Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:04

Pepsi heeft vorige week op die manier haar hele staart aan flarden geschuurd Huilen . Ging ook eerst met haar volle gewicht tegen de muur hangen met haar achterwerk. 's Nachts heeft ze kennelijk zo veel jeuk gekregen dat ze 's ochtends een hele toef achter op haar kont had Huilen . Zonde zonde zonde! Nu Shane er ook nog aan heeft geknaagd, ziet haar staart er helemaal niet meer uit.

Overigens schuurt ze nu niet meer zo. Heeft ze een paar dagen gedaan, toen niet meer Verward ...

Ik vraag me af of zo'n speciale borstel zou helpen.
Laatst bijgewerkt door Mac op 10-11-04 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:06

Oh ja, knagen heeft ze ook gedaan, maar toen was ze de volgende dag een voortand kwijt en is ze ermee gestopt. Die heeft haar kennelijk gewoon dwars gezeten ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:07

Overigens wel heel frappant dat al die merries toch hetzelfde uitvreten!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:07

Pfff, ik ben blij dat jullie merries ook rare dingen doen!! Sim was in haar vorige dracht eigenlijk volkomen normaal tot aan de laatste maand!

Ze liep toen straks ook al met haar staart wat opzij! Senna (haar eerste) was een piepklein veulentje, misschien dat deze wat groter is, dat het daardoor "anders" is??

Balen van Pepsi's staart Mac!!

Inderdaad frappant!! Zeker aangezien deze twe rond dezelfde tijd zijn uitgerekend! of juist daardoor niet frappant!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:09

jeddah"]
Balen van Pepsi's staart Mac!!
[/quote]
Ja, want ze had een gigantische staart! Nu is het meer een ragebol ...

[quote="jeddah schreef:
Inderdaad frappant!! Zeker aangezien deze twe rond dezelfde tijd zijn uitgerekend! of juist daardoor
niet
frappant!

Het hoort er kennelijk bij.
Kijken of Lee over een paar weken hetzelfde gaat doen Tong uitsteken .

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:15

Kent iemand dit?
Jolly Scratch Rubber, 30x40 cm
Afbeelding
Het is een soort rubber mat met uitsteeksels om te schuren zonder dat de hele staart eraan gaat.
Zag hem in een foldertje van agradi staan...

Ik heb ook wel eens zitten denken aan zo'n bezem-ding wat je in de stal kan hangen maar juist in de veulenboxen wil ik niets wat uitsteekt.
Dit zou ook veilig zijn met een veulen in de box

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:08

Hey, dit lijkt wel een handige mat!! Ik ken ze niet, ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:50

Misschien even een nieuw topic over openen?
Ik vraag me nl. af of deze mat lekkerder schuurt dan een muur of een deur ... als dat zo is, zal ik zeker overwegen 'm te plaatsen!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:52

MarijeR schreef:
Ik heb ook wel eens zitten denken aan zo'n bezem-ding wat je in de stal kan hangen maar juist in de veulenboxen wil ik niets wat uitsteekt.

Daar kan ik over meepraten in de vorm van een voerbak die aan de muur vastzat op konthoogte. Shane's voetjes en neusjes staken er al uit, maar Lee liep nog driftig rondjes in haar stal ... kloink ... kloink ... kloink .... Ziek Dat gebeurt me nooit meer!!
Schroeven jullie de voerbakken eraf of hebben jullie afneembare voerbakken?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:34

Ik heb geen voerbakken, ik gebruik emmers (zonder hengsel natuurlijk!) op de grond, dit omdat er al teveel voerbakken zijn gesloopt Boos! terwijl de paarden hun best deden het voer op de grond te krijgen. Dus ik me maar aan hun wens toegegeven, voer op de grond, in een emmer. Dan hebben ze gelijk de hele nacht een "speeltje" waar ook dankbaar gebruik van genomen wordt aangezien de emmers vaker wel dan niet buiten de stal belanden Verward !

