[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:33

Fleuribelle, Veronique en Ennasil gefeliciteerd met jullie merrieveulens! Wat een vruchtbare nacht zo!

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:25

Gefeliciteerd allemaal!

Brooke haar uier is weer gaan vullen. Verder is het rustig hier. De laatste 2nachten heeft zij niet meer post geslapen, dus het birthalarm wekt mij ook niet onnodig.

Dit was het uier gisteren
Afbeelding

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:19

Dank jullie wel voor de felicitaties.

Veronique56 en Ennasil92 ook gefeliciteerd.

Jennyk, Maike zou vandaag op dag 320 zitten. Ze heeft het lijstje van Kabayo niet gehaald.

Alles gaat goed met moeder en kind. Ze heeft al melkpoep en ik heb haar ook zien plassen.
Het duurde tot 05.00 uur toen ze eindelijk het uier gevonden had. Tussendoor haar wel de fles gegeven zodat ze energie genoeg had om te blijven zoeken. De nageboorte was er binnen het uur af. Meestal blijft zij aan de nageboorte staan dus erg blij mee. Het veulen is zeker niet mager en erg vlug. De navelstreng was mega dik en scheurde niet vanzelf. Wij hebben de navel afgebonden en doorgeknipt. Vanmiddag komt de DA nog even antistoffen testen.
Ben super blij dat het een meisje is. Dit kan de opvolger zijn van Maike.

Afbeelding
Afbeelding

corinadrenth

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:24

Gefeliciteerd allemaal met de veulens!

Hier gaat alles goed!

Moeders is wel ontzettend moe nu ze zelf echt mama is.
Veulen wil het liefst de hele dag aan t uier. Maar dat wil de mama niet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:33

lekker al die veulentjes in het zonnetje!

Voraya heeft qua eten een totaal andere dag als gisteren. Nu zit ze echt te schransen van het gras, alsof ze wil inhalen wat ze gisteren heeft gemist.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:04

Gefeliciteerd allemaal met jullie merrieveulens

Nou dat ik wel makkelijker gezegd dan gedaan hoor stal hd. Halstermak en vaststaan dan moet ik nog tien maand wachten hahaha
Ik probeer dit op te bouwen met het veulen en alles stap voor stap zonder gevecht enz maar deze is echt wel heel bang dus ik ben al blij dat ze naar me toe komt op de weide en ik ze kan aaien dan. Dat was in begin wel anders. Moeders is ook zeer zeer beschermend.
Ontworming was even een gevecht. Ik vind dat niet leuk als je moet gaan vechten.
Ik ben niet echt voorstander van we drijven ze in een hoek, steken een halster op en binden ze vast aan een paal. Ik ken echt mensen die dat doen dus. Ieder zijn tactiek natuurlijk.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:16

Dat is natuurlijk het andere uiterste. Wij doen ze hier vanaf dag 1 een halster om en ze gaan dan in de hand naar buiten. De eerste periode in een veulentasje (wel met het touw aan het halster zodat ze wennen aan het gebungel) en dat bouwen we af tot ze gewoon braaf meelopen aan het touwtje. En daarmee leren we ze wijken voor druk, dus druk op het halster is naar voren toe stappen. Lia Mara was in het begin ook heel bang van ons, maar loopt nu met 1,5 maand oud super braaf mee en heeft zelfs al vast gestaan op de wagen. Ook Centurion vond ons in het begin heel eng, hij loopt nu met 3 weken over het algemeen al heel netjes mee, af en toe moet ik hem nog wat ondersteunen door op zijn billen te kriebelen, maar het hangen en weg proberen te trekken wordt steeds minder (en het wegrennen met halster omdoen is nu helemaal weg).

Je hebt ook veulens die vanaf dag 1 eigenlijk al super makkelijk meelopen, maar ik heb er nog geen 1 meegemaakt die na een aantal weken niet fatsoenlijk mee kon lopen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:40

Ik heb ze het liefst gelijk de eerste week een halster om. Je kan het liggend doen of ze even met de billen tegen de muur zetten. Weinig vechten aan.. vechten wordt t pas als ze groter zijn. Dan ben je naar mijn mening al te laat.

