[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:43

G-spot vind ik toch ook wel een mooie naam.
Niet te veel bij nadenken ;-)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:46

Ja ik vind het ook een hele leuke naam en ik wil graag iets met stip oid erin... Tja dan kom ik toch echt op G-Spot... Haha!

Annastacia wanneer is jouwe uitgeteld? Ik heb een heleboel namen... Als je tenminste van engelse namen houdt...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:52

Tja, toen je het zei toen dacht ik al, het moet wel, kan niet anders dan G-Spot zijn. _O-
Ik zoek ook weer een toepasselijke naam, maar heb nog even. :P
Het wordt een bruine, al dan niet met stippen. Theoretisch zou er nog een zwarte uit kunnen komen, maar dan val ik van mijn geloof, en dan heb ik denk ik ook al een naam.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:53

Iorrr schreef:
Ja ik vind het ook een hele leuke naam en ik wil graag iets met stip oid erin... Tja dan kom ik toch echt op G-Spot... Haha!

Annastacia wanneer is jouwe uitgeteld? Ik heb een heleboel namen... Als je tenminste van engelse namen houdt...

Stuur ze maar, be nu ook tussen de engelse namen aan het kijken.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:26

Inowa, wat vervelend dat je steeds ziek bent!

G-Spot, leuke naam, haha!

Hier tel ik ok 340 dagen, maar Venus gaat daar een dag of 12 onder zitten denk ik, net als vorige keer en Es zal tussen 335 en 345 gaan zitten, Sigrún geen idee.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:04

Wanneer is jouwe uitgeteld dan? Dat we niet dezelfde namen krijgen ;)

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:08

Die van mij krijgt de naam Guusje ongeacht of het een merrie of hengst wordt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:30

Ik heb mijn equipage binnen, koste alles bij elkaar 550,- inclusief een extra zendertje, kan er nu twee gelijk op de pager hebben.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:34

Wat is een equipage precies fokfanaat?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:35

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:37

heeft voor mij veel voordelen, ze kunnen het ook in de wei op (bij regen zelfs) past op zowel de welsh a als de kwpner, en het is comfortabeler voor de paarden dan een singel. en goedkoper, nieuwe BA is 900,-

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:45

Haha ooh nee het is engels!!! Klinkt goed in ieder geval... De singel bevalt mij tot op heden prima, maar hier is overdag praktisch altijd iemand op stal. Ze hoeven hem dus alleen 's nachts op.

Mijn buurman laat zo'n zendertje 'innaaien'. Als de blaas er dan uitkomt word hij gebeld, maar ik vind dit te laat...

Maar met 4 merries en één singel zullen we toch een keer verder moeten kijken...

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:05

iorr: is zo'n zendertje innaaien niet heel duur en nu voornamelijk nog alleen in gebruik bij grotere fokkers?of is je buurman ook een hobbyfokker?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:07

Nee hij is een grotere fokker, maar ik geloof dat de kosten wel meevallen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:08

Een zendertje innaaien vind ik zelf echt helemaal niks

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:31

Iorrr schreef:
Haha ooh nee het is engels!!! Klinkt goed in ieder geval... De singel bevalt mij tot op heden prima, maar hier is overdag praktisch altijd iemand op stal. Ze hoeven hem dus alleen 's nachts op.

Mijn buurman laat zo'n zendertje 'innaaien'. Als de blaas er dan uitkomt word hij gebeld, maar ik vind dit te laat...

Maar met 4 merries en één singel zullen we toch een keer verder moeten kijken...

dan kun je beter zo'n termometer in laten zetten, dan weet je het iig een minuut of 20 van tevoren.
gaAN ER OOK MEER OP 1 SYSTEEM.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:34

Hoe werkt Radco Alarm ?

Paarden en koeien vertonen vlak voor het werpen een daling van de temperatuur van meer dan 0,4°C. Paarden krijgen deze temperatuurdaling ongeveer 1 uur voorafgaand aan het bevallen.
Het alarm waarschuwt u dus ongeveer 1 uur voorafgaand aan de bevalling van het paard, middels een audio alarm en eventueel op uw (mobiele) telefoon. Bij koeien vindt de daling ca. 24 uur voor de bevalling plaats.

