[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:51

Dank voor alle complimenten, Finnea en ik worden er bijna verlegen van :o :D Manen knippen is een hobby van me en ik ben een enorme pietlut. Ik heb er op keuringen wel prijzen mee gewonnen, maar dan was ik er ook wel echt lang mee bezig haha.

Kabayo, mooi dat je merrie nog zo fit is. Ze ziet er goed uit!

Heftig skaay, veel sterkte!

Cynthia82, goede keus, ik vind boomloos echt geweldig! Sinds ik mijn Ghost heb, kan ik alleen niet meer zitten op boomzadels. Daarmee rijd ik mezelf volledig vast. Ik neem voortaan mijn Ghost maar mee als ik eens op een ander paard stap }> Zo van boven lijkt jouw merrie niet zo dik. Leuk idee, ga ik bij Finnea ook eens proberen.

Wat een gave hengst Dddara <3

Enthousiaste foto Selente :D loopt ze gewoon achter je aan de sprong over? Dat zou die van mij nooit doen haha. Wel ideaal!

Quir, die Christ iberica is idd prachtig maar ook vrij prijzig. Vond deze nog net te doen :')

Ik rijd Finnea nog regelmatig maar pas me steeds meer aan haar aan. Ze geeft gelukkig erg duidelijk aan wat ze wel en niet prettig vindt. Is ook wel eens vervelend hoor }:0

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:12

Mijne werkt helemaal niet en dat veulenen gaat haar prima af.

Dus blijven werken is niet echt nodig voor de dracht..
Ik denk dat wat werken prima kan. Helemaal in het begin, maar in later stadium zou ik echt afbouwen naar lekker rust.
Snap nooit zo goed waarom die dieren en een veulen moeten bakken en nog hard moeten werken... :+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:01

Wie van jullie heeft een 5-panel test gedaan bij de merrie en bij degene die het niet heeft gedaan: waarom niet?

Vinden jullie dat iedere fokmerrie deze test moet krijgen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:06

Ik niet, dacht dat dat ook vooral voor paints was?
Wel WFFS, PROK en DOC.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:08

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:13

Oh :=

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:15

Mag ik even vraag stellen aan iemand over kunststof balken/buizen ?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:15

In dit topic valt het mee. Wel appies en Tinkers, maar in een ander topic zeiden meerdere Bokkers: ik koop NIETS meer dat niet getest is.
Ok...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:16

Voor zover ik weet is de 5-panel niet gebruikelijk bij kwpn/nrps. :=

Janine, van mij mag je vragen, weet niet of ik antwoord heb :P

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:19

Het gaat om deze balken van het werk, 2.35 lang en 9 cm doorsnee Afbeelding

Is dit gevaarlijk als ze hierop zouden staan? Heb erzelf net opgestaan maar leek me stevig genoeg dag niet zomaar kan knappen.

Is kunstof.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:22

Lastig, paard is al gauw 600kilo. Kun je er eventueel houten paal inschuiven om te verstevigen?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:24

Dat zou kunnen, maar dan moet je dat apart bestellen qua afmetingen. Deze kon ik mee nemen en wilde deel verkopen op marktplaats.

Maar een paard kan nooit met vol gewicht op een balk staan lijkt me?

Heb ze niet gewogen maar denk rond de 5 kilo?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:26

In draf niet, maar in galop wel. (Toch? :') )
Maar misschien is het wel heel stevig kunststof, geen verstand van. Kunnen ze je niet vertellen wat de draagkracht is. :P

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:27

mirjamalvaro schreef:
In draf niet, maar in galop wel. (Toch? :') )
Maar misschien is het wel heel stevig kunststof, geen verstand van. Kunnen ze je niet vertellen wat de draagkracht is. :P

Haha nee er zat plastic om heen :')
Denk dat niemand hier op werk dat weet.

Als ze in galop springen zouden ze met voorbenen erop kunnen? Is ook half gewicht toch? Ik heb ook geen verstand van hah

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:34

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:39

Haha ik heb daar dus echt geen verstand van

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:46

Cynthia82 schreef:
In dit topic valt het mee. Wel appies en Tinkers, maar in een ander topic zeiden meerdere Bokkers: ik koop NIETS meer dat niet getest is.
Ok...

