[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:32

Als je net voor de zomer met moxidectine hebt ontwormt, heeft het totaal geen zin om halverwege de zomer een ivermectine spuit te geven. Als er dan wormen in zitten, zijn ze op hun levendigste en moet je juist moxidectine gebruiken. Ivermectine geeft eigenlijk helemaal niks op dat moment, gezien het inderdaad de minder heftige werking heeft. Als het echt nodig is, dan zul je toch echt moxidectine moeten gebruiken. Een als het niet 'echt' nodig is, ontworm je liever niet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:51

Maar wij ontwormen ook niet net voor de zomer met moxidectine, dus die vergelijking gaat hier sowieso niet op. Ik heb ook geen informatie die onderbouwt dat ivermectine op het volwassen stadium van bloedworm minder goed werkt dat moxidectine. Het werkt korter, omdat het minder lang in het lichaam blijft hangen. Maar wormen dood = wormen dood, als je dat koppelt met dagelijks wei mesten en schone stukken aanbieden dan maakt het in principe niet uit of je 8 of 12 weken bescherming biedt.

Hier bijvoorbeeld uit een onderzoek in 2013 in Schotland wat bekeek hoe effectief verschillende middelen waren tegen (volwassen) strongyliden (waar kleine bloedwormen bij horen):
"Fenbendazole resistance was documented on all yards (range of mean FECR, 15.8–83.4%), whereas pyrantel (90.4–99.6%), ivermectin (99.5–100%) and moxidectin (99.4–100%) treatment had acceptable efficacy."
(C. H. Stratford et al)

En nog een ouder onderzoek (waar de paarden die gebruikt zijn na 2 weken ingeslapen zijn zodat er echt in de darmen geteld kon worden ipv naar eitjes te kijken). Ook wel interessant om te zien wat het verschil nu was, maar het is wel 20 jaar oud dus ondertussen speelt bij sommige soorten resistentie mee.
"Moxidectin and ivermectin showed similar efficacy (99%) against adult cyathostomes, Strongylus spp., Triodontophorus spp. and Habronema muscae. Both drugs were also more than 98% effective against luminal cyathostome and Oxyuris equi fourth stage larvae (L4). Neither drug was effective (0–10.1%) against hypobiotic early third stage cyathostome larvae (EL3). Moxidectin was moderately effective (62.6–79.1%) in removing encysted cyathostome late third stage larvae (LL3) and L4, whereas ivermectin was ineffective (0%) against these stages. By contrast, ivermectin was 95.4% effective against Gasterophilus spp. third instar stage, whereas moxidectin was only 0–20.4% effective."
(Lihua Xiao et al)

Ik vind trouwens niet de ene manier beter dan de andere hoor. Als je liever standaard moxidectine gebruikt is dat je goed recht.

Dustinlover

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:32

Zo ben weer boven water :)

Wat een mooie valk marit! Zo'n kleur wil ik in mini merrie :P

Fi alweer op de helft en zag nog een merrie bijna op de helft.

Ik heb 2 mini's gekocht. Een waar ik goed huis voor ga zoeken al vind ik haar zelf ook wel leuk al hou ik niet van appaloosa (puur op kwaliteit gekocht) en een moddervette silverbay merrie welke gedekt kan zijn maar ik vraag me af of ze het dan behouden zou hebben gezien haar vetheid want die is gewoon gevaarlijk.
Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:46

Ik zou er ook een wel een kleine variant van willen :P

Wat een knappie hierboven zeg!
En ik zag nog een hongerige merrie :D

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:49

Had ze op fb al voorbij zien komen Rowan, vond die andere ook erg leuk :j
Lijkt me ook wel lastig met die kleintjes, ik hou mijn grote pony's al amper op gewicht, die groeien ook van de lucht.

Wbt ontwormen natuurlijk altijd handig om te kijken wat verstandig is om aan een drachtige merrie te geven, maar dat is met meer dingen zo.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:05

Ja faline maar alle pony's die de handelaar bij had waren te vet.
Laat haar vd week even keuren en gelijk scannen. Ergens hoop ik niet dragend maar ergens zou het beter zijn als er straks een veulen langs loopt om af te vallen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:10

Had je aanwinst ook al gezien in een ander topic. Lastig hoor, als ze zoveel te zwaar zijn. Mocht ze drachtig zijn moet je ook extra oppassen met afvallen toch? Staat mij iets van bij tenminste dat drachtige merries eigenlijk niet op dieet mogen.
Denk dat het overgewicht bij de kleintjes ook een beetje samenhangt met dat die vaak niets doen in combinatie met dat ze minder nodig hebben. Grote paarden moeten toch vaak werken voor het eten, dan schiet je al minder snel door naar echt overgewicht (al zie je dat ook vaak genoeg). Jammer altijd dat mensen het zo ver laten komen, maar je hebt genoeg ervaring met opknappers ondertussen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:20

Ja ik heb al keer eerder zo'n dikke pony gehad genaamd vetje. Die is van dit:
Afbeelding

Naar dit gegaan:

Afbeelding

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:28

Faline schreef:
Ontwormen met pramox zou ik ook niet doen, staat ook op de verpakking dat het niet geschikt is voor dragende merries.
De gewone equest is inderdaad ook afdoende tegen bloedworm. Pramox bevat nog een ander stofje tegen een ander soort worm, weet zo ff niet meer welke.

