[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FlashWolves

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 11:57

Vandaag met Tanja naar de dierenarts geweest. In verband met haar leeftijd en omdat haar laatste veulen toch al een aantal jaar geleden is, wou ik haar toch even laten nakijken voor het dekken. Ze mag iets aankomen van de dierenarts, dus hij heeft me advies gegeven over wat ze moet hebben. En ze had wat vocht in de baarmoeder, maar dat kon komen omdat er al een groot ei op de follikel zat. Dus hij gaf groen licht. Dus Tanja gaat over 3 weken naar de hengst.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:36

Flashwolves leuk zeg! Mooi dat alles goed is :D

Superpony ja ik moet wel heen en weer , ze word natuurlijk gedekt. Anders gaat dat wat moeilijk :+

Hier ook vaak in maart. Geen probleem. Heb nog geen enkel veulen een deken op gehad. En gewoon elke dag naar buiten :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:56

Jullie gaan zo hard, het is bijna niet bij te houden.

Weet iemand trouwens een betrouwbaar adres omgeving Amsterdam waar je je paarden voor scannen en insemineren naar toe kan brengen? Aangezien ik drie maidens heb wil ik wel graag dat het met rust en geduld gebeurd. Plus mijn dierenarts biedt geen pakketten aan waardoor het behoorlijk aan de prijs zal worden dan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:34

Kimm4, leuk hoor. Fokken wordt hem niet. Gedaan en spijt, want ik kan gewoon echt niet verkopen.

Ik weet wel mensen die voor latere dag zijn over gestapt op 1 of 2 welshjes en mennen. Misschien ga ik daar ooit nog over denken. Heb wel met de shet en sulky gereden, maar verder weinig men ervaring.

@Kabayo, ja dat is lastig. Of net op de grens. Hengst in Dld, merrie in Ndl en dan erop.

Ze lopen 24/7 rond. Wel met ruime schuilstal en de merrie krijgt voor de start wel een ruime stal en eerst eigen uitloop, maar voor weken lang is dat niet praktisch.
En zoals nu is het toch even onverwacht weer heel anders. Onze paarden, ook de oudste kunnen daar goed tegen, maar als een veulen nu wil liggen, vind ik het toch wat fris. Ook al kunnen ze ertegen en ben ik zelf voor 24/7 buiten, heb alleen goede ervaringen, moet ik zelf ook die rust hebben daarin.

Als ze alleen een paar uurtjes buiten komen, kan je dat nog wat kiezen. Zat mooie uurtjes prutsmuts evengoed nog elke dag. Maar lees ook heel veel die nog dagen op stal staan, alleen even los in de (binnen) bak komen etc. Dat kan ik niet aanpassen mocht dat nodig zijn.
Stel dat je een iets vroeger, zwakker veulentje hebt bijv.

Maar het is ook niet erg. Kan gewoon tot Mei wachten. We hoeven niet naar Dld, maar ik denk niet dat dan alles weer opeens normaal is. En je moet toch wel nu je keuzes bekend maken, plannen etc.

Ik heb nog geen corona test gehad, maar je moet een commerciele test hebben, omdat de GGD geen test uitslag zou geven? En dan steeds max 38uur oud.
Ik begin een test centrum/straat. Big business.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:31

Superpony, zoek je nog een collega?

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:17

Kimm: Ook al zo'n knappe hengst zelf. :D

Tinniie: Jammer zeg!

Superpony: Ik heb ook gebeld naar de HH, maar dat is wel al even geleden. Toen was het nog niet zo druk. Om het sperma te bestellen via een formulier op hun site.

Ik vind ook dat er al heel veel nu dekken. Ik vind het zelf ook best vroeg, al geeft het voor mij nu het gevoel dat ik moet gaan opschieten, dat ik al laat ben. :') De volgende hengstigheid, eind van de maand, wil ik het ook gaan proberen. :)

Ik heb zelf denk ik al 10 covid testen gehad, werk ik de zorg en had een uitbraak op de afdeling. -O- Mensen uit de zorg krijgen voorrang op de testen en zelfs dan duurt het vaak nog 24 uur voordat je de uitslag hebt. In het begin ging het wat sneller, dan had je het vaak dezelfde dag nog als je in de ochtend getest was.
Het wordt zo wel heel lastig gemaakt om een hengst uit Duitsland te gebruiken als je er heen moet..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:29

Cynthia82 schreef:
Superpony, zoek je nog een collega?

Ja hoor, wordt heel druk :D

Yvk, wat is HH? Wij hebben quarters, dus heb geen idee??

