[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:56

Jep en ieder fokt op de kwaliteiten die hij wil in een paard.
Veel plezier morgen met Floris

WenK

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:22

Zo zou het moeten zijn Fotsy, helaas hoor ik vaker dan me lief is: 'ja de merrie is zo lief en we wilde zo graag een veulentje en de hengst stond om de hoek'. Geen stamboekpapier, geen keuringen, geen röntgenfoto's niets. En nee, geld om het veulen te houden hebben we niet, dat verkopen we wel tegen bodemprijs. Maar oh wat is het sneu dat er veulentjes naar Italië gaan etc...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:23

Ach iedereen heeft zo'n z'n eigen redenen. Zal ook altijd zo blijven. Meningen verschillen, ook dat zal altijd zo blijven ;)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:32

Weet je, zo lang je echt een fokdoel voor ogen heb zal ik er nooit om zeuren, de combinatie mini x groot van iemand hier (weet ff de naam niet zeker, dus noem geen namen) zou ik zelf wellicht niet kiezen, maar de fokker heeft er een doel mee. Dan is het wat mij betreft prima, maar ik heb moeite met ondoordacht fokken. Juist omdat dat de mensen zijn die het zielig vinden dat er paarden zijn die ondervoed zijn, die naar de slacht gaan omdat er overschot is etc. Zelfs als je zelf een veulentje houdt uit die 'ondoordachte' dekking heb ik er nauwelijks moeite mee, maar ik vind het jammer dat de markt (imo) verpest wordt door deze (vaak) kruisinkjes die tegen bodemprijzen als 'raspaard' aangeboden worden.

Maar als ik heel eerlijk ben vind ik ook dat je, als je commercieel (dus voor verkoop) fokt, alleen moet fokken met goed materiaal. Dus merrie een goede premie en een goedgekeurde vader. Binnen het stamboek en als we kijken naar tinkers liefst ook binnen het type.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:40

Ik ben het wel met je eens hoor, maar de fokkerij is gewoon heel breed.
Sommige mensen vinden het bv jammer dat ik een appie bij een goede Gribaldi merrie doe en heb gehad. Maar ik vind juist dat zij, omdat het een hele goede merrie is, wat kan toevoegen in de appaloosa wereld.

Momenteel is dat al zo in de KWPN wereld. Er zijn genoeg die bv het gelderse type nooit zouden kiezen, anderen juist weer wel, omdat .......

Juist omdat de markt zo slecht is, moet je jezelf onderscheiden, als je commercieel fokt. En hoe je dat doet, dat moet jezelf bedenken.
Maar ik denk niet dat het gaat zoals Pletje zei: de goede paarden, die goed bewegen en goed te rijden zijn, verkopen altijd wel. Zo zóu het wel moeten zijn, maar helaas blijkt uit de praktijk dat dat niet altijd zo is..

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:49

Misschien gaat deze discussie wat ver voor dit topic hoor, maar ik denk zeker dat bij bepaalde rassen er een overschot is. En dan zie je dat de ECHT goede paarden wel verkopen. Maar de leuke, correcte, wat meer basis paardjes niet. En juist daarom vind ik het jammer dat er gefokt wordt zonder doel, deze veulens zijn vaak minder correct. Als ik puur naar de tinkerfokkerij kijk: mijn merrie heb ik (op eigen initiatief hoor) geröntgent. De hengsten moeten voor goedkeuring goed zijn op foto en sperma. Dan sluit ik eigenlijk de meeste erfelijke gebreken al weer uit. Ga ik met 'een' merrie naar de hengst van de buurman omdat ie zo lekker dichtbij staat ben ik al niet meer serieus aan het fokken. Sowieso ben ik van mening dat fokkerij begint met goed materiaal, of dit nu binnen of buiten het ras is. Mijn merrie heeft zelf een mooie premie (en ster) en is sport. Zij is een van de weinigen in NL die dit heeft en zelfs ruim verder is dan het sportpredikaat (M2+5, mijn merrie is Z1+4). Ik heb bij al mijn veulens gekozen voor goedgekeurde hengsten. Dit maakt dat (imo) mijn basismateriaal in ieder geval in orde is. Verder blijft fokken altijd gokken natuurlijk...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:01

Daar heb je ook gelijk in hoor :)

Maar ja, wat zijn de écht goede paarden. Soms zie je een ggk KWPN hengst uit een redelijke moederlijn komen. En een hengst uit een lijn vol predikaten komt er bij lange na niet. Je weet het pas wanneer een veulen er is. Ik zou zelf niet met een hengst fokken die niet ggk is bij een stamboek..