Hier door beschermende merrie pas met anderhalve maand in de hand. En net zo easypeasy halstertje ok gedaan weer eigenlijk.. even 'klem' en t zit om.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:19

Afbeelding

Theodorus en Top gun tegelijk geboren nu ruim anderhalve maand jong

Afbeelding

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:27

Ze beginnen al haast wat te verharen of niet.

Hier mag het nu echt wel komen, anders komt het er nog via de zijkant uit ipv aan de achterkant.
Afbeelding

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:52

Inderdaad zo snel mogelijk halster om.
En ontwormen, voor iedereen de meeste rust gewoon even in de hoek. Dan is het ook zo gedaan.
Ik denk dat het voor het dier lastiger is als het geen leider heeft en dus niet weet waar het aantoe is.

Al mijn veulentjes zijn schaapmak en gek op de mens ondanks dat er soms wat moet gebeuren.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:08

Fotsy er is ook verschil in nooit in de handen, als al wat gewend. Echter is hoe langer niets mee doen, hoe sterker veulens worden. En dus ook hoe lastiger het wordt.
Je kunt zelfs versteld staan hoe een veulen reageerde. De drukste geeft bv geen krimp bij het zetten van de chip en de braafste springt omhoog.
Ik begin bijvoorbeeld altijd eerst met schetsen, voor ik de chip zet. Dan zijn ze al iets gewend aan mij.

Maar stijgert het veulen al bij een halster om terwijl er nog niets gebeurd en het is een paarden of grote pony veulen, dan kan ik weigeren om te chippen. Veiligheid voor de mens is ook belangrijk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:12

Eigenlijk zou je gelijk moeten kunnen chippen. Zou makkelijk zijn :+

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:17

Ja dat klopt. Maar die halsjes zijn nog zo iel dan. Ik wil het wel doen als ze bv een maand oud zijn. Maar de meesten zitten tussen de 3 en 5 maand.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:19

Ja hier zeiden ze ook minimaal 6 weken anders kan het eruit gestoten worden.

Zo klein zijn ze nog zo hanteerbaar. Bijna allemaal _O-

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:49

ontwormen van het veulen is ook dit jaar weer heel makkelijk gegaan. Ze heeft niet eens een halster om maar is zo mak, spuit in de mond en klaar!

Us2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:55

Afbeelding

Timberr had vandaag een fotoshoot!
Wij oefenen wel met halster omdoen en dat lukt prima. Maar om laten doe ik nog niet omdat zijn halster nog te groot is. Ik heb maar even een nieuwe besteld die ook verstelbaar is onder de kaak.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 21:57

stal_HD schreef:
Fotsy er is ook verschil in nooit in de handen, als al wat gewend. Echter is hoe langer niets mee doen, hoe sterker veulens worden. En dus ook hoe lastiger het wordt.
Je kunt zelfs versteld staan hoe een veulen reageerde. De drukste geeft bv geen krimp bij het zetten van de chip en de braafste springt omhoog.
Ik begin bijvoorbeeld altijd eerst met schetsen, voor ik de chip zet. Dan zijn ze al iets gewend aan mij.

Maar stijgert het veulen al bij een halster om terwijl er nog niets gebeurd en het is een paarden of grote pony veulen, dan kan ik weigeren om te chippen. Veiligheid voor de mens is ook belangrijk.

Ja idd ben ik mee eens. Maar deze is me toch echt groot verschil met de andere 7 die ik al ooit gehad heb. Ze liep echt gewoon paar meters om je heen hoor en rilde bij iedere aanraking. En de eerste dagen kon je er niet eens bij omdat mama zo beschermend was. Nu na iedere dag met haar bezig te zijn, ze had ook diarree dus wou dat wel verzorgen, kan ik haar al borstelen en voetjes nemen maar haar hoofd en vooral oren no way. En ik ben niet zo van het forceren. Welke zin heeft het ook ze een halster dan op te zetten. Ik kan ze ook in een hoek duwen en opzetten maar Wat leert ze daarvan? Of zie ik dit verkeerd? Je kan ook een effect krijgen zo dat ze helemaal bang worden van je. Ik heb altijd al men veulens leren halsteren als ze daar zelf klaar voor waren en neus zelf in stoppen. Niks in hoek duwen. Maar ik denk gewoon dat deze meer tijd zal nodig hebben en die chip komt steeds dichter hahaha. Allee zolang ze bij mama lopen moeten ze nog geen chip zeker.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 26-05-23 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 21:58

