[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:58

Ik vind die aftekening ook erg lollig.

Ik wacht met ontwormen dan gewoon een aantal dagen tot het veulen zo'n 10 dagen oud is.

In het najaar winter ontworm ik altijd met een breed spectrum. En in het voorjaar met equimectin.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:07

nine1987 schreef:
Hiermee wil ik niet zeggen dat je zomaar alles in een dragende merrie moet proppen, maar alleen dat t nou ook niet zoveel kwaad kan..

Dat kan, maar dan heb je één voorbeeld. Er worden ook gezonde baby's geboren uit alcoholisten, zou ik ook niet aanraden ;)

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:17

Die van mij heeft 3 weken gelden Eraquell gehad

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:40

Dank voor de complimenten over Scarlet. Dat vindt ze vast fijn om te horen. ;)

Equest is idd tegen bloedworm net zo goed. Vorig jaar heb ik de Pramox gedaan en hele zomer geen wormproblemen. En omdat ik weinig ontworm vind ik het wel fijn eens in het jaar of om het jaar ook lintworm voor de zekerheid mee te nemen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:43

Aaah arme Dais, Cynthia. Maar als ze zo vreet komt het vast wel goed, haha!

Hier gaan de staarten er ook af. En hier en daar manen. Ik heb ee een paar die zo een.structuur hebben die altijd in de knoop gaan.

Mooie foto Dyon, ziet er ook mooi rond uit!

Leuk filmpje Aniek, die hadden even een fris hoofd. En die blik vaan Roos, geweldig :')

Hier zei de DA gewoon met Pramox te ontwormen.

Hinte oh nee! Heeft hij wel de baarmoeder in beeld gekregen of niet?

Bijten wordt hier absoluut niet getolereerd. Jammer dat je niet meteen kon ingrijpen. Ze durveen.nogal proberen die kleine hengstjes.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:06

Schade valt gelukkig mee. Het is een beetje gevoelig. Hier wordt bijten en slaan ook niet getolereerd. Elk van mijn paardjes weet dat ik de baas ben. Jelle dacht dat hij het even kon testen denk ik. Vanmorgen keek hij wel weer heel erg lief met die kleine oortjes van hem naar voren...
Ach hij moet nog veel leren, de volgende keer zal hij zich vast nog wel bedenken...

Ik kijk trouwens wel altijd op de verpakkingen welke middelen wel aan drachtige merries en welke aan veulens gegeven mag worden.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:07

linda2008, Ik heb helemaal niets aan haar gemerkt.
Heb ze toch 2 keer per dag in mijn handen.
Ze is echt tonnetje rond, zal dus echt op dieet moeten.

Knolselder, Daar ga ik wel van uit, zei dat het beeld goed was maar niets kon vinden wat op een veulen lijkt.

Fotsy , Als het dan toch zo moet zijn ben ik ook blij dat Gipsy nog drachtig is. Van haar moet ik het kwalitatief hebben.

Cynthia82, Ach wat sneu van Daisy, wel fijn dat ze goed eet!

AniekR, Geweldig filmpje, geweldig de nuchtere reactie van Roos :D

stal_HD, Jeetje dan schrik je....

Dyonne, Lekker buikje....

Ik ga toevallig vanmiddag een wormenkuur halen, ben benieuwd wat ik mee krijg.
Gelijk maar even over Trees hebben wat zei zeggen.....

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:43

Goed dat ik het hier lees over de ontworming. Op mijn nieuwe stal wordt iedereen tegelijk ontwormd wat ik volledig begrijp hoor, maar goed even met de DA te overleggen of ik de pramox aan Gwen kan gaan geven :)

Gwen staat op haar nieuwe plekje en het gaat heel goed, ze ziet er goed uit :) Iets met minder vet ;)

Afbeelding

Dit was vorige week, maar gisteren leek ze strakker. Ik werk nu ook vaker met d'r, zou er mee te maken kunnen hebben ;)

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:53

Vulina schreef:
nine1987 schreef:
Hiermee wil ik niet zeggen dat je zomaar alles in een dragende merrie moet proppen, maar alleen dat t nou ook niet zoveel kwaad kan..