Ik heb toevallig vandaag alles ontwormd met pramox (behalve de veulens uiteraard), ook de dragende merrie's, en in de bijsluiter staat gewoon dat het geschikt is hoor :):

Afbeelding

Ik had ook nog gebeld met kliniek Emmeloord voor de zekerheid en ook vandaaruit werd gezegd dat dragende merrie's gewoon pramox mogen krijgen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:02

Dan heb ik het vast gelezen bij het bestellen, op verschillende websites is ook te vinden dat moxidectine (wat er in zit) niet geschikt is voor drachtige merries.
(oa: https://www.dierenkliniekecht.nl/paarde ... ontworming)

Op sommige sites is wel weer te vinden dat het wel gebruikt kan worden tussen de 46ste en 280ste dag van de dracht. Echter kom ik bij de meeste tegen dat het helemaal niet gebruikt moet worden voor drachtige merries. Veulens jonger dan een half jaar mogen ook geen moxidectine hebben.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:10

Aaaaah Hinte, wat een cutie!

En Lady heeft de zwangerschapsmunchies, haha!
Ik kan het haar niet kwalijk nemen, als ik zie wat ikzelf naar binnen werkte... :P

ALs het in de bijsluiter staat zal het wel ok zijn.
Op veel medicijnen staat preventief dat het niet mag omdat er gewoon niet genoeg onderzoek naar gedaan is, terwijl het eigenlijk geen kwaad zou kunnen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:20

Dan lopen die websites vast achter want het is eigenlijk al een tijdje bekend dat het wel kan bij drachtige merries.
Vroeger stond er misschien op niet gebruiken bij drachtige merries omdat er nog niet genoeg over bekend was toen, niet omdat het bewezen schadelijk was.

Dit is gewoon de bijsluiter uit een pas gekochte pramox, zo is het nu wat er over pramox bij dracht gezegd wordt, dus mocht er gedacht worden dat het toch echt niet kan bij drachtige merries misschien de producent van pramox raadplegen over het hoe en wat :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:45

Ik kom echt een keer met Gwen knuffelen!!! <3 <3

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:49

Jaaaaah kom maar :)

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:37

MaritB, Wat een knappe merrie!

linda2008, Klinkt als een goede uitslag! Zo geen verstand van :o

Evelien__, Ze heeft de gang er nog goed in!

Faline, Oeps, wel heel zonde van dat mooie hek!

Kabayo, Leuk zo'n schooi foto

Dustinlover, Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten!

Dat is inderdaad Trees op de foto, die moet dus zwaar op dieet!
Even overlegd op de kliniek maat ook zij geven weinig hoop.
Er had echt iets te zien moeten zijn.
Enige optie voor nu is rectaal scannen voor absolute zekerheid.

Voor de drachtige dame Equimax en voor Hinte Equest pramox mee gekregen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:45

Jammer dat er wat gust blijken te zijn.

En een aantal die twijfelen,heb ik ook ff last van gehad.

Fi al op de helft!

DL zag ze al op facebook,erg leuke merries.
Dat afvallen komt vast wel goed.

Dyonne mooie plaatjes van je meisje!

Hier zit pepper inmiddels op 211 dagen dracht.

Twijfelen is er ook niet meer bij.
Afbeelding

Afbeelding

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:54

haha Inowa, ja, of ze moet een gigantische skippybal ingeslikt hebben? :') :+

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:17

:wow: Dat is al echt tonnetje rond ja!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:33

Jeetje.. Zit daar een olifantenbaby in? :P

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:33

aaah bekend gezicht pepper met een skippybal. :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:46

Ahhh pepper is weer tonnetje.... hihi cute

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:14

hinte schreef:
MaritB, Wat een knappe merrie!

linda2008, Klinkt als een goede uitslag! Zo geen verstand van :o

Evelien__, Ze heeft de gang er nog goed in!

Faline, Oeps, wel heel zonde van dat mooie hek!

Kabayo, Leuk zo'n schooi foto

Dustinlover, Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten!

Dat is inderdaad Trees op de foto, die moet dus zwaar op dieet!
Even overlegd op de kliniek maat ook zij geven weinig hoop.
Er had echt iets te zien moeten zijn.
Enige optie voor nu is rectaal scannen voor absolute zekerheid.

Voor de drachtige dame Equimax en voor Hinte Equest pramox mee gekregen.

Mocht je echt twijfelen, er kan dus tegenwoordig bloed/urineonderzoek gedaan worden, en dat is heel betrouwbaar. Ik was daar geloof ik 20 euro voor kwijt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:16

ze wordt met de jaren dikker en dikker :P inowa

hinte jammer toch steeds, je kijkt er zo naar uit.

ontworming ik geef wat men da meegeeft en probeer te beperken van ivermectine voor de hond ;)

wat ene verschrikkelijk weertje, wordt namiddag stal hier :7

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:21

Hier echt pokkeweer ook dus ook een dagje stalhangen voor de paardjes jammergenoeg. Ze mogen er straks wel heel eventjes uit om te mesten.

Inowa wat een dikke buik heeft ze weer!

Rowan wel mijn ding die zilverbruine. Hoop dat mijn veulen ook zo uitgroeit. Zonder de vetjes dan. :P

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:29

wow, wat een buik! :) ... mijn oude merrie heeft ook nog steeds zo'n buik.. terwijl haar laatste veulen al van 10 jaar geleden is.. die zwangerschapskilo's zijn er (helaas) nooit meer afgegaan.. op wedstrijden worden we er nog wel eens op aangesproken of ze drachtig is, of dat het eigenlijk niet meer verantwoord is om met zo'n duidelijk hoogdrachtig paard nog op wedstrijd te gaan :)
Afbeelding

bedoelen jullie met die drachtigheidstest deze: https://www.minihorseshop.nl/weefoal.html