Ze krijgen er oprecht helemaal geen last van en worden gewoon hele brave paarden als het even een gewoonte is.
Even bijgevoegd; maak het wel positief. Aai ze daarna. Doe het halster weer af en knuffel/kriebel. Oid

Uitzonderingen daar gelaten, maar die zullen er zeer weinig zinn. Ik denk dat die juist gecreëerd worden door het te laat/laks te doen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:03

Oh nee, ik doe ze dat wel gewoon om. De eerste keer vinden ze dat stom. De tweede keer misschien ook. En daarna is het routine. Zo ook met voetjes geven. Zo ook met wassen, scheren, de wagen op. De ene vind het allemaal prima en de ander heb je iets meer moeite mee. Maar het zijn dingen die ze gewoon moeten kunnen, ook als ze er geen zin in hebben of er een mening over hebben. En dat hebben ze heel snel door (waarna het ook echt geen probleem meer is).

Ik heb vaak meer problemen met paarden die van anderen afkomen en die gewoon niks gewend zijn. Ook volwassen paarden. Dan moet ik ze hier eerst op gaan voeden, terwijl als ze als veulen alles al een keer gedaan of gezien hebben alles zoveel makkelijker is. Vergeet ook niet dat een veulen niks kent, dus hoe meer het tegen komt in de jonge jaren, hoe normaler alles wordt en hoe makkelijker de rest van zijn leven wordt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:06

Alles wat een veulen tegen komt is gek.
Hier willen ze de eerste keer de stal niet eens uit. Ook niet achter de moeder aan. Eerste keer in het draad, rennen ze zo door t draad heen. Of happen in het stroom draad.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:11

Cioccolato schreef:
Ze krijgen er oprecht helemaal geen last van en worden gewoon hele brave paarden als het even een gewoonte is.
Even bijgevoegd; maak het wel positief. Aai ze daarna. Doe het halster weer af en knuffel/kriebel. Oid

Uitzonderingen daar gelaten, maar die zullen er zeer weinig zinn. Ik denk dat die juist gecreëerd worden door het te laat/laks te doen.

Wel ik weet dat niet. Je moet maar eens naar een dressuur of jumping wedstrijd gaan hahaha zo braaf zijn die paarden niet vind ik. En die zijn toch veel gewoon zou je denken.
Op de prive stalling waar ik soms kom zijn die ook niet de braafste hoor. En zelfs bij de quarters heb je er die echt draken zijn. Dat kan niet liggen aan het wel of niet vroeg halsteren. Ik heb allemaal kei brave paarden en nooit vroeg gehalsterd. Alles op zijn tijd gedaan. Ok ik heb misschien allemaal mietjes gehad hahaha en deze is ook kei braaf alleen oprecht bang en dat wil ik niet stimuleren door me op te dringen. Ik merk door haar zacht te benaderen dat ze me nu al zelf komt opzoeken. Niet ieder veulen kan je op dezelfde manier behandelen vind ik
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 26-05-23 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:21

Ik ben daar eigenlijk nooit echt bewust mee bezig. Op een gegeven moment moeten ze om bepaalde redenen een halster aan en dan komt dat gewoon :') natuurlijk mini’s zijn wat hanteerbaarder _O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:33

Dat bedoel ik helemaal niet. Ik bedoel met het halsteren alleen.

Met halsteren vroeg of laat maak je geen paard. Helaas. Zou wel makkelijk zijn _O-

Maar bedoel ala je nu even doorpakt met een halster om doen wil die als 4 jarige alsnog wel een halster om.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:42

ff ego: Picture heeft het geboortealarm om, ze moet nog precies 1 week tot veilig, maar ze is "anders" ze ademt zwaar, staart omhoog, happen naar de buik, niet eten, bijna strak uier. Ik hoop dat ze het nog even volhoudt!