[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baudyh

Berichten: 4303
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 14:40

Gefeliciteerd Corina.

Hier vandaag insimineren en morgen scannen op dracht. Ha ha dat gaat snel…… nee proxi insimineren en Diantha scannen.
Ik ben er zelf niet. Heel handig maar niet heus.
Bruiloft aan de andere kant van het land. Maar met de hulptroepen gaat het goed komen.

Dennenboom

Berichten: 716
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 15:27

Gefeliciteerd Corinadrenth!

crazy_funky

Berichten: 6208
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 15:45

Bedankt voor alle felicitaties, echt heel fijn allebei dragend :D

M_arjolein, Welkom! wat lastig dat het ei niet wilt springen, zo blijf je aan de gang. hopelijk gaat 1 vd 2 eieren springen.

Muronia, echt gaaf zo'n 5e generatie!

DDDara, wat naar voor je merrie betreft het dichtzetten, komt vast helemaal goed :knuffel:

Ponytante, nou dat moet wel goedkomen dan!

Baudyh, Wat leuk dat je je merrie laat dekken door White Dream, echt een boktveulen zo :D Fijn dat je zulke hulp troepen hebt.

Sabbuh, spannend!

AM_Horses, Ja bij het schouwen met een ruin hier laat ze het wel goed zien gelukkig.

Dennenboom, gefeliciteerd!

Mirjamalvaro, haha ja zal je altijd zien. Die van mij kan ook ieder moment dus hoop het ook niet op maandag, donderdag zou perfect zijn, ook ivm vervoer.

Wisanda2003, welkom!

Memerel, ook welkom en gelijk gefeliciteerd!

Corinadrenth, Gefeliciteerd!

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 17:07

Dennenboom en Corina gefeliciteerd, op naar de hartslag echo.

AM_Horses

Berichten: 2653
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:10

Crazy_funky. Fujn dat ze goed toont

Baudyh. Duimen op dracht bij dianthe en natuurlijk dat proxi netjes drachtig wordt.

Corinadrenth. Gefeliciteerd!

Wisanda2003. Welkom

Sharonindez. Zou zomaar drachtig kunnen zijn

Mirjamalvaro. Dat is wel echt balen. Ik verwacht dit weekend best wat merries ineens. Gaat gelukkig hier gewoon door

Marjolein. Ik vindt 3 x meestal wel de max. Duurt anders wel heel lang deze cyclus. Duimen dat er nog één springt.

mirjamalvaro

Berichten: 14661
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:37

We gaan het maandag zien dan wordt ze wel gescand namelijk. :=

M_arjolein

Berichten: 1458
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:48

Ben ik met je eens hoor AM_horses veearts belde vanmiddag nog even dat hij zich een zelfde soort situatie kon herinneren. Het ei zag er dan al uit of hij ging ovuleren maar achteraf bleek het dan toch pas aan het begin te zijn. Er kwam dan toch nog een ei bij en beide gingen ze wel ovuleren. De baarmoeder zag er nog goed uit dus hij wil toch nog een poging wagen.

Hopelijk hoeft het niet.

Oh lekker Baudyh komt altijd soms zo goed uit hè op sommige momenten.

Gefeliciteerd Corina!

Wat goed nieuws memerel!

Spannend Wisanda!

Haha hopelijk zijn dat goede voortekenen SharonIndezz.

Mirjamalvaro oh dat is wel lastig dan met zo’n lang weekend!

Annash
Blogger

Berichten: 26586
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:49

Ik ga morgen scannen, geen idee wat ik kan verwachten! Heel benieuwd. Ook eerste keer met merrie en veulen op pad.

rensju

Berichten: 1603
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:39

Cioccolato schreef:
Tuurlijk maak je blijvende veranderingen/schade met fokken.... Dat hoef ik toch niet uit te leggen? Bij elk dier, elk mens is dat zo.
Uit medische redenen zet je uiteindelijk dicht. Vanwege lucht, dus vuil, zuigen. Je wil een dracht, succesvolle 11 maand, gezond veulen. Dat gaat niet met een bacterie in de baarmoeder. En dat laatste is ook schade. Kan ook komen door insemineren.
Het is 1 groot risico.

Als je niet fokt, is de kans op dichtzetten erg klein. Is er wel (nooit 100 procent garanties), maar ook dan weer medisch.
Wil je de kans op dicht zetten zo klein mogelijk hebben? Dan moet je dus niet fokken.