Als waterbak gebruik ik normaal specie tonnen, in de hoek van de stal, maar wanneer de bevalling dichtbij komt en wanneer het veulen nog erg klein is gaan ze de stal uit, ben als de dood dat ze er boven bevallen of dat de kleine erin beland! Dan hang ik aan de staldeur een waterbak, aan de buitenkant. Is wel even lastig met de stal open en dicht doen, maar zeker veilig !

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:42

jeddah"]
Ik heb geen voerbakken, ik gebruik emmers (zonder hengsel natuurlijk!) op de grond, dit omdat er al teveel voerbakken zijn gesloopt Boos! terwijl de paarden hun best deden het voer op de grond te krijgen. Dus ik me maar aan hun wens toegegeven, voer op de grond, in een emmer. Dan hebben ze gelijk de hele nacht een "speeltje" waar ook dankbaar gebruik van genomen wordt aangezien de emmers vaker wel dan niet buiten de stal belanden Verward !
[/quote]
Nu ze in hun tijdelijke onderkomen staan doe ik het ook zo en er wordt driftig mee gevoetbald! Ik heb nl. een paard waarvan het voorbeen automatisch gaat graven als ze met iets interesssants bezig is. Een lege emmer valt daar ook onder. Ik heb nu dus vierkante emmers, en ovale, en gescheurde Haha! ... in hun uiteindelijke stallen wilde ik eigenlijk toch wel voerbakken hangen, en automatische drinkbakken. Behalve voor de drachtige merries dus ....

[quote="jeddah schreef:
Als waterbak gebruik ik normaal specie tonnen, in de hoek van de stal,

Same here ... alleen heb ik een Miss Piggy op stal (die met dat volautomatische voorbeen) die het kennelijk lekker vindt om een plonsplee te hebben Boos! ... en ik maar slepen met die volle ton waar ze dan uiteraard niet meer uit drinkt Boos! .

Buitenkant van de deur is idd een goed idee

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:49

Haha! Dat ken ik helemaal! Ik haal de emmers altijd in de vreemdste vormen uit de stal! Ik heb nu eindelijk goede emmers (zwarte van de Welkoop) die ze niet kapot krijgen!!

Een automatische drinkbak is bij mij geen optie, ik heb een keer 5 paarden dood gezien, 2 gered van de dood, doordat de paarden geen water hadden omdat de drinkbakken het niet meer deden. Nu was dat in de zomer in de woestijn (ze waren binnen 24 uur dood, de enige die het overleefd hebben waren de 2 arabieren merries), en zal dat hier niet snel gebeuren, maar ik heb er een angst aan over gehouden. Tevens vind ik het erg prettig te weten hoeveel ze drinken, waarddor ik het gelijk kan merken als er iets mis is.

Tja, als ze erin gaan "badderen" kan ik me voorstellen dat je liever een ander systeem hebt! Senna gaat er wel mee slepen als ie leeg genoeg is, dat wordt dan ook een klieder sooitje, maar ik hou hem voor haar gewoon goed vol en dan kan ze het niet Knipoog !

Nadeel is wel als ze er een keer in poept dat die hele ton weer leeg moet Boos! !

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:57

jeddah"]
Een automatische drinkbak is bij mij geen optie, ik heb een keer 5 paarden dood gezien, 2 gered van de dood, doordat de paarden geen water hadden omdat de drinkbakken het niet meer deden. Nu was dat in de zomer in de woestijn (ze waren binnen 24 uur dood, de enige die het overleefd hebben waren de 2 arabieren merries), en zal dat hier niet snel gebeuren, maar ik heb er een angst aan over gehouden.
[/quote]
Daarom moet je eigenlijk standaard elke dag de drinkbakken even controleren. Deed ik op de pensionstal ook al.

[quote="jeddah schreef:
Nadeel is wel als ze er een keer in poept dat die hele ton weer leeg moet Boos! !

