Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:43

Eliene schreef:
OK, ik dacht dat als ze elkaar nog zien/horen de melkgift gestimuleerd blijft, maar dat is dus niet zo. Weer wat geleerd! .

Ik denk dat dat voor sommige merries wel op gaat, maar een paar jaar geleden had ik een merrie die 's nachts naast haar veulen op stal kwam (halve tussenwand dus gewoon contact) en in de dag gescheiden in de paddock liepen. 1 dag spoot de melk eruit maar daags erop was de ergste druk er al af en had de merrie niet echt meer last van die uier.
Dit jaar weet ik nog niet hoe ik het ga doen, Jep moet er eigenlijk stilletjes aan wel af want die zuigt zijn moeder compleet leeg. Hij's 5 maanden ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:50

Wat zou er gebeuren als ik niet speen? Het is natuurlijk een merrietje dus ze hoeft niet uit de groep. Pepsi trekt het lichamelijk tot nu toe makkelijk. Als ik ze dan naar huis haal in October, gaan ze overdag bij elkaar en 's nachts apart op stal. Hoe zou dat gaan?

Lee en Shane zijn toentertijd wel resoluut uit mekaar gegaan. Shane vond dat geen probleem, maar Lee heeft toen een gigantische terugslag gekregen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:55

Ik heb mijn merrie en veulen ook gewoon tot hun 5 jaar bij elkaar laten lopen.
Wat verschrikkelijk was, ze kunnen niet zonder elkaar poepen of plassen!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:10

parouscha schreef:

Hihi ... da's lastig
Dat probleem heb ik met Lee en Pepsi. Die zijn helemaal geen familie van elkaar, maar klitten als een idioot. Ik haal zowel Pepsi als Grace nu regelmatig uit de wei terwijl de ander achterblijft. Als Grace weggaat is er niks aan de hand. Grace blij, de anderen blij. Als Pepsi weggaat, maakt Grace zich heel erg ongerust. En Lee draait helemaal door .

Tot wanneer is het veulen bij jouw merrie blijven drinken?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 18:26

Dit jaar is het hier ook wel even lastig hoor. Er zit 6 weken verschil tussen de veulens en het oudste veulen gaat als hij goed afgespeend is ook naar de nieuwe eigenaar.
Ik denk dat ik dit jaar dus de veulens niet samen speen maar eerst het oudste veulen en dan pas later de jongste. Heeft ook weinig nut om ze samen af te spenen en na een week weer uit elkaar te halen...

Ik merk qua melkgift weinig verschil of ik de veulens vlakbij de merries houd of juist ver uit elkaar zet. De eerste dag spuit er altijd wel melk uit en daarna zie je het per dag minder worden.
Zolang ze maar niet kunnen drinken bij de merrie, ook niet heel even of zelf uitmelken. Dan blijft de merrie wel melk aanmaken.
Ik haal de veulens er dan ook nooit 's nachts bij weg en dan overdag weer bij elkaar. Eraf is bij mij ook echt eraf en ze komen dan niet meer bij elkaar.

Zolang ze zelfstandig genoeg zijn en meteen een paar vriendjes hebben, geeft het hier nooit problemen dat ze niet eerder gewend zijn om even bij hun moeder weg te gaan.
Natuurlijk hoor je ze de eerste dag wel eens, de een wat meer dan de ander, maar dat is snel over als ze met hun vriendjes samen zijn.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:05

Mac schreef:
parouscha schreef:

Hihi ... da's lastig
Dat probleem heb ik met Lee en Pepsi. Die zijn helemaal geen familie van elkaar, maar klitten als een idioot. Ik haal zowel Pepsi als Grace nu regelmatig uit de wei terwijl de ander achterblijft. Als Grace weggaat is er niks aan de hand. Grace blij, de anderen blij. Als Pepsi weggaat, maakt Grace zich heel erg ongerust. En Lee draait helemaal door .

Tot wanneer is het veulen bij jouw merrie blijven drinken?

Uhm nou doordat ik vaak met mijn merrie weg was en het veulen dus al water dronk en niet veel melk, na het uier al wat af.
En ik denk dat ze tot jaarling gedronken heeft, maar dat was nooit veel, ze stonden in de weide wel bij elkaar maar op stal niet.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:34

Owh Rinske.. Hoe gaat het nu? Ik vind het er ook eng uit zien..
Wat zei Kraamkliniek?
Ik duim voor je!

Dus als ik Aidan en Ivanka gescheiden in het land zet, stopt de melkproductie dus ook bij Ivanka? Ik las pasgeleden ergens dat een merrie toch melk aan blijft maken als ze het veulen ziet/hoort. Is dat zo?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:12

Rinske, weet je al wat meer???
ik duim ook voor je hoor!!

