[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:40

Ik zou dat wel zo gedaan hebben, met het gestress van mijn merrie bij een verhuizing had mij dat beter geleken, maar gelukkig een DA gevonden die het gewoon aan huis doet.

En dat niet alleen, ook makkelijker met een fulltime baan

Seven

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:42

Wij laten haar ook staan minder stress en heen en weer gejakker als boer zijnde

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:48

Ik haal der op als t ei weg is. Voor mij is thuis voordeliger en ik vind het prettig als ze gewoon lekker thuis is en ik haar kan verzorger. Mocht ze niet drachtig zijn laat ik haar de tweede keer misschien wel staan. Maar dat zien we dan wel weer.

De eerste keer dat we een poging deden om haar drachtig te krijgen hebben we gewoon thuis geisemineerd enzo, en werd ze niet drachtig, dus ik wil graag met vers sperma insemineren, dat kan alleen als ze bij de hengst op t zelfde adres staat.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:54

Hier ook boer en nu echt heel druk met de kalverij en landwerk.

Denk dat er vandaag ook een koe moet kalven.

Tja ik betaal wel meer maar ze word er ook super voor verzorgd.
Dit veulen word hoogstwaarschijnlijk wel voor de verkoop.
Hebben 2 merrieveulens dit jaar die blijven.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:59

Dat is jammer Anniek, de hengst die ik gebruik staat in België, maar krijg gewoon vers sperma aan huis geleverd.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:02

Ik betaal 100 euro als se er een maand blijft staan daarvoor kan ik dr thuis niet hebben staan kwa kosten.
Ben wel super benieuwd of ze gaat pakken en naar dr veulen natuurlijk spannend

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:03

Ik laat nu voor de eerste keer mijn beide merries staan bij de hengstenhouder, maar dat is meer omwille de rijafstand. Moet Joy eerst naar de hengstenhouder brengen, dat is 3u30 rijden, dan vanuit daar achter mijn andere merrie gaan mits deze drachtig is, 2uur verder rijden en dan weer naar huis met een heenreis 3 uur :+

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:39

Ik ben dit jaar zelf de hengstenhouder :D
wel heel luxe hoor!! :o

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:44

Sultan gefeliciteerd met je verjaardag, oh allebei al geïnsemineerd tof, Flo loopt duidelijk achter :D die is ook nog niet hengstig

Seven altijd spannend zo voor de eerste keer en je merrie moeten achterlaten, ik doe dat ook niet graag.

Ennasil wat jammer

Setteli spannend, succes alvast

Woogy hier zijn ze dan ook heel verliefd op mijn klein ventje, sinds die erbij staat amai er wordt wat afgegild en geplast.

Mijn merrie komt na inseminatie terug naar huis, laat ze dan zelf scannen en als het nodig is, rij ik wel weer terug.

Anniek ik hoop dat je nu meer geluk mag hebben, duim voor je. En Levi blijft altijd in ons hart.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:55

Mijn mini's en welshjes worden thuis gedekt. Mijn kwpn merrie breng ik wel weg en die word opgehaald als ze afslaat. Meestal is die 1e keer meteen drachtig en ik heb ze liever ook bij huis.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:40

Ik lees al een poosje met jullie mee, maar ga nu proberen om wat actiever te worden.

Ben in het bezit van 3 shetland dames waar van er in ieder geval 1 gedekt gaat worden.

Gipsy is een 3 jarige blue dun van 86 cm, net opgenomen in het stamboek met een mooi punten lijstje.
Morgen avond gaan we naar de hengsten show, geen idee nog wie haar date gaat worden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:23

Blue dun? Ben wel nieuwsgierig naar foto's :D
Ik ken die kleur nl niet

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:29

Silly1972 schreef:
Blue dun? Ben wel nieuwsgierig naar foto's :D
Ik ken die kleur nl niet

Grullo ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:30

Woogy schreef:
Dacht wel dat je bekend voor kwam.
Met wie heb je haar gedekt?