Elke 5 minuten zal de temperatuur door RADCO automatisch worden gemeten. Met een radiozendertje wordt de temperatuur doorgestuurd naar uw computer die de meting onmiddellijk vergelijkt met de metingen van de vorige dag(en).

Wanneer er een daling is van minstens 0.4C°, weerklinkt een luid alarm en/of wordt er een signaal doorgezonden naar uw (mobiele) telefoon. Hiermede krijgt u een eerste aankondiging van het kalveren of veulenen. Vanaf dat moment dient u het dier zelf te gaan bewaken. Wanneer er nog géén alarm is gegeven, kunt u dus gerust uw bedrijf of woning verlaten, Radco zal tijdig alarm geven. Ook bij eventuele ziektes, zoals bijv. uierontsteking zal koorts ontstaan waardoor Radco alarm zal geven.

Radco waakt !

Ook tijdens het verloop van het werpen

De uren vlak voor het werpen zijn uiterst kritisch voor het kalf of het veulen. Het grote voordeel van RADCO is dat u het verloop perfect kunt volgen omdat u ruim vooraf al gewaarschuwd wordt. Zolang de temperatuur laag blijft hoeft u zich geen zorgen te maken. Moeder en vrucht zijn in orde. Bij koeien, vooral bij vleesrassen zoals Wit-Blauw, kunt u eventueel de vordering van de ontsluiting controleren. U kunt dan de dierenarts tijdig waarschuwen, zelfs vóór het breken van het water, wanneer u bijvoorbeeld een keizersnede verwacht.

Indien na de periode van daling de temperatuur gaat stijgen, is er mogelijk een belemmering, zoals onvoldoende ontsluiting of draaiing van de baarmoeder. Onderzoek in dat geval het dier onmiddellijk.

Kenmerkend voor RADCO is ook dat u uiterst vitale kalveren en veulens zult krijgen omdat ze op het juiste moment geboren worden en dus helemaal niet hebben geleden. Problemen met de luchtwegen door slijmen omdat de verlossing te lang heeft geduurd worden aldus vermeden.

En als u niets ziet ...

Soms is het helemaal niet aan de koe of het paard te merken dat het geboorteproces begonnen is. Het dier is volkomen rustig, geen waterblaas en geen weeën. Er wordt te lang gewacht en intussen is het kalf of het veulen dood. RADCO zal het probleem echter wel hebben opgemerkt omdat de temperatuur stijgt en ruim op tijd alarm zal gegeven.

Radco meldt koorts

Een uierontsteking ontstaat dikwijls een viertal dagen voor de geboorte wanneer de melk in de uier schiet. Dikwijls wordt dit echter pas opgemerkt bij het kalveren of veulenen. Op dat moment komt de behandeling te laat om de uier te redden.

Bij de eerste koortsverschijnselen, nog voor er aan de uier iets te merken is, zal u al gewaarschuwd zijn door het RADCO alarmsignaal. U kunt dan de koe of het paard onmiddellijk behandelen. Als het dier na enkele dagen gaat bevallen, zult u merken dat de uier en de melk volledig in orde zijn omdat u tijdig actie heeft kunnen ondernemen.

Hoe meet Radco ?

De temperatuur wordt elektronisch gemeten met een sonde die in de schede wordt ingebracht. De sonde heeft de afmeting van een potlood en wordt op haar plaats gehouden door een eenvoudig systeem dat makkelijk door de fokker is aan te brengen. De hinder is minimaal, zelfs bij wekenlange plaatsing. Het dier mag gebonden staan of vrij rondlopen, ook buiten, want het toestel is volledig waterdicht en bestand tegen alle weersomstandigheden.
RADCO kan tot 16 dieren tegelijk bewaken.

De computer

Elke computer die werkt onder WINDOWS is geschikt.
Een CD of diskette met het computerprogramma zal worden bijgeleverd. Het programma is zeer eenvoudig te installeren op de harde schijf. Zelfs zonder enige computerkennis kunt u er al na 15 minuten vlot mee werken. Alle uitleg voor installatie en bediening vindt u in de gebruiksaanwijzing.

grafiek temperatuurverloop
Temperatuurverloop

U kunt een grafiek van de temperatuurverloop van de laatste dagen op het scherm weergeven door met één muisklik de bijbehorende zenderletter in te voeren. Hiernaast ziet u de grafiek van een dier op het einde van de dracht tot het moment van het kalveren/veulenen.