Miss Piggy richt volgens mij echt bewust op de drinkbak Boos! . En doortrekken ho maar Clown ! Maar dan drinkt ze dus ook de hele nacht niet ...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:59

Ja, contoleren die bakken! Bij mij bijna een obsessie wanneer ik ergens sta met automatische drinkbakken!!

Hmm, die Miss Piggy is me er eentje!!! Voor haar dan de oplossing van een waterbak aan de stal deur! (al je zien dat ze het dan ook voor elkaar krijgt!)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:10

Een aantal stallen hebben nog een ouderwetse krib en die gebruik ik dan wel maar in de nieuwe stallen heb ik geen voerbakken meer. Ze krijgen de brokken gewoon op de grond. Doen ze er ook langer over om de brokjes tussen het stro uit te vissen en echt alles gaat op hoor Knipoog

Automatische waterbakken gebruik ik wel.
Hangen in een hoek van de stal dus dat kan geen kwaad.
Waterbakken controleer ik ook standaard 2x per dag bij het uitmesten.
Al was het alleen al omdat mijn merries vaak hun hooi wat soppen in de waterbak en dan haal ik steeds even de restjes eruit.

Emmers of hangbakken werken hier echt niet
Alles komt in stukjes over de staldeur naar buiten...
Sammie krijgt het zelfs voor elkaar om volle 90L bakken om te gooien dus dat wil je echt niet op stal Rolleyes

Overigens kan ik per stal ook de waterbakken afsluiten.
Bij een dier wat ik niet vertrouw (koliek oid), gebeurt dat dus ook zodat ik goed kan zien hoeveel ze drinken.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:17

Kan een merrie ook in een gewone stal (3 x 4 meter) staan of moet ze perse in een extra grote merriestal bij het veulenen?
Wij hebben twee drachtige merries op stal die allebei rond dezelfde tijd uitgerekend zijn en we hebben maar één merriebox.
Anders moet ik binnenkort toch een andere oplossing gaan zoeken.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:21

Citaat:
Wanneer begint de buik ook alweer te komen? Ik kan niet wachten!
Dat verschilt per paard en per veulen.
Vorige keer zag je bij Lady al een aardig buikje met 5 maanden, nu is er haast niks te zien, maar het zit er wel, heb d'r vorige week nog gevoeld (oliebol, ik praat in de haar-vorm Haha! ....maar ik denk eerder dat het een hengstje wordt, want Anton heeft veel hengsten als nakommelingen)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:22

Kitty, mijn stallen zijn 3 x 3 en mijn veulenstal is juist 3 x 4! Nu heb ik geen kwpners, mara ik denk echt dat 3 x 4 groot genoeg moet zijn.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:01

Op de moment zijn mijn boxen ook 3*3 maar tegen de tijd dat ze moet veulenen gaat de Welsh in een hokkie van 2*3 (is klein maar ach hij is zelf maar 1.20) en dan heeft de merrie een box van 3*4.
Dan moeten we enkel "even" de tussenwand verhangen.

Tot zover schuurt mijn merrie trouwens niet (meer) ze heeft een voorliefde voor de staldeur (zal wel door de hoogte komen) waardoor haar bovenste stuk van de staart wel netjes blijft maar halverwege de staartwortel een coupa à la Tina Turner wordt getoverd. Rolleyes
Ach het is maar haar, ben er al wel aan gewoon sinds mijn jaarling haar prachtig volle dikke staart heeft opgegeten tot net boven haar sprongen ...

Ik ben vanochtend extra lang aan het zien geweest of er wat bewoog, ik kan niet achter blijven immers. Clown Veullie lag wel weer lekker naar rechts (links leek ze ineens niet meer drachtig) en ik dénk dat ik ook wat heb zien zitten ... ben enkel niet zeker dus ga er ook maar vanuit dat het niet zo was, *zucht*.
Kom nou veullie, schop dan ! Oefen je beentjes voor over een maand of 4. Schijnheilig

Ze heeft de hengst trouwens flink te pakken gehad (nou ja, ik verdenk haar er iig van) hij heeft nu een extra zak hangen maar dan tussen z'n voorbenen ... een kanjer van een bloeduitstorting ten gevolge van een trap. Scheve mond
Ach ja, je wordt niet groot zonder slag of stoot. Hoop alleen dat ze hem niet nog is daar trappen.

