dus in volle gang.
De plaatselijke DA heeft tegen de weeen gespoten omdat de merrie bleef persen.
Vervolgens zijn we naar de Bosdreef gereden, een kliniek in Moerbeke-Waas, (B).
Daar hebben ze het veulen met keizersnede gehaald. Merrie en veulen hebben het allebei overleefd.
De ellende is alleen dat de merrie de eerste weken niet uit haar box mag. Daarna alleen aan de hand mag stappen. Maar ja, als merrie en veulen gezond verder kunnen is dat het dubbel en dwars waard.

Heel veel succes met jou merrie!

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:31

Indian wat een ellende zeg!
Ik heb ooit 1 keer een keizersnede mee gemaakt. Merrie had inmiddels al 2 dagen wat koliek (waren achteraf weeen) veulen was te groot en lag in een stuit.Veulen was inmiddels overleden dus paard is naar de kliniek gegaan.Daar is een keizersnede uitgevoerd.Ik meen dat ze met een week terug thuis was en dat alles eigenlijk heel goed ging.De dag na thuiskomst was de wond open gegaan en hing er het 1 en ander uit wat in je paard hoort te zitten.Veearts kon niets meer doen en de merrie is ingeslapen.

Als het over had gemoeten had ze ook die keizersnede moeten hebben. maar ik denk niet dat ik er voor zou kiezen als er een andere keuze was.

Dit was trouwens ook de merrie die altijd maar 10 maanden droeg als ze drachtig was van een merrieveulen.
Sta je ook raar te kijken hoor:D

Ik krijg steeds meer twijfels rondom Hinke. Ze is echt heel erg rond maar begint nu ook duidelijk uier te krijgen. eigenlijk zo'n beetje netzoveel uier als dat ze vorig jaar een maand voor Indra haargeboorte had.Ook komt er waterachtig witte (melk?) vloeistof uit als je echt aan de tepels zit.
Als ik de eerste dekking aanhoud dan is ze 1 maart al uitgeteld.. maar pas na de 3de dekking was ze niet meer hengstig en de veearts heeft toen gescant

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:55

@nimber : hou haar maar goed in de gaten, 3 maart is niet zo ver af meer maar ze kan het beter nog wat ophouden
@max : die van jou is wel heel vlug, hopelijk houd ze het ook nog wat langer vol
@terra : wat een klein buikje,maar ja dat vind ik van alle merrie's als ik Romy bekijk
@IS : je staat nu voor een moeilijke keuze,maar als ik dit zo allemaal lees over die keizersnede zou ik ook gaan twijfelen,kliniek is zeker een optie !

Met onze drachtige tutten alles hetzelfde,rond en gezond,hebben alleen wat weinig beweging door de modderpoel buiten.
Gebruik geen houtkrullen meer en ben gisteren stro gaan kopen om te strooien,nu zitten ze daar van te eten als gek....ik hoop dat dit geen kwaad kan

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:02

Mijn paard at de laatste tijd ook dr halve stal leeg, ik heb haar gewoon veel meer hooi gegeven, toen was het over......