Ik heb het niet over risico's, die ken ik wel. Heb het over bewust blijvende schade toebrengen. Niet elke merrie scheurt uit en mag toch hopen dat er mensen en dieren 'ongeschonden' uit de dracht/bevalling komen. Beetje uitgerekt zijn herstelt wel weer. Ben het dus niet met je eens.
Voor mij zou dit idd een reden zijn om niet meer te fokken met dat dier.

Maar ik houd er over op, jullie denken er duidelijk lichter over. Maar goed ook, want het is best vaak nodig ;)

Wij gaan morgen insemineren *\o/*

Denneboom en corina gefeliciteerd!
Succes Annash
Gelukkig heb je hulptroepen Baudyh

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:44

Hoi allemaal, mag ik mij hier ook melden? Er zit hier flink wat expertise in dit topic, dus misschien willen jullie eens meedenken?

Oktober 2022 merrie gekocht. Drachtig, dachten we. Helaas na een week tussen hengsten op stal hartstikke hengstig. (Merrie was alleen op 18 dagen drachtig gescand, na 1 x insemineren). Alles financieel goed kunnen regelen hoor.

Februari/maart/april 2023, merrie loopt aanlegtest en is daarvoor beleerd. Bij thuiskomst in april beginnend hengstig en direct gestart. Na 2 x een cyclus toch maar een swab, minimaal bacterie, dus nu insemineren en ei eraf uit voorzorg spoelen. Dit was de derde cyclus, helaas niet drachtig.
Vierde cyclus gewisseld van hengst, bloed laten prikken op dag 4/5 op hormoonwaarde. Progesteron te laag, direct aan de regumate, wederom niet drachtig. Na deze cyclus gestopt. Rust in de tent en laat in het seizoen.

Dit jaar vroeg gestart, met de hengst van de eerste keus. In het achterhoofd dat waarschijnlijk het probleem bij de merrie ligt.

Zag de merrie mooi hengstig eind februari, swab laten nemen, prachtig ei, toch de gok genomen en 1 x geïnsemineerd, ei weg, yes! Toch bacterie dus weer gespoeld. Op 18 dagen geen dracht, regumate gestopt en toen ze hengstig werd weer een swab laten doen, besloten even niet te insemineren, want toch een andere bacterie erin weer, dus eerst maar goed schoon. Daarna weer perfect hengstig, 2 x geïnsemineerd op een mooie hengstigheid en ei, regumate en vandaag wederom op 18 dagen geen dracht.... ZUCHT... we laten weer een swab nemen als ze hengstig wordt.

Merrie wordt licht getraind, krijgt merriebrok van kwaliteit, aanvullend vitamine E. Goede voordroog en op het gras. Is happy, blij, glimt je tegemoet.

Wat kunnen we doen? Ze is al met vers geïnsemineerd. Toch weer van hengst wisselen?

Wat zijn andere opties?

Alvast bedankt voor het meedenken en succes met jullie merries/veulens/drachten!

Cioccolato

Berichten: 6690
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:53

rensju schreef:
Cioccolato schreef:
Tuurlijk maak je blijvende veranderingen/schade met fokken.... Dat hoef ik toch niet uit te leggen? Bij elk dier, elk mens is dat zo.
Uit medische redenen zet je uiteindelijk dicht. Vanwege lucht, dus vuil, zuigen. Je wil een dracht, succesvolle 11 maand, gezond veulen. Dat gaat niet met een bacterie in de baarmoeder. En dat laatste is ook schade. Kan ook komen door insemineren.
Het is 1 groot risico.

Als je niet fokt, is de kans op dichtzetten erg klein. Is er wel (nooit 100 procent garanties), maar ook dan weer medisch.
Wil je de kans op dicht zetten zo klein mogelijk hebben? Dan moet je dus niet fokken.


Ik heb het niet over risico's, die ken ik wel. Heb het over bewust blijvende schade toebrengen. Niet elke merrie scheurt uit en mag toch hopen dat er mensen en dieren 'ongeschonden' uit de dracht/bevalling komen. Beetje uitgerekt zijn herstelt wel weer. Ben het dus niet met je eens.
Voor mij zou dit idd een reden zijn om niet meer te fokken met dat dier.

