[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:14

hier begint pepper net met verharen,winoa verhaart niet want die is geschoren.
de 2 jarige verhaart ook nog niet.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:21

Spannend Gentle! Niet lang meer dan als de poep al platter wordt.
Kitzbi en Talishe: kort lekker af voor jullie!

Clara: hoe is het met jouw merrie?

Hera eet gelukkig nog wel, ze heeft al haar brok op en knabbelt hooi, wel eet ze in fases, denk dat dat wel te maken heeft met hoe het veulen ligt.
Even een droevig vraagje: Als het veulen doodgaat door de koorts, komt het dan af binnen 48u? Of blijft het binnen en wordt het een doodgeboren veulen korter bij haar uitgerekende datum? Ik ging ervan uit als het dood is dat het binnen 48u afkomt...

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:25

Denk je dat het veulentje dood is? :=
Ik heb geen idee hoe het dan zou gaan eerlijk gezegt.

Voel je het niet meer bewegen? Doet je merrie zelf anders? Kan je bij twijfel een DA laten komen om op te voelen?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:28

Weet het niet Gentle, ik bereid me voor op het ergste... heb het nooit voelen bewegen, dus das geen indicatie, Hera doet hetzelfde buiten het feit dat ze slomer is, maar goed das waarschijnlijk door 10 maanden dracht en ziekig zijn, DA komt elke dag voor haar koortswerend middel te spuiten, maar van opvoelen sprak hij niet, denk niet dat dat veel zin heeft, dan moet het veulen al net bewegen als hij aan het opvoelen is....

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:34

als het dood is komt het normaliter inderdaad af binnen dit en een dag of 3 dacht ik.
Wij hebben 2 jaar terug ook eentje gehad,doodgeboren rond 320 dagen. Merrie had geen tekenen,veulen lag er gewoon naast,nog in de zak,de volgende morgen.Waarschijnlijk placentaloslating want autopsie wees niks uit.
Maar meid,daar moet je echt niet aan gaan denken hoor nu :(:) Zo vlug geven die kleintjes het niet op in de buik!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:36

ALS het veulen dood is dan komt het er snel af,daar zorgt het lichaam van de merrie wel voor.

maar het komt vast wel goed hoor,je moet niet meteen van het ergste uitgaan.
op hoeveel dagen zit ze nu?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:42

Klopt, als het niet meer leeft stoot het lichaam het af.
Maar niet van uit gaan hoor!!!! Veulentjes zijn best taai ;)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:49

Ik ga proberen om positief te denken, maar bereid me graag voor op het ergste, das typisch ik :o
Zolang ik geen nieuws krijg van de staleigenaresse, buiten de koortsupdates dan, is het goed nieuws neem ik aan.
Hopelijk is het idd een sterk ding wat erin zit!
Inowa: morgen is ze 300dagen.

Vind dat wel raar, dat je op 320 dagen een doodgeboren kunt krijgen, dan zijn ze normaal toch levensvatbaar....?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:51

ja ze zijn levensvatbaar als er niks met de gezondheid van het veulen is.

het veulen kan wel gezond zijn maar als de nageboorte los laat dan krijgt het veulen geen voedingdstoffen meer binnen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:56

yup,het veulen heeft nooit geademd wees de autopsie uit,ze is dus gestorven in de merrie,doordat de placenta losgelaten heeft en ze geen voeding meer gekregen heeft. Wij waren er ook niet goed van,denk je elk moment een geboorte mee te kunnen maken,is het niet eens zover gekomen. Veulen was helemaal af en wondermooi,toen we de zak openmaakten lag ze zo precies te slapen,met ingevouwen beentjes.
Maar meestal gaat het gewoon goed hoor! Deze merrie heeft intussen ook al 2 gezonde veulens gegeven en is tevens diegene die nu weer moet straks! En die verleden jaar dus droes kreeg net voor haar bevalling! Je houdt het altijd in je achterhoofd,maar je moet toch gewoon uitgaan van een levend veulen. Je kan niet meer doen dan waken en je merrie goed in de gaten houden.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:57

Hmmm, dus ook al is het veulen levensvatbaar, als de placenta loslaat voor het veulen klaar is om geboren te worden krijg je sowieso een doodgeboren dier. Ook al is het de 320 dagen gepasseerd.
Nooit zo over nagedacht, dacht altijd dat al je de 320 dagen voorbij was het veulen niet meer zo snel dood ter wereld zou komen, maar dat heeft er niet veel mee te maken dan. Pas als het kleintje er klaar voor is zal het levend komen, en vanaf dag 320 KAN het er klaar voor zijn...

edit: Pretty: je hebt gelijk, je mag ook niet doemdenken, ik ga gewoon duimen dat het goedkomt en jullie staan achter me, dus das ook al heel wat! Thx dames!! Ben blij dat ik hier mijn zorgen enz wat kan ventileren, jullie snappen die zorgen!!
Laatst bijgewerkt door Charisma op 27-02-12 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:59

Charisma schreef:
Hmmm, dus ook al is het veulen levensvatbaar, als de placenta loslaat voor het veulen klaar is om geboren te worden krijg je sowieso een doodgeboren dier. Ook al is het de 320 dagen gepasseerd.
Nooit zo over nagedacht, dacht altijd dat al je de 320 dagen voorbij was het veulen niet meer zo snel dood ter wereld zou komen, maar dat heeft er niet veel mee te maken dan. Pas als het kleintje er klaar voor is zal het levend komen, en vanaf dag 320 KAN het er klaar voor zijn...