Dat kan, maar dan heb je één voorbeeld. Er worden ook gezonde baby's geboren uit alcoholisten, zou ik ook niet aanraden ;)

:') toch wel een mooi vergelijk haha!

Marit, knappe merrie! ziet er goed uit zeg!

Hinte, oh jeej dat is nu juist waar ik ook zo bang voor ben... dat ze gewoon tonnetje rond zijn van het vet en niet van de baby ;(

Vorig jaar heb ik ook gewoon drachtige merries met Pramox gedaan, Pramox is bij mij in Februari aan de beurt. Hier staat komend weekend Equest of Eqvalan Duo op het menu :Y) maar dat ontwormen blijft moeilijk! Nu ben ik wat maanden in de knoop gekomen en moet even met DA overleggen wat verstandig is...
Vanaf welke leeftijd ontwormen jullie de kleintjes mee met de grotere? Pippa krijgt nu nog Pyrantel maar ik weet eigenlijk niet tot welke leeftijd ik door zal gaan :?

Oh en nog een leuke bijkomstigheid; mijn Perlino bonte hengst heeft een heel aparte aftekening op zijn koppie. Maar gezien hij Perlino is, zie je er dus bijna nooit iets van... Nou heb ik hem tóch kleur laten testen en hij blijkt Perlino Tovero (homozygoot creme, heterozygoot agouti, zwart, tobiano EN splash) :) ik ben absoluut geen kleurenfokker, ik heb hem daaro ook absoluut niet op uit gekozen, maar dit vond ik stiekem best een leuke uitslag :j :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:15

Dat is zeker een leuke uitslag Linda. Dat Tovero geeft toch vaak leuke aftekeningen.

Marit wat heb je toch een knappe merrie. <3 Heerlijk met die appeltjes nu.

Hinte en ik nog maar zeggen dat je je geen zorgen moest maken.. ;( Sorry..
Wat jammer dat Trees niet meer drachtig is. Aan 180 dagen zouden ze het niet meer mogen kunnen missen in beeld. Wat balen zeg. :(:)

Cynthia arme Keesje. Soms hebben ze van die periodes dat ze echt oud lijken. Dit gaat hopelijk weer beteren,gelukkig eet ze nog goed. :(:)

Stal HD dan ben je weer blij dat Jelle maar een mini is. Kleine dondersteentjes.

Dyonne leuke merrie heb je toch en een lekker buikje krijgt ze al!

Aniek dat filmpje is geweldig haha.

Ontwormen kan prima met Pramox,heb het vorig jaar nog nagevraagd aan mijn DA.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:40

Gwen leuk merrietje. Hoe groot is gwen?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:53

Dank jullie voor de complimenten, ben zelf ook zo gek op haar!
Gwen meet 150 cm :) En ze is 6,5 dus zal niet echt meer in de hoogte groeien :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:30

Linda, ik wissel de veulens tot 1 jaar af met pyrantel en ivermectine :) voordat ze dan, als 1 jarigen, de wei op gaan krijgen ze hun eerste equest.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:40

Dag 167 vandaag, bijna in de helft *\o/*

Mevrouw was lekker actief vandaag :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:42

Hihi, lekker gaaan :D

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:22

Toch nog maar even een hurk foto......

Afbeelding

Afbeelding

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:27

Ontwormen met pramox zou ik ook niet doen, staat ook op de verpakking dat het niet geschikt is voor dragende merries.
De gewone equest is inderdaad ook afdoende tegen bloedworm. Pramox bevat nog een ander stofje tegen een ander soort worm, weet zo ff niet meer welke.

Zaterdag en zondag ff niet bij de dames geweest, kom maandag weer kijken, hebben ze het halve hek opgevroten :oo
Ga uit van gebrek aan vezels, want ze hebben nog zat gras, maar zit weinig meer in natuurlijk. Dus nu maar hooi bij gaan voeren. Ze lijken er nu in ieder geval weer van af te blijven. :j
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:07

Wat een schatje Hinte. Shetlander veulens vind ik altijd wel de schattigste :D we reden trouwens op drents friese wold. Dat is voor mij een halfuurtje met de trailer

Pff wat een dikke buiken al.. Als ik het zo zie twijfel ik bijna of die van mij wel drachtig is. Zo "slank" is ze nog.