Maar ik houd er over op, jullie denken er duidelijk lichter over. Maar goed ook, want het is best vaak nodig ;)

Wij gaan morgen insemineren *\o/*

Denneboom en corina gefeliciteerd!
Succes Annash
Gelukkig heb je hulptroepen Baudyh



En daar verkijk je je op dat alles weer herstelt. Een lichaam na dracht wordt nooit meer zoals het was. Nooit 100 procent. Dus voila. Daar heb je je verandering/schade, hoe je t ook wil noemen.
Dus dat niet willen, is compleet niet fokken.

Niks om jou, wel om de tegenspraak.
Dicht zetten doe je niet voor de func of als keuze. Je doet het uit medische noodzaak. Want ook al wil je niet fokken, wil je nog geen bacterie in de baarmoeder. Dus als je op dat punt bent dat je niet fokt omdat de merrie dicht moet, ben je al.te laat. Al merk je niet altijd die bacterie van binnen als je er niet mee fokt.. maar dat kun je niet beter praten.
Stukje andere kijk erop.

Muronia

Berichten: 19676
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:49

Mirjam hopelijk wil ze nog een paar dagen wachten met hengstig worden dan!

SharonIndezz kan me heel goed voorstellen dat je het graag wilt weten. Hoeveel dagen nog tot de scan?

Wisanda welkom en ook voor jou hoop ik dat ze het rustig aan wil doen met haar eitje.

Memerel wat fijn dat het nu vlot is gelukt, gefeliciteerd!

Corina hier ook van harte gefeliciteerd! Toch een diepvries-veulentje *\o/*

Baudyh ging het maar zo snel haha. Hopelijk krijg je goed nieuws vandaag! Hoeveel ging jij dit jaar dekken? 3?

Crazy_funky ja ik vind dat ook best wel iets bijzonders. In 5 generaties geef je best wel sturing en richting aan je lijn.

M_arjolein vandaag weer scannen op eisprong? Ik ben heel benieuwd.

Succes met het scannen, en met de reis Annash.

Rensju succes met insemineren en daarna hopelijk eisprong.

Retlaw lastig verhaal.. ook bijzonder dat er steeds verschillende bacteriën binnen lijken te komen. Het vocht zit er ook al voor de inseminatie en is geen reactie op het insemineren? Bij merries die op het insemineren reageren willen ze nog wel eens heel diep insemineren (gericht op de eierstok waar het follikel zit) en dan met heel weinig sperma. Anders.. is er ook gekeken of ze lucht aanzuigt waardoor bacteriën binnen kunnen komen? Dan zou dichtzetten een optie zijn. Lastige puzzel zoiets hoor..

Hier morgen op 40 dagen. Dat is toch wel een mooi cadeau als je denkt weer opnieuw te moeten beginnen :)

SharonIndezz
Berichten: 4701
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:12

Wij gaan maandag de 27e scannen

rensju

Berichten: 1603
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:46

Relaw, jeetje wat een inspanning al gedaan en nog geen dracht. Erg zuur. Ik heb ook geen tips voor je.

Cio, dat noem ik geen toegebrachte, blijvende schade. Mijn merrie staat niet dicht trouwens nu. Misschien is dat ook weer een risico, maar haar baarmoeder zag er prachtig uit, geen vocht dit keer. Ik ben blijkbaar niet zo van het indammen van alle risico's, het leven zit er vol van :)

Spannend sharon, is het op dracht scannen?

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:47

Muronia, ik heb de dierenarts nog nooit gehoord over vocht in de baarmoeder. We hebben echt een hele goede en ervaren dierenarts.
Luchtzuigen niet op gecontroleerd of geconstateerd.

Bijzonder inderdaad met die bacterie, ga ervan uit dat ze nu wel schoon is eigenlijk, maar we gaan het horen/zien.

Wat een geluk heb jij met je merrie, 5e generatie die verstopt zat! Gefeliciteerd!

Rensju, inderdaad zuur. Het begint nu ook wel in de papieren te lopen allemaal -O- . De eerste keer was ze in 1 keer drachtig, met andere hengst. Moet kunnen zou je zeggen... vooralsnog blijven we proberen.

Ik ben verder op zoek naar hoe ik kan helpen. Alternatief, supplementen, onderzoek, noem maar op!