@tinne, voor zover ik weet is dat per merrie verschillend, de 1 blijft produceren zolang ze het veulen hoort/ziet terwijl de ander gewoon opdroogt........ik heb bij cheyenne al het idee dat ze river minder vaak toelaat, daarom speen ik haar volgende week ook af......

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:00

Kijk wat leuk ik zie veel dezelfde mensen als in het topic van vorig jaar. Ik heb toen veel steun gehad aan jullie tijdens de hele stressperiode (die eigenlijk wel mee viel maarja je eerste echte zelfgefokte veulentje is toch spannend)

Indra is inmiddels gespeend. Ik heb Indra bij haar pleegmamma Libel in de wei gegooit en ze 's nachts op stal gezet in boxen naast elkaar de eerste nacht heeft ze nog zo af en toe naar Hinke staan roepen en Hinke naar haar maar de volgende dag was het zo goed als over.
Hinke liep de volgende dag dus met de achterbenen wijd terwijl de melk alle kanten op spoot.De volgende dag was het uier al wat kleiner en lekte er niets meer uit en nu precies een week later is het overduidelijk aan het opdrogen.Indra is vrijdag naar haar nieuwe baasje gegaan. toch even slikken maargoed ze stond er super voor had een eerste premie op de keuring behaald en werd ook 2de geplaatst dus voor een eerste foktproduct heb ik echt niets te klagen.

En nu zijn we alweer aan het aftellen.
15 maart verwacht ik de eerste hij/zij baby van Libel (ook met paps OrbaldoII) Libel heeft een stuk of 6(geloof ik) veulens gehad bij vorige eigenaren en nu ze op 5 maand zit kun je al wat buik zien.

Hinke heeft 4 mei de tijd ook een Orbaldo II baby dus een volle zus of broer van Indra.

waldfee moet morgen hengstig worden maar is meestal wel een dag of 4 te laat.Ze is 3 keer gedekt door een duitse hengst en bleef helaas gust.Nu geprobeerd met Orbaldo dus ik hoop dat ze drachtig is .Zoniet dan sla ik over en ga ik met haar aan het rijden dan zie ik volegnd jaar wel weer

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:07

Tjee, Nimber, bij jou dus ook geen gebrek aan actie!
@cheyenne: wat een knoeperd is River al zeg! Ze moet zich in alle bochten wringen om nog bij de melkbar te komen

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 23:42

Maroesja is ziek,ze heeft 39.5 graden koorts,wil niet eten en staat er heel suf bij.
Over 1 kwartier is ze 3 maanden drachtig.Hopelijk is alles snel weer goed met mijn meisje!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:09

Mac schreef:
Tjee, Nimber, bij jou dus ook geen gebrek aan actie!
@cheyenne: wat een knoeperd is River al zeg! Ze moet zich in alle bochten wringen om nog bij de melkbar te komen

haha ja erg he....cheyenne vind er ook niets meer aan nu....gauw afspenen, ik denk dat river wel groter word dan mams......ze gaat al een eind de goeie richting in

Maroes.....gaat het al wat beter??

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:25

Ik durf me nu ook voorzichtig aan te melden in dit topic. Als het goed is is Silverado vandaag 53 dagen drachtig, aan haar gedrag te merken wel want ze gedraagt zich als een b*tch tegenover andere paarden.

Sil is een kruising Fries x New Forest en ze is gedekt door een Fries x Lippizaner, ze heeft al 2 eerdere veulens gehad bij haar vorige eigenaresse. Ik ben zeer benieuwt wat ze er volgend jaar uit gaat poepen

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:20

Ik meld me ook weer even! Nog ruim een week en dan weten we of er een B'tje inzit... het blijft ontzettend spannend!

Ben ook heel benieuwd Barb wat er bij jouw paard uitkomt volgend jaar! Heb je ook foto's van d'r? En van de a.s. vader?

Cheyenne, River is zeker een groterd!

Maroes, hoe gaat het met 'r?

En hoe gaat het met jouw merrie Rinske? Ik hoop dat het er allemaal wat positiever voor je uitziet...

Idd een hoop actie bij jou Nimber! Leuk! Heb je ook foto's van de dames?