Wat jammer zeg dat trees niet drachtig is.. Dat lijkt mij echt een naar rot gevoel. Gelukkig met de andere alles goed!

Oej faline, zonde van je hek!

Ik zie puppy's voorbij komen! Super schattig. Gefeliciteerd!

Evelien die is lekker blij! Heerlijk nog op de weide

Aniek jeetje die zijn gek haha heb genoten van je filmpje!

Marit Wat ziet ze er prachtig uit!

Ontwormen hebben wij vorige week gedaan, weet zo niet welk middel

Cynthia , komt mij bekent voor.. Cisco en Lady kunnen ook niet zonder elkaar

StalHD altijd schrikken als ze bijten. Gelukkig niks gebeurd

Lady maakte vandaag duidelijk dat ze brokjes wou..
Afbeelding
Afbeelding

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:46

Kabayo, je bent niet de enige, ik begin hier ook aardig te twijfelen aangezien je bij Misha ook nog helemaal geen buikje ziet. (met ruim 50 dagen is ze voor het laatst gescand en ze is nu 173 dagen dragend)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:13

Ojee de twijfels gaan toeslaan bij sommigen. Ik weet dat ik vorig jaar nog lang getwijfeld heb bij chakira en er zat toch echt een veulentje in. De bijtgrage hahahaha.

Gewoon rustig afwachten tot je wat voelt bewegen of het zelfs zien en anders eventueel scannen. Meer kun je toch niet doen. Maar het zou toch zuur zijn als je voor niets wacht...

Mooi bolletje shet al zo. Ze heeft een lieve uitstraling ook.

Hier is gaya ook al mooi rond.van het gras dan welliswaar.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:47

Faline, zonde het hek.

Pramox is tegen lintworm.
Wat is de reden om op een ander moment dan nu met Equest te ontwormen? In deze tijd kun je last hebben van ingekapselde wormen en daarom pak je Equest. Maar in de zomer doe ik normaal indien nodig gewoon ivermectine.

Ach, die buik zegt niet alles.. Weet wel pony's waarbij het niet duidelijk was tot een korte periode voor de geboorte en bij anderen dus juist wel heel lang al.. Niets van te zeggen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:57

Hinte dat is Trees toch? Die kan je bijna rollen zeg, die mag dan inderdaad wel op bootcamp als ze niet drachtig is.

Faline: Jeetje die hadden zin in iets hartigs, zonde zeg :Y)

Dyonne: In het voorjaar en/of de zomer doe ik wanneer nodig inderdaad een wormenkuur met ivermectine. Equest echt voor in het najaar om de eventuele ingekapselde aan te pakken. Dat is ook onze enige standaard wormenkuur (normaal de pramox, nu besloten om voor de gewone te gaan ook al kan pramox dus wel), de rest gaat wanneer nodig via mestonderzoek.

Twijfels bij een paar merries, naar is dat zeg. Hier groeit de buik wel duidelijk, dat is toch wel een prettig gevoel.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:03

En waarom gebruiken jullie dan ivermectine in plaats van moxidectine?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:06

Omdat moxidectine dan geen meerwaarde heeft op ivermectine. En ivermectine toch wat fijner is om te gebruiken, minder heftig.
Moxidectine heeft als meerwaarde ingekapselde wormen aanpakken, en dat doe je na de eerste nachtvorst.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:18

Inderdaad omdat ivermectine wat minder 'zwaar' is (ook voor de portemonnee volgens mij) en omdat het met hoge temperaturen hetzelfde doet.
Daarnaast hoop ik zo ook resistentie tegen te werken door te wisselen met de twee, in Engeland is er namelijk al moxidectine resistentie en in Duitsland ivermectine resistentie bij sommige paarden. In NL is er al sprake van een kortere werkzaamheid van moxidectine wat kan duiden op het begin van echte resistentie (onderzocht in 2014).