Ze is gedekt door Dark Dornik AT, een Duitse rijpony van 1.50. Paar pagina's terug wel een foto geplaatst. Ik blijf lekker in de pony's :D dat heeft tot nu toe allemaal goed uitgepakt. het eerste veulen (merrie) is nu 1.60 en bijna 5 jaar. Dotan van vorig jaar is nu ruim 10 maanden en is bijna 1.40. Dus die zie ik ook wel boven de 1.60 uitkomen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:49

Ahh die wel ja haha Thanks DL

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:59

Afbeelding

Grullo wordt het ook wel genoemd, maar in haar papier staat blue dun.
Onder haar winter vacht komt al een mooi grijs kleurtje te voor schijn.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:53

Mooi!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:59

Vind het ook lastig fotsy maar het opvoelen gong al zo gemakkelijk dat dat gaat helemaal goed komt, ze zouden dr wel wat vet mesten :D

Mooi dat grullo

Heb je ook foto's van ee eerdere nakomelingen nu Setteli ben nieuwsgierig

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:18

Dotan is inderdaad best aan de maat voor het feit dat hij uit een ponyhengst komt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:45

Phoebe heb ik nog steeds, en ik rij nu L1 met haar. Echt een leuk paard, heel meewerkend. Even kijken of ik nog een recente foto heb
Zo even geen rijfoto
Vorig jaar op de NRPS keuring waar ze ster werd.
.Afbeelding

Als veulen (2 dagen oud)
Afbeelding

En Dotan
Afbeelding

Morgen ga ik bij hem kijken, dus dan ga ik even nieuwe foto's maken

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:53

Ze is heel mooi uitgegroeid zeg, duidelijk de moeder zie ik er in terug maar ook een verbetering

Dotan is ook mooi flinke hals al

Vind het altijd heel leuk om te zien hoe zo'n veulen is uitgegroeid
Dit is onze merrie als veulen met haar moeder

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben dus zeer benieuwd of ze ook zo sterk stempelt als haar moeder dan krijgen we zeker een bruin veulen 4 x wit en blesje :D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:01

Ja die had ie al met een paar dagen oud. Echt een hengst!

Phoebe lijkt best wel op Jazzy, had graag iets meer halslengte gewild, maar dat ligt ook denk ik aan Power and Paint. En had iets meer gangwerk gewild, maar ook dat heeft ze iets meer van paps dan van mams. Maar ik ben heel blij met haar. Ze is heel werkbaar, eigenlijk nooit dwars, hooguit soms wat gespannen. Maar vertrouwt me al gauw. En 1.60 is een mooi maatje voor mij.
Ik ben ook heel benieuwd wat de combi met Dark Dornik gaat doen. Ik heb niet alles uitgeplozen, heb hem van het plaatje uitgekozen ( :o ). Niet heel fokkers verantwoord, maar ik kies wel bewust voor pony's die ook door kinderen gereden zouden kunnen worden. Fijn karakter i.c.m. Jazz is wel belangrijk.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:01

Bijleesactie!!! Ik heb doordeweeks niet zo veel tijd en zit ook in het DBT2016. Die is nu natuurlijk erg druk en spannend, dus daar ben ik eerder actief te vinden dan hier voorlopig, maar ik klets in het weekend zeker mee :)

sultan15 schreef:
Cynthia, haha ik ben inderdaad benieuwd hoeveel hengsten er over 2 jaar op jou lijstje staan :D hihi

Ik ook :+
Gefeliciteerd met je verjaardag! *\o/*
Wat is de reden dat je Wish een ronde eerder laat insemineren dan Fairy?
En Daisy is vorig jaar op haar net 20e ook gewoon drachtig geworden :) En er zat 3 jaar tussen de vorige keer en nu.

Woogy, hoe is het dekken gegaan?

Welkom, Seven!

Aniek, ik ga zo even op je site gluren.

Memere, mijn oudere merrie pist naar alles wat leeft als ze hengstig is, maar Fiore dus niet (nog niet in ieder geval).

DL, Rum is echt knap geworden!

Juval, ik ent niet tegen Rhino.
Er wordt geadviseerd je merrie een week of 6 voor de uitgerekende datum te laten enten, zodat het veulen de entstoffen mooi kan opnemen.

Memere schreef:
Ik hoor wel eens van mensen dat ze de geboortemaat + 60cm nemen voor paardenveulen, bij pony's was het iets van 40 a 45cm.. kwam steeds redelijk overeen met elkaar.

Hmmm.. TiSento was 93cm toen hij net geboren was en 1.51m vlak voordat hij overleed met 3,5 jaar. Dat is dus zo'n 60cm, maar wat reken je in dit geval tot pony en wat tot paard?

ML, hoe is het insemineren gegaan?