Technische gegevens

ZENDER
Voeding: Batterij 9 Volt type alkaline
Behuizing: Waterdicht
Bereik: Tot 300 meter ONTVANGER
Voeding: Netstroomadapter 12 volt
Computer: MS-WINDOWS
Aansluiting: Seriële- of USB poort
Alarm: Geluidsalarm en/of Telefoon
Garantie

Fabrikant herstelt alle defecten op eigen kosten gedurende een periode van zes maanden vanaf de leverdatum. Voor technische defecten aan de apparatuur geldt een fabrieks-garantie van twee jaar. Defecten door ondeskundig gebruik uitgesloten.

Kostprijs

Zender: 390 Euro (Excl. BTW)
Ontvanger: 480 Euro (Excl. BTW)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:58

Fokfanaat, wat zijn de kosten per zender dan, die €390,-?
Als ik m'n smart wil uitbreiden kost het me geloof ik ook € 390,- per zender.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:00

geen idee, heb dit gegoogled, wel het enige systeem dat je wat meer tijd geeft

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:13

Ik snap het systeem nog niet helemaal, want zo'n thermometer blijft niet vanzef op de plek zitten, dit zal dan toch vastgelijmd oid moeten worden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:22

daarnet vond ik nog deze foto van pepper en haar veulen van vorig jaar.
hoop op nog zo,n knappe gezonde baby(liefste natuurlijk weer merrie)

Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:38

Heb nog niet bijgelezen, ga ik straks proberen te doen.

Ow, ben echt boos op onze DAP!
Had ik het afgelopen maand eindelijk zover dat ik het geitje in mocht laten slapen van de eigenaren, ik heb alles geregeld, afspraak gemaakt, er bij geweest, en dan krijg ik nu een rekening alleen voor de paarden! Dus de rekening van het geitje is naar de eigenaren gegaan, gewoon met nogmaals voorrijkosten erbij! Vanavond daar de rekening maar eens ophalen, en morgen maar langs de DAP om dat recht te laten zetten.. Lekker hoor, 1x heenrijden, 2x voorrijkosten rekenen, zo kan ik ook rijk worden.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:49

Neonlight schreef:
Tja, en camera's, wil eigenlijk ook wel. Zag ook dat als Neon uitgerekend is ik net die week ochtenddienst heb, half 7 beginnen. :7 Dat is niet grappig. :n
Dus toch maar iets verzinnen daar op. Alleen heb ik ook weer de pecht dat haast niets op het werk werkt. Ik denk dat ik Jenny's man moet lenen, dat is 1 van de weinige cams die ik op het werk kon zien.

Dan moet je maar eens kontakt met hem opnemen, hij heeft al eerder e.e.a. uitgebreid voor iemand op papier gezet die haar paard ook daardoor heeft kunnen volgen. Maar niet teveel reclame voor hem maken hè, dan krijgt ie het veel te druk!

marlinde: we gebruiken al jaren dezelfde link, dat zal dus ook dit jaar wel weer zo zijn, zo niet dan zal ik het wel melden.

Namen voor hengst niet echt mee bezig, hengst moet met een D beginnen, merrie is vrij. Voor een merrie komt er bij Sjanty zeker iets met sun, voor Larouscha heb ik er al één maar dan kan nog een kleine variatie in komen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:08

Pff wat is er weer veel gezegd vandaag :P. Ik las veel over cameras en bewakingssystemen. We hebben hier thuis ook een camera hangen, ééntje met infrarood en die geeft heel duidelijk beeld als het pikdonker is. Verder doen wij geen geboortealarm om, de hele nacht kijkt er wel iemand op de camera dus we worden snel genoeg gewaarschuwd. Ik slaap zo ongeveer naast de stal dus bij problemen ben ik er zo.

Ik zag maar weinig namen met beginletter G voorbij komen. Zijn er dit jaar weinig KWPN veulens, of houdt iedereen de namen angstvallig verborgen? :p

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:11

ik heb bijna 3 weken vrij voor de bevallingen en zowel ip-camera als halsteralarm.

heb er al zooooo'n zin in.