[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Venthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:47

Al die prachtige buikjes zo leuk om te zien! Word er bij a zenuwachtig van, sommige van jullie hebben echt al een buik en zijn minder ver als mijn merrie. Die van mij zit nu op 72 dagen maar echt nog niks te zien, niet eens wat voller. Zou er nog wel wat in zitten..? -O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:35

Oke je mag het niet met mensen vergelijken, maar doe het toch ff.
Bij de ene vrouw zie je niks terwijl de andere met 15 weken al een beste buik heeft.
Dus je geen zorgen maken hoor Venthe

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:57

Ik heb er drie voor april. Twee met een zichtbare buik, èèn zie je nog niks van..

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:49

Mijn marley heeft altijd wel een klein buikje in voor aanzicht als je lager zit als haar. En ze zet altijd rond der buik uit inplaats van vanboven op de rug wat vet te krijgen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:06

Niet mee inzitten Venthe!!
Mijn Warmbloedmerrie zag je pas iets aan toen ze dik 10 maanden drachtig was,echt. Ook nog laten opvoelen omdat iedereen maar riep dat er niks inzat.

Lekker grasbuikje hebben Kyowa en Glowy. :P

Noisy wel iets te zien hoor!

CL dat wordt spannend terug verhuizen. Verhuist je merrie dan ook gewoon mee?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:30

Venthe, wees blij dat het niet nu al lijkt of ze een skippybal heeft ingeslikt ;)
Het ene paardje krijgt nu eenmaal eerder buik van de ander.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:43

Geen zorgen maken, mijn merrie is nu 102 dagen drachtig (oeps, heb al weer een mijlpaal gemist :') ) en daar zie je ook helemaal niets aan, en dat is een doorgewinterde fokmerrie (14 jaar oud, drachtig van haar 9de veulen). Die gaat pas iets laten zien rond de 250 dagen gok ik.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:13

linda2008 schreef:
Venthe, wees blij dat het niet nu al lijkt of ze een skippybal heeft ingeslikt ;)

Zoals die van mij :D :')

Het is net als bij mensen, verschilt gewoon enorm! Niet te druk maken hoor :)

Hier gaan we onverwacht morgen al scannen (gustregeling loopt bijna af, dus ff voor de zekerheid). Ik dácht dat het wel goed zat ivm bovengenoemde skippybal, maar sinds ik weet van het extra voer wat ze heeft gekregen.....stress! Hopelijk blijkt er morgenmiddag nog netjes een gezonde Pinda aanwezig. Is iig de laatste keer scannen voor ons.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:16

Zo ff een tijdje afwezig geweest, maar zal vanaf vandaag weer wat actiever mee gaan doen met dit topic :).

Noumea is 5 september helaas weer niet drachtig gescant :n , hou t sowieso nu weer voor gezien dit jaar met haar.

Bibi is vandaag 153 dagen drachtig *\o/*, begint te nu ook echt te gaan zien aan haar.

Parnasse is vandaag 100 dagen drachtig *\o/*.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:30

spijtig van Noumea,maar wat vorderen de andere merries al!

Vientje komt wel goed! Succes morgen!

linda2008 schreef:
Het ene paardje krijgt nu eenmaal eerder buik van de ander.

Yep. En anders moet je overschakelen naar shetlanders zoals ik,dan krijg je wel buikjes. :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:31

Vientje, scannen blijft altijd spannend! Je weet het immers nooit....

Ik wil die kleintjes niet onnodig laten scannen dus volgende maand eens kijken of ik een DA kan vinden die buitenaf scans kan maken... Lastig als je ook nog eens niet bekend bent in de buurt (woon hier pas anderhalf jaar) dus ben benieuwd! En anders blijft het gewoon een gok en hopen dat het goed zit :=

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:54

Ja he Pretty, super leuk, kan niet wachten tot volgend jaar :o, ben zo nieuwsgierig :D.

Hoe is t met jouw merries? :)

Nu maar alvast weer eens gaan nadenken over de keuzes qua hengsten volgend jaar :). Heb volgend jaar meerderde merries op planning staan die gedekt gaan worden :).

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:55

Sommige buikjes beginnen al wat te groeien, maar de meeste die voor de 100 dagen zijn zullen gewoon van het voer komen denk ik zo :P

CL weer lekker in brabant :) ben ook wel benieuwd naar je gouden man hoe die het gaat doen!

Mijnlieverd, balen zeg!

Vientje, succes maar zal vast goed komen!