Jup. Veulen krijgt geen voeding en volgens mij ook geen bloed met dus zuurstof. (weet dit niet zeker)
Dus niet levensvatbaar.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:01

Het kleintje kon leven,maar het had geen kans,de placenta liet los voor de geboorte,dus het veulen was al gestikt toen de bevalling nog maar begon. Ik kon mezelf wel slaan dat ik niet bij de bevalling was,maar ze had ook geen tekenen,niks van uier,ik kon het niet geweten hebben,en als haar placenta niet losgelaten had,dan was ze zeker ook nog niet bevallen. Het veulen heeft nooit buiten de merrie geleefd,zelfs al was ik erbij kon ik er niets aan gedaan hebben,dat gaf me wel wat rust.
Het gaat hier wel over mini's en dat geeft toch wel wat vaker complicaties dan grote merries helaas.

Charisma juist! Maar kom hier inderdaad gerust ventileren hoor. Ga ik vast ook weer doen als het moment dichtbij komt,en was verleden jaar ook behoorlijk onder de voet met die droes hoor,een echte nachtmerrie! Maaaarrr het is goedgekomen! :j

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:06

Heel erg zoiets Pretty, maar je kon idd niks doen, als ze geen tekenen had kon je je er niet op voorzien.
Heb je foto's van je combi's?

Idd leuk om een plek te hebben waar je je hart kan luchten! Ik zit ook met poepers hoor, want vorig jaar is Hera is vuelen kwijtgeraakt rond de 160 dagen, nooit een vrucht gevonden ofzo, dus ja dan ben je al sowieso wat ongeruster of het dit jaar goedkomt...

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:11

moeten de new forests een bepaalde letter ? (dacht niet toch?)
alvast dankjewell . :D

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:17

Wat een enge verhalen allemaal, brr!

Gewoon positief blijven Charisma, t gaat vast helemaal goed komen :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:24

Thx Gentle!!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:38

Charisma, wat zal je bezorgd zijn. :(:) Maar ik vraag me af, zou het veulen nou zodanig een knauw kunnen krijgen van die koorts? :) Ik begrijp dat het niet zonder gevaar is, maar vroeg het me zo af. :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:49

Weet het ook niet Muzefee, DA zei me alleen dat koorts er voor kan zorgen dat een drachtige merrie aborteert. Nu hoeft dat waarschijnlijk niet altijd zo te zijn, en 39 is nu ook niet echt heel hoge koorts, maar het blijft zo in je achterhoofd zitten dat het mis kan gaan....
Als ik opzoekwerk doe, vind ik enkel dingen over vaccineren (wat dus allemaal is gebeurd) en rhino, wat het dus niet is, want alle paarden hier zijn genezen, nu ja het kan de verkoudheidsvorm zijn natuurlijk, maar daar is ze voor geënt, hij houdt het op influenza, en das op zich niet gevaarlijk voor merrie en veulen, enkel de koorts is niet goed. Maar in hoeverre de koorts nu een invloed heeft op het veulen weet ik niet, kan ik ook niks over vinden, enkel dat als de merrie koorts maakt er stoffen vrijkomen in de hersenen die de abortus in gang kunnen zetten...

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:52

volgens mij word het gevaarlijk als het boven de 40 graden komt?? weet niet zeker...

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:53

Ik denk dat het voor je eigen geruststelling ook niet goed is om alles maar op internet op te zoeken :) Je komt vaak veel meer dingen tegen waarbij het mis is gegaan dan dat het goed gaat.. Zo ben ik tijden lang op zoek geweest naar een goeie site waar meer info op te vinden was wat je tijdens en na de bevalling moet controleren, aan merrie en veulen.. Ik kwam veel meer tegen met wat er allemaal mis kan gaan naar de gewone feiten zoals controleer temperatuur ed :=

Het zal vast wel goed komen. De DA is er iedere dag, en die hou haar ook goed in de gaten :) Hou je maar vast aan dat ze in goede handen is, er zijn vast meerdere mensen op stal die haar goed in de gaten houden.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:57

Ja Gentle, das wel waar, op internet vind je veel dingen die zijn misgegaan en niet de gewone info die je wil hebben! Gelukkig hebben we dan bokt nog :)
Ja, ze is zeker in goede handen, eigenaresse, staleigenaresse, DA en mijn stalgenoten en ik houden haar goed in de gaten, ben wel blij dat we er op tijd bij waren, ze heeft eigenlijk geen uren koorts gehad, hooguit 1uurtje ofzo, dus meer kunnen we niet doen dan wat we nu doen.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:08

Nee dat is ook zo, verder moet je t maar op je af laten komen.
Als je nu heel erg gaat stressen heb je alleen je zelf ermee, je kan er niets aan veraderen (klinkt makkelijk vanaf achter me computer ik weet t := ), straks heb je geen energie meer om te gaan waken als ze moet bevallen :)

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:33

Ik las net het "boktveulens 2012" topic en daar staan overwegend merries in die al geboren zijn...... Voorteken??? :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:04

Ah zo, dan snap ik dat het nog wel flink gevaarlijk kan zijn, maar ze heeft gelukkig geen extreme koorts gelukkig. :)

Temptation, als dat een voorteken is.... :D