Ik kan nu dus wel een kwartiertje met Eliene aan de arbeid en na een minuut of 5 is ze lekker bezig en brult niet meer naar haar kind. Die schijnt dan ook in de box iets minder te blèren. Ronald kan haar dan af en toe lekker aanhalen, maar even later is ze dan weer druk en dan moet 'ie uitkijken voor rondzwaaiende beentjes... Als ik terugga naar stal stapt Eliene wel stevig door maar ze wil niet meer de hele tijd dribbelen. Ook heb ik dan een vrij losse contactteugel, bijna weer los zoals "vroeger". Het gaat steeds een beetje makkelijker, vrijdag wil ik weer gaan rijden, dat wordt dan de 4e x dat ze even apart zijn. Op zich loopt Eliene superdesuper, ik ben echt helemaal happy als ik dat hele korte ritje heb gehad! Doet mij dus ook erg veel goed...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:29

Jeetje Maroes: balen! Koorts is nooit leuk, maar voor een drachtige merrie al helemaal niet!

Ben ook wel benieuwd naar foto's, Barb.

Bij mij brult alleen mama Pepsi als ik haar uit de wei haal. Ze brult dan alleen niet om Grace, maar om Lee ....

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:43

Ik heb nog even over jouw "probleem" zitten denken Mac . Als je Pepsi en Lee samen laat en die kleine (Gracie) kunt inscharen bij wat/een andere veulen(s), is dat mss een oplossing? Dan is de stress voor Lee wsl niet te erg ivm haar dracht.

Erbij laten is ook wel een idee, d'r moeder is niet drachtig op het moment? Dan wordt het wellicht niet te zwaar voor mams.

Ik denk dat ik voor optie 1 zou kiezen, maar ik weet niet of inscharen voor jou tot de mogelijkheden behoort. Is toch moeilijk, ik roep hier ook maar wat natuurlijk.

krissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:37

@ Marioes, hoe gaa he nu met haar??

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:43

@Eliene: bedankt voor het meepuzzelen ! Vwb inscharen: dan moet ik Gracie (ten dele) uit handen geven en dat doe ik niet (meer). Ben daar een beetje een zeikerd in. Shane heeft ook een jaar in de opfok gestaan en is daar niet (?) slechter van geworden, maar ik heb het toch wel als frustrerend ervaren dat ik niet mijn eigen beslissingen kon nemen. Ik noem als voorbeeld: beslissen wanneer ze wel of niet naar binnen gaan, beslissen wanneer en hoe vaak de smid komt, beslissen wat ze eten, beslissen wat te doen als er droes heerst ... dat soort dingen.

Mama Pepsi is idd niet drachtig maar mag wel aan het werk. Daar hebben we haar uiteindelijk ook voor gekocht. Ben zo benieuwd hoe ze is als rijpaard!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:59

Dit is Silverado de toekomstig mama
Afbeelding

Dit is de papa (Fries x Lippizaner)
Afbeelding

Dit is Silverado's oudste zoon van 3 jaar oud
Afbeelding

En dit haar jongste van 2 jaar oud (de linker)
Afbeelding

Zoals jullie zien 2 totaal verschillende kinderen, allebei hengst.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 11:02

Mac, misschien kan je Gracie alleen tijdelijk even ergens anders zetten met het afspenen? En dan na een week of 6-8 weer naar huis halen.
Dan is ze maar even weg en kan daarna weer gewoon bij de rest in de wei.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:14

Ik snap je dilemma Mac. Tja, ik moet gewoon voor opfok kiezen, heb niet echt veel keuze daarin. Ben wel blij dat ik er 1 gevonden heb (het 1e adres waar we gingen kijken nota bene!) die helemaal voldoet aan onze "eisen"!

Die "tussenoplossing" van Marije is natuurlijk nog veel slimmer. Gaat dat soms lukken?

@ Barb: zit nog veel Fries in als je d'r zo ziet! Hoe groot is ze (ongeveer)? En van wie zijn de andere kinderen, van dezelfde hengst? (hoebedoelu, nieuwsgierig... )

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:22

glenda zit bijna op 3 maande dracht.. duurt nog zoooo lang
wie kan mij vertellen vanaf hoeveel maanden je iets gaat merken bij je merrie? (buik enzo)

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:23

Eliene: Silverado is 1.49 m hoog, de hengst is 1.62 m hoog. De kinderen zijn van dezelfde vader. Ja er zit veel Fries in, ik ben gek op barok

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:43

Idd leuk, het heeft altijd iets stoers en voornaams!

En heel grappig om te zien dat de kinderen hoewel van dezelfde ouders tóch heel verschillend kunnen zijn. Net als met mensenkinderen natuurlijk.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:28

Heeft Sil's zoon nou zoveel wit door zijn haardos heen zitten? Ziet er heel grappig uit! Idd grappig hoe mama heel "Fries" is en haar dochter toch meer "Spaans", ondanks haar kleur.

Wij hadden het tegenovergestelde: twee veulens die erg op mekaar lijken: uit dezelfde merrie, maar een andere paps. Het tweede veulen was een merrie (haar zijn we bij de geboorte verloren ) en had langere benen, maar verder was het een exacte copie van Shane!