Muronia

Berichten: 19676
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:59

Retlaw bacteriën veroorzaken vocht in de baarmoeder. Normaal zien ze eerst vocht en wordt er dan onderzocht waar dit van komt dmv swab. Ik vermoed dat dit bij jouw merrie ook zo is, misschien even navragen. Qua supplementen durf ik je geen tips te geven.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:03

Muronia schreef:
Retlaw bacteriën veroorzaken vocht in de baarmoeder. Normaal zien ze eerst vocht en wordt er dan onderzocht waar dit van komt dmv swab. Ik vermoed dat dit bij jouw merrie ook zo is, misschien even navragen. Qua supplementen durf ik je geen tips te geven.


Ga ik zeker navragen! Ik weet wel dat we altijd preventief controleren omdat het niet aansloeg en vocht in de baarmoeder geen aanleiding is geweest.

Andere merrie had inderdaad wel vocht eens, geconstateerd, swab en behandeld.

crazy_funky

Berichten: 6208
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:42

Retlaw, pff jeetje wat een gedoe zeg. Ik heb geen idee hoe of wat verder en hoop voor je dat het toch nog gaat lukken om haar drachtig te krijgen.

M_arjolein

Berichten: 1458
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:44

Nou het ene ei is een bloedei geworden.. kon er ook wel bij op de bingo kaart.

Het andere ei staat op springen en omdat de kans aanwezig is dat dit mijn laatste kans wordt. Wordt hij toch geïnsemineerd nog een keer vandaag en morgen gespoeld al zegt de veearts dat de baarmoeder er verder echt heel goed uit ziet.

SharonIndezz
Berichten: 4701
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:52

rensju schreef:
Relaw, jeetje wat een inspanning al gedaan en nog geen dracht. Erg zuur. Ik heb ook geen tips voor je.

Cio, dat noem ik geen toegebrachte, blijvende schade. Mijn merrie staat niet dicht trouwens nu. Misschien is dat ook weer een risico, maar haar baarmoeder zag er prachtig uit, geen vocht dit keer. Ik ben blijkbaar niet zo van het indammen van alle risico's, het leven zit er vol van :)

Spannend sharon, is het op dracht scannen?


Ja wij gaan dan scannen op dracht,

Retlaw, ik ga duimen dat het toch positief uit gaat pakken.

Ook voor jou ga ik duimen Marjolein, heel spannend zeg

Muronia

Berichten: 19676
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:59

Ach Marjolein tja dan nu alle hoop op het goede ei. Verklaart wel waarom ze dan zo lang erin bleef hangen en nu heel fijn dat er zich een tweede ei heeft ontwikkeld in de tussentijd.

M_arjolein

Berichten: 1458
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:10

Klopt dat is wel fijn. Dus er is nog een kansje. En heel misschien heb ik mazzel dat het bloedei er snel af komt maar lees daar niet hele positieve verhalen over.

Spannend Sharon!

Echt lekker voor jou Muronia!

Jeetje dat is ook een heel gedoe Retlaw

crazy_funky

Berichten: 6208
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:40

Marjolein, och jeetje kan er inderdaad ook nog wel bij. Hopelijk geluk bij een ongeluk dan maar.

goldenarrow

Berichten: 8663
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:12

Wat vervelend Retlaw dat het zo moeilijk gaat. Ik dacht ook gelijk aan luchtzuigen/dichtzetten gezien ze steeds weer opnieuw een bacterie lijkt te krijgen. Je kan ook preventief spoelen met antibiotica na het insemineren, maar als het toch een luchtzuig probleem is voorkom je daarmee niet dat er alsnog een bacterie in komt. Dus mijn advies zou zijn dichtzetten en preventief spoelen met antibiotica. En dan eens kijken of het dan wel gaat.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:19

Zojuist de dierenarts gevraagd als extra check. Ze zuigt geen lucht en heeft geen vocht in de baarmoeder, eerder ook nooit gehad. Optie zou nog zijn dat ze reageert op het verdunningsmiddel. Eens kijken of we haar nu bij de hengstenhouder kunnen zetten en ze vers zonder verdunning kunnen insemineren, vlak op de eisprong.

In ieder geval bedankt voor het meedenken tot nu toe. Ik houd jullie op de hoogte. Er zijn nog opties en we geven niet op nog. Ze is beginnend hengstig, dus aanstaande week een nieuwe swab. Better safe...