Nou hier alweer over 7,5 maand heen en nu 232 dagen drachtig.. Normaal dus nog 108 dagen, maar gezien de winter kan ik daar nog wel 10 of 20 dagen bij optellen met Fabbie :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:47

Jij bent wel koptrekker DL. Of staarttrekker van 2015. :P

Mijnlieverd met mijn merries gaat het super! Binnenkort gaan de laatste veulentjes weg en dan is het weer echt rust in de keet...En uitkijken tot na de winter...De winter zelf slaan we maar even over. :')
Alweer plannen voor dekken in 2016! Daar begon mijn man gisteren ook over,eerst maar eens de veulens van 2016 veilig ter wereld brengen. :D

Linda2008 je kan het maar vragen! Uitwendig scannen vind ik wel leuk! Ik wacht nog tot ongeveer in januari en als ik dan over enkele twijfel laat ik hen scannen. Ik wacht altijd zodat ik alles in 1 visite kan laten doen :o gezien de laatst gedekte dan ook ongeveer 5 maanden dracht moet hebben om het goed te kunnen zien allemaal.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:51

2016 laat ik de mijne leeg, dan kan ik het jaar erna vroeg beginnen met dekken. En mag ze nog eens een jaartje mee op tour, dat doet ze heel graag :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:18

AniekR schreef:
Knolselder schreef:
Zou het te maken kunnen hebben met wat voor bruin de ene ouder was? Bvb op een donker bruine dat je die donkere buckskins krijgt en op de roodbruine de gelere?

Dat is dus wat ik met bovenstaande reactie wou zeggen.
De tint valk heeft lijkt mij gewoon met de onderliggende kleur bruin te maken. Donkerbruin tot zelfs zwartbruin als basiskleur.

denk het echt niet, mijne is AaEeCrN getest, is gewoon zoals noisy zei, sooty, de hoeveelheid sooty bepaald de tint, donker of lichter en vandaar dat ze ook vaak veranderen van kleur, sooty is ook afhankelijk van voeding, conditie van het paard enz.

kappie die is niet minimaal bont maar maximaal bont :P

oh venthe das zo verschillend, de merrie van (naam ontglipt me momenteel :o) toont op 300 dagen nog superslank, alsof er niks inzit ;)

spannend al DL

mijnlieverd gefel met de drachtige dames en wat jammer toch van de niet drachtige, volgend jaar nieuwe poging?

jij ook skippyballetjes lopen in de weide Pretty? hihihi hier toch ook al eentje maar dat zal wel van het gras zijn :P

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:23

Luna2006 schreef:
2016 laat ik de mijne leeg, dan kan ik het jaar erna vroeg beginnen met dekken. En mag ze nog eens een jaartje mee op tour, dat doet ze heel graag :D

dat was ook mijn plan :)

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:34

Spannend vientje het scannen morgen maar het zal vast goed zitten!
Mijnlieverd Wat jammer dat je ene merrie niet drachtig is geworden. Wel gefeliciteerd met je milpalen! Ze zijn goed op weg :)

Bedankt voor de geruststellende woorden meiden! Jullie hebben gelijk het valt niet met elkaar te vergelijken die buikjes. Toch hoop ik snel een beetje verandering te zien aangezien mijn merrie tot op heden nog 0,0 veranderd is op welk gebied dan ook. Een klein buikje zou gewoon geruststellend werken :+

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:44

@pretty: merrie en veulen worden apart vervoerd maar komen wel met ons mee terug naar NL tzt... Vind dat nog wel wat spannend hoor, zo'n kleintje en dan in n container voor meer dan 10u :=

@dustinlover: ben ook wel benieuwd hoe mn gouden man t gaat doen maar n goede vriendin gaat met hem in de basis aan de slag dus hij zal iig wat meer in de hand gaan komen en wat spieren kunnen gaan kweken ;)
Jups, terug naar Brabant...

Verder: thanks voor de complimenten over Jill, het valt me nu idd ook op dat ze spiertechnisch veel veranderd is... Iets waar ik blij mee ben :)

Jammer dat ze niet dragend is mijnlieverd!

Hier vandaag de 150 dagen mijlpaal :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:21

Mooie mijlpaal!
Helemaal mooi dat ze meekomen,snap wel dat het spannend en ingrijpend is.

Venthe komt vast gauw wel eraan dat buikje. De winterharen die zullen komen verdoezelen natuurlijk ook een en ander.