Wij hebben een opfokbedrijf. Ik zie dus best veel paarden voorbij komen. Soms zie ik een geweldig paard, blijkt de vader onbekend. Ook andersom gebeurd het wel, geweldig papier, maar het paard is gewoon niet goed uitgevallen. Meestal klopt het beeld wel met het papier, maar dat gaat niet altijd op..

Maar ja, zoals jij ook zegt: Fokken is gokken!

Volgens mij zijn we het over het algemeen allemaal met elkaar eens, alleen heeft de ene het over tinkers, de andere het over KWPNers en een ander het over mini's..

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:04

Ik kan over Friezen en Tinkers redelijk meepraten... :D Bij KWPNers ken ik enkele tuigpaarden, wat dressuurpaarden en dan houdt het wel op... Maar welk stamboek je er ook aan plakt, voor mij blijft het principe gelijk. Je begint met goed materiaal, dit geeft geen garanties, maar biedt het veulen wel de meeste kansen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:55

Ik ben degene met mini x kwpn :D en ik moet zeggen dat ik veel positieve reacties heb en ook zelfs al heb gehoord dat iemand het veulen misschien wil kopen want die houden van aparte kruisingen. Word het een merrie en is het inderdaad wat ik hoop en dat is vooral omdat er in de mini's maar weinig beweging is en mijn kwpn merrie van don romantic heeft echt fantastisch beenwerk en ik hoop dus dat dit veulen als eerst een merrie word omdat ik dan weer kleiner door kan fokken en als 2e een kleine pony met enorm veel beweging erin en dan is het super leuk als daar dat champagne of silver kleurtje opzit :) En daarbij fok ik ook nog met stamboom :P
Wel vind ik het jammer dat wij veel doordachte keuzes maken in de mini wereld en echt mooie paardjes hebben(vind ik dan) maar dat een handelaar zen hengst bij een stel stamboomloze merries gooit worden wij raar aangekeken als er in plaats van 100,-, 500,- word gevragen voor in hun ogen dezelfde mini :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:01

Begrijp de discussie, maar fokken is gokken. Ieder ziet ook andere kwaliteiten in een paard, voor de ene kan het veulen tegenvallen terwijl de andere het een super veulen vindt, afhankelijk wat je er mee wil doen. Bovendien speelt onze eigen ervaring toch ook een rol. Hoe meer paarden je gehad hebt, hoe meer je weet wat je wil in een paard.
Ik zie hier toch vaak de angst in forums verschijnen dat het met paarden slecht afloopt. Sorry maar bij ons in de streek is dit toch een zeldzaamheid, ik ga er ook vanuit dat mensen het altijd goed voor hebben met hun paarden, waarom koop je er anders een. En eerlijk gezegd mensen die met hun paarden alleen buitenwandelingen maken waarom zouden ze een stamboekpaard kopen, in de Western kost dit subiet duizenden euro's, zo is er voor ieder wat wils. Ik zou persoonlijk met een quarter van 15000,-met papieren, met keuring, niet graag een straatwandeling maken.
En willen of niet, maar je mag nog zo een goed paard hebben, ik vind dat er ook altijd een klik moet zijn om tot optimale prestaties te komen, je paard moet voor jou ook willen werken.
En fokken kost ook geld, amai mijn bankrekening, en mijn merrie is nog niet eens drachtig, kweet niet hoe dit bij jullie is maar het zaad alleen al kost geld.