Hé Crines, jij ook hier! :)

polleman schreef:
Cynthia82 wat is Fiore knap zeg
ik zal vandaag is nieuwe foto`s maken van Wings.
ja erg leuk samen geboren 2013 en dan nu samen drachtig best bijzonder.
Bedankt voor je uitleg van vos factor.

Dankje! Ik ben ook erg trots op haar! <3
Wings ziet er ook nog best puppyachtig uit. Maar dat mag ook met 3 jaar natuurlijk :)
En geen dank hoor :)

Woogy schreef:
Dit was al na de daad, even bijkomen met een snack en een peuk

_O-

Myrthee_, fijn dat Libby gezond is verklaard!! *\o/*

Gezellig, Inowa!

linda2008 schreef:
Ach gezellig! Nu hebben mijn beide dames besloten om samen hengstig te zijn :') dus beide maar dekken...
Zal je net zien dat ze beide in 1x pakken (of beide juist niet 1x) en volgend jaar tegelijk zijn uitgerekend :=

Dat is toch mooi? Ok, met een beetje pech bevalt de één 3 weken te vroeg en de ander 3 weken te laat, maar als ze verder uit elkaar zitten, weet je zeker dat je langer moet waken :)

Luna2006 schreef:
vanaf wanneer zijn merrietjes vruchtbaar? Maylinn staat te slettebakken met de bok van de buren :')

Ik dénk dat ik Fiore op haar eerste en tweede verjaardag hengstig heb gezien, maar dat was niet heel duidelijk.
Afgelopen maand voor het eerst heel heel erg duidelijk hengstig gezien en ook gelijk 3 weken lang! Komende woensdag wordt ze 3 jaar.

Memere schreef:
Dekken jullie ieder jaar opnieuw of hoe denken jullie erover? Ik persoonlijk vind het wat jammer om elke keer opnieuw te dekken, alsof hun lichaam nooit even rust hebben om weer wat in conditie te komen. Ik zelf ben van plan om iedere keer 2 jaar achter elkaar te dekken, maar dan wel een jaar rust te geven voor hun rust te geven en wat terug in conditie te krijgen.

Ik ben altijd van het minimaal 1 jaar rust ertussen, zodat de merrie haar energie kan gebruiken om zelf te herstellen en haar veulen te zogen. En aangezien Fiore pas net 3 is als ze voor het eerst gedekt wordt, zal er bij haar misschien nog wel een jaartje extra tussen zitten straks (als ik me in kan houden ;) )

Fotsy, ik ben nu al zó benieuwd naar het broertje/zusje van Lily!

Luna2006 schreef:
linda2008 schreef:
Haha jij bent scherp. Ja hij is bont :j

Nooit je verhoudingslijstje bont effen zetten :P

Jij bent écht slim! _O-

_O- Sultan! 'Het was bijna zielig om er niets in te stoppen' _O-
Ahhh.. kijk haar kijken naar dat hengstje <3

Ennasil92, zonde dat het niet gelukt is! Maar gelukkig is het nog erg vroeg in het seizoen! Hopelijk lukt het nu wel!

inowa schreef:
Wie laat de merries bij de hengstenhouder staan tot ze drachtig zijn?

Ik! Ik heb weer eens een hengst uitgekozen die op zeker 2 uur rijden staat, dus ik vind het rustiger voor Fi om haar daar lekker te laten staan tot ze drachtig is en ik haar niet weer terughaal als ze misschien net gewend is aan de nieuwe omgeving, weer een (voor haar) stressvolle trailerrit, met de kans dat ze weer terug moet als het niet gelukt is.
Dais bleef ook altijd bij Sublime staan, maar dat was ook 3,5 uur rijden :D

Welkom, Hinte!
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 15-04-16 17:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:09

Dat is ook waarom wij ook voor Spielberg zijn gegaan, braaf karakter, zeer werkwillig daarnaast body, makkelijker schoft omhoog en swung zeker met de jazz in onze merrie verwachten we veel van de combi

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:16

Mooie merrie ook Seven! Hopen dat je haar ook snel drachtig hebt.

Aftekeningen kan ik nog niks van zeggen.
Jazzy heeft een kolletje en 2 witte achtervoetjes, Power and Paint had alleen een wit voetje. Phoebe kreeg een bles en 4 witte benen.
Bij Dotan verwachtte ik een brede bles en 4 hoge witte benen. Ik kreeg een kort smal blesje en 1 witbeen.
Nu heb ik in ieder geval een zwarte besteld! Eens kijken of dat uit gaat komen