Het mag nu wel richting lekkerder weer gaan. Hoeft geen zomer, maar beetje echte lente mag wel vanaf nu. Het is al langer licht, dus fijn als de avonden zachter worden.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:11

Hengstenhouder :)

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:15

Lekker weer snakken we hier ook wel echt naar, paarden zitten hier nog net niet helemaal in het zomervel, dus die hebben het wel een beetje fris nu :brr:

Sperma bestellen als het vers is laat ik de DA altijd doen, merrie staat daar dan toch. Dus nooit zelf hoeven regelen. Wel heb ik altijd een extra hengst of twee achter de hand mocht de eerste keuze niet op tijd kunnen leveren. Dit jaar had ik al dv rietjes aangeschaft en bij de kliniek laten afleveren op voorhand.

Vandaag zouden we nogmaals scannen, maar mevrouw wilde niet meer mee met de trailer }:0 Was er al bang voor gezien ze zondag ook al kuren hadt met laden. Dus nu gaan we alleen nog voor de 35 dagen scan over twee weken. Hopelijk met een beetje training wil ze dan weer op de trailer.

Verwacht wel dat ze toch echt drachtig is van het kleine vruchtje wat we vorige keer zagen, nog geen hengstigheid te bekennen en mevrouw gedraagt zich lekker bits tegen mijn ruin.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 23:22

Yvk schreef:
Hengstenhouder :)

Ow, zo. Dacht een of andere bekende :o

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:59

vanmorgen gescand. ei van ruim 3 cm. maandag ochtend weer kijken

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:03

Helaas heeft gisteren Wild Thing haar veulen verloren ;( . Het was toch duidelijk placentitis.
Wat ons toch doet beslissen om onze eigen hengst te gebruiken dit jaar. Ze moet bij dracht dan ook dichtgezet worden zodat er geen bacteriën naar binnen kunnen.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:10

Ahh wat verdrietig AM! Dat is flink balen!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:15

Wat naar zeg ;(

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:17

Och nee AM wat vreselijk verdrietig. Ik heb het in het andere topic vanaf het begin gevolgd en je hebt er echt alles aan gedaan om het veulen te redden. Wat jammer dat het niet zo mocht zijn. Heel veel sterkte!

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:39

Vreselijk AM.. sterkte

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:49

AM: Wat vreselijk. Ze hielt het nog zo lang vol... Sterkte!

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:53

Wat erg AM... Sterkte!
Heb het andere topic ook gevolgd en had zo'n goeie hoop nu ze het veulen nog zo lang bij haar hield. ;(

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:46

AM wat balen. Serkte.

Hier net de DA geweest voor enting. Ze heeft me overgehaald.
We gaan naar Duitsland voor Reitland's Diamond Gold.
https://www.youtube.com/watch?v=ABn89mf4NKs

Het is ff 5 a 6 uur rijden, dan laten we haar daar voor ook de x dagen controle of ze drachtig is en gaan haar dan ophalen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:26

AM_horses, wat verdrietig zeg. Hoe is je merrie er nu onder? Sterkte!

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:11

Wat enorm verdrietig AM... Ik begrijp dat je goede hoop begon te krijgen, wat poedersuiker dat het niet zo heeft mogen zijn... Sterkte Y;(

Knolselder, jij ook sterkte met dit verlies. :knuffel:

Edit, oeps verkeerde topic... Niet minder gemeend.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:18

Jeetje AM! Heel heftig, veel sterkte!
Laat je haar dekken door formidable of door je nieuwe hengst?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:22

Bedankt Selente

Ik stip ook weer aan. We proberen voor 2022 met deze hengst combinaties te maken:

Afbeelding

En ons Lonneke en Bambi weer bij Olaf:

Afbeelding

Misschien nog 1 of 2 andere combi’s, maar daar denk ik eerst nog over na. En hangt ook wat van de grenzen af.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:39

OMG zie dit topic nu pas :')

Ik hoop straks op 3 drachtige merries. Ben vorige week wezen scannen met een van mijn driejarigen maar was geen mooi genoeg ei en besloten om naar volgende ronde te gaan omdat het nog zo vroeg is.

Afbeelding

Ondertussen wachten we rustig af en verwachten we nog een veulen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:49

EllyC schreef:
AM wat balen. Serkte.

Hier net de DA geweest voor enting. Ze heeft me overgehaald.
We gaan naar Duitsland voor Reitland's Diamond Gold.
https://www.youtube.com/watch?v=ABn89mf4NKs

Het is ff 5 a 6 uur rijden, dan laten we haar daar voor ook de x dagen controle of ze drachtig is en gaan haar dan ophalen.

Je weet dat hij ook via Nederland ter dekking staat, waarom dan toch naar Duitsland? Gezondheidsverklaringen, vaak Rino-enting, voor jezelf coronatesten en reken maar dat je gecontroleerd wordt met de gele plaat. Wij wonen aan de grens....