PROK, doc, wffs, klinisch, gebits controle, rontgen over de benen én rug en hals. En er mag hekel NIKS aan mankeren. Asjeblieft niet nóg meer keuringen zeg....

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:59

5 panel test is niet zo heel gewoon bij de sport paarden, al zie je pssm wel steeds vaker gevraagd worden.

Mijn merries zijn wel op van alles getest (zo'n 20 dingen, was een pakket ding, net zo makkelijk :+ ), wil het namelijk gewoon weten (wat overigens niet meteen uitsluiten betekend als ze wel drager geweest zouden zijn van iets, beetje afhankelijk van wat uiteraard, maar je kan er eventueel rekening mee houden) en ze zijn van alles waarop ze getest zijn vrij. :j

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:00

Vulina schreef:
Cynthia82 schreef:
Ok...

PROK, doc, wffs, klinisch, gebits controle, rontgen over de benen én rug en hals. En er mag hekel NIKS aan mankeren. Asjeblieft niet nóg meer keuringen zeg....

En dan koop je een 200% gekeurd en welbevonden paard, zet je hem in de wei en maakt hij een ongelukkige beweging waardoor hij voortaan enkel nog als grasmaaier kan functioneren. %)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:02

Ik heb Pleun laten testen op WFFS (algemeen) en een aantal afwijkingen omdat deze voorkomen bij het welsh (Waterhoofdgen) en Arabisch bloed (SCID, CA en LFS)

De rest zat allemaal in het combipakket dus kreeg ik erbij. Sommige kan ze niet eens hebben dacht ik.
HYPP
HERDA
GBED
Overo lethal white
AIS
Thrombasthenie
Hyperpigmatie
JEB1 & JEB2
Myotonie
Malignant hyperthermie

Ze is overal geen drager van :D

Ik heb dit puur gedaan voor mijzelf. Vooral omdat in welsh voorkomt dat pony's drager zijn zonder dat het bekend is. Zo blijkt de opa van mijn ruin waterhoofdgen te dragen. In theorie kan mijn ruin dus drager zijn maar hij is ruin.... dus niet getest. Omdat ik vaker wilde fokken en geen risico wilde lopen wilde ik het een en ander weten.

Moosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:04

Jaaaa hij is erg gaaf!

AlsoDM van welke hengst heeft u de dekking gewonnen? :)

Gwen wordt hier zo’n 4 keer in de week gereden, af en toe minder en dan weer iets meer. We houden goed in de gaten wat ze aan kan en wat niet maar tot nu toe wilt ze heel graag nog lopen. Naar het strand/bos of gewoon een rondje polder ze vind alles lekker!

Wij hebben gwen nergens op getest:) Ik vind niet perse dat elke fokmerrie er op getest moet worden. Is maar net wat je zelf wil :)

Ik hoorde dat je in de laatste maand je paard het beste nog een keer kan enten om alle anti stoffen door te geven. Gaan jullie dit doen?

Nu reageert gwen hier echt heel slecht op denk ik zelf om het niet te doen maar zitten hier dan negatieve kanten aan?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:20

Wat bedoel je met dat je merrie slecht op een enting reageert? Ent je haar dan nooit of gewoon netjes minimaal één keer per jaar? En als je één keer per jaar ent, in welke maand is dat dan?

StalMelyn, komt het waterhoofdgen bij alle Welsh secties voor?
Is bij mij vooral bekend bij Friezen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:21

Waterhoofd gen ken ik niet mee (bij welshjes dan) is dat ook sectie a?

Ik zou mijn Fries wel laten testen als ik met haar ga dekken 90% kans dat ze drager is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:23

Cynthia mijn halve Welsh (nrps) heeft een waterhoofd veulen gekregen en is zelf kapot gescheurd. Die hebben we moeten inslapen

Zilver is begin vorige maand geënt. Ze heeft nooit ergens last van

Hier getest op kleur , waterhoofd en dwerggen. En natuurlijk verwantschap/inteelt

Gave spikkelhengst <3

Oef 5x per week 3 kwartier lopen vind ik veel. Mijne loopt leeg al niet eens een half uur :+

Die balken zou ik niet doen. Je wilt geen kunstof splinter in je paard zijn benen :)
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 07-12-20 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:24

Maar hoe snel splinteren ze dan? Want met houten kern worden ze verkocht ? En ook zonder ?