Ik wou ze gisteren als afwisseling trouwens een keertje laten vrij springen ... in de link in m'n onderschrift zie je hoe het is verlopen. Clown

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:09

Eerlijk gezegd heb ik een merrie liever niet op stal staan, het idee dat ze tegen de wand gaat liggen vind ik eng.
Waarschijnlijk blijven ze bij ons op de wei, de merrie die wat eerder uitgerekend is (april) gaat in de buitenbak 's nachts als ze nog niet op de wei mogen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:14

Mijn grootste veulenbox is 4x5,5m maar dat is ook wel erg ruim hoor voor de pony's.
Voordeel is dat ik daar ook meerdere veulens/jaarlingen in kwijt kan als dat eens nodig mag zijn.
De 2e veulenbox is 4x3,5m.
Op mijn werk was voor de rijpaarden de veulenbox 3x4m en dat was altijd ruim genoeg.

Er zijn IMO maar weinig weilanden geschikt om een merrie te laten veulenen dus ik kies voor de stal.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:05

MarijeR schreef:

Er zijn IMO maar weinig weilanden geschikt om een merrie te laten veulenen dus ik kies voor de stal.

Wanneer is een weiland wel geschikt om er een merrie te laten veulenen?
Dan kan ik er op letten wat er nog aangepast zou moeten worden(als het mag).
Sloten zullen we wel vermijden dit jaar, en verder is het toch wat de staleigenaar wil.
Ik dacht dat de wei ook hygiënischer was.

Hier op stal zijn alle boxen 3x3 volgens mij.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:22

Voor mij moet een weiland voor het veulenen aan een aantal eisen voldoen voordat ik mijn merries daar 's nachts in laat lopen.

1) Veilige omheining, liefst van hout en zo dat een veulen niet per ongeluk onder het hek door kan.
Uiteraard ver weg van sloten...

2) Goede verlichting. Als er complicaties zijn, is het niet fijn om alleen wat met een zaklantaarn te kunnen doen. Ook valt het niet mee om in het donker een nageboorte te gaan zoeken.
Persoonlijk wil ik die altijd goed bekijken om zeker te weten dat hij er helemaal af is gekomen.

3) Dichtbij de stal, in geval van problemen zal je de merrie alsnog naar binnen moeten kunnen brengen.

Verder is het wel handig om te weten hoe de merrie zich gedraagt met een jong veulen aan de voet.
Mijn eigen merries zijn nogal "beschermend" en die zou ik niet graag moeten vangen vlak na het veulenen.
En ik wil toch echt bij dat veulen kunnen komen de eerste uren...

Mijn weiland voldoet niet aan die eisen dus 's nachts komen de merries op stal rond de veulentijd.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:02

Hier is disanka 5 1/2 mnd. drachtig.
Ze maakt zich het liefst lekker vies en boos kijken is nu ook mijn grootste hobby.
Afbeelding

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:02

vorige week donderdag kwam ik op stal en zag ik eigenlijk helemaal niet dat onze parel drachtig was en al helemaal niet 4 maanden en 3 weken.
Maar vandaag kwam ik op stal en zag ik het wel degelijk (5 maanden - een dag Haha! ), ze krijgt echt een buikje OK dan!

Als ik elke dag gereden heb, lijkt het minder, maar nou had ze 2 dagen stil gestaan + alleen buitenritje + longeren en 1 les en dan zie je het ineens, terwijl ze jammer genoeg niet meer op het land staat, dus dan moet het of van het niks doen zijn of ze wordt echt dik hahahah
Hoe groot is ongeveer een veulen van 5 maandjes?