Ja Fotsy. Zou dat aan het formaat liggen? Of aan het gras? Of aan wat? :P

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 17:42

Fotsy schreef:
AniekR schreef:
Dat is dus wat ik met bovenstaande reactie wou zeggen.
De tint valk heeft lijkt mij gewoon met de onderliggende kleur bruin te maken. Donkerbruin tot zelfs zwartbruin als basiskleur.

denk het echt niet, mijne is AaEeCrN getest, is gewoon zoals noisy zei, sooty, de hoeveelheid sooty bepaald de tint, donker of lichter en vandaar dat ze ook vaak veranderen van kleur, sooty is ook afhankelijk van voeding, conditie van het paard enz.

Maar een donkerbruine is toch ook gewoon AaEe dan (gewoon zonder creme gen), als deze aaEe zou zijn was het namelijk een zwarte.
Heb ook elke keer weer het idee dat wij hetzelfde bedoelen. Alleen jij noemt het sooty en ik noem het donker.
Daarnaast heeft voeding/conditie altijd invloed op de vacht van het paard en daarmee ook kleur als deze erg veranderlijk is.

Venthe, daarnaast ook niet vergeten dat jouw merrie nog fanatiek gereden wordt. Een merrie in sportconditie toont (meestal) toch pas later. Als er meer vetjes over de buik heen zitten, worden die natuurlijk ook eerder naar buiten gedrukt als daaronder iets groeit...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:10

_O- :') Aniekr, ik zeg het in genetische taal en jij in mensentaal misschien? kwestie van hoe je het ziet natuurlijk jij zegt dat de onderliggende kleur bepalend is, terwijl dit genetisch juist niet is :P , het sootygen zorgt voor een soort deken dat zich over de onderliggende kleur legt, vandaar dat het niet uitmaakt of een paard bruin, zwart of valk is, als ze hetzelfde deken over zich heen krijgen bijvoorbeeld dit

Afbeelding

dan zien ze er allemaal als een zebra uit :+

en waarom zou een AaEe donkerbruin zijn :o ? lijkt me dat een AaEE donkerder zou moeten zijn in theorie heeft die twee zwarte genen maar in praktijk(vachtkleur) lijkt dit niet altijd zo te zijn, moeilijk te bepalen hoe dit komt _/-\o_

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:30

Fotsy schreef:
_O- :') Aniekr, ik zeg het in genetische taal en jij in mensentaal misschien? kwestie van hoe je het ziet natuurlijk jij zegt dat de onderliggende kleur bepalend is, terwijl dit genetisch juist niet is :P , het sootygen zorgt voor een soort deken dat zich over de onderliggende kleur legt, vandaar dat het niet uitmaakt of een paard bruin, zwart of valk is, als ze hetzelfde deken over zich heen krijgen bijvoorbeeld dit

[ [url=m/K7BJlg.jpg]Afbeelding[/url] ]

dan zien ze er allemaal als een zebra uit :+

en waarom zou een AaEe donkerbruin zijn :o ? lijkt me dat een AaEE donkerder zou moeten zijn in theorie heeft die twee zwarte genen maar in praktijk(vachtkleur) lijkt dit niet zo te zijn, moeilijk te bepalen hoe dit komt _/-\o_

Oke, met die vergelijking sla je de spijker volledig mis. Want zoals je het nu zegt ziet een vos, valk en bruine er allemaal hetzelfde uit met het sooty gen.
Je hebt toch altijd de onderkleur waar het gen overheen gaat. Net als waar het verdunningsgen overheen gaat. vos + verdunning = palomino, bruin + verdunning = valk, zwart + verdunning = smokey black. Net als waar je het door jou zo geliefde sooty gen overheen komt, zie je altijd de onderkleur

Daarnaast zeg ik niet dat AeEe donkerbruin IS, maar kán zijn. Daarmee bedoel ik juist dat je niet aan de vastgelegde genen kan zien dat het donker of licht is.
Laatst bijgewerkt door AniekR op 15-09-15 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:34

sooty is geen verdunningsgen en werkt ook niet als een verdunner, sommige vossen zijn zo overgoten door de sooty dat ze zwart zijn en ja er is een palo die zwart is door de sooty zelfs manen en staart, peterina heeft daar foto van, compleet zwart paard en toch genetisch palo

heb ook eentje gevonden, donkerbruin niet :P ,
100% palomino

Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:46

Sooty kan hele rare dingen doen met een paard. de vader van Marley's veulen is een sooty valk. hij is ook meer zwart als valk nog tegenwoordig.

Had deze week al een foto getoond, maar deze foto is nog veel erger :P
Hoezo verwend?
Afbeelding