Bovendien vind ik gewaagde combinaties super, je weet tenminste wat je wil, Dustinlover. Ben trouwens heel benieuwd.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:29

Maar ook nu spreek je over fokken met een doel. Je hebt merrie a en je gebruikt hengst b om dit of dat te verbeteren. Dat de meningen verschillen over wat beter of minder is lijkt me duidelijk. De een wil graag meer lengte en de ander juist niet, om maar een voorbeeld te noemen. En wat jij zegt DL daar stoor ik me ook wel aan... Gewoon maar een hengst er bij en dan bodemprijzen vragen voor je veulens zodat de markt verziekt wordt. Leg dat maar uit aan een potentiële koper...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:51

Aparte kleurtjes lijkt idd een hype. Ik heb weinig te willen qua kleur, het wordt sowieso een zwarte. :)

Fokken is idd gokken, ik hoop vooral dat alles gezond en wel ter wereld komt en dat de hengst de mindere punten van mijn merrie verbeterd. Niet zozeer om een paard goed te kunnen verkopen, maar ik vind het wel een plicht van de fokker dat er niet zomaar klakkeloos hengsten en merries bij elkaar worden gezet, zodat er iig getracht wordt correcte paarden op de wereld te zetten.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:20

Het nadeel van fokken is dat je pas weer als het goed is als het paard volwassen is want een mooi veulen fokken zegt nog niks over hoe die uit groeit. En dan speelt natuurlijk de opfok ook een grote rol en komt dat top paard bij een goede eigenaar terecht die hem inderdaad in de sport schow nou ja noem maar op tot zijn recht laat komen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:54

Pletje123 schreef:
De merrie is donkerbruin (uit een vosmerrie) en de hengst is vos. 75% kans op een vos

Dan is het 50% kans op vos, dat valt weer mee he :)
(hoewel je uitbundiger wit dan wel weer meer op vossen tegenkomt ;) )

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:51

Oh klopt! 50% :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:37

Nicole288 schreef:
Pletje123 schreef:
De merrie is donkerbruin (uit een vosmerrie) en de hengst is vos. 75% kans op een vos

Dan is het 50% kans op vos, dat valt weer mee he :)
(hoewel je uitbundiger wit dan wel weer meer op vossen tegenkomt ;) )

Vos lijkt toch nogal een heel dominant kleur in de meeste rassen, maak misschien een domme opmerking maar bij ons mensen is dit juist het minstvoorkomende haarkleur toch raar he.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 15-06-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:41

uhm.. wat is er mis met vos dan? Aangezien er over meevallen wordt gesproken.... (ik zou liever een vos hebben dan een donkerbruine persoonlijk)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:42

Er is niks mis mee, maar het is niet de meest gewilde kleur.
Persoonlijk vind ik het wel mooi (en ook liefst met veel wit!) maar dat is dus puur smaak..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:49

Niks mis mee maar als je in de wedstrijden wil opvallen en je bent al de tiende vos op rij dan val je niet meer op ondanks de prestaties, echt waar die jury kijkt zelfs niet meer, en niet onbegrijpelijk als je daar al hele dag zit.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:51

Maar voor mijn gevoel komen er steeds minder vossen.. Dus dan val je momenteel juist op met je vos :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:51

in het western zijn meer vossen dan in bijv. de dressuur dan? Dat wist ik niet. Ik heb al 20 jaar paarden en daar waren ook altijd vosjes bij. Ik vind ze op de één of andere manier meer uitdrukking hebben, ook in de ring (dressuur).

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:55

Bij ons thuis zijn de meeste vos, 9 van de 17 om precies te zijn. En als ze dan nog flink wat wit hebben :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:58

Ja hé? Misschien is het dan toeval.. Ik heb momenteel van alle opfok en pensionpaarden 6 vossen staan.. Rest is donker..

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:03

Als je op wil vallen, dan moet je een schimmel nemen. Ik had hiervoor een kwpn schimmel en dan was ik wel vaak de enigste schimmel op wedstrijd.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:12

Ik las net in iemands profiel dat zij door de echo wisten dat het een hengst zou worden?? Beetje vreemde tekst ook in dat profiel. Paard zou met 8 maanden elk moment kunnen